לפיד מגשים את חלום "השיבה" הפלסטיני

בעוד ניסיון נואש לשמור על כסאו, ראש הממשלה החליפי מעניק רוח גבית מחודשת לרעיונות ישנים ומסוכנים

ח"כ זועבי והשר לפיד | דוברות הכנסת, ביתמונה

ביטול מוחלט של דרישת "השיבה" הפלסטינית היווה עקרון יסוד במדינת ישראל. קבלת הדרישה להשבת מיליוני "פליטים" משמעותה אחת: ביטול מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולמעשה ביטול היסטורי של מהות הציונות. מנהיג ישראלי שיסכים לוויתור הזה למעשה מוותר על הערכים בשמם לחמו ונפלו דורות, ועל בסיסם הוקמה המדינה.

בעיית הפליטים שנוצרה בעקבות הניסיון הערבי הכושל להשמיד את מדינת ישראל הצעירה במלחמת העצמאות, זכתה עם השנים להצעות רבות לפתרון. שר החוץ הראשון משה שרת הביע למשל נכונות לקבל 100 אלף פליטים מיד לאחר המלחמה, אך שהרעיון לא מומש ומאז הזרם המרכזי בציונות עמל רבות כדי למנוע אותו. במהלך שנות התשעים, עם השתלטות הזרם הקיצוני על גוש השמאל בישראל, רעיון העוועים החל לחלחל ביתר שאת. ראש הממשלה אהוד ברק הציע בפסגת קמפ-דיויד כי מספר מוגבל של "פליטים" יוכל לשוב לישראל בשל סיבות הומניטריות או איחוד משפחות, אך אינתיפאדת אל-אקצא סיכלה את הרעיון הזה.

אף על פי כן הלקח לא נלמד. ניסיונות אחרים כמו 'יוזמת ז'נבה' הביעו הסכמה לכך שישראל תקלוט לתחומה "פליטים" בנוסחה מורכבת: מספר פלסטינים כממוצע הכולל של המספרים שיסכימו לקלוט מדינות אחרות. ערוץ 'אל ג'זירה' פרסם בראשית 2011 כי אהוד אולמרט הסכים לקבל אלף "פליטים" בכל שנה למשך חמש שנים. למרות ההצעות אלו ודומות שצצו פעם בפעם, התנגדות לעקרון "השיבה" היוותה מעין קונצנזוס בחברה הישראלית. מפלגה שהייתה חורטת על דגלה באופן מובהק הסכמה לקליטת "פליטים" ידעה מראש כי הדבר יפגע בה אנושות מבחינה אלקטורלית. הרוב הציוני והלאומי בישראל, מימין ומשמאל, הסכים כי על מנת לשמור על מדינה יהודית ודמוקרטית יש להתנגד נחרצות לכל בדל של מחשבה על "שיבה". התנגדות זו הצליחה במשך השנים לדחוק את הפלסטינים וסרבנותם עד למצב של חוסר רלוונטיות. עד שהגיע יאיר לפיד.

אעזוב לרגע את הסילוף הרשלני שהוא יצר למונח אנטישמיות. לא אתעכב על המדיניות של "אפס הפתעות" מול איראן והאמריקנים. אשאיר גם בצד את כל ההבטחות אותן הפר בצורה בוטה כאשר הפך לראש ממשלה חליפי. לא אדבר גם על ההספד המביך לח"כ המנוח סעיד אל חרומי ש"נפל בקרב". יכול הייתי להמשיך ולכתוב את "מגילת לפיד" על חטאיו הפוליטיים שיצרו כאן נזק לדורות. ואולם, הידיעה כי נתן לח"כ רינאווי זועבי הבטחה להקמה מחדש של הכפרים איקרית וברעם תמורת תמיכתה בקואליציה היא עוד חציית קו אדום.

לפיד מן הסתם מבין את המשמעות הגורלית של הבטחה כזו, המהווה בפועל הכרה בנרטיב הכוזב והמסוכן של "זכות השיבה", ובתחילה הכחיש את הדיווחים. אלא שמסמך ההסכמות אותו פרסם עמית סגל לאחר מכן מראה כי הדבר נכתב במפורש. אמנם על פי סגל גורמים ב'יש עתיד' טוענים כי מדובר בדרישות שהעלתה זועבי מצידה בלבד ולא בסוגיות מוסכמות, אך לאור היסטוריית האמינות של לפיד קשה להאמין גם להכחשה הזו. זועבי הודיעה במספר הזדמנויות כי היא פועלת לקדם "סוגיות פלסטיניות", בניגוד לשקר "הסוגיות האזרחיות" שמכרו בנט ולפיד, וככל הנראה מתואמת בעניין גם עם רע"מ ומנסור עבאס. הבוקר היא התעקשה פעם נוספת שאכן כך פני הדברים. לפיד מצידו הוכיח שאין לו בעיה לשלם כל מחיר כדי לשרוד פוליטית.

מיאיר לפיד, כאמור, כבר אין לי ציפיות. האדם שהבטיח פוליטיקה חדשה התגלה כאיש שמאל קיצוני, בדיוק כפי שרבים בימין טוענים מזה שנים.

בהקשר הזה חשוב לציין כיצד אנשי ימין לכאורה כמו שר המשפטים גדעון סער ("לשבת תחת לפיד? זה כמו לשאול אם אשב תחת פיטר פן") ממשיכים לשתוק לנוכח מכירת החיסול של מדינת ישראל. זה אותו גדעון סער שבדיון בכנסת בשנת 2003 הסביר באותות ומופתים מדוע אסור לאפשר חזרה של עקורי אקרית וברעם ואילו כיום, כמו במשך כל השנה האחרונה, משתף פעולה עם מדיניות פוסט-ציונית מובהקת. וראש הממשלה בנט? יו"ר 'ימינה' נעלם כלא היה בעוד שותפיו מושכים הרחק שמאלה, או שאולי הוא מסכים לכך בעצמו כפי שהתגלה בנאום "הגדה המערבית".

עוד בטרם קמה קואליציית השעטנז של לפיד, בנט וסער, הזהרנו כי זאת המגמה המסתמנת. תגובות הזלזול היו כמו התגובות כלפי אלו שטענו שההינתקות תביא טילים על ישראל. אך שום דבר לא ישנה את העובדה שבמסגרת אתנן פוליטי יאיר לפיד החזיר את "זכות השיבה" למרכז השיח והפך אותה לאיום ממשי על מדינת ישראל.

ואת אותם אנשי ימין מהוללים המתעקשים לשמר את הקואליציה שתיזכר לעד כקואליציה הפוסט-ציונית הראשונה בתולדות ישראל, אני מבקש לשאול – מה השלב הבא? 'בילאדי בילאדי' במקום התקווה?


אלי ורד חזן הוא מנהל אגף קשרי חוץ בתנועת הליכוד.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. ״לפיד מצידו הוכיח שאין לו בעיה לשלם כל מחיר כדי לשרוד פוליטית״-
    זהו שלא. יש אופציה אחת שהוא וחבריו בראש הקואליציה לא מוכנים לשקול: לשלם את המחיר שנקרא נתניהו.

  2. לפיד הוא לא פחות מרשע!
    אדם המוכר את בני "עמו" לא ראוי להיקרא "בעל דעה שונה" (שזה לגיטימי כל עוד לא בעל משמעות נפיצה).

    20 מנדטים יש לאיש הזה! 20!…אני משער שחצי מהם לא ממש מבינים מה הוא עושה…כמה הוא פוגע בחוסן הלאומי העתידי שלנו. קשה לי להבין איך אדם כזה מביא 20 מנדטים.

  3. הבעיה העיקרית בשמאל היא שתנועות הMGO השתלטו עליהן. מדובר בתקציבים אינסופיים ובכח אדיר ומידע שממשלות זרות וחברות מודיעין מספקות להם. ברגע שהמימון הזר לפעילות פוליטית יצא אל מחוץ לחוק, לדמויות אווטאר שהן ייצרו, כמו יאיר לפיד למשל, לא יהיה יותר קיום פוליטי.
    צריך רק לראות מה קורה היום בארה״ב. את כמויות הכסף שנשפכות לתוך המפלגה הדמוקרטית, למינוי תובעים, לפיזור תיבות הצבעה באזורים דמוקרטים ולהצפת המדינה במסתננים (3 מיליון מאז עליית השמאל הקיצוני לשלטון), לראות מה קורה באירופה ולהבין שמדובר בתנועה עולמית להרס המערב. אנשים מצביעים להם מכיוון שהם כפו את האידאולוגיה שלהם על כלי התקשורת המרכזיים שמשקרים לציבור במצח נחושה ומכיוון שהם לא מהססים לשים את היד על המאזניים איפה שהם יכולים כדי להטות את ספירת הקולות לטובתם.

  4. אלי ורד חזן היקר,
    אתה חוזר במספר מקומות במאמר על הביטוי השגוי "מדינה יהודית ודמוקרטית". אני מקווה שזהו רק טעות סופר והתכוונת ל- "מדינה יהודית". מציע לך לתקן, מר מנהל קשרי חוץ בליכוד, שישראל הנה "מדינה יהודית" בלבד על פי מקימיה, וכך אשרו בחתימתם על כך במגילת עצמאות. מציע להעביר מסר צנוע זה בין חבריך בליכוד, על מנת לחזור ולהתרגל לכוונת המקור ולהפסיק עם השקר שהשתרש על ידי השמאל.

  5. לפיד להערכתי לא ראוי להנהיג ולהתרשמותי בשל חוסר יכולת.
    לפי הלינק הבא: https://www.inn.co.il/news/261307
    הכותרת: "שמי יאיר לפיד ואין לי תעודת בגרות"
    לפיד כשל ע"פ המצוטט בבחינות הבגרות – בחינת בגרות ברמתה הנמוכה ביותר דורשת יכולת מינימלית של לימוד חומר בתחומים שונים ולהגיע אל מועד הבחינה ולשפוך את החומר על דף הבחינה.

    לא משהו שלא מצופה מאדם עם IQ מינימלי.

    צוטט כי לפיד נכנס למשרד האוצר ופקידי האוצר פתחו בפניו טבלת אקסל עם אלפי שורות של הוצאות המדינה. לפי הצטוט לפיד חטף שוק ולא הצליח ימים להתמודד עם החומר. לבסוף המציא רעיון של דירות עם מע"מ 0 על מנת להוזיל את מחירי הדירות – דבר שגרר כמעט מיידית עליית מחיר של כ- 20% – וזה עוד בתחילת בועת הנדלן שעד היום חונקת את הדור הצעיר בישראל.

    לא ברור לי כיצד האיש מקבל 20 מנדטים מקרב המעמד המשכיל בישראל.

    להתרשמותי, לאיש אין יכולות מינימליות לא רק על מנת לא להיות רוה"מ אלא אפילו לא פקיד זוטר במשרד ממשלתי.

  6. פוסט ציונים השתלטו על מערכת המשפט והפרקליטות ומעמידים כבר 30 שנה שרים וראשי ממשלה לדין על כתבי אישום הזויים. דגל ישראל לא חשוב לראשי האקדמיה. דגל אשף מונף בישראל כשמצוייר של שכל ישראל עד הגרגר האחרון מוסלמית וזה מתאים לתיאוריה הרפורמית. פוליטיקאים כמו לפיד וגנץ ומרץ והנכדה של קסטנר מיכאלי תומכים באידיאולוגיה הפוסט ציונית.

  7. מזל שאנו ערים לזחיחות הדעת של האיש שרוצה ושואף

    להיות ראש ממשלה חליפי. אבוי לנו תתעוררו