לעצור את מעגל האימים של פוטין

אדישות המערב מול התוקפנות הרוסית רק מחזקת את יוצרי הטרגדיה ומעודדת סכסוכים עתידיים

הנשיא פוטין וחורבות מריופול | armyinform.com.ua, kremlin.ru, Creative Commons Attribution 4.0 International

תהא אשר תהא תוצאת הפלישה הרוסית לאוקראינה, המשבר שהיא יצרה עשוי לגרום לתוצאה אחת משמעותית: שובה של המלחמה ככלי פוליטי בקנה מידה גלובלי.

בטרם החלה הפלישה הרוסית, הקונצנזוס במערב גרס כי מלחמה היא דבר המתרחש אי-שם בעולמות רחוקים בהם ערבים נלחמים בישראלים, אפריקנים הורגים באפריקנים והודים נאבקים בפקיסטנים. מלבד מלחמות הבלקן בשנות ה-90 שגם הן נחשבו לחלק ממלחמת אזרחים הכוללת חלקים של המדינה היוגוסלבית הכושלת, אירופה האמינה כי ימי המלחמה נותרו בעבר הרחוק. אך הפלישה של פוטין הראתה כי אפילו אירופה השאננה, ויתכן שבקרוב גם צפון אמריקה, אינן חסינות מפני היגררות למלחמה בידי גורמים מערערי יציבות.

כדי להצדיק את מהלך הפלישה למדינה השכנה, פוטין השמיע בין היתר דרישות לסיפוח יחד עם בליל טענות אודות אינטרסים של ביטחון לאומי. אם התנהגות כזו תהפוך לדבר מקובל, התסריט של אוקראינה עשוי להעתיק את עצמו למקרים רבים נוספים ברחבי העולם.

הדוגמה הברורה ביותר היא סין, שם המשטר הקומוניסטי עשוי לאיים על טייוואן תוך שהוא מתבסס על טיעונים דומים לאלה של פוטין. יתרה מכך, טיעונים אלה יכולים לשמש נגד רוסיה בידי סין, אשר חלקים גדולים משטחה נמצאים תחת שליטה רוסית למעשה, ויפן אשר נמצאת בסכסוך ארוך מול הרוסים על שרשרת האיים הקוריליים באוקיינוס השקט. גם ההודים למשל יכולים לשאוב השראה מפוטין ולהצדיק את הניסיון להשתלטות מחדש על חלקים מקשמיר הנמצאים בידי פקיסטן, או שטחים אחרים שאבדו לטובת סין. ווייטנאם ולאוס יוכלו גם הן לתרץ ניסיון לכבוש אזורים בגבול הסיני, בעוד מינאמר תוכל לטעון לבעלות על איי אנדמן השייכים להודו.

איראן מצידה, תוכל לאמץ גישה פוטיניסטית ולהשתלט מחדש על שטחים בקווקז ובאגן הכספי שנכבשו ממנה בימי רוסיה הצארית. האייתוללות יוכלו גם לדרוש שוב את "זכות הפיקוח" בערים הקדושות בעיראק, שהוענקה לפרסים במסגרת הסכם זוהאב במאה ה-17. ואם כבר אנחנו בעניין, מדוע לא לאפשר לאיראן לספח את עיראק כולה? אחרי הכל, בגדד הייתה בירת האימפריה הסאסאנית במשך מאות שנים, בדיוק כפי שקייב, לטענת פוטין, הייתה חלק בלתי נפרד מרוסיה.

בתור יורשת האימפריה העותמאנית, טורקיה תוכל לחדש את דרישתה לחלקים מצפון עיראק וסוריה, בעוד סוריה, אם אי-פעם תשוב לתפקד כמדינת לאום, תוכל לדרוש את העיר איסקנדרון לחופי הים התיכון, אותה העניקו הצרפתים לטורקיה בהסכם מפוקפק. הסורים יוכלו לטעון לבעלות גם על חוות שבעא למשל הנמצאת במפגש הגבולות בין ישראל ולבנון, שלא לדבר על רמת הגולן. טענתו של פוטין לפיה הוא רק מאחד את בני העם הרוסי עם אחיהם הנמצאים באוקראינה יכולה להיות שימושית עבור אפגניסטן למשל, אם אי-פעם תשוב לתפקד כמדינת לאום, לסיפוח שטחים השייכים לפקיסטן בחבלי הפשטון.

יבשת אפריקה יכולה לספק גם היא אינספור הזדמנויות לשגשוג הפוטיניזם. אריתריאה, אחת מהתומכות היחידות בפלישה לאוקראינה, עשויה לחוות בעצמה פלישה מצד אתיופיה, ששלטה למעשה בשכנתה כמובלעת במשך מאות שנים, בדיוק כפי שרוסיה כביכול שלטה באוקראינה.

צפון סומליה תוכל להשתמש במודל שהחיל פוטין במובלעות דונייצק ולוגנסק ולהכריז על עצמאותה משאר המדינה הכושלת שבירתה במוגדישו. החבלים דוברי האנגלית בקמרון יוכלו לשאוב מפוטין השראה ולהיפרד מחצי המדינה השני הדובר צרפתית. קונגו תוכל להשתמש בטיעון הרוסי לזכות על חצי-האי קרים וגישה לימת אזוב כדי לספח לעצמה את מובלעת קבינדה השייכת לאנגולה ומהווה פתח לאוקיינוס האטלנטי. אם נלך על פי טענת האיחוד הלאומי של פוטין, נצטרך לשרטט מחדש מפות של לפחות שלושים מדינות באפריקה שמדרום לסהרה.

באמריקה הלטינית, בוליביה תוכל להשתמש בטיעונים פוטיניסטים כדי לתקוף את צ'ילה ולהשיג גישה לים. צ'ילה וארגנטינה יוכלו לצאת למלחמה כדי להסדיר את הסכסוך סביב ארץ האש. ומה לגבי ניסיון מקסיקני לשחרר את קליפורניה וטקסס מידי הינקים האימפריאליסטים? רוואנשיזם נוסח פוטין יכול גם לשמש השראה לקנדה להשיג שליטה מחדש משטחים שאבדו לארה"ב. פוטין עצמו עשוי לנסות לתקן "בגידה היסטורית" בכך שינסה להשיב את אלסקה לשליטת אמא רוסיה.

בחזרה באירופה, מה לגבי כיבוש איטלקי מחודש של חבל סבואה אשר סופח לצרפת במאה ה-19, או קורסיקה אותה חטפו הצרפתים מידי הרפובליקה של ג'נובה? צרפת מצידה, השקועה בסכסוך ארוך עם הבריטים לגבי זכויות הדיג באיי התעלה, תוכל להשתמש בקצת פוטינזים ולפלוש לאותם איים. מה ימנע אז מסרביה למשל להשתלט שוב על קוסובו או לספח חלקים מבוסניה והרצגובינה?

הפוטיניזם יכול לשמש גם נגד רוסיה עצמה בשלל חזיתות. מדוע מובלעת קאלינינגרד למשל, הנמצאת בלב פרוסיה ההיסטורית ובה נולד עמנואל קאנט, לא תוכל לשוב לגרמניה? ומה אם פינלנד תפלוש לרוסיה בתואנה שהיא רק משיבה לידיה שטחים אבודים? כל זה בלי להזכיר את השטחים הנרחבים אותם הצארים גזלו מהחאנות החל ממרכז אסיה ועד סיביר. ההתפשטות הרוסית המשיכה גם בעידן הסובייטי והפוסט-סובייטי, כאשר פוטין מיתג את עצמו כ"כובש הגדול ביותר" עם הפלישה לגאורגיה ב-2008 ובפתיחת המלחמה נגד אוקראינה ב-2014.

בעזרת טיעונים פוטיניסטיים המדינות הבלטיות יוכלו לשוב לשלטון רוסי, ורוסיה עצמה תוכל לשוב לשלטון ליטאי או שבדי. פולין עלולה, פעם נוספת, להיעלם מן המפה, וכפי שהסאטיריקן הצרפתי אלפרד ז'ארי התבדח כבר לפני יותר מ-120 שנה: "להפוך למה שהיא באמת: שום מקום!". אם נאמץ את דוקטרינת פוטין, אנו עשויים לקבל עולם ללא חוקים בו הכוח בלבד שולט והחזק תמיד צודק. יהיה זה זינוק מרהיב לאחור לעידן בו מלחמה הייתה צורת התיווך העיקרי בין אומות.

הדיווחים האחרונים מן העיר מריופול החרבה מזכירים את המראות מימי גרניקה בזמן מלחמת האזרחים בספרד. העולם התעלם אז מהאסון בגרניקה ובכך חיזק את אלה שיצרו את הטרגדיה. התוצאה הייתה המלחמה הפראית ביותר בהיסטוריה האנושית. תהיה זו טעות להתעלם מן המסר של מריופול, ותהיה זו טיפשות לא לנסות לעצור את מעגל האימים שנוצר בידי המלחמה חסרת ההיגיון באוקראינה.


אמיר טהרי היה עורך העיתון האיראני ‘קאיהן’ עד שנת 1979, וכיום כותב טור קבוע בעיתון ‘א-שרק אל-אווסט’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אם פוטין יצא עם אפס הישגים או הישגים שליליים מהמלחמה הזו (בפרט לא ישאר עם מילימטר של שטח חדש) אז זה יכול עוד לעכב את חזרת עידן המלחמות ללב המערב. אחרת הן יחזרו, והפעם בשילוב נשק גרעיני.

  2. המאמר מבוסס על שורה של תפיסות שגויות, וחזרה עליהן במאמרים חוזרים ונשנים לא תשנה דבר, להוציא סיוע נפשי למבקשים לפלוט את מועקותיהם. דוגמאות לשגיאות כאלה הן:
    1) המשבר נוצר כבר לפני שנים לא מעטות בידי ארה״ב והמערב, שביקשו להרחיב את נאטו, השוק האירופאי ומהפכות הצבע אל גבול רוסיה, ולמעשה אל תוך תוכה, תוך שבירת הסדר הבינ״ל וזריעת זרעי אי-היציבות הנוכחית. כלומר, בעטיה של תפיסה ליברלית קיצונית, שהביאה חורבן על אוקראינה כשם שהביאה מוות וחורבן ברחבי המזה״ת.
    2) נכון, ייתכן גם שבני צפון אירופה ידרשו בעלות על אפריקה, שהרי אבות אבותיהם יצאו משם… אבל זוהי הזיה ארוכה, ומה שקובע הוא מה שהמעצמות עומדות עליו, ולא השערות פרועות שאינן עולות על דעתו של איש.
    3) לא ברור על מה מבסס המחבר את דבריו בעניין פולין, שהרי ניכר שפוטין הבחין בבירור בין הצטרפות פולין לנאטו לבין הצטרפותן של גיאורגיה ואוקראינה. אלה האשמות תלושות.
    4) חוסר האחריות האמריקאי הוא-הוא שעלול להמיט אסון על העולם, הן מכיון שהוא גרם לחבירה של רוסיה לסין, והן מכיון שחשף את חולשת העולם בפני סין, שהינה חזקה הרבה יותר מרוסיה, ועוצמתה קרובה להשתוות לזו של ארה״ב.

    1. כן כן…
      המערב הרשע שרק בגללו פוטין המסכן נאלץ בלית ברירה לפלוש למדינה שכנה, להחריב את עריה ולרצוח את תושביה…
      הו חירות נפשעת שכמותך. הכל באשמתך!

    2. קומרד אנונימי יקר – אם חשקה נפשך במניפסט תמיכה מפולפל למען רודן רצחני וחשוך, אני מעריך שאתה נמצא במקום הלא נכון. שמחתי לעזור.

    3. קבלו התנצלויותיי הכנות, פרבדאים, אבל:
      1) כאן לא ברית המועצות, וגם לא מקום בו סותמים פיות בשל ״תקינות פוליטית״ פוסטמודרנית. אם זה לא מוצא חן בעיניכם, תוכלו תמיד לעבור לאתר לאנשים [שאחרים] חושבים [בשבילם].
      2) זה בהחלט פשע לשער שהמערב הנאור מפעיל מניפולציות ציניות ואכזריות. הרי, כידוע, היתה זו רוסיה שפלשה שוב ושוב למערב, ולא להפך… והרי המאה העשרים הקפידה ללמד אותנו עד כמה נחמד ונאור המערב. והשמדה שיטתית של ״אזרחים שלא פשעו״ מעולם לא בוצעה בידי המערב ביפן, ויטנאם, דרזדן, לונדון, שלא לדבר על מחנות ריכוז והשמדה כלשהם. ולו היתה מדינה כלשהי מקימה מחנות ריכוז והשמדה, למשל לבני דת ידועה, ודאי היה המערב נזעק מיד להציל את יושבי אותם מחנות, ולמעשה עוד קודם להקמתם, בוועידות בינ״ל נוטפות מוסריות (על אוויאן כבר שמעתם שם בפרבדה?).
      3) עם זאת, תמיד נחמד יותר יהיה להילחם דווקא בקומוניסטים, זה הרי הכי נוח למתייפייפים.

    4. נו בתוך תגובה אחת קפצת מתעמולה סובייטית להכחשת שואה. בהחלט מרשים ונורמלי מאוד

    5. חלוק לבן, נראה שאתה מתקשה *מאוד* בהבנת הנקרא. אולי כדאי שתקרא משמאל לימין, ואז דווקא תבין נכון את הנקרא…

  3. מצד שני, מי אמר שלשמור על המצב הקיים זה הדבר הנכון לעשות?
    אולי יש מקרים בהם הגישה ה״פוטיניסטית״ היא מוצדקת?
    המאמר מניח שפוטין הוא האיש הרע בסיפור פשוט כי הוא יצא למלחמה שהכותב לא מסכים עם מטרותיה. אולי בצדק, לא יודע מה האמת ההיסטורית שם. אבל הכותב שוכח שזלנסקי היה יכול פשוט לוותר על שני המחוזות הספציפים שפוטין מציין ושאפילו הוא מודה שהם עניים נורא (ולכן אני מניח שאין להם ערך רציני בשביל אוקראינה) מה שעושה אותו אשם בסכסוך לא פחות.
    כרגע, אין הסכמה בינ״ל על אופן הכרעת הבעלות הלאומית על שטחים. אז איך ניתן להכריע מי צודק?

    1. פריבט דוד – האם תסכים לוותר על שניים מבניך או שתיים מבנותיך כדי לרצות באופן זמני את הבריון? מניח שלא.

    2. כן ברור… עוד פוטינים זה מה שהעולם צריך עכשיו…
      בחיי השתגעתם לגמרי. לקרוא את התגובות פה זה כמו לקרוא את 'רוסיסקאיה גאזטה'

    3. אנונימי,
      אם אתה מתנגד לזכותו של פוטין לערער על השליט המקומי על בסיס זכותו ההיסטורית של העם הרוסי-אז בהצלחה להצדיק את הזכות ההיסטורית שלנו ביו״ש.

    4. אנונימי-2, הקשר הוא שטהרי מתבסס, מבלי לספר לקוראיו, על תפיסות ליברליות פוסטמודרניות, שמטרת העל שלהן היא ריסוק מדינת הלאום לטובת השלטתו של ״משפט״ בינ״ל מעוות, שנועד בדיוק לשם כך. מחמת קוצר היריעה וקוצר הזמן אינני יכול להבהיר נקודה זו כל צורכה, אבל מי שאינו מבין זאת, כדאי שילמד ויבין בהקדם, לפני שהללו ישיגו את זממם. אזכיר לך כי מדינת ישראל, כידוע, הינה מושא ותיק להתקפותיהם של הנבזים הללו, שהרי כל כולה אינה אלא מושתתת, לדעתם המעוותת, על כיבוש וגירוש ורצח, בדיוק כמו רוסיה. אז זה שכעת, כשהמנוולים עסוקים ברוסיה, יש לנו כמה דקות לנשום אוויר, אינו סיבה להתגולל על פוטין… עם זאת, אין באמור כאן כדי להצדיק רצח אזרחים.

    5. הטיעון של פוטין הוא שמחוזות אלה הם חלק מהשטח שהיה שייך לעם הרוסי ונקרעו ממנו באופן לא מוצדק לטובת שליטה של עם שהוא אפילו לא עם אמיתי. לכן הוא משחרר ולא כובש.
      נשמע מוכר?

    6. כנראה שלא קראת את הטור שאתה מגיב לו ובטוח שאתה לא מכיר את המחבר, כי הוא אומר בדיוק את ההפך

    7. נניח שאני מקבל את ההשוואה המוזרה הזו – אם כך יש לעצור את פוטין ולא לעודד אותו ושכמותו. הבנת?

  4. שוב רואים איך רק "המערב" משחק עם עצמו משחקים של נדמה לי – כאילו שכל השחקנים האחרים בעולם הפיקו את אותם הלקחים הפציפיסטיים ממלחמות העולם ה-I וה-II, וכי לא תתכן מלחמה בין לאומים ועל יתרונות כלכליים ואסטרטגיים בעולם החדש והמופלא. העניין הוא שהם לא לומדים מהניסיון וימשיכו בשגגתם גם כשהמציאות תמשיך ותחבוט בפניהם שוב ושוב, עד שיובסו לבסוף.

    באופן דומה, גם הישראלים מתעקשים להמשיך לחתור לחתימה על פיסת נייר המכונה "הסכם שלום", ולהקריב עבורה נכסים אסטרטגיים, לאומיים ותודעתיים לא מבוטלים, מתוך מחשבה שפיסת הנייר הזו תגן עליהם למשך דורות ותיתן להם "פוס" מההיסטוריה.

  5. לא להתערב. לא להתערב במלחמת אוקראינה. תפסיקו להתחכם ולהיות טהרנים.
    הסכנה לישראל היא קודם הפרוגרסיבים בתוכנו. אח"כ איראן ושלוחותיה.

  6. מלחמות תמיד יהיו.ואף גרעיניות.
    כל מדינה בעולם מבינה שכדי שלא יתקפו אותה
    היא צריכה נשק גרעיני.כי זה מרתיע ועובדה.
    וזה יפתח מירוץ גרעיני.למשל אצל יפן.טורקיה.גרמניה.
    וכן בשאר העולם.איראן.סוריה.לוב.עיראק.כדוגמה.
    יש בעולם המון מחוזות עם מיעוטים בדלניים
    שיתבעו עצמאות במאה הנוכחית ויקבלו.
    קנדה- קוויבק. חבל הבסקים.לומברדיה.וולש.סקוטלנד.
    צפון אירלנד.בלגיה.ארהב בדלנות גזעית.או לפי הצבעה
    כל העולם נתון לסכסוכים שקטים גלויים או מתחת לפני השטח.
    אין מדינה חסינה ממיעוטים שיום אחד ימרדו.
    יש המון סכסוכי גבולות.מים.וכדומה.
    לעולם לא יהיה שקט בעולם.

  7. הנאצים הגרמנים היו תלמידים טובים של הקומונאצים הסובייטיים. היטלר למד איך להשמיד המונים תוך צפייה במלחמת האזרחים שהקומונאצים כפו על רוסיה ובמהלכה הם השמידו מיליוני בני אדם באמצעות כיתות יורים של כנופיות הטרור האדום של הצ'קה והמשמרות האדומים של המפלגה הבולשביקית, הרעבתם למוות של מיליוני איכרים והשמדת כפרים בגזים מרעילים. היטלר למד מהקומונאצים להקים משטרה חשאית טרוריסטית – הגסטאפו הנאצי היה מהדורה גרמנית של הצ'קה וה-גפ"או של הבולשביקים. גם את משטר הטרור של מפלגה אחת בראשות מנהיג אחד למדו הנאצים ממפלגת לנין-סטאלין שחיסלה פוליטית ופיזית את כל מתנגדיה. והעיקר: הנאצים למדו מהקומונאצים להקים מחנות ריכוז והשמדה – הגולאג הקומונאצי הוקם עוד במלחמת האזרחים ברוסיה (אז זה נקרא 'קונצנטרציוננייה לאגרי') והפך לרשמי ב-1929 כשהוקמה 'המינהלת הראשית של מחנות העבודה והחינוך-מחדש' – הידועה ע"י הקיצור של 'גולאג'. היטלר ראה גם מה ששותפיו הקומונאצים בראשות סטאלין עשו בשנים 1939-41: איך הם הוציאו להורג ביריות לעורף רבבות שבויים פולניים ביער קאטין ומקומות אחרים – הישר לתוך בורות ירי שהוכנו מראש, טכניקה שהגרמנים 'שכללו' והפעילו בבאבי יאר ובהרבה מקומות אחרים. ואיך הקומונאצים הגלו מיליוני אנשים מהמדינות שהם כבשו כמו פולין, פינלנד, הארצות הבלטיות ובסרביה – לסיביר, לקראת מותם בעבודת כפייה, ברעב ובמחלות.