חולשה אמריקנית מזמינה תעוזה איראנית

הסכם הגרעין החלש הוא עוד מסמר בארון ההרתעה המערבית מול משטר סורר שהולך ומתחזק

ממשיך ללא הפרעה לעבר המטרה. טיל בליסטי איראני | military.ir

בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון לפני שבועיים, תריסר טילים בליסטיים שנורו משטח איראן פגעו בעיר ארביל הנמצאת בחבל הכורדי בעיראק, סמוך לקונסוליה האמריקנית הנמצא בבניה. משמרות המהפכה נטלו אחריות על ההתקפה, וטענו כי הגיעה בתגובה למתקפה אווירית ישראלית בסוריה בה נהרגו לפחות שניים מאנשי הארגון. בעוד גורמים כורדיים אמרו כי המתקן האמריקני היה מטרת ההתקפה, התקשורת הממוסדת באיראן טענה כי היא כוונה דווקא לבסיס מודיעין ישראלי הנמצא באזור.

בראיון טלוויזיוני לרשת 'פוקס' באותו היום, תת-מזכיר המדינה וונדי שרמן סיפרה כי "אינה סבורה" שמבנה הקונסוליה היה היעד האמיתי לתקיפה. הודעת משמרות המהפכה ציינה כי הטילים כוונו אל "מרכז אסטרטגי של הקונספירציה הציונית בארביל", ועל פי ה'ניו-יורק טיימס' היא קשורה לנוכחות האמריקנית והישראלית בעיראק. ניק קארל, אנליסט בכיר במכון המחקר Critical Threats, סיפר ל'נשיונל רוויו' כי מנהיגים איראנים "ציינו בפירוש שהם מתכוונים לדרוש דין וחשבון ממדינות אשר תומכות במבצעים ישראלים".

ההתקפה הגיעה ימים ספורים לאחר הפוגה בשיחות הנערכות בווינה על הסכם גרעין חדש עם עיראק. ממשל ביידן מנסה להחיות מחדש את מסגרת הסכם הגרעין הקודם מימי אובמה, זה שבוטל למעשה בתקופת טראמפ שהחליט על נסיגה אמריקנית ממנו ב-2018. אך הצוות ששלח ביידן למשא ומתן דחף להסכם אפילו חלש יותר מזה של אובמה, כזה המעניק לאיראן נתיב לגיטימי לנשק גרעיני וככל הנראה גם מיליארדי דולרים עם הסרת הסנקציות.

ההסכם המתקרב מהווה בפני עצמו מכה קשה להרתעה האמריקנית, הנוספת להחלטת ביידן להתעלם למעשה ממתקפת הטילים האחרונה מצד איראן. בהנם בן-טלבלו, עמית בכיר במכון להגנת הדמוקרטיות, אמר ל'נשיונל רוויו' כי למרות מתקפת הטילים בשבוע שעבר, ממשל ביידן ממשיך להחזיק ב"חזון ברור לגבי איראן" ונראה נחוש להגיע ל"הסכם חדש המתבסס על הסכם הגרעין הקודם". לאחר שהכחישה כי האיראנים ניסו לפגוע במתקן האמריקני בעיראק, וונדי שרמן המשיכה לתאר את גרסתו של ביידן להסכם:

אנו שואפים לכך שכל הצדדים יגיעו להסכמה… דמיינו את האיראנים האלה מחזיקים בנשק גרעיני. עלינו להסיר את האפשרות הזו מן השולחן כך שנוכל להתייחס להתנהגות התוקפנית שלהם במזרח התיכון"

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן השמיע דעה דומה ברשת CBS בסוף השבוע, ואמר כי "הדבר היחידי שיותר מסוכן מאיראן חמושה בטילים בליסטיים ויכולות צבאיות מתקדמות, זו איראן המחזיקה בכל אלה בנוסף לנשק גרעיני". נד פרייס, דובר מטעם מחלקת המדינה, טען ביום שני שעבר כי איראן הפרה את הריבונות העיראקית, והיא "מציבה איום על שותפינו באזור ולכן גם עלינו". הוא המשיך ואמר כי "ראינו את איראן מממנת שליחים וארגוני טרור", אך הוסיף כי "הנקודה הבסיסית היא שאיראן תוכל להמשיך ולעשות את כל הדברים האלה ללא שום תגובה", במקרה בו תשיג נשק גרעיני.

ההיגיון מאחורי כל ההצהרות האלו סובל מכמה פגמים עמוקים. ראשית, ההסכם המתגבש אינו מונע מאיראן להשיג נשק גרעיני, כפי שהוסבר היטב במאמר מערכת של ה'וול-סטריט ג'ורנל':

ההסכם לא יעצור את איראן מלהמשיך ולרדוף אחר נשק גרעיני, ולהשיג אותו. איראן תוכל להמשיך לבצע התקדמות במתקנים החשאיים אליהם לא מורשים להגיע הפקחים הבינלאומיים, בעודה ממתינה לפקיעת הסעיפים המגבילים"

בדומה להסכם הישן, ההסכם החדש יכלול כנראה גם הוא סעיפי "שקיעה" שמשמעותם היא שכל הכל הגבלה על תוכנית הגרעין של איראן ותוכנית הטילים הבליסטיים שלה תוסר במוקדם או במאוחר. תחת מסגרת ההסכם המסתמן, ובהתחשב בהתקדמות הגרעינית שעשתה איראן מאז 2015, זמן הפריצה הדרוש לה להשגת חומר בקיע המספיק לייצור פצצה צפוי לעמוד על כשישה חודשים בלבד.

ההסכם אינו מכיל שום מנגנון להתמודדות מול התוקפנות האזורית האיראנית, ולמעשה מכין את השטח לעוד צרות. הסכם הגרעין המקורי הטיל למשל איסור על פיתוח טילים בליסטיים לתקופה בת שמונה שנים; כעת, אם יחתם ההסכם החדש המסתמן עם סעיף דומה, איראן תיאלץ להמתין עוד שנה אחת בלבד לפקיעתו.

ומה לגבי שליחיה האזוריים של איראן וארגוני הטרור הרבים הקשורים אליה? לא רק שההסכם החדש צפוי לשחרר מיליארדי דולרים אותם תוכל טהרן להעביר לארגוני טרור, ההוא גם יסיר ממנה כל עונש כלכלי על צעדים כאלה. גם לאחר חתימת ההסכם ב-2015 איראן המשיכה למממן את שליחי הטרור שלה כולל חיזבאללה וחמאס. בשנים 2016-17, לפני שהנשיא טראמפ החליט לצאת מההסכם, מחלקת המדינה הגדירה את איראן כ"מממנת הטרור המובילה בעולם". דו"ח הטרור של 2017 פירט בין היתר את רשימת ההפרות האיראנית:

איראן המשיכה בפעילות טרור לערעור היציבות האזורית דרך 'כוח קודס' של משמרות המהפכה וארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה. איראן אחראית להתעצמות סכסוכים וחתירה תחת ממשלות לגיטימיות והאינטרסים האמריקנים באפגניסטן, בחריין, עיראק, לבנון ותימן.

האיראנים ביחד עם חיזבאללה צברו ניסיון קרבי חשוב במסגרת הסכסוך בסוריה וכעת הם שואפים להשתמש בו ברחבי העולם. בכיר משמרות המהפכה קאסם סולימאני מגייס מיליציות שיעיות משלל קבוצות אתניות החל מהמזרח התיכון ועד לדרום אסיה, ומפעיל אותן בלחימה להגנת שלטון אסד בסוריה.

מעבר למזרח התיכון, איראן ושותפי הטרור שלה מציבים איום משמעותי והדגימו את יכולתם לפעול כמעט בכל חלקי העולם. בחודש יוני 2017, ה-FBI עצר שני פעילי חיזבאללה במישיגן ובניו-יורק בחשד שביצעו מעקבים ואיסוף מודיעין בשם ארגון הטרור, כולל בשטח ארה"ב"

מסגרת ההסכם אליו שואף כעת ממשל ביידן תאפשר לפעילות הטרור הזו להמשיך ולפרוח ביתר שאת. על פי הדיווחים, ההסכם החדש יכלול את הסרת סנקציות הטרור שהוטלו על איראן, הסרת משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור הזרים והפשרה של כ-130 מיליארד דולר שיוכלו לשמש להמשך מימון הטרור האיראני.

אם כן, בעוד בכירי ממשל ביידן מדברים על הגבלת תוכנית הגרעין האיראנית לפני שיהיה ניתן להתמודד עם התוקפנות האזורית של האייתוללות, בפועל הם מעודדים את שתיהן. אין פלא אפוא שאיראן חשה אמיצה מספיק כדי לשגר טילים בליסטיים, ולטענת בן-טלבלו זה לא במקרה: "האיראנים כבר לא חוששים ללכת על הקצה. הם משתמשים בנשקים מתקדמים כדי לסמן את הגבול החדש", והכל הודות לחולשה שמפגין ביידן במזרח התיכון.

בינתיים בוושינגטון, נבחרי ציבור משתי המפלגות מתחילים לדרוש תשובות מהנשיא. ביום שלישי לפני שבועיים, חברי הקונגרס הרפובליקנים ג'ים בנקס וג'ו וילסון שלחו מכתב לבית הלבן ובו ציינו את דאגתם מן "השחיקה הנוכחית בהרתעה הצבאית האמריקנית מול איראן" הם הוסיפו כי מתקפת הטילים האיראנית מרמזת על כך ש"טהרן אינה חוששת מתגובה צבאית אמריקנית משמעותית, ובוודאי שלא מהפסקת שיחות הגרעין".

יום קודם לכן, 49 סנאטורים רפובליקנים שלחו מכתב לנשיא ובו ציינו את כוונתם "להפוך" את ההסכם כפי שהוא מסתמן כעת. לאחר דבריה של שרמן ב'פוקס' ביום ראשון, הסנאטור ג'ים ריש עלה גם הוא לשידור ואמר כי ממשל ביידן "חי במציאות אלטרנטיבית". הוא הוסיף כי ההסכם החדש "גרוע בהרבה" מזה המקורי וטען כי העסקה "לא תאריך ימים". גם חלקים במפלגה הדמוקרטית מגנים את גישת הכניעה של ביידן. עוד בטרם מתקפת הטילים, קבוצת חברי קונגרס משתי המפלגות, כולל 12 חברי קונגרס דמוקרטיים, פנתה לביידן בהצהרה כי "קשה לדמיין תמיכה בהסכם על פי הקווים שפורסמו עד כה".

החוקר בן-טלבלו סבור כי בהקשר הכללי של שיחות הגרעין מתקפת הטילים הייתה "מכת מוות" להרתעה האמריקנית, והוא מעריך כי האיראנים מתנהלים בהתאם: "כאשר הם רואים שהאמריקנים מזיזים כל הזמן את הקו האדום, הם עצמם ימשיכו לנסות להזיז אותו". ישנן סיבות רבות להשליך אל פח האשפה את הסכם הגרעין המתקרב, אך יתכן כי הסיבה החשובה מכולן היא המסר שהסכם חלש כזה ישלח לאייתוללות: "איראן הופכת נועזת יותר ויותר בכל רחבי האזור והעולם, וכל עוד לא תסבול מתגמול אמריקני או השלכות אחרות, המשמעות תהיה התקפות נוספות בסגנון מתקפת הטילים האחרונה".


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *