משחק מלוכלך: סין שוב מנסה לטייח את פשעיה

הטניסאית פנג שוואי האשימה בכיר במפלגה בתקיפה מינית, ואז נעלמה מעל פני האדמה. ככל הנראה זהו אינו צירוף מקרים

האם היא עדיין בחיים? (צילום: Claude TRUONG-NGOC)

אנשים מן השורה אינם נוטים להשקיע זמן רב במחשבה על הגורל האומלל הממתין לאלה המרגיזים את השליטים במשטרים אכזריים ורודניים. מעצר מיידי ללא משפט (או ללא משפט הוגן), עינויים והתעללות ולעתים אף הוצאה להורג מזורזת. במדינות מסוימות, כולל סין, נוהגת הממשלה לשלוח למשפחת האסיר את החשבון על כדורי הרובה, צעד נוסף של השפלה כקינוח לתהליך אי-הצדק המזעזע.

אנשים מן השורה ממש לא נוטים להשקיע מחשבה רבה אודות גורלן של נשים אשר מושכות את תשומת לבם של הבכירים חורשי הרעה המנהלים את אותן מדינות. החשיפות שליוו את התעוררות תנועת MeToo הראו כי גם בארה"ב אנשים בעלי עוצמה ניצלו נשים במשך תקופה ארוכה, ללא השלכות משמעותיות. באולפנים בהוליווד, במשרדים פרטיים או בחדרי החדשות של הרשתות הגדולות, בתעשיית המוזיקה ובדרגים הגבוהים של עולמות העסקים והפוליטיקה. כעת דמיינו לעצמכם מה קורה במדינות בהן לא קיימות תקשורת חופשית או מערכת משפט עצמאית, השחיתות פושה מכל עבר ולמעשה אין שום מגבלות על האנשים החזקים.

אלא אם עקבתם בשנים האחרונות אחרי החדשות בענף הטניס, ככל הנראה לא שמעתם על פנג שוואי. בין 2004 ל-2019 היא הייתה אורחת קבועה בצמרת הספורט, ולפני כעשור הגיעה לדירוג השיא שלה כאשר ניצבה במקום ה-17 בעולם.

ב-3 בחודש נובמבר השנה, פנג שוואי טענה כי סגן ראש ממשלת סין לשעבר ג'אנג גאולי כפה עליה לקיים יחסי מין, כחלק ממערכת יחסים מתמשכת בין השניים, שהייתה לעתים בהסכמה ולעתים ללא הסכמה. היא כתבה בחשבונותיה ברשתות החברתיות: "באותו אחר הצהריים לא נתתי לו את הסכמתי ולא יכולתי להפסיק לבכות… הבאת אותי לבית שלך והכרחת אותי לקיים יחסים". ג'אנג גאולי נחשב בעשורים האחרונים לאחד מבכירי המפלגה הקומוניסטית בסין, וכיהן במספר תפקידים בעלי עוצמה רבה, כולל סגנות ראשות הממשלה בין 2012 ל-2017. הוא נחשב גם לידיד ותיק של הנשיא שי ג'ינפינג.

מאז פרסום ההודעה, הנהלת איגוד הטניס העולמי ניסתה ליצור קשר עם פנג שוואי, אך לא הצליחה לקבל ממנה אות חיים. סטיב סיימון העומד בראש האיגוד אמר למגזין 'טיים': "ניסינו בכל דרך אפשרית. הודעות קוליות, הודעות טקסט, ציוצים. בכל דרכי ההתקשרות שאנחנו מכירים ומשתמשים בהן. אף אחת מהן לא הביאה תוצאות עד כה". סיימון הוסיף כי איגוד הטניס הסיני טען בפניו כי פנג נמצאת במקום בטוח, ולא נתונה לשום איום פיזי מצד הרשויות, אך הוא עצמו טרם שמע זאת מפי הטניסאית עצמה.

יש מעט מאוד סיבות לתת לסינים ליהנות מהספק במקרה הזה. הממשלה בבייג'ינג רחוקה מלהיות מוסד המבוסס על חוק וסדר, כפי שחלק מלהקת המעודדים שלה במערב רוצה שנאמין. האנשים שמנהלים את המשטר הסיני הם בריונים מושחתים מן היסוד, שרגילים לכפות את רצונם באיומים ומוכנים לפגוע בכל אדם העומד בדרך, אפילו באחת מהספורטאיות המצליחות והמפורסמות ביותר שגדלו אי-פעם בסין.

הם רואים אנשים אחרים כחפצים, כלים שאפשר להשתמש בהם על פי גחמה ואז להיפטר מהם. רמת המוסר במסדרונות השלטון בבייג'ינג אינה גבוהה יותר מזו של ארגוני מאפיה או קרטלים להברחת סמים, וההבדל היחיד הוא שלרשות הסינים עומדת מכונת תעמולה חובקת עולם שעובדת קשה מאוד כדי להסתיר או להמעיט בחומרת הפשעים, בזמן שהיא מציגה את הפושעים כנערים מסכנים שעמלו כל הדרך אל הפסגה.

פנג שוואי השמיעה האשמות מזעזעות נגד חבר ושותף ותיק של האיש העומד בראש המשטר הסיני, ואז היא נעלמה מעל פני האדמה. ככל הנראה, זהו אינו צירוף מקרים. מצד שני, כפי שראינו באסון הגלובלי של התפרצות מגפת הקורונה, הממשלה הסינית ביקשה מאיתנו בזמן האחרון להאמין ליותר מדי צירופי מקרים.

הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'. לקריאת כל המאמרים של ג'ים גרגטי – לחצו כאן.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. למה לא להיות חכמה ולעשות את זה מחוץ לסין, במדינה דמוקרטית שתיתן לה מחסה? בטח שתעלם.

  2. זו תעמולה אנטי סינית קלאסית. בכל מישטר שהוא, יציאה בהאשמות חמורות נגד אדם בכיר יכולה לגרום לתגובת נגד של המואשם כלפי המאשים, זה יכול להיות איומים, רמזים והפחדות למאשים או לבני משפחתו, ולפעמים נסיונות לקנות שתיקה בשוחד כספי. וכי לא היו מקרים דומים בישראל? בארה"ב? מדוע זו שהאשימה את ביידן בהטרדה מינית, נאלצה לעשות זאת מאוסטרליה ולא מארה"ב?

    1. זכותו להגיב אבל לרצוח/לכלוא וכדומה זה כבר לא שייך.
      העובדה שלא מצליחים ליצור איתה קשר אומרת שהוא פעל באופן כזה. בעיקר כשאיגוד הטניס הסיני משקר במצח נחושה מה שרק מראה על ששימוש בכוחו לרעה. והעובדה שהוא יכול להתחמק עם זה מעידה על שחיתות עמוקה שיכולה להתקיים רק בשלטון דיקטטורי.

      מה זה אומר על הדמוקרטיות של ביידן שאזרחית אמריקאית מפחדת עד כדי כך? אשאיר לכם להחליט.

    2. לדויד
      אחרי העובדה המוכחת שקמפיין קלינטון בישל את ״הפרשה הרוסית״, וגורמים בFBI, בבית הלבן ובמערכת המשפט שיתפו פעולה על מנת לנסות להפיל את טראמפ, אחרי הבחירות האחרונות וסירוב הFBI לחקור שיבושים בספירת הקולות, אחרי שבתקופת אובמה הFBI וה IRS רדפו עמותות שמרניות, כנראה שגם בארה״ב השמאלנים הרסו את הדמוקרטיה והעמידו דחליל סנילי כדי שהאוליגרכיה בלתי נבחרת תוכל לנהל את המדינה באין מפריע.