פרופסור טליה איינהורן: "חוק הספריה הלאומית חייב תיקון לאלתר"

בעקבות מינויו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לרקטור הספריה, התברר שקיים חשש ממשי כי החברה שקמה תפרק את מדינת ישראל ואת עם ישראל מנכסי התרבות שלו. החשש הכבד יותר הוא שתקום בירושלים ספריה פוסט-לאומית

הספרן הלאומי, שי ניצן (מקור: אסף פינצ'וק)

הספריה הלאומית היא הספריה של העם היהודי, הבית של היצירה היהודית לדורותיה, המשקפת אלפי שנות היסטוריה. אוספי הליבה הם יהדות וישראל. בנוסף, יש אוסף גדול של אסלאם ומזרח תיכון ואוסף מדעי הרוח הקשור בשלושת האוספים הנזכרים. המייחד את האוסף הוא הרבגוניות והמנעד בכל השפות מכל מקום בעולם ומכל הזמנים. הספריה אינה מתמקדת בצורכי מחקר עכשווי או באופנה כזו או אחרת אלא באצירה ושימור של האוספים לדורות הבאים, שיהיו נגישים לציבור גם בדור הזה.

כשהוחלט לנתק את הספריה הלאומית, שהיא כבת 130 שנה, מהאוניברסיטה העברית ולהקים לה בניין חדש בקריית הלאום, חוקקה הכנסת את חוק הספריה הלאומית, תשס"ח-2007 (להלן – "החוק"). מתוקף החוק קמה חברת הספריה הלאומית המפעילה את הספריה כחברה לתועלת הציבור (חל"ץ), שהיא אפוא תאגיד שהוקם על פי דין.

בעוד שבשנים הראשונות לאחר חקיקת החוק נראה היה שענייני הספריה מתנהלים כשורה, הרי שלאחרונה, בעקבות מינויו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן לרקטור הספריה, התברר שקיים חשש ממשי שהחברה שקמה תפרק את מדינת ישראל ואת עם ישראל מנכסי התרבות שלו. עיון בחוק מאשש את החששות.

במאמר להלן אתייחס לאופן בו הפעיל הדירקטוריון את שיקול דעתו במינוי שי ניצן ל"רקטור" הספריה הלאומית (1); להיבטים השונים של החוק, המסכנים את המשך קיומה של הספריה הלאומית כבית של היצירה היהודית לדורותיה, ועל כן טעונים תיקון דחוף – בראש ובראשונה מטרות הספריה, הבעלות במניות הספריה וסמכויות הדירקטוריון (2); וסיכום ומסקנות (3).

מינוי שי ניצן בידי הדירקטוריון כרקטור הספריה הלאומית

האופן בו פעל הדירקטוריון, כשבחר למנות את פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, ל"רקטור" של הספריה, מעורר חשש כבד לגבי כישוריו של הדירקטוריון לנהל את אוצרותיה התרבותיים של מדינת ישראל.

לפי החוק, הדירקטוריון חייב למנות את המנהל הכללי. הדירקטוריון גם רשאי להחליט שלחברה יהיה גם מנהל אקדמי, ואם מינה אחד הוא צריך לקבוע את תפקידיו. ואכן, לספריה יש מנהל כללי, אורן וינברג, בעל תואר במדעי הרוח, תואר שני בספרנות ורקע עשיר בעולם הספרנות והספריות. הדירקטוריון גם מינה בעבר מנהלים אקדמיים – את פרופ' חגי בן שמאי, שכיהן בתפקיד זה עד 2016, ואשר בעבר כיהן במשך 10 שנים כראש מכון בן צבי לחקר קהילות ישראל במזרח, ומאז 2003 – גם מנהל משותף של מכון פרידברג לחקר הגניזה, ואת פרופ' אלחנן ריינר, פרופסור להיסטוריה של עם ישראל, המכהן בתפקיד מאז 2016.

אין בחוק זכר לרקטור. והטעם לכך ברור. רקטור הוא מונח המתאר את העומד בראש הסגל האקדמי במוסד להשכלה גבוהה ואין קשר בין תפקידי רקטור באוניברסיטה לתפקידו של מנהל בספריה. משום כך, המינוי נעשה בחוסר סמכות, ללא קשר לאישיותו של המועמד שנבחר.

למינוי, שנעשה כאמור ללא סמכות, קדם הליך תמוה עוד יותר – קול קורא שפורסם באתרים אזוטריים למשרה של "מנהל תוכן", כשתוכנו האמיתי של המינוי המתוכנן לא פורסם כלל. לעו"ד יצחק בם, שפנה מטעם ארגון לביא לזכויות אזרח, מינהל תקין ועידוד ההתיישבות, השיב עו"ד מאיר הלר, מטעם הספריה שהספריה איננה תאגיד שהוקם על פי דין, וכי החוק קובע כי "במילוי תפקידיה תפעל החברה באופן עצמאי והיא תהיה בת-חורין לכלכל כטוב בעיניה, את ענייניה במסגרת תקנונה ותקציבה, ובכפוף להוראות על פי חוק זה" (ההדגשות הוספו), וכי "הליך הבחירה של ועדת האיתור נעשה באופן יסודי ומקצועי". ואולם, אם חפץ הדירקטוריון למנות "רקטור" לספריה, היה עליו לפנות למחוקק שיתקן את החוק.

לעיתונאית הבכירה, אילה חסון, שעשתה תחקיר על הנושא, השיב יו"ר הדירקטוריון, מר דוד בלומברג, שהתפקיד שיועד לשי ניצן הוא זה של "המנהל האקדמי" ובסך הכל הייתה כאן החלפת שם. אם כך הדבר, ואכן מדובר בשינוי שם גרידא והרקטור הוא בעצם "המנהל האקדמי", אי תקינות ההליך בוטה עוד יותר. במקרה זה, היה על הספריה לפרסם במקומות בולטים ורלוונטיים קול קורא למנהל אקדמי, ולבחור את המועמד המתאים ביותר לכך.

קשה להניח שאילו פורסם כראוי מכרז למשרת המנהל האקדמי, הייתה הוועדה מאתרת את מר שי ניצן לתפקיד המנהל האקדמי. למר ניצן יש רק תואר ראשון במשפטים (מדעי החברה) והיסטוריה ותארים נוספים במדעי החברה, אבל מדעי החברה אינם כלולים באוספי הספריה. ממילא שאינו מומחה בעל שם בתחומי הליבה של הספריה והוא גם חסר רקע בספרנות ובאוצרות. שמו הולך לפניו בהקשרים שדבר אין להם עם עולם הספריות. די להיזכר בדברים הלא מחמיאים שאמרו עליו השופטת בדימ' הילה גרסטל, בעת שכיהנה כנציבת הביקורת על הפרקליטות, ד"ר מאיה פורמן מהמכון הפתולוגי, ד"ר חן קוגל, מנהל המכון הפתולוגי, והיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, שהתלונן בקולו הוא שניצן החזיק אותו בגרון. זכורה גם הסגירה התמוהה של תיקי פרקליטת מחוז תל אביב רות דוד, חודש אחד בלבד לאחר כניסתו לתפקידו כפרקליט המדינה. רק השבוע פרסם השופט (בדימ') דוד רוזן, נציב הביקורת על מייצגי המדינה בערכאות, ביקורת חריפה על ניצן שהעלים מבית המשפט את העובדות הרלוונטיות הנוגעות להתנהלות גופי האכיפה כשהאזינו, בניגוד לחוק, לחומרים שהתקבלו בפריצה לטלפונים ניידים, כדי שבית המשפט יכשיר את ההאזנה הלא חוקית. בקצרה, מדובר באדם שהוא יותר סייפא מספרא, אדם שאינו ראוי לכהן במשרה ציבורית כלשהי ובוודאי שאין לו הכישורים ההולמים מנהל אקדמי של הספריה הלאומית.

 

והנה, מהאמור באתר הספריה עולה כי דווקא במר ניצן בחרה ועדת האיתור, והדירקטוריון בעקבותיה, לרכז תחת אחריותו את האוצרות ומדיניות הרכש, הדיגיטציה ופעולות החינוך והתרבות, כלומר, כל פעולות הליבה שהיו עד כה באחריות המנהל הכללי של הספריה, בעוד שהמנהל הכללי איש המקצוע יעסוק מכאן ואילך בהיבטים טכניים של קטלוג האוספים ויהיה אחראי על הניקיון.

היבטי החוק הטעונים תיקון

דיון ממצה בנושא זה חורג מתחומי המאמר. להלן אסתפק במספר נקודות מרכזיות.

א.     מטרות החוק

בסעיף 3 הוגדרו מטרות הספריה (ההדגשה הוספה):

"מטרותיה של הספריה הלאומית הן איסוף, שימור, טיפוח והנחלה של אוצרות ידע, מורשת ותרבות בכלל, ובזיקה לארץ ישראל, למדינת ישראל ולעם היהודי בפרט".

גם הפירוט בסעיף 4 מדגיש את הגישה המכלילה לאוספי הספריה ולמטרותיה. במקום שהיהדות וארץ ישראל בכל הדורות ובכל המקומות יהיו ליבת האוסף, כפי המצב היום, מדובר רק בזיקה, הנזכרת רק באחד משמונת התפקידים של הספריה הלאומית, ואף זאת רק בהקשר של צורכי המחקר באוניברסיטה, עניין שעד היום הספריה בפירוש נמנעה ממנו – לא ספריה המספקת צורכי מחקר עכשווי, הנתונים לאופנות משתנות, אלא אוסף המייצג תחום ליבתי זה באופן המדגיש את חשיבותו העליונה באופן המשכי לאורך ציר הזמן.

ב.     הבעלות במניות

(1)   בחוק נקבע כי מחצית ממניות החברה בידי המדינה, רבע בידי האוניברסיטה העברית, ועוד רבע בבעלות מוסדות ממלכתיים או גופים ציבוריים שהמדינה והאוניברסיטה העברית הסכימו עליהם. בחוק הושאר פתח לשינויים במבנה הבעלות ולהעברת מניות לגופים אחרים, בהסכמה בין המדינה והאוניברסיטה העברית (כל עוד היא בעלת מניות בחברה). בכל מקרה, המדינה תמשיך להחזיק בשיעור המניות הגבוה ביותר מבין בעלי המניות.

במקום ההוראה האמורה, יש לקבוע שכל שינוי במבנה הבעלות ייעשה בהליך חקיקה מסודר, שמטבעו יהיה שקוף לציבור.

(2)   בהוראות החוק ויתרה המדינה על יכולתה להשפיע על הנעשה בספריה. כך נקבע בחוק, בין היתר, כי החזקה במניות החברה לא תקנה זכות למנות דירקטור או זכות הצבעה באסיפה הכללית, למעט לעניין הגדלת ההון הרשום של החברה.

יש להשיב למדינה, שהיתה המשקיעה העיקרית מכספי הציבור, בפיתוח האוספים ושימורם ובתשלום משכורות העובדים, את הסמכות למנות דירקטורים ולהשפיע על הנעשה בספריה. למען עתידה של הספריה, אין לאפשר את התפרקות המדינה מסמכותה ואחריותה לנעשה בספריה.

ג.      סמכויות הדירקטוריון לגבי ניהול אוספי הספריה

בחוק ניתנו לדירקטוריון סמכויות רחבות ביותר בכלל, ולגבי ניהול אוספי הספריה בפרט, סמכויות שאינן נתונות דרך כלל לדירקטוריון של ספריה לאומית, כמפורט בסעיף 24:

(א)   דירקטוריון החברה יסווג את הספרים והפריטים האחרים שבאוספי הספריה ורשאי הוא לקבוע סיווג שונה לצורך עסקאות שונות.

(ב)   סיווג כאמור בס"ק (א) יכלול, בין השאר, פריטי ספריה שאין לבצע בהם עסקה, פריטי ספריה שאין כל מגבלה על ביצוע עסקה בהם ופריטי ספריה שיש מגבלה על ביצוע עסקה בהם…

"עסקה" משמעה מכירה, השכרה או השאלה של פריט ספריה או העברת זכות בו בכל דרך אחרת.

כלומר, שלידי הדירקטוריון נמסרו סמכויות לבצע את מה שמכונה בלעז deaccessioning, הוצאה מחוץ לתחומי הספריה של חלקים מהאוסף. בחוק אין אפילו פירוט איך הדבר ייעשה. אדרבה, גם לגבי פריטים לגביהם קבע הדירקטוריון שעסקה בהם טעונה אישור, יוכל הדירקטוריון להסדיר את העניין בדיעבד (סעיף 24(ה).

סמכויות כאלה אין למנהלי ספריות לאומיות ואין זה ראוי שתהיינה בידי הדירקטוריון של הספריה הלאומית, בוודאי לא כשמטרות הספריה נוסחו באופן עמום וכוללני כל כך.

פרופ' טליה אינהורן

סיכום ומסקנות

לאור הדברים האמורים לעיל, נראה שהאוצרות התרבותיים של עם ישראל ומדינת ישראל הופקדו בידי גוף העלול לסכל את מטרת הספריה כבית של היצירה היהודית לדורותיה. כדי להבטיח את קיומה, שתוכל להמשיך למלא את ייעודה, למען העם היהודי, למען כל אחד ואחת מאיתנו, על הכנסת לתקן את החוק לאלתר.

טליה איינהורן היא פרופסור למשפטים, וחברה קבועה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. דיקטטורה בולשביקית שיפוטית קומוניסטית אנטישמית לא מחליפים בקלפי…
    רק בהתקוממות עממית ומהפכה אזרחית!

    הגיע הזמן שמיליוני יהודים יעלו על בית המשפט וכל המשרדים של אירגוני השמאל(הסוכנים הזרים)!

    תומאס ג’פרסון: “כשהממשלה חוששת מהעם, יש חירות. כשהעם חושש מהממשלה, יש עריצות.”
    וולטייר: “אם אתה רוצה לדעת מי שולט בך, תסתכל על מי אסור לך לבקר.”
    תומאס ג’פרסון: “כאשר עוול הופך לחוק, ההתנגדות הופכת לחובה.”

    1. בדיוק כך. בדם ואש ציון תיפדה.

      ידו הארוכה של אהרן ברק ניכרת ב"מינוי" הזה. כשם שחתנו רם לנדס התמנה וקבע עם לידתו של ערוץ 2 מי יאייש את חברת החדשות ומה היא תשדר לצופים, ולאחר מכן, עם לידתו של ערוץ 10, שוב היה זה רם לנדס שקבע מי יהיה בחברת החדשות של ערוץ 10 (לאחר שהמכרז שבו זכתה הקבוצה היריבה בוטל על ידי בית המשפט העליון שבראשו עמד – אהרן ברק… ואז, שנים לאחר מכן, לאחר שתאגיד כאן הוקם, הועמד לא אחר מאשר רם לנדס בראש הועדה שקבעה מי ומי יהיו בחברת החדשות של התאגיד.
      השליטה במידע ובידע היא מאבני היסוד של כל דיקטטורה. על השליטה באוניברסיטאות אין מה להכביר, אבל שי ניצן, שהיה המתמחה של אהרן ברק עם סיום לימודיו, ומאז שירת אותו בנאמנות כדי להשלים את ההפיכה השלטונית שבה אנחנו שקועים עתה עד צוואר, קיבל את המשרה שעיקרה שליטה בתכני העומק של העם היהודי במדינת הלאום שלו, וברור מה ייעשה בהם.

  2. כך השתלטו בהדרגה גם על "יד ושם"!
    והיום, אפי איתם אנו ראוי לעמוד בראש גוף זה והשואה מוצגת שם כעוד סכסוך בעולם.

    1. לא "השתלטו", אלא אהרן ברק השתלט. ידו הארוכה של אהרן ברק ניכרת ב"מינוי" הזה. כשם שחתנו רם לנדס התמנה וקבע עם לידתו של ערוץ 2 מי יאייש את חברת החדשות ומה היא תשדר לצופים, ולאחר מכן, עם לידתו של ערוץ 10, שוב היה זה רם לנדס שקבע מי יהיה בחברת החדשות של ערוץ 10 (לאחר שהמכרז שבו זכתה הקבוצה היריבה בוטל על ידי בית המשפט העליון שבראשו עמד – אהרן ברק… ואז, שנים לאחר מכן, לאחר שתאגיד כאן הוקם, הועמד לא אחר מאשר רם לנדס בראש הועדה שקבעה מי ומי יהיו בחברת החדשות של התאגיד.
      השליטה במידע ובידע היא מאבני היסוד של כל דיקטטורה. על השליטה באוניברסיטאות אין מה להכביר, אבל שי ניצן, שהיה המתמחה של אהרן ברק עם סיום לימודיו, ומאז שירת אותו בנאמנות כדי להשלים את ההפיכה השלטונית שבה אנחנו שקועים עתה עד צוואר, קיבל את המשרה שעיקרה שליטה בתכני העומק של העם היהודי במדינת הלאום שלו, וברור מה ייעשה בהם.

  3. אנחנו ממש במלחמת תרבות אלימה! מערכת המשפט, גופי האכיפה, האקדמיה, התקשורת נמצאים באמוק של ריסוק מדינת היהודים. תודה לך פרופ' איינהורן על המאמץ להשיב מלחמה. אין לנו ברירה. זאת שעת חירום לאומית.

    1. בדיוק. זו מלחמה מסודרת של הרשעים נגד עם ישראל ומורשתו. רק לחשוב על אוצרות הרוח שהופקדו שם. שהשם ירחם ויציל.

  4. הפתרון אלמנטרי: לאתגר את החונטה שהשתלטה על ביהמ"ש העליון, להמציא את התירוץ הממליך את שי ניצן כצאר הסיפרייה.

    הג'ינג'י ההוא מהוועד לשמירת על טוהר הקוסמוס הפלרמנטרי של מקררים דמוקרטיים למען פלורליזם של חזיות ליברליות, באורח פלא לא ממהר לרוץ לראיון אצל אמנון אתרוגוביץ, ע"מ לשמור על הוראת החוק.

    צריך לתת לגברת נאור את ההזדמנות לכתוב, כי כיוון שעל פי חוק יסוד: חופש העיסוק, יכול שי ניתן לעבוד בחמאס ולכן עפ"י חוק החוזים (חלק כללי), תשל"ג-1973 מותר גם לדובר חיזבאללה לומר "פרשת משפטים בושה". לכן, מכך אנחנו מסיקים מפקודת ביטוח רכב מנועי [נוסח חדש], תש״ל–1970 מטרת הסיפרייה הלאומית (להלן: שי ניצן) היא לאפשר למפלגת ישראל כספינו, לקבוע שכל מולדובי צריך להיות מגורש מישראל לטרינידד. דא עקא שללא שי ניצן, הקבוע הקוסמולוגי של איינשטיין יגיע לסינגולריות ועל מנת שמדינת ישראל תמשיך להיות דמוקרטית, פוסקים אנו כל שופטי ההרכב בראשות יאסר ערפאת, כי אסור לבקר את מינוי חסר כל השכלה רלוונטית לרקטור הספריה הלאומית. כיוון שאיסור הביקורת הנו מעמודי התווך של הדמוקרטיה – הפלורליזם.

    רק כך נפלה כל חונטה שהשתלטה על מדינה, בהיסטוריה האנושית – כאשר האנשים ראו את השקרים שלהם. לכן צריך לאפשר לחונטה שהשתלטה על ביהמ"ש העליון, לשקר עוד ועוד.

  5. כמו כל ארגון דתי, הוא מנוהל ללא כל התחשבות בבטיחות, או בכל דבר אחר, פרט לשנורר כמה שיותר כסף מבורים פרימיטיביים קשי יום שמאמינים בשטויות כמו אלוהים, גם עדן, נשמות, קמיעות, סגולות וכולי.

  6. הלוואי! ואת זה לעשות מיד כשחוזרים לשלטון ומתמנה שר ימני לנהל את הביזיון הזה. לא נראה ששי ניצן מתכוון לוותר על הקומבינה שסידר לעצמו ולכן להבהיר לו כבר עכשיו שיום לאחר הבחירות הוא יפוטר ולא משנה כמה בגצ"ים יוגשו לעזור לו.

  7. כל הערכתי לפרופ' טליה איינהורן על הניתוח הבהיר לאופן שבו הומצא תפקיד שלא היה ולא נברא מעולם
    זאת דרך שמצא הייעוץ המשפטי לפצות את פרקליט המדינה הכושל על כך שלא ייבחר לשמש שופט בבית המשפט העליון
    מי שהחזיק את היוהמ"ש בגרון לא יוכל עוד מרום מעמדו החדש לגרום נזק לעתידו של מנדלבליט
    חבל רק שכדי להגיע לתוצאה הזאת אנו נצטרך לשלם לא רק במשכורת עתק המיותרת אלא גם בהרס הספריה הלאומית.

    1. לא הבנתי-איך המינוי הזה ימנע ממר ניצן להשתמש בראיות שברשותו לסחוט את היועמ״ש (ואולי בעתיד שופט עליון) מנדלבליט?
      אם כבר, זה משחק לטובת ניצן. גם יאפשר לו לערוך אתהספריה הלאומית וגם יתן לו לשמור על הכח תוך הישארות מאחורי הקלעים ללא אחריות או תשומת לב תקשורתית.

  8. מכירים את הקיצור פד"ס? פרצוף דורש סטירה. לשי ניצן יש אחד כזה. מהרס מחריב מרושע ומלא מעשים מתועבים כרימון הגיב:

    מי יילחם למען העם והמדינה כשהסמאל הנתעב כבר מחזיק אותה בתוך צבת חיסול וחנק מוחלט.

    אנחנו ממש במצב של השמדת המדינה והעם היהודי וזכויותיו בו.

  9. היא נגמרה וחוסלה בכל הכוח על ידי גנבי השלטון הפושעים הסמאלנים שהשתלטו על בג"צ ומשם מנהלים את החיסול.

    פרופ' מאוטנר: בג"צ הפך למוסד לפעילות פוליטית של השמאל שאיבד כוחו בכנסת!

    השמאל הפסיד הרבה מאד כוח בפוליטיקה וסובל הפסדים פוליטיים גדולים מאד ומה שהוא עושה בעצם, הוא העתיק את הפעילות הפוליטית שלו מהפוליטיקה של הבחירות, שהיא הפוליטיקה של הכנסת, למקום אחר – לבית המשפט העליון – והפך אותו למוסד שממנו הוא מנהל פוליטיקה.
    אחרי 30 שנה של כיוון כזה מצידו של בית המשפט, בית המשפט מוצא את עצמו כרגע במצב של אובדן לגיטימציה…

    יש לנו משבר חמור כרגע עם בית המשפט העליון שהוא מוסד מדינה חשוב מאין כמותו.

    כדאי שנפתח חשיבה חדשה לגמרי לגבי איך הוא צריך לפעול ב- 30 השנים הבאות.

    בכך יעסוק האשכול.

    ****

    פרופ' מאוטנר:

    *באוקטובר 2007, פורסם שמו כמועמד לכהונת שופט בבית המשפט העליון.

    *מנחם מאוטנר הוא פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת תל אביב, לשעבר דיקן הפקולטה.

    *הינו עורך ראשי של סדרת הספרים משפט חברה ותרבות היוצאת לאור על ידי הפקולטה למשפטים.

    *היה מראשוני המבקרים את מהפכת "הכל שפיט" של פרופ' אהרן ברק, ואת תפיסת בית המשפט כמין כנסייה של מאמינים חילונים.

  10. בן ציון נתניהו: פעם אחר פעם מוכיחים היהודים שאין להם שום יכולת של ראיית הנולד. האיום מופיע לנגד העיניים, אבל היהודים ממאנים לראות. הגיב:

    בן ציון נתניהו:

    "אבל היום אני שוב מודאג מפני שנראה לי שהאנרגיה הרעיונית שפעלה לטובה בתקופות קודמות הולכת ונחלשת. כוחו של הרעיון הולך ומידלדל. על כן מתגלות מחדש החולשות האנושיות שלנו, שהן חולשות קשות מאוד".

    מהן החולשות הללו?

    "הדבר היסודי, הראשוני, בכל גוף חי הוא תחושת הסכנה לקיומו. כשתחושה זו נעלמת או נחלשת מאוד, אין האורגניזם יכול להחזיק מעמד זמן רב; הוא אינו יכול להגן על עצמו.

    ואצלנו הדבר הזה נעדר, או לכל הפחות לקוי ביותר.

    דווקא אצלנו, למרות כל מה שעבר עלינו, פגומה תחושת הסכנה ואין מנגנון הגנה.

    זוהי מחלה נוראה, יחידה במינה, שגורמת לנו שוב ושוב לאבד את תחושת המציאות.

    לכן מבחינה מדינית עמנו הוא עם עיוור לגמרי. עיוור כחפרפרת. אנחנו עם שנוסה בכל הניסיונות שבעולם ועבר את כל מדורי הגהינום, ולכאורה היית מצפה שתכונת הזהירות ותחושת הסכנה יהיו מפותחים אצלנו מאוד. אבל לא, אין זה כך.

    ההיפך מזה הוא הנכון. פעם אחר פעם מוכיחים היהודים שאין להם שום יכולת של ראיית הנולד. כך היה בתקופת אברבנאל בספרד, כשהשלטונות כבר הוציאו את צווי הגירוש הראשונים. וכך היה בגרמניה בשנות השלושים. וכך הוא עכשיו כאן. האיום מופיע לנגד העיניים, אבל היהודים ממאנים לראות.

    …נעדרות אצלנו המסגרות הארגוניות ונעלמים המבנים הנפשיים שמאפשרים לעמים נורמליים, בריאים, לשמר את עצמם.

    והדבר נחשף היום בצורה חמורה הרבה יותר משנתגלה בתקופות אחרות.

    הוא מתבטא בפלגנות ובאנוכיות ובשנאה הפנימית. ובנהייה העזה, הפראית, אחרי ערכים חומריים והישגים פרטיים, בשעה שבה אנו חייבים לעסוק, קודם כל, בבעיית הקיום הלאומית שלנו. להתכונן
    לבאות".

    https://www.haaretz.co.il/news/education/1.1694581

  11. "במקום שבו שורפים ספרים, שם ישרפו גם אנשים" אמר היינריך (חיים) היינה, וההסטוריה דייקה אותו כשהחליפה "אנשים" ב"יהודים". גם עכשיו זהו המקרה. קודם ישרוף שי ניצן את הספרים, ואחר כך יחגוג את שריפת היהודים.

  12. "לְעוֹלָם יִדְחֹק אָדָם עַצְמוֹ וְיִתְגַּלְגֵּל בְּצַעַר וְאַל יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת וְאַל יַשְׁלִיךְ עַצְמוֹ עַל הַצִּבּוּר. וְכֵן צִוּוּ חֲכָמִים וְאָמְרוּ עֲשֵׂה שַׁבַּתְּךָ חֹל וְאַל תִּצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת. וַאֲפִלּוּ הָיָה חָכָם וּמְכֻבָּד וְהֶעֱנִי יַעֲסֹק בְּאֻמְּנוּת וַאֲפִלּוּ בְּאֻמְּנוּת מְנֻוֶּלֶת וְלֹא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת. מוּטָב לִפְשֹׁט עוֹר בְּהֵמוֹת נְבֵלוֹת וְלֹא יֹאמַר לָעָם חָכָם גָּדוֹל אֲנִי כֹּהֵן אֲנִי פַּרְנְסוּנִי. וּבְכָךְ צִוּוּ חֲכָמִים. גְּדוֹלֵי הַחֲכָמִים הָיוּ מֵהֶם חוֹטְבֵי עֵצִים וְנוֹשְׂאֵי הַקּוֹרוֹת וְשׁוֹאֲבֵי מַיִם לַגִּנּוֹת וְעוֹשֵׂי הַבַּרְזֶל וְהַפֶּחָמִים וְלֹא שָׁאֲלוּ מִן הַצִּבּוּר וְלֹא קִבְּלוּ מֵהֶם כְּשֶׁנָּתְנוּ לָהֶם: "
    רמב"ם, מתנות עניים פרק י' הלכה י"ח