דו"ח האו"ם: איראן מחמשת ומאמנת את החות'ים בתימן

למרות ראיות רבות המצביעות על תמיכה מאסיבית של טהרן בארגון הטרור, ממשל ביידן והאיחוד האירופי ממשיכים בניסיון מסוכן לפייס את האייתוללות

ביידן והאיחוד האירופי רק מחזקים עוד יותר המשטר בטהרן | לוחם חות׳י בתימן (צילום מסך)

יותר ויותר ראיות מן העת האחרונה, כולל כאלו הנחשפו ממש לאחרונה בדו״ח של האו״ם, מצביעות על כך שהמשטר האיראני מעביר כלי נשק מתקדמים למיליציה החות׳ית בתימן, הארגון שהוגדר כארגון טרור בידי הממשל האמריקני הקודם.

והיכן עומד הממשל הנוכחי בסוגיה? ממשל ביידן הסיר חלק מן הסנקציות שהוטלו על החות׳ים בידי קודמו, וכעת שוקל גם להסיר את הארגון כולו מרשימת ארגוני הטרור. מזכיר המדינה אנטוני בלינקן הצהיר כי הוא “מודאג מאוד” מהגדרת החות׳ים כארגון טרור. בנוסף, נראה כי ממשל ביידן יחד עם האיחוד האירופי עסוקים מאוד בחתירה לקראת חידוש הסכם הגרעין עם איראן והסרת הסנקציות מעליה, מה שיאפשר לה להשיג בסופו של דבר נשק גרעיני.

הדו״ח השנתי של האו״ם חשף כי לא רק שהחות׳ים מקבלים כלי נשק מאיראן, אלא גם זוכים לאימון והכשרה צבאית מצד מנגנוני הביטחון של טהרן:

ראיות מצטברות מראות כי אישים וגופים רשמיים הקשורים לאיראן מספקים כמות משמעותית של נשק ורכיבים לחות׳ים. כך למשל, היה במקרה של קבוצת אנשים שהחל מ-2015 טסה הלוך ושוב מעומאן לאיראן במסגרת מה שהוגדר כ״טיסות הומניטריות״. אחד מהם הצהיר מאוחר יותר כי זכה לאימון צבאי בעיר בנדר עבאס, ובהמשך שימש כמבריח ימי עבור החות׳ים”.

על פי דו״ח האו״ם, המשטר האיראני מעביר נשק לנמלי תימן גם באופן ישיר:

צוות המחקר תיעד מספר נתיבי אספקה ימיים אל החות׳ים. כלי נשק וציוד מועברים בספינות דרך השטח הימי של עומאן וסומליה, ומשם בכלי שיט קטנים יותר לנמלים בחוף הדרומי של תימן ובדרך היבשה לאזורי החות'ים. במקרים אחרים, ההברחות מגיעות ישירות דרך מצרי באב אל-מנדב. חוסר היכולת של משמר החופים התימני ושחיתות רבה הרווחת בשורות הממשלה הם גורמים תורמים המאפשרים לתעשיית ההברחות לפרוח למרות מספר מקרים של תפיסות נשק מתוקשרות”.

משמרות המהפכה של איראן (המוגדרים בעצמם כארגון טרור על ידי ארה״ב) ממלאים חלק חשוב בתמיכה בחות׳ים, והגבירו מאוד את אספקת הנשק לתימן. נשקים אלה כוללים טילים נגד טנקים, רובי צלפים ומשגרי רקטות.

החות׳ים מצדם משתמשים בנשק האיראני כדי לקדם את האינטרסים של האייתוללות מטהרן כאשר סעודיה, היריבה המרכזית של איראן, משמשת כמטרה העיקרית. כך למשל, בהתקפה אחת ב-2017, שיגרו החות׳ים ארבעה טילים בליסטיים לשטח סעודיה. החות׳ים גם לקחו אחריות על מתקפת הרחפנים נגד מתקני הנפט הסעודיים בלב הממלכה, כולל כמה ממתקני הזיקוק הגדולים ושדות הנפט במזרח המדינה. פיתוח היכולת של ארגון הטרור להכות בכל מדינה אחרת במפרץ מהווה מנוף גיאופוליטי חשוב ומשמעותי עבור איראן.

לאחר המתקפה על מתקני הנפט הסעודיים, העיתון הממשלתי הגדול באיראן הנחשב כמקורב מאוד למשטר פרסם בכותרתו כי “דובאי היא הבאה בתור”. החות׳ים כבר שיגרו בשנת 2019 טיל לעבר מתקן צבאי באבו-דאבי, ככל הנראה במטרה לגרום לקורבנות רבים, אך למרבה המזל נכשלו במטרתם.

אפילו מנהיגי איראן עצמם מודים בסיוע לחות׳ים. איש הדת הבכיר מהדי טייב אמר כי המתקפה החות׳ית הכושלת על אבו-דאבי תוכננה בשלבים בסיוע משמרות המהפכה והצי האיראני. בנוסף, סגן מפקד ׳כוח קודס׳ של משמרות המהפכה איסמעיל קאאני אמר כי “אלו המגנים על תימן התאמנו תחת הדגל האיראני”. האייתוללות שואפים להשתלט על תימן באמצעות שליחים, בדיוק כפי שעשו במקומות אחרים כמו חיזבאללה בלבנון, מיליציות בסוריה ועיראק וארגוני הטרור בעזה.

למעשה, השאיפות המהפכניות של המשטר הן חלק מהחוקה האיראנית הקובעת כי יש “לאפשר את הבסיס הדרוש כדי לוודא את המשכיות המהפכה מבית ומחוץ”. בהמשך החוקה האיראנית מפרטת:

צבא הרפובליקה האסלאמית ומשמרות המהפכה יהיו אחראים לא רק על שמירה והגנה על גבולות המדינה, אלא גם על הגשמת המשימה האידיאולוגית של הג׳יהאד בדרכו של האל; כלומר, הרחבת הריבונות של חוקי האל ברחבי כל העולם”.

בניסיון לפייס את האייתוללות, ממשל ביידן והאיחוד האירופי רק מחזקים עוד יותר המשטר בטהרן ואת רשת ארגוני הטרור שהוא מפעיל, כולל החות׳ים בתימן.


ד”ר מג’יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. הטור התפרסם לראשונה באתר מכון גייטסטון.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. זה מאמר מוטה שאינו חושף הרקע לסכסוך – החותים הם עדה דתית וגם שבט גדול שנאבק על השילטון בתימן ובשלב מסויים תפשו את השילטון. קואליציה צבאית בראשות סעודיה פלשה לתימן כדי להדיח את החותים מהשלטון שתפשו, ולכן אין פלא שהם שונאים את הסעודים ומנסים ללחוץ עליהם להתפנות. ברור שנגד הצבא הסעודי המצוייד היטב הם יקחו סיוע מכל מי שיציע להם – כולל איראן.
    מעבר לכך יש להם שינאה תהומית על רקע דתי לישראל ולארה"ב.

  2. תגלית מדהימה של האו"ם. ממש הפתעה. לא ידענו ואנחנו בהלם. איך הם הצליחו להגיע לתובנות כל כך עמוקות ולהוציא דוח כל כך גאוני ומהיר, אני כולי נפעם ונרגש מגודל השעה …. והטמטום, והסתיידות העורקים של האירגון הלא נחוץ הזה שנקרא או"ם.