אחרי הבחירות, לבנון חייבת להיפטר מחיזבאללה

ארגון הטרור ואדוניו האיראנים ספגו מהלומה פוליטית, וכעת ינסו בכל כוחם לעכב את הרפורמות הדרושות כל כך למדינה

סוס טרויאני. מנהיג חיזבאללה נסראללה | Khamenei.ir

הבחירות בלבנון העסיקו רבות את כותרות העיתונים בטהרן בשבועות האחרונים. "המנהיג העליון" עלי ח'אמנאי הגדיר אותן כ"משאל עם בשאלת ההתנגדות" – קואליציית הארגונים בשליטה איראנית שהכתה שורשים מעיראק ועד עזה. הוא הודיע גם על תרומה נוספת בת 25 מיליון דולר לארגון חיזבאללה, כדי להבטיח את ניצחונו בבחירות בלבנון.

כלי התקשורת בטהרן, שהיו בטוחים ב"ניצחון מוחץ", החלו כבר בהשערות לגבי זהות האדם בו יבחר ח'אמנאי כדי להחליף את מישל עאון המזדקן בנשיאות לבנון. העניין עלה גם בפגישה שערך ח'אמנאי עם נשיא סוריה אסד, שהגיע לביקור בזק באיראן. באותו הזמן, הגנרל איסמעיל קעני, מפקד 'כוח קודס' שאמור להוביל את מדינות "חזית ההתנגדות", הביע תקווה כי ניצחון בלבנון יפצה על התבוסה הקשה ששכירי החרב שלו ספגו בבחירות בעיראק מוקדם יותר השנה.

אך כאשר החלו להגיע התוצאות הרשמיות, ח'אמנאי וקעני הבינו כי הבוחרים הלבנונים, או לפחות 49 האחוזים מתוכם שהגיעו לקלפיות, מנעו מהם את הניצחון המוחץ לו קיוו. המשמעות היא מכה לאיראנים בשתיים מתוך ארבע הבירות הערביות אשר לטענתם נמצאות בשליטתם (האחרות הן צנעא ודמשק). השאלה הייתה כיצד לבשר את החדשות הרעות לציבור האיראני,  שחלקו הלא-מבוטל לוקח חלק כיום במחאה עממית נרחבת מגד משטר האייתוללות? סוכנות הידיעות IRNA, הנשלטת בידי לשכת הנשיא, החליטה לתאר את ההפסד ככישלון מצד בני-הברית הדרוזים והנוצרים של חיזבאללה, במטרה להסיט את האשמה מארגון הטרור עצמו.

למרות העובדה לפיה שיעור ההצבעה בקרב השיעים בלבנון היה נמוך ב-11% משתי מערכות הבחירות הקודמות, ב-IRNA תיארו כיצד השיעים יצאו להצביע בהמוניהם למען חיזבאללה. מיותר לציין כי המפלה שנחל הארגון בדרום המדינה, אזור הנחשב באופן מסורתי למעוז התמיכה שלו, לא הוזכרה כלל.

מנגד, סוכנות הידיעות 'פארס', הנשלטת בידי משמרות המהפכה, ניסתה להעלים כלל את הסיפור, שהוחבא בעמודים האחוריים של פרסומיה השונים. גם שם היא פרסמה את התוצאות בחלוקה לפי מחוזות, והותירה לקורא לחבר בעצמו את מספרי התוצאה הסופית. יש לציין כי למרות תוצאות הבחירות המביכות לטהרן, מבנה הפרלמנט החדש לא יאפשר לו לבצע שינויי מדיניות משמעותיים מול ישראל או ארה"ב. האם פוליטיקאים בלבנון צריכים להתחיל לחשוש לחייהם? אין לדעת. מה שבטוח הוא שמרבית הלבנונים המעורבים פוליטית מחפשים כיוון חדש לארצם. עוד בטוח כי חיזבאללה ובני-בריתו ספגו מכה קשה, אך הודות לתמיכה המתמשכת מצד האייתוללות עדיין מחזיקים בכוח משמעותי.

בעוד איראן נכנסת למה שנראה כעידן חדש של מתיחות ומשבר, יתכן כי התמיכה שהיא מסוגלת להציע לחיזבאללה תקטן, אם כי עדיין לא תיעלם בין לילה. כוחו של ארגון הטרור מבחינה פנים-לבנונית נחלש והוא כבר לא מחזיק בזכות וטו בכל הנושאים העיקריים, אך עדיין שמר על מספיק כוח כדי לשבש באופן משמעותי את ניסיונות הבנייה מחדש של המערכת הפוליטית והכלכלית. זו טקטיקה שכבר נמצאת בשימוש בידי המיליציות הפרו-איראניות הפועלות בעיראק, שם הן מעכבות את החזרה לממשל נורמטיבי וחוסמות כל ניסיון לרפורמה משמעותית.

במילים אחרות, לבנון עדיין לא נחלצה מן המבוך הקטלני שנוצר בידי איראן ושותפיה. שיטות העיכוב של חיזבאללה עשויות להשהות את ההכרזה על ראש ממשלה חדש ובהמשך גם על נשיא חדש. במקרה כזה לבנון לא תהיה זכאית למענקי הסיוע שהובטחו לה מצד קרן המטבע הבינלאומית, ובוודאי ימנעו ממנה השקעות רבות מצד משקיעים פרטיים וקרנות זרות. אחת מדרכי ההתמודדות עם השיטה הזו יכולה להיות בפניה ישירה לקהילה השיעית בלבנון הסובלת גם היא מהקריסה הכלכלית שנגרמה בשל התערבויות זרות. אינספור מסרים ישירים ועקיפים משיעים בתוך לבנון מסמנים עייפות גוברת מן המדיניות הרואה במדינה, במילותיו של העיתון האיראני 'קאיהן', "מגן עבור האיראנים". רבים בקהילה השיעית בלבנון רואים כיצד השגשוג היחסי אותו הצליחו לטפח בעשורים האחרונים הולך ונמוג לו, כתוצאה מן המשבר הכלכלי שדרדר 70% מאוכלוסיית המדינה מתחת לקו העוני.

תוצאות הבחירות הן חדשות טובות בשל מספר סיבות. הן סוגרות את הפרק העגום של נשיאות מישל עאון ומסמנות פרידה מראש הממשלה לשעבר סעד אל-חרירי בעל יצר ההרס העצמי. גם יו"ר הפרלמנט הנצחי נביה ברי עשוי סוף סוף להיפרד מכיסאו, אם לא בטווח הזמן המיידי אז כנראה שבעתיד הרחוק יותר. העובדה כי 13 מתוך 16 חברי הפרלמנט החדשים משתייכים לסיעות עצמאיות והצליחו לחדור למבצר הנשלט בידי קומץ מושחתים, היא תמיד בשורה טובה.

כעת חשוב כי הקהילה הבינלאומית תציע ללבנון חבילת סיוע מהירה תמורת נכונותה לבחור בשינוי. במילים אחרות, הקהילה הבינלאומית אינה צריכה להיכנס לריקוד ההמתנה בו חיזבאללה מעכב את הקמת הממשלה וקרן המטבע מעכבת את החתימה על הצ'קים. כך גם משקיעים זרים פוטנציאליים. התניית הסיוע בכך שחיזבאללה יצא מהמשחק הפוליטי רק משחקת לידי טהרן, הטוענת כי לבנון לא תוכל להתקדם ללא ארגון הטרור. הוצאת חיזבאללה מתוך מוסדות המדינה בהם הוא שולט, כולל מוסדות ביטחוניים, עשויה לארוך זמן רב מאוד. ופירוק הארגון מנשקו יהיה אפילו תהליך ארוך ומורכב עוד יותר. הענקת סיוע דחוף לצרכי לבנון תשלח מסר חיובי לפיו אפילו הרחקה קלה של חיזבאללה ממוקדי הכוח תהיה ברכה לאזרח מן השורה. בכך יתחזק גם המסר לפיו לבנון כולה תרוויח ממצב בו יעקרו הסוסים הטרויאנים שנשתלו עמוק בתוכה.

אין ספק כי חיזבאללה הוא אחד מן החוליים הקשים ביותר של לבנון וגורם מרכזי למצבה העגום כיום. אך את המחלה הזו לא ניתן לרפא בניתוח מהיר; הטיפול בה דורש סבלנות ונחישות. תוצאות הבחירות האחרונות עשויות לסמן את תחילת התהליך הזה, שרק ילך ויואץ בעזרת התפתחויות חיוביות נוספות באזור.


אמיר טהרי היה עורך העיתון האיראני ‘קאיהן’ עד שנת 1979, וכיום כותב טור קבוע בעיתון ‘א-שרק אל-אווסט’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *