עד כאן: ממשלת בנט-לפיד לא יכולה להמשיך יותר

קואליציה משותקת ומפולגת פוגעת בתפקוד התקין של המדינה ובחיי אזרחיה. החלופות היחידות הן ממשלה רחבה בכנסת הנוכחית או בחירות

רה"מ והשרים בישיבת הממשלה | חיים צח, לע"מ

אם ננצח, אם נקים ממשלה, מה יהיה פה יום אחרי הבחירות? יהיה פה שקט. הממשלה לא אמורה לעשות כל כך הרבה רעש. ראש הממשלה לא אמור לעשות כל כך הרבה רעש. ממשלה היא גוף תפקודי. ניהולי. שמתווה מדיניות. היא אמורה לקום בבוקר, לעבוד בשקט, לעשות את החיים של אנשים טובים יותר"

כך הבטיח יאיר לפיד לפני כשנתיים וחצי, כמה חודשים לפני הבחירות לכנסת ה-23. מאז הספקנו לעבור מערכת בחירות נוספת בסופה התגשם חזון הניצחון של לפיד, אך האם באמת קיבלנו את השקט המובטח? שנה לאחר הקמת הממשלה, כעת אנו בנקודת זמן טובה לבחון את השאלה.

רמז ראשון לתשובה היה ניתן לקבל כבר ביום הראשון לקואליציית השעטנז, כאשר ח"כ עמיחי שיקלי מסיעתו של ראש הממשלה הצביע נגד הקמתה. מיד לאחר מכן הקואליציה נכשלה בקידום ואישור 'חוק האזרחות' כאשר חלק מחברי רע"מ נעדרו מן ההצבעה, והחוק אושר לבסוף רק בחודש מרץ השנה, אחרי שהתקבלה עמדת האופוזיציה בעניין ולמרות התנגדות מרצ ורע"מ. בהמשך הגיעו סערות כמו זו שפרצה סביב סוגיית הפנסיה, אז מפלגת 'כחול לבן' הודיעה שלא תשתתף בהצבעות, או הסערה סביב המהומות בהר הבית, אז מפלגת רע"מ הודיעה כי היא משעה את חברותה בקואליציה.

בין לבין התפטר מן הממשלה השר אלי אבידר, וחברת הכנסת ומי שהייתה יו"ר הקואליציה עידית סילמן פרשה ממנה גם היא. לאחרונה גם ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ הכריזה הכרזה דומה, אך נמלכה בדעתה בזכות אתנן פוליטי וכספי נדיב, וגם ח"כ מיכאל ביטון מ'כחול לבן' עורר רעש כאשר הודיע שלא ישתתף בהצבעות בשל התנגדותו לרפורמות כלכליות אשר לטענתו יפגעו בשכבות החלשות. בינתיים בלשכת ראש הממשלה, מרבית מקורביו של בנט נטשו אותו כולל היועצת המדינית וראש הסגל, הוא נאלץ להדיח את ח"כ כלפון ולהחזיר את השר כהנא לכנסת, מצבו האישי בסקרים בכי רע וברקע מרחף כל הזמן המאבק בינו ובין לפיד על המשך הכהונה.

דומה כי אין שבוע בו הממשלה הרעועה מלכתחילה אינה סופגת משבר חדש ומטלטל, וגם בשבוע הנוכחי הגיע אחד כזה כאשר שר המשפטים גדעון סער הודיע על כוונתו להביא להצבעה את הארכת תקנות החירום ביו"ש, למרות ששוב נראה כי הקואליציה מתקשה מאוד לגייס רוב לאישורן. מושב הקיץ של הכנסת רק החל לא מזמן, ועד כה בנט ולפיד לא הצליחו להעביר שום חוק חשוב או לקדם מהלך משמעותי. בכל פעם שחוק כזה מגיע למליאת הכנסת, המחזה דומה – הצהרות מפוצצות, האשמות הדדיות, איומים בחרמות, פרישות ופירוקים והרבה מאוד ספינים. גם התוצאה לרוב דומה ומסתיימת בכישלון. כל אלה אולי מספקים עניין ותעסוקה לכתבי הכנסת והנאה אישית לגורמים שונים הניזונים מכאוס פוליטי, אך מבחינת התפקוד התקין של מדינת ישראל ומערכותיה השונות מדובר בבעיה חמורה.

כפי שהוכח שוב ושוב במהלך השנה האחרונה, ממשלה צרה, מפולגת ומשותקת ללא רוב אמיתי בכנסת אינה מסוגלת להילחם בטרור באופן יעיל, אינה מסוגלת לייצב את הכלכלה ולהיאבק במחירים המזנקים ואינה מסוגלת לתחזק את המעמד האזורי והבינלאומי של ישראל, בתקופה של איומים מתגברים. ממשלת ישראל חלשה תלויה לא רק בחסדי חבר כנסת כזה או אחר להמשיך קיומה, אלא גם נכנעת מול כוחות זרים שרובם אינם דורשי טובתנו. במילים אחרות, בכל יום בו נמשכת הפארסה בראשות בנט ולפיד, אזרחי ישראל סובלים מקיום ממשלה שבניגוד להבטחות האחרון, ממש לא "קמה בבוקר, עובדת בשקט ועושה את החיים שלנו טובים יותר".

שורש הבעיה נעוץ כמובן בהרכב הממשלה ובאופן בו היא קמה תוך מהלך רמייה חסר תקדים והפרת כל ההבטחות מצד מי שהוכתר בסוף לעמוד בראשה. כצפוי, ההרכב המלאכותי שניסה לרתך ביחד חלקים משמאל, ימין והתנועה האסלאמית פשוט לא עובד. היא אולי תשרוד בעור שיניה עוד משבר או תצליח לשמור על המסגרת הרעועה במשך שבוע נוסף, אבל הסוף כבר ידוע וברור לכולם.

אז הבעיה ידועה וגם פתרונותיה פשוטים וידועים. הממשלה בהרכבה הנוכחי הגיעה למעשה לסוף דרכה ואינה מסוגלת להמשיך עוד, ובמצב זה קיימות שתי חלופות בלבד: הקמת ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית, עם קואליציה רחבה בראשות גוש הימין שתוכל לתפקד ולקדם מהלכים חשובים למען ישראל; או פיזור הכנסת והליכה לבחירות, בסופן (ובתקווה) יצביע עם ישראל עבור ממשלה לאומית אמיתית. ככה יחסכו מאיתנו מופעי הקרקס השבועיים בכנסת בהם הקואליציה מתחננת לאופוזיציה שתציל אותה, ככה יחסכו מאיתנו המשברים על בסיס יומי ואינסוף הספינים, ורק ככה ניתן יהיה להתחיל לתקן את הנזקים הרבים שנגרמו פה בשנה האחרונה. אז אולי יהיה פה באמת קצת שקט.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. מי יהיה ראש הממשלה החדש ישן? נתניהו? לא תודה!
    מי שביקש (מהימין בלבד, שמאלנים לא נחשבים בעיני לבעלי דעת) שנתניהו יוחלף כדי שסוף סוף מדינת ישראל תחזור להיות מדינת היהודים ולא מדינת כל מי שבא ברוך הבא, קיבל את בנט. ולפיד.
    אז נחליף את בנט ולפיד בנתניהו? די! הספיקו לנו 12 שנים של נזק מצטבר שאי אפשר יהיה לתקן אותו ללא מלחמת אזרחים (היהודים בערבים ובמשת"פים שלהם מתוכנו). אף אחד לא רוצה את זה. המסקנה המתבקשת היא שנתניהו יפרוש מהחיים הציבוריים ויעזוב את היהודים במנוחה. מקסימום שיהיה נשיא המדינה.

    אם הליכוד לא מסוגל להעמיד משורותיו מישהו יהודי ימני שיכול להנהיג את עם ישראל בארץ ישראל למדינה יהודית יותר, אז לא צריך לבחור בליכוד. גם ככה רוב חברי הליכוד לא ראויים להנהיג מדינה. נתניהו לא ימני, אלא שמאל מרכז, קצת פחות שמאלני מהמיכאלה והגנצר.

    עדיף כבר שהמשיח יבוא ויפטור את כל היהודים מהמסגרת הוירטואלית שלמרות שנקראת מדינת ישראל, כבר אין לה שום קשר לעם ישראל.
    אם נתניהו לוי כפי שטען, שיכיר את מקומו ויוותר על הנהגת עם ישראל. שישאיר את הנהגת העם למישהו משבט יהודה.

    1. ראש הממשלה יהיה מי שאזרחי ישראל יחליטו שיהיה. ככה זה עובד במדינה דמוקרטית

    2. בוודאי שהכי עדיף המשיח.
      אבל בינתיים יש לנו רק את השיטה הדמוקרטית ואנו נאלצים לבחור את הרע במיעוטו וכרגע מתוך האופציות הקיימות(מי שזכה בראשות מפלגה קיימת ומשיג תמיכה)-נתניהו הוא הטובה ביותר.
      ונא להפסיק לחיות באשליוצ-כרגע הוא לא הולך לשום מקום.

    3. בין מפלגות סחטניות, תקשורת מוטה ומערכת משפט קושרת ידיים לא היתה לנתניהו אפשרות לעדות יותר משעשה. נתניהו הוא הכי ימני שאפשר מעשית!
      קל לומר מה היעדים של הימין. הרבה יותר קשה למצוא דרך ליישמם בתנאים הקיימים.

      אבל אין מה להשוותו למי שטען שאפשר לפנות את חאן אל אחמר וכו׳ אך לא מנסה אפילו. למי שתמך בחוק ישראל-היום ודפק לימין הזדמנות לקדם את הסברתו ולמשוך קולות. למי שתמך בכל התקפה על חבריו לימין אך מסרב לתמוך בביקורות על כל מי שמפריעים לימין ליישם את דרכו. למי שבחר להצטרף לקואליציה עם שיא השמאל תוך החרמה בגלוי של גוש הימין במקום לבחור בקואליציה הימנית ביותר האפשרית גם אם היא כוללת כמה ימנים גרועים(כמו בן-גביר). למי שמגן ומקדם שרת משפטים שרק הזיקה לימין(השווה לנסיונותיו של נתניהו למנוע מסער משרד שר). למי שעצר את מגמת התחזקות הימין והיחלשות השמאל(היום הגוש המתחרה הוא מרכז ולא שמאל). למי שמוכן לסבול שנאה כדי לחזק את השמאל ודרכו אך לא מוכן לשלם כל מחיר למען מטרות הימין. למי שהבהיר בכל דרך שאינו שייך לימין. אין מה להשוותו לבנט!

    4. אב"מ סטנדרטי. אב"מ = אבל ביבי משהו.

      אתה "מגיב" למאמר, העוסק בחוסר יכולתה של הקואליציה הנוכחית להעביר את החלטותיה אך תגובתך מסתכמת במשפט – אבל ביבי משהו – במספר וריאציות שונות.

      תמסור לצמד הבוגדים במצביעיהם מממששת המנדטים ולחסר תעודת הבגרות, שהפרופוגנדה שלך שקופה וזו הקדנציה האחרונה שלהם בכנסת. כל כנסת הבאה, הם יראו רק מבחוץ.

    5. מוזמן לא לבא לקלפי בבחירות הבאות(או לשים פתק לבן).
      למיטב ידיעתי אתה לא חייב להצביע.

      רק תסביר לי: אם אתה מודה שעדיף ימנים על שמאלנים(גם אם הניסוח שלך מעט מוגזם)-אז מי עדיף: ממשלת בנט-לפיד המלאה בשמאלנים ופועלת להשתקת הימין(ע״ע סער והרשתות החברתיות) או ממשלת ביבי שיש בה מעט ימנים, גם אם בעמדות שוליות, ומאפשרת להם לקדם מעט את דרכם מהתפקידים שהם משיגים?

    6. איזה חכם חלם לפי דברך הניתוך הצליח והחולה מת.מה יש לך להתעסק בבילבולים והנדסת תודעה.ולמה שתרצה לקבוע לעם מי ימשול עליו.העם לפי כול הבחירות בחר ביבי.למה אין כבוד לדמוקרטיה ועושים את רצון העם.זה קורא שהמיעוט שולט על הרוב ולו יכול להיבחר אז מה עושה הפרד ומשול השיטה הידועה.ולכן אזרחי ישראל משניאים אותכם ומשסים אותנו ככלבים אחד באחיו והעושה זאת הוא לו מדמנו ומבשרנו אלה התערבב בנו וניסתר כדי להרע.לדוגמה היהודי המוכר ווקסנר חבר מפלגת מפאי דאז ומפלגת העבודה ושליחם של בן גוריון ומפלגתו להונגריה לדון עים הגרמנים כדי להציל יהודים והיה לו שותף שרק בזמן הזה ממש התגלה וזה טומשון שעברת שמו לטומי לפיד שהיה עוזרו ונושה כליו של ווקסנר שווקסנר הסבא של החכית מירב מיכאלי היה נואם ליהודים בגרמניה ומשכנע אותם שכדאי להם לעלות על רכבות המוות המסריחות שבהמות היו מובלים בהם .והיה בקהל מישהו שחשב שצריך להילחם ולהתנגד אז טומשון היה ניגש או מצביע לשוטר הנאצי שהיה מפנה אותו וכך שתי הנאצים היהודים שהתערבבו במדינתנו והצאצאים שלהם ממשיכים את תורת הנאצים כאן במדינתנו ורודפים את הדתים החרדים שמימלה מנותקים ולו מבינים מהיכן באים עליהם הרדיפות שהגוים בעולם היו רודפים אותנו והכול מתברר היה יוצא מהנטישמיות היהודית שהופעלה נגד החרדים ולאט לאט נגד מזרחים ונגד ספרדים ונגד אתיופים.נאצים אמיתים לו יאומן .עובדות לחוד ויהדות לחוד.אילו דברי הסמאל שמסתירים באמת את כוונות האמת שלהם כלפיד כבנט כליברמן שבתחילה פועלים כדי להיבחר ולשם כך מאבחנים ציבור ששונא חרדים שהנאצים יצרו שינאה חזקה לחרדים ועובדה 6 7 מנדטים .וכך תמיד בבחירות יש כאלה שמזהים הלך רוח ומקימים מפלגה וזוכים ל7 .6.מנדטים וזה ידוע וכאלה הם בנט שהתגלה ליברמן שנחשף וסער שנחשף .אלה חולאים רעים ומסוכנים למדינה חייב לקום מנהיג שיעשה סדר ויחוקק חוקים שיאסרו רמאים וגונבי דעת ומהנדסי דעת קהל אלו עברות חמורות שחיבים לחוקק חוקים כדי שהתופעה של נוכל בשרות המדינה והחוק לו יהיה קיים

    7. מכיון שבאתר זה ישנה צנזורה קפדנית כנגד כל מי שמעז לכתוב נגד נתניהו, אין לי הרבה אפשרויות להציג עמדה אחרת מזו של הכותבים באתר.
      מדי פעם האתר מאפשר להציג תגובה, אך נראה שמתן אפשרות זו היא כדי שתומכי נתניהו יכתבו תגובות נגד, מבלי שניתן להגיב להם.

      לדעתי בכל אופן, נתניהו נכשל בכל מעשיו כראש הממשלה במה שקשור בביטחון היהודים במדינת ישראל. הביטחון נמדד לא רק בכמה יהודים נרצחו בכל יום או חודש או שנה, אלא גם בכמה יהודים יירצחו בעתיד בגלל כישלון לטפל בבעיות כבר היום. למה נתניהו נכשל? תירוצים תירוצים.

      בכל מערכות הבחירות האחרונות הצבעתי לימין האמיתי. לא לליכוד (שלא אגדיר פה את רוב אנשיו), ובטח לא למפלגת "שמאלה".

      ל"אחמד" – בדרך כלל התגובות שלך טובות ומעניינות. אבל משום מה הפעם אתה מתייחס לדבריי הפוך ממה שכתבתי. די מוזר לי כי אתה אדם מעמיק.

      ל"ימני" – אתה כותב בתגובתך על שתי אפשרויות של ממשלת שמאל – נתניהו עם נציגים ימנים שהוא הצליח להונות אותם, או בנטלפיד עם שמאלנים חולי נפש. מכיון ששתי האפשרויות לא רצויות, אני בוחר לייחל לביאת המשיח.

    8. אתה ממשיך לקשקש על ראש הממשלה לשעבר, אבל הכתבה הזאת עוסקת בממשלה הנוכחית ובראשיה. דבר לעניין אם אתה רוצה תגובה עניינית

    9. התגובה שלך היא בדיוק כמו של רל"ב רק בתמונת מראה – רק ביבי (או רק לא מישהו חוץ מביבי).
      כדאי שתקרא את המאמר – הוא עוסק בסיבות למה הממשלה הזו צריכה לרדת, בדיוק כמו אלו שכתבו לפני שנה ושנתיים ושלוש "למה הממשלה הזו חייבת לרדת" לגבי ממשלת נתניהו. אלו ואלו לא הציעו חלופה טובה לעם ישראל בארץ ישראל. אבל העיקר שהממשלה תרד. לא ביקשתי חלופה טובה יותר, כי זה לא לבחור בין טוב לטוב יותר. זה לבחור בין טוב לבין רע לבין גרוע.
      אז במקום שכותבי מאמרים נגד הממשלה הנוכחית יעתיקו מכותבי מאמרים נגד ממשלות קודמות בראשות נתניהו, ללא הצעת פיתרון טוב יותר, אני מציע פיתרון שיהיה טוב לכל עם ישראל באשר הוא – להתפלל שמשיח צדקנו יגיע כבר והגלות הזו תסתיים ולא תיזכר עוד.

      שאלה קטנה לי אליך (בעצם זו שאלה שאתה צריך לשאול את עצמך ולבקש תשובה כנה ורצינית): האם אתה באמת מעוניין שהמשיח יבוא והגלות תסתיים? האם אתה מתייחס ליהדות כאל כורח שקיים באויר ומשפיע פה ושם, או שאתה מתייחס למהות היהדות שאחת מ 13 עמודי התווך שלה היא האמונה בביאת המשיח?
      אם אתה יהודי, תלמד את שאלתו של אליהו הנביא – "עד מתי אתם פסחים על שתי הסעיפים". או מדינת ישראל או מלכות המשיח!

    10. שוב אתה הולך לביבי או לא ביבי כשהדיון הוא בכלל על בנט. כשתרצה לדבר עניינית נוכל לדבר.

    11. תודה על המחמאה אבל הדברים ברורים מאוד.

      המאמר עוסק בחוסר יכולתה של הקואליציה הנוכחית לתפקד. נתניהו אינו חלק מהקואליצה ולא מוזכר במאמר. זהו. עד כדי כך פשוט.

      עכשיו, גם אם נקבל את ההנחה לפיה ביקשת להמשיך את הדיון אל מה יקרה לאחר שהקואליציה הנוכחית תתפרק ונלך לבחירות – גם אפשרות זו, לא סבירה. בחירות בפרט ופוליטיקה בכלל, הם בחירה מתוך מה שיש. גם אני לא הייתי רוצה שאת סוריה ינהל דיקטטור עלווי. הייתי רוצה אדם רציונאלי וסביר בראשות סוריה. לו זה היה כך, יכל להיות לנו חיבור קרקעי לאירופה (רכבת!). אבל זו לא המציאות שיש, במציאות את סוריה מנהל הגמל מדמשק, עושה דברו של ולדימיר פוטלר וזו הסוריה איתה יש להתמודד.

      כנ"ל לגבי בחירות – אלה המפלגות שנבחרו וגם אם אתה רוצה כנסת בלי מר"צ – זו המפלגה, זה הרכב הרשות הנבחרת ואיתם יש להתמודד. נתניהו נבחר בפריימריז, מפלגת הליכוד זכתה בבחירות ל-x מושבים בכנסת וזו הסיעה איתה יש להתמודד. לא עולם מדומיין שבו אני רוצה ליכוד בלי נתניהו, ישראל כץ ומירי רגב (נניח). רוצה? תקים מפלגה משלך ותגייס אליה את מי שאתה רוצה. אני לא אוהב את הרקטור באוניברסיטה xyz (נניח), אז מה? אבקש מאונירסיטה להחליף רקטור? אתה אוהב את כל הלקוחות, במקום העבודה שלך? להחליף את הלקוחות? זה א-ב של העולם האמיתי, מה שכתבתי עכשיו. על רקע זה אגב, התנגדותם של צמד הבוגדים במצביעיהם מממששת המנדטים וחסר תעודת הבגרות, לראש נבחר של סיעה בכנסת – נראית עוד יותר ילדותית.

      לא אוהב את הליכוד/ראש הליכוד (נבחר בפריימריז)? תקים מפלגה כעוות נפשך ותגייס אליה את מי שאתה רוצה.

      יתרה מכך, כאשר הולכים לבחירות, אתה שם בקלפי את המועמד/מפלגה שאתה אוהד. לא חיבור בנושא "מדוע אינני אוהב את ליברמן". נניח שאינך אוהב את נתניהו, נו ו…? כאשר אתה הולך למכולת, אתה מעביר בקופה את המוצרים שרצית או מספר לקופאי/ת שעות, מדוע לא קנית את כל מה שהחלטת לא לקנות?

      כך שאם כוונתך היית להמשיך את הדיון אל מה יקרה לאחר שהקואליציה הנוכחית מתפרקת, היית עוסק במי המועמד המתאים ביותר לדעתך לנהל את המדינה (וזה לא חייב להיות נתניהו או כל ראש מפלגה נוכחית אחר). זהו הדבר הרציונאלי והסביר לעשות, אם בכוונתך לעסוק במציאות לאחר שהקואליציה הנוכחית תתפרק. לכן, עקב הסבירות למערכת בחירות קרובה, מניע הפרופוגנדה לתגובתך נראה סביר ביותר.

      לסיכום, נתניהו לא משתלב בשום צורה לוגית בדיון – לא במאמר, לא בהמשך לוגי כלשהו לנאמר בו אלא אם כוונתך המודעת היית לדחוף את נתניהו לדיון ויהי מה. לסיכום, אינך אוהד את נתניהו לתפקיד ראש הממשלה הבא? בסדר גמור. ספר לנו (אתה מגיב בפורום ציבורי) במי אתה הולך לבחור ומדוע ונשמח לשמוע. אולי אפילו תשיג עוד כמה מצביעים למועמד האהוד עליך. בהצלחה.

    12. ל-אנונימי
      לא הבנתי מה מפריע לך דוקא בזה שאני רוצה לדעת מה הלאה, אחרי שפסטיבל "רק לא בנטלפיד" יסתיים. אולי אתה חושש להיכנס לדיון כזה כי אתה מודע לבעייתיות שלו עבור נתניהו?

      ל-אחמד
      הצבעתי ואצביע לעוצמה יהודית. איתמר בן גביר גם נכנס תחת ההגדרה כדבריך "בחירה מתוך מה שיש". לדעתי כרגע איתמר בן גביר אינו יכול להנהיג, אבל בהשוואה לראש הממשלה הנוכחי שכולם בסביבתו פורשים או סוחטים אותו, כנראה שבבחירות הבאות איתמר בן גביר יהיה מנהיג הרבה יותר טוב. אני אפילו לא רוצה להיכנס להשוואה מול מי שצפוי להיות ראש הממשלה הבא (אוי לנו ואבוי לנו. מציע לך לצפות בסרט idiocracy). אני מעדיף לתת לבן גביר את הסיכוי להנהיג את מדינת ישראל, מאשר לתת למועמד אחר שהמדינה כבר נכוותה מכשלונותיו המרובים.
      אגב, אני לא מתפלא למה מנהיגי הממשלה מרבים להסית נגד איתמר בן גביר. מנהיג פוטנציאלי מת לא יכול לאיים עליהם. ציני? כן! האם מי שעומדים בהנהגת מדינת ישראל הם אנשים צינים? לחלוטין כן!
      כתבת "לא חיבור בנושא "מדוע אינני אוהב את ליברמן"". אבל כל המאמר הוא "מדוע אני לא אוהב את הממשלה הנוכחית".

      ושוב אני מבהיר לקוראים היהודים – אין לכם ברירה. תבחרו בליכוד, המדינה תיפול. תבחרו בבנט, המדינה תיפול. גם אם תצביעו עוצמה או ציונות דתית המדינה תסיים את חייה (רק שבמקרה הזה אני מקוה שיהיה בנעימים לנו היהודים).

    13. מסכים עם רוב הדברים.

      רק הערה חשובה אחת: המאמר אינו עוסק "מדוע אני לא אוהב את הממשלה הנוכחית". המאמר סוקר את עובדות המציאות הנוכחית עבור הקואליציה. אם הכותב אוהב או לא אוהב את הממשלה הנוכחית, אינו רלוונטי.

      הדוגמא שלי דיברה על כך, שאתה בוחר במועמד האהוד עליך. אם יש מועמד שהחלטת לא לבחור בו – תן לו ו/או לתומכים בו, לנמק מדוע הוא מתאים. אתה תתרכז (=כל אחד יתרכז) במועמד + מדיניות שאתה מבקש לקדם. אם מישהו חושב שאתה טועה, תן לו לנמק מדוע ההצעה שלו יותר טובה.

      כך נשיג, דיון ציבורי פורה. שיח של רעיונות, בו כל אחד מסביר מדוע ההצעה שלו טובה יותר. כך כולנו כציבור, נרוויח את היכולת להשתכנע, מההצעה הטובה/מתאימה ביותר.

  2. אפשרות נוספת משלבת את הצורך הדמוקרטי בראש ממשלה מנהיג המפלגה שזכתה למספר הגדול ביותר של הצבעות הבוחר עם חברי ממשלה/קואליציה "המכופפים את ידיו" כדי שיקיים מדיניות עליה הצהיר-בדיוק מה שח"כ איתמר בן גביר עשה בשלהי ממשלתו האחרונה של נתניהו בהעתקת לשכתו לשכונת שמעון הצדיק ירושלים ובכך חייב את המשטרה -בניגוד לרצונה ולמדיניותה!-להגן על האזרחים היהודיים הגרים בה מהפוגרומים היומיומים של הערבים.

  3. ישנה אפשרות נוספת והיא שהמרכז הפוליטי יתעורר ויתפוס שליטה.
    הקואליציה בנטיה משני גודים(בדומה לקודמתה): גוש המרכז(ימינה, תקווה חדשה, כחול לבן וישראל ביתנו) וגוש השמאל(יש עתיד, העבודה, מרץ ורע״מ).
    על הנייר גוש המרכז הצליח לסחוט את ראשות הממשלה ומספר משרדים חשובים אבל כולם יודעים שגוש השמאל מחזיק בראש הממשלה בפועל, שכשחברת כנסת מהשמאל(זועבי) מאיימת לפרוש מוכנים לשחד אותה בכל מחיר מה שפחות נכון למרכז(תשאלו את סילמן), שראשי השמאל לא ויתרו על פסיק מערכיהם למען אחדות הקואליציה בעוד ראשי המרכז מכרו כל פסיק מהם ושברור איזה מהגושים מצליח להעביר בקלות חוקים.
    אבל זה לא צריך להיות כך. לגוש המרכז ישנה האפשרות לאיים בפרישה והצטרפות לימין ולכן הוא אמור להיות הסחטן(כמו שרבים מראשיו ידעו לעשות בממשלות קודמות).
    בנוסף הוא יכול לקדם חוקים על אפם ועל חמתם של שותפיו הקואליציונים באמצעות דילים עם הימין.
    השאלה היא האם מישהו מראשי המרכז יסכים לוותר מעט על האגו/קנאה/שנאה?

    1. אם היה מרכז בממשלה הזו, פלוגות מג"ב היו נשלחות להרוס את חאן אל אחמר, הרבה לפני להרוס מצפה לזכרה של רנה שנרב.

      ולא, זה לא כי הן לא דורשות/מציבות אולטימטומים/מה שכתבת. הן אפילו לא אומרות מילה 1. בנט והגדה המערבית שלו (ציטוט), הם מר"צ והתנועה האיסלאית – במילים, מעשים והנמקותיהם לאותם מעשים. ליברמן קונה את סחטני האיסלמיטים בכמה כסף שהוא רק מספיק להדפיס, שעה שבראיון לתקשורת הוא מצהיר שיקח כמה שרק רוצה מהחרדים, ע"מ לסחוט אותם להצטרף לקואליציה (קבר את כל הסיסמאות שלו שהמריצה הנודעת, דיברה רק על חברי הכנסת החרדים). אז לא, הם מרכז – כמו שדאעש הם קדמה.

      והציבור בישראל צריך אותם, כמו שאנחנו צריכים את דאעש.

  4. לדרוש מבנט ולפיד לשאת בתוצאות מעשיהם, זהה לדרישה מבני סלע לשמור על זכויות הנשים.

  5. בפילוסופיה פוליטית, זכות המהפכה (או זכות המרד) היא הזכות או החובה של עם "לשנות או לבטל" ממשלה הפועלת נגד האינטרסים המשותפים ו/או מאיימת על ביטחונו של העם ללא סיבה.