דבר שמתחפש לתקווה

גדעון סער, שמתהדר בהדר ודמוקרטיות, רמס ורומס בפועל הן את הדמוקרטיה הישראלית והן את ערכי המוסר הבסיסיים בפוליטיקה

יומרה בלתי מוצדקת לכהן כראש ממשלה | ח״כ גדעון סער (קרדיט: עמוד הפייסבוק של גדעון סער)

לפני כשבוע הודיע גדעון סער, יו"ר תקווה חדשה, כי הוא שוקל לתמוך בחוק שימנע כהונת ראש ממשלה ממי שהוגש כנגדו כתב אישום. סער שינה את עמדתו בסוגיה זאת, כנראה על סמך מצוקתו בסקרים, שמנבאים שתקוותו להפוך לראש ממשלה לא צפויה להתממש.

אבל העניין החמור יותר מהזגזוג הזה הוא שסער, הטוען שבניגוד לנתניהו בכוונתו לשנות את מערכת המשפט, מודיע בכך שיעביר לפקידות המשפטית את היכולת המלאה להפיל ראש ממשלה נבחר בהינף יד, זאת באמצעות ביטול חוק יסוד שהכנסת שחוקקה אותו, השקיעה בו מחשבה ומאמצים רבים, ונועד להגן על הבחירה הדמוקרטית של אזרחי ישראל.

הלכה למעשה, סער הופך כל ראש ממשלה למי ש"מוחזק בגרון" על-ידי פקיד משפטי וחצי. כלומר, הגישה של סער תהפוך כל ראש ממשלה מהימין לשבוי של מערכת המשפט, ובוודאי מבטיחה שלא עומדות להתחולל שום רפורמות משפטיות משמעותיות שאותן מבטיח סער.

ואפילו עוד יותר חשוב מכך: סער מודיע בכך שבכוונתו לפעול כדי לבטל את הרצון הדמוקרטי של ציבור ימני ענק, שבחירותיו מעניקות לראש מפלגת הימין הגדולה את ראשות הממשלה.

הכיצד זה שפוליטיקאי שמתהדר בנוצות של דמוקרט מנומס, רומס את רצון הבוחרים בצורה כה מבישה? הרי זו דרכו של השמאל, שמאחר שהוא לא מצליח לשכנע ולגייס קולות במגרש הדמוקרטי, פועל לממש את ערכיו באמצעים לא דמוקרטיים. סער, אם כן, מוכיח כאן שהוא אנטי דמוקרט, משרת האוליגרכיה המשפטית ולא להפך, ומזגזג בסוגיה כה מרכזית רק למען האינטרס הפוליטי המיידי שלו.

דפוס מתמשך

למי שעוקב אחרי גדעון סער בזמן האחרון, אין כאן הפתעה גדולה. אין זה המקרה הראשון שבו סער רומס את הדמוקרטיה המפלגתית ב׳ליכוד׳.

בחודש דצמבר 2019, לקראת הבחירות שהתקיימו בחודש מרץ 2020, התמודד סער נגד נתניהו בפריימריז על ראשות ׳הליכוד׳. סער "חרש" את ׳הליכוד׳ כדי לקבל את אמון חברי המפלגה ולהפוך למועמד ׳הליכוד׳ לראשות הממשלה מטעמם. כידוע, סער הובס באותם פריימריז. לא הרבה לאחר מכן, בבחירות שהתקיימו במרץ 2020, זכה ׳הליכוד׳ להישג של 36 מנדטים, שהצביעו ל׳ליכוד׳ בראשות נתניהו כמועמדם לראשות הממשלה.

והנה, חודשים ספורים לאחר מכן, פרש סער מ׳הליכוד׳ ופעל להפיל את הממשלה. את הפלת הממשלה הוא ביצע באמצעות שלוש חברות כנסת שנבחרו על-ידי מצביעי הפריימריז ב׳ליכוד׳ ומצביעי׳ הליכוד׳ בבחירות.

במילים אחרות, סער גזל שלושה מנדטים של מצביעי ׳הליכוד׳ ונתניהו כדי לפעול באמצעותם נגד ׳הליכוד׳ ונתניהו. אבל לא רק גזל. הוא משתמש בקולות חברי ׳הליכוד׳ ומצביעי ׳הליכוד׳ כדי לרוץ באופן מפורש נגד ׳הליכוד׳, לא פחות. קשה לדמיין פעולה כה כפוית-טובה, בלתי מוסרית, מכוערת, ובעיקר בלתי דמוקרטית.

באירוע הזה יש כיעור מוסרי מיוחד נוסף: כשגדעון סער פרש מ׳הליכוד והקים את ׳תקווה חדשה׳, הוא פרש מהכנסת כדי לשמור על תדמית ההגינות שלו, כמי שמחזיר את המנדט לבוחרים של ׳הליכוד׳ ונתניהו. אבל כל זאת היה למראית-עין בלבד; באותה העת נותרו לפחות שתי חברות כנסת ב׳ליכוד׳ (שרן השכל ומיכל שיר) שתפקידן היה לפעול נגד ׳הליכוד׳ כדי להפיל את הממשלה.

משמע, ביד אחת סער הגן על תדמיתו, אך פעל בדיוק ההפך עם שתי חברות הכנסת הללו. איזה אדם עם מצפן מוסרי פועל בצורה כזאת? איך הנורמות שגדעון סער הצהיר שחלות עליו, לא חלות על גזילת קולות המצביעים של ׳הליכוד׳ במקרה של הח"כיות הללו? ומדוע אותן חברות כנסת לא זקוקות לשמור על תדמית ההגינות שלהן? אין שום הדר ושום הגינות דמוקרטית בהתנהלות של סער, אלא בדיוק ההפך. מדובר בצביעות לשמה.

להתנהלות הזאת יש להוסיף את מה שאני רואה בו חרפה לא פחות גדולה: סער נבחר על-ידי חברי ׳הליכוד׳ לכנסת. בקמפיינים שלו בתוך ׳הליכוד׳ פנה סער שוב ושוב אל חברי ׳הליכוד׳ כדי לבקש את אמונם. והנה כיום סער לא בוחל בקמפיין מביש נגד אותה תנועה שבנתה אותו, הכניסה אותו לכנסת והעניקה לו את הזכות והאפשרות להתמודד על ראשותה.

היו פוליטיקאים שעזבו מפלגות, אבל לא רבים פנו נגדן מיד בקמפיין עמוס לעייפה בעלבונות, זלזול ובוז. זה כבר לא רק אנטי דמוקרטיות, לא רק העדר מצפון ולא רק העדר אתיקה, כאן מדובר במעשה בלתי חברי ובלתי אנושי, ברמות שהן נדירות אף בג'ונגל הפוליטי שלנו.

לאחר שפרש, הזהיר סער שוב ושוב שהוא ערוך להכפשות קשות מצד ׳הליכוד׳. אבל האיום בהכפשות היה תעמולה נוספת. מה שקרה בפועל היה בדיוק הפוך: בעוד ׳הליכוד׳ כמעט לא התייחס לסער ובטח לא הכפיש אותו, הוא הכפיש את ׳הליכוד׳ בצורה חסרת-בושה וכבוד.

אם מתייחסים למהות הדברים ולא לסגנון שיכול להיות חיצוני בלבד, ההתנהלות של סער היא ההפך מההדר בשמו הוא מדבר. ב"הדר" אין הכוונה לג'סטות חיצוניות, אלא לתכונה אמיתית.

גדעון סער הוא פוליטיקאי מוכשר שעשה את התפקידים שמילא עד שפרש לפני כשבע שנים לא רע. אבל מדובר באדם שעסקנותו אומנותו, קרי אין לו רזומה באף תחום (צבאי-ביטחוני, כלכלי, עסקי, אקדמי, תרבותי) והוא לא מילא אף תפקיד בכיר בממשלה, כך שאין לו שום ניסיון המצדיק את היומרה לכהן כראש ממשלה.

במקום רזומה, סער, הזוכה לחיבוק בתקשורת ובשמאל, מציג את עצמו כדמות ממלכתית, דמוקרטית והגונה. אלא שדווקא בתחום הזה העובדות הטריות מוכיחות את ההפך הגמור. אדם שבז לדמוקרטיה, זגזגן פוליטי, שלוקה במיוחד ובאופן בולט בפגמים חמורים בהתנהלות נורמטיבית ואנושית בסיסית ביותר. ביחס לדמוקרטיה, סער עקף את הכלנתריזם בסיבוב, אך ביחס לנורמות של הוגנות ואנושיות בסיסית, הוא המציא קטגוריה נטולת-כבוד משל עצמו.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

  1. כצוב מה שנהיה ממידה. מאתר ימני אידאולוגי לעוד זבל ביביסטי.

    1. גם האנטישמים חיפשו ביהודי את הפגמים של עצמם. כל מה שאתם מייחסים לנתניהו זה פחות או יותר מה שמגדיר היום את השמאל. אוסף של מושחתים, נהנתנים ואופורטוניסטים שסוחטים את המדינה, מחלקים לעצמם תארים, פרסים, פנסיות שמנות ומסתתרים מאחורי צווי איסור פרסום וביוב מילולי שמתחפש לפלפולים משפטיים. מיטב הפרקליטים שלכם, ומליוני שעות ושקלים ואפילו כתב אישום ראוי וחוקי הם לא היו מסוגלים לנסח. זו אותה אחת שהייתה גם מחוייבת על פי חוק לשמוע את טיעוני ההגנה ובמקום להתנהל באחריות שתואמת את מעמדה ושמשכורתה השמנה, היא שמה פס כאחרונת הטירונים ויצאה לחופשה. שלא לדבר על הכוהן הגדול שלכם, יפה הבלורית והתואר שהתעלל בביתו והיכה את אשתו… מי שמדברים על זבל…

  2. לכתוב על סער שהוא עסקן, כשמנגד עומד נתניהו – שהוא ההגדרה המדעית ל"עסקנותו אמנותו" – הופך את כל העניין ללא רציני.
    נתניהו שהפר הסכמים, שיקר לשותפים, שיקר למצביעים, פירק שותפויות, ביצע אין ספור תחמונים ותמרונים, דרך על אינספור אנשים בדרך לפסגה.
    אולי גדעון סער הוא עסקן, אבל לא משהו חריג בפוליטיקה הישראלית. יש עסקנים "מצטיינים" ממנו.

    1. יש הבדל ענק בין אדם שמצליח בכל כולל עסקנות, לאדם שהוא רק עסקן. אתה לא יכול להצליח בפוליטיקה ללא עסקנות ואין לך סיכוי להצליח כמנהיג ללא חזון, ידע בכלכלה, הבנה צבאית, יכולת דיפלומטית נדירה, כוח שכנוע ונכונות להקריב את עצמך כדי להצליח. נתניהו יכול היה לפרוש כמו כל האחרים שמערכת המשפט תפרה להם תיקים. הוא יודע בדיוק איך המערכת הזאת מתנקמת במי שמעז לעמוד מולם ולא לציית ובכל זאת הוא ממשיך להנהיג את העם כפוי הטובה הזה. שום דבר לא מובן מאליו ולא לכל אדם יש תחליף. היו מנהיגים ששינו את ההיסטוריה ולדעתי נתניהו הוא אחד מהם.

    2. אנונימי צודק. ביבי עסקן מעולה, כמו שהוא דיפלומט משכמו ומעלה, ומומחה עולמי בנושאי בטחון, כלכלה, תקשורת אסטרטגיה ופוליטיקה בינ"ל. וגם אדם עם ידע והבנה הסטורית ברמה שלא נפוצה במערכת הפוליטית. סער הוא רק עסקן.

  3. הי איפרגן! נעלמת לנו בטוויטר! אתה חסר בפידימין. אני מקווה שהכל בסדר איתך.

  4. אמת. סער הוא בוגדן אמיתי, בכל רמ"ח אבריו. תמיד היה ותמיד יהיה. החולשה הגדולה שלו אינה רק שהוא לא צבר כל הישגים בשדה הפוליטי, אלא שגם בשדה האישי הוא כישלון מהדהד. הוא בגד באשתו ובילדיו, שיקר ונאף, ניהל אורח חיים רהבתני וטורפני במסיבות חשק ובארים תל אביביים. כל מהותו הוא נפקנות וכל רצונו הוא להיות ראש ממשלה רק כי מדובר בצעצוע נחשק. לעומתו, נתניהו בא לתפקיד לא בשביל ההטבות אלא כדי למלא שליחות היסטורית. אצל ביבי זו שליחות. אצל סער ודומיו זו שררה.

  5. הכתבה מתארת ומאמתת את הדעה של רבים על שפלותו ונבזותו של גדעון סער בכל צעדיו מתקופת נסיונו וכלשונו לתבוע את ראשות הליכוד.
    אין תגובה ומענה יותר מתאים לתת לו מאשר פרסום מאמר כגון זה המתפרסם כאן.

  6. איש קטן ואפור. גם חוק הפרגולות שלו טיפשי. טוב שיש כזה זכות. אבל שכונות אממיות מפסידות מזה שכל אחד בונה איך שבא לו בלי שום אחידות או תכנון.
    כך הבדל בין שכונות יוקרא ושכונות של אמך בולת יותר

  7. ניתוח מאיר עיניים. חבל רק שכל פעם שכתובה המלה ליכוד יש מרכאות שצועקות לי את המלה הזאת בטון מוזר בתוך הראש. אנחנו יודעים שכשאתם כותבים ליכוד אתם מתכוונים למפלגה ולא לשם הפעולה. זה בסדר

  8. אין דמוקרטיה אמיתית בליכוד מאז ששרון עזב לקדימה. זו לא חוכמה לחבל בבחירה שלו ואחר כך לטעון שהוא לא נבחר באופן דמוקרטי

    1. מי חיבל? בבחירה של מי? על מה אתה מבסס את הטיעון הזה?