שר הפילוג והחרם

הסרבנות הצינית של ליברמן היא הגורם העיקרי למשבר הפוליטי המתמשך בישראל

השר ליברמן | דוברות הכנסת

החברה הישראלית היא בעלת גוונים רבים. יהודים וערבים, חילוניים ומסורתיים לצד חרדים ודתיים, ויוצאי שפע תפוצות החיים ביחד ויוצרים פסיפס מרתק. בישראל יש גם מפלגה אחת שלא רק פוסלת מראש מעל חצי מאוכלוסיית המדינה, אלא גם מתגאה בכך וחורטת את החרם על דגלה. באופן אירוני, אותה מפלגה עונה לשם 'ישראל ביתנו'.

עד לא מזמן, אביגדור ליברמן היה פוקד חצרות אדמו"רים ובן בית קבוע אצל נציגי החברה החרדית. שיתופי פעולה רבים נוצרו ביניהם, כאשר ליברמן היה חלק אינטגרלי מגוש הימין הרחב לצד דתיים וחרדים. בבחירות 2013 הוא אפילו רץ ברשימה משותפת עם הליכוד.

נקפוץ מעט קדימה בזמן. לאחר בחירות אפריל 2019 בהן גוש הימין ביחד עם ליברמן זכה ל-65 מנדטים. היה נראה כי עומדת לקום ממשלת ימין יציבה ומבטיחה, אך אז ליברמן החל במופע זיגזוג חסר תקדים. למרות שלפני הבחירות הבטיח כי ילך רק עם נתניהו, לאחריהן הוא לפתע שינה את דעתו והפך לסרבן. התקווה לממשלת ימין נפלה, או כפי שנתניהו אבחן אז היטב: "ליברמן הפך לחלק מגוש השמאל".

גם במערכות הבחירות הבאות המשיך ליברמן לתעתע בכולם. בתחילה פיזר הצהרות על מועמדתו לראשות הממשלה, לאחר מכן השתעשע ברעיון התמיכה בגנץ, המשיך בדרישה לממשלת אחדות ואז אף תבע בחוצפה מהליכוד להציג מועמד אחר בראשו. כל הזמן הזה הוא גם הבטיח שלא יהיו בחירות נוספות.

אבל השיא הגיע במהלך קמפיין הבחירות של השנה שעברה. ההסתה מצד ליברמן שברה את כל השיאים עם אמירות כמו שליחת החרדים ונתניהו "על מריצה למזבלה". המעבר לגוש השמאל הושלם סופית לאחר הבחירות, כאשר ליברמן הפך לחלק בכיר בקואליציית מרצ-העבודה-רע"מ. אותו ליברמן שפעם הוביל את קמפיין "בלי נאמנות אין אזרחות", קשר את גורלו הפוליטי בתמיכת האחים המוסלמים.

ועם חזרת עונת הבחירות שבפתח, תסמכו על ליברמן שלא יפספס הזדמנות להמשיך ולהסית נגד ציבורים שלמים. רק לאחרונה כבר הספיק לטעון ש"הציונות הדתית היא אנטי-ציונית" ולהביע תמיכתו בקואליציה המשתרעת לדבריו מ-"ממרצ ועד ימינה", שתי מפלגות שעל פי הסקרים נאבקות על חייהן סביב אחוז החסימה. ומה לגבי הליכוד והחרדים? הם עדיין פסולים אצל נביא החרם ליברמן.

כל זה קורה כאשר דווקא במפלגות אחרות נשמע לאחרונה שיח מפייס יחסית המנסה לפחות למראית עין לקרב בין חילונים ודתיים ושמאל וימין. דוגמה לכך הייתה כאשר מרב מיכאלי נצפתה רוקדת בחתונת נכדתו של ח"כ משה גפני, ולאחריה אמרה: "יש לי כבוד עצום לציבור החרדי, מעולם לא פסלתי את המפלגות החרדיות".

מי שמיהר להשתלח בשותפתו לקואליציה היה כמובן ליברמן, שאמר בראיון בגל"צ כי "קצת מוזר" שמי שדוגלת בפמיניזם "הולכת לחתונה ורוקדת עם הפרדה". יועץ התקשורת אברהם גרינצייג סיכם זאת יפה בציוץ: "איווט ליברמן, החילוני שמחזיק בשיא גינס של השתתפות באירועים חרדים, מבקר את מיכאלי שהייתה בחתונה של גפני.." באירוע 'שבע הברכות' של גפני למחרת היום השתתפו גם בני גנץ ובנימין נתניהו, ויו"ר הכנסת מיקי לוי. ראש הממשלה לפיד שלח ברכה. רק ליברמן, אולי מפחד אחוז החסימה, מתעקש להמשיך בקו המפלג והמשסע.

לקראת סבב הבחירות החמישי בנובמבר ולאור הסקרים העדכניים, נשמע במערכת הפוליטית שיח קצת אחר. לפתע מדברים על האפשרות של ממשלה רחבה וחיבורים שונים, כחלק מניסיון לייצב את המערכת לטובת כלל אזרחי המדינה ולמנוע עוד ועוד בחירות. בחשבון הזה נלקחות גם המפלגות החרדיות ככוח שיש להתחשב בו. למרות שהן עדיין מביעות תמיכה בנתניהו ונחשבות כחלק מגוש הימין, סקרים שונים מצביעים על כך שהציבור החרדי עשוי לדרוש מנבחריו להשתלב בקואליציה עתידית במקרה בו לגוש לא יהיה ניצחון מובהק.

מנגד, גם בגוש השמאל רואים סקרים ומתחילים לחשוב על חיבורים עתידיים. כך למשל דווח כי במסגרת מגעים בין גדעון סער ל'כחול לבן', במפלגה של גנץ הטילו וטו על צירוף יועז הנדל מתוך חשש שהוא עשוי לפגוע בנכונות החרדים לחיבור. מסרים דומים נשמעו לגבי האפשרות של חבירת מתן כהנא ל-'כחול לבן'. עתיד 'ימינה' ואנשיה עדיין לוט בערפל אבל מתגברת ההערכה לפיה המפה הפוליטית עשויה להיראות שונה מאוד לקראת הבחירות הקרובות.

בתוך כל זה נותר אדם אחד הממשיך במדיניות של חרם ופילוג. ליברמן מסרב לשבת עם החרדים, מסרב לשבת עם הליכוד ונתניהו ומסרב לשבת עם סמוטריץ' ובן גביר. במקרה של תוצאה צמודה בה שוב הקמת ממשלה תהיה תלויה באיש החרם, ישראל עשויה למצוא את עצמה מתבוססת במשבר הפוליטי עוד זמן רב. האשם העיקרי בכך יהיה אביגדור ליברמן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

    1. מילא שמצביעים בשבילו.
      הבעיה היא שהתקשורת ממשיכה לשתוק ולהציג את המרכז הפוליטי כסובלני ומאחד. ובכך נותנת רוח גבית למפלגות שמתנהלות ככה(ראינו איך גנץ, סער ובנט למדו מליברמן).
      בינתיים זה הוביל לשנתיים בלי קואליציה יציבה ושננה עם קואליציה רעועה עד כדי גיכוח. נקווה שהעם יתפכח.

  1. אפילו כשליברמן לכאורה התחבר לימין הוא תמיד הקפיד לשמור על קריצה לשמאל ואפשרות להתחבר עליהם. גם כשליברמן התרועע עם אדמו"רים הוא לא הרפה מהטון האנטי-דתי.
    יש אנשים שמשנים עמדות לפי מה שכדאי בסקרים. קל לזהות אותם לפי הזהירות לא לשרוף את הגשרים עם הצד השני.
    לפני שאתם מאמינים לשינוי המנגינה בכחול-לבן, ימינה ותקווה חדשה. חשוב שתזכרו את זה.

    1. בכיר המחרימים עם התוצאות ההרסניות ביותר זה סמוטריץ המסרב לשבת עם עבאס. אז די לבכיינות

  2. ליברמן כיום מייצג את המגזר של הגויים דוברי השפות הסלאביות, ותו לא. מגזר זה מבטיח לו חמישה מנדטים יציבים, נתח שעוד יגדל לאחר יישום פסיקת בג"ץ המחייבת את ישראל לקלוט מספר לא מוגבל של אוקראינים.

    אני מקווה שהחרדים מהר מאוד יתעשתו וירדו מהרעיון של שיתוף פעולה עתידי עם ממשלה של גויים כמו זו היוצאת. רעיון כזה יכול לגרום לנפילה הסופית שלהם, ושלנו גם.

    1. אכן ליברמן התחיל את כל הכאוס הפוליטי. הדרישה להעמיד מישהו אחר בראש הליכוד – המפלגה שמקיימת פריימריז, היא פשוט בושה, מי הוא בכלל שידרוש דבר כזה? הוא המליך את עצמו עד ימות המשיח.
      הזוי שיש לו קהל מצביעים קבוע שתמיד משאירים אותו על המפה.

  3. מאיר אוחנה משוכנע שקוראי אתר זה נולדו אתמול ומכאן פירוט ההיסטוריה של התנהלות ליברמן לפני ואחרי הבחירות המגיע עד ל…2019.
    ישראלים החיים במדינה, ולא ניזונים רק ממאמרי האתר, יכולים לעדכן אותו בשלל ססמאות הבחירות [לדוגמא "אין אזרחות בלי נאמנות"] שליברמן הפיץ ב-3 העשורים האחרונים וכלל לא קיים.
    ליברמן הנו סוכן כאוס שתול שמטרתו הושגה: בסיס יציב של יוצאי ברית המועצות השונאים את היהודים, היהדות והמדינה היהודית ואשר תעמולת הבחירות שלו היחודית לקהל זה -בשפה הרוסית בלבד- שלוקטה ונחשפה באתר רוטר.נט מזכירה את תוצרי בית הדפוס של ה'אוכרנה'.
    או אולי לאוחנה מפריעה רק עובדה אחת -ליברמן מונע מנתניהו להקים ממשלה.

    1. הסיסמה שהזכרת מופיעה בטקסט
      מעבר לזה לא ברור לי מה אתה רוצה…למה לכל מקום אתה מתעקש לדחוף את נתניהו, גם בטור שלא עוסק בו כלל

    2. בתגובה למגיב המסתיר את שמו: להבנתי, התנהלות ליברמן המונע מנתניהו להקים ממשלה היא שורש [ומהות] הטרוניה של אוחנה וכל שאר הטקסט מנסה לחפות על כך.

    3. המאמר מתייחס ל2013…
      ונראה לי שהארכת יתר היתה רק מכבידה ומקשה את הקריאה ולא נותנת כלום.

      אגב, מה זה ׳אוכרנה׳?

    4. לדעתי אתה צודק בהבנה שלך את המאמר, קל וחומר את התנהלות המושתל.
      ולגבי העקצן האנונימי, מכיון שאתה רק עוקץ ובורח – אתה ודבריך חסרי חשיבות.

      ל-דוד – אוכרנה היא משטרה חשאית בתקופת רוסיה הצארית. ויקיפדיה בעברית לא מרחיבה במיוחד על הפעולות של אוכרנה.אולי כדאי שתקרא באנגליתאו בשפה זרה אחרת.

    5. לא חבר. אתה זה שמתעקש לקשר כל דבר בעולם לאיש אחד מסוים. אתה הביביסט האולטימטיבי

    6. האיזכור שלי את ה'אוכרנה' עסק בפירוש בבית הדפוס שלה ממנו יצאו -לפי המסופר- ה"פרוטוקולים של זקני ציון". תעמולת הבחירות [-של סוכן הכאוס השתול] לציבור יוצאי ברית המועצות ובשפה הרוסית בלבד שלוקטה ופורסמה באתר רוטר.נט נראית לי כהולכת באותו תלם.

  4. הציבור הבא, אותו ליברמס יבחר לשנוא בבחירות הקרובות יהיו הישראלים.

    הפרסומת שלו תהיה תמונתו שלו (ליברמס) לצד תמונתו של איסמעיל הנייה ומתחת להנייה יהיה כתוב פריבט איווט / привет ивет.

  5. אם נגיד הייתי פוטין, או ראש שירותי הביון הרוסים, והייתי רוצה לזרןע פילוג ולהחליש את החברה הישראלית, אז במקום לבזבז,יותר מדי מאמץ על בוטים ברשתות החברתיות כפי שהאמריקאים טוענים שהרוסים משתילים, הייתי משתיל פוליטיקאי כמו אביגדור ליברמן.

    1. רק שאין לפוטין סיבה לרצות את ישראל מפולגת.
      מה אכפת לו מאיזו מיני-מדינה במרחק עשרות אלפי קילומטרים מרוסיה?

  6. אם נגיד הייתי פוטין, או ראש שירותי הביון הרוסים, והייתי רוצה לזרןע פילוג ולהחליש את החברה הישראלית, אז במקום לבזבז,יותר מדי מאמץ על בוטים ברשתות החברתיות כפי שהאמריקאים טוענים שהרוסים משתילים, הייתי משתיל פוליטיקאי כמו אביגדור ליברמן.