החובבנות של לפיד מסכנת את ישראל

ההסתבכות המיותרת מול רוסיה עומדת בניגוד לאינטרסים הלאומיים ופוגעת בביטחון המדינה

רה"מ לפיד והנשיא פוטין | צילום מסך, kremlin.ru

למראה הכישלון המהדהד של מדיניות החוץ של ראש הממשלה לפיד מול רוסיה, אי אפשר שלא להיזכר באמירתו של צ'רצ'יל, עוד ב-1939:

אני לא יודע לצפות מה תעשה רוסיה. זו חידה עטופה במסתורין בתוך תעלומה. אבל יש אולי מפתח להבנתה – האינטרס הרוסי הלאומי"

אינטרסים הם הכל בפוליטיקה ובמדינאות. כל שר חוץ מתחיל, שלא לדבר על ראש ממשלה, מכיר את אמירתו של נשיא צרפת שארל דה גול – "לצרפת אין ידידים או אויבים, יש רק אינטרסים". כולם מכירים, חוץ מיאיר לפיד כנראה. אחרת אי אפשר להבין מדוע הוא מוביל את המשבר מול רוסיה להתרסקות מוחלטת של האינטרסים הלאומיים של ישראל.

נניח כי לפיד, לא האדם המנוסה ביותר בתחום היחסים הבינלאומיים, לא מצליח להבין את האינטרסים של רוסיה יותר טוב מצ'רצ'יל. במצב כזה היה מצופה ממנו לדבוק במה שבכל זאת אמור להיות מובן וברור – האינטרס הלאומי הישראלי. כפי שהיה מובן לכל ראש ממשלה לפניו, אפילו לגרועים שבהם. והאינטרס הלאומי שלנו הוא "פשוט" – לא לסכן את ביטחון ישראל בשום תנאי, הן בסכסוך הקיים והן בפתיחת חזיתות חדשות, ולא לסכן את הקהילות היהודיות בעולם. כאשר האינטרסים האלה נמצאים בסכנה, ראשית יש להבין את התמונה הרחבה ולכלכל צעדים בזהירות.

העולם כולו נמצאת במצב של חוסר ודאות. התוקפנות הרוסית נגד אוקראינה שברה את מכלול המוסכמות הבינלאומיות. במשך חודשים ארוכים, הקהילה הבינלאומית מנסה להבין איך להתנהל מול המשבר החדש, לא לסבך אותו ולצאת ממנו בצורה בטוחה. בשולי המשחק הגדול הזה נמצאת גם ישראל, רק שבראשה כרגע עומד שחקן טירון.

ממש לפני פרוץ המשבר סביב פעילות הסוכנות היהודית על אדמת רוסיה, הושג הסדר מפתיע בין מוסקבה לקייב לחידוש ייצוא החיטה האוקראינית מהנמלים בים השחור. הנמלים האוקראינים סגורים וחסומים בשל המלחמה, אך תחזיות קודרות לרעב עולמי הביאו לבסוף לפתרון בתיווך טורקי. זו הייתה הוכחה נוספת לתזה של צ'רצ'יל – בכל הקשור לאינטרס הלאומי שלה, רוסיה יודעת להתנהג בהגיון ולנהל משא ומתן ענייני שמניב תוצאות.

ובדיוק כשהעולם נשם לרווחה ברגע של שפיות, הגיע יאיר לפיד והחליט לפתוח חזית משלו מול הקרמלין. אפשר לייחס זאת לניסיון לשקם את מעמד ישראל מול רוסיה, שנפגע קשות אחרי ביקור השבת של בנט במוסקבה, למרות שגם ניסיון כזה לא אמור להיפתח בהתנגשות חזיתית. אך החשש העיקרי מההתנהלות לפיד נובע מהעובדה שמרגע הקמת הממשלה לפני כשנה, היא משועבדת באופן כמעט מוחלט למדיניות ממשל ביידן, וכאן אין שום קשר לאינטרס הישראלי.

אנחנו רואים יישור קו מסוכן של ממשלת לפיד-גנץ עם התכניות האמריקניות להקמת מדינה פלסטינית; אנחנו רואים את ההשפעה האפסית של ישראל במאבק מול תכנית הגרעין האיראני. למעשה, מדובר כאן במבצע "סוף העונה" לחיסל מדיניות החוץ של ישראל, ואובדן עצמאות בקבלת החלטות בזירה הבינלאומית. בפרספקטיבה הזו, הצעדים של לפיד מול רוסיה מציגים את ישראל ככלי שרת בידי ממשל ביידן, במשחק שלו מול פוטין.

וזהו כבר מהלך המנוגד לחלוטין לאינטרס הישראלי, שמאז ומתמיד דרש מידה רבה של עצמאות מדינית וחופש פעולה בינלאומי. המעמד המדיני שאפשר לישראל לפעול מתוך עוצמה נקנה במאמצים רבים וארוכים, עד שהגיע לפיד והחליט לבטל אותו, מבלי לקבל כל תמורה.

כאשר ממשלת לפיד-גנץ-ליברמן תחלוף לבסוף מן העולם, נצטרך לשקם את מה שהם הספיקו להרוס. כמתמודד לרשימת הליכוד לכנסת, אני מתחייב לפעול לקידום האינטרס הלאומי של ישראל – יכולת לנהל מדיניות חוץ עצמאית ואחראית לטובת שגשוג המדינה היהודית, וביטחון הקהילות היהודיות בעולם.


מיכאל לובוביקוב הוא אדריכל, רס”ן במילואים ומתמודד לרשימת הליכוד לכנסת ה-25. מסורב עלייה ופעיל עלייה לשעבר בברה”מ

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. יש הגיון מאחורי השיגעון (הוא לא של לפיד האיש שהסביר "יאריכון ימך, בעבר" אלא של מפעיליו).

    נתניהו מיצב את ישראל כמעצמה אזורית עם קשרים דיפלומטיים ענפים ועם בריתות חזקות שנטרלו את האיחוד ובהמשך היו יוצרות חזית נגד אירן.

    לפיד פגע בברית האזורית עם יוון וקפריסין,
    פגע בברית עם מזרח אירופה, הפך את הקשר עם המפרציות וסעודיה לכלכלי בלבד ומיצב את ישראל כגרורה אמריקנית וכסמרטוט של האיחוד.

    מכאן נסללה הדרך לתוכנית כפוייה כמו זו שאובמה והצרפתים תכננו בשעתו.

  2. איך זה שאותו לפיד שהיה מוכן לאיים בסגירת תנועת חב״ד מודאג מכך שרוסיה תסגור את הסוכנות היהודית?
    או שאכפת לו מזהות יהודית או שלא!

    1. כל מי שמחפש הגיון אצל מי שלא פועל על בסיס הגיון, סופו כאב ראש.

  3. מנהיג לא חייב להיות הכי חכם, כי הוא יכול לבחור לו את היועצים הטובים ביותר בארצו. הבעיה של לפיד – כפי שרואים בהרכב הרשימה שלו – שכנראה בגלל רגשי נחיתות, הוא נמנע מלהקיף את עצמו באנשים חכמים ומנוסים ממנו.

    1. זה לא עניין של רגשי נחיתות אלא של התנשאות.
      השמאל מאז ומעולם לא היה מסוגל לעמוד מאחורי הדרך שלו ולהתווכח(ע"ע סזון, אלטלנה, חיסול הקרירה הצבאית של יצחק שדה, הפנקס האדום…)ולכן בחר באסטרטגיה של שנאה, דה-לגיטימציה וסתימת פיות.
      אחרי כמה דורות זה הוביל לדור שאוטומטית משתיק את כל מי שחושב אחרת ומרחיק אותם מעמדות כוח ואף משוכנע שהוא יודע מה הוא עושה ולא משנה מה התוצאות בשטח. ומדור זה צמח רה"מ לפיד.

    1. להקל עליו או אולי להקל על ביידן לשלוט עלינו באמצעות יצירת תלות בארה"ב ללא אלטרנטיבות.

  4. כמה נקודות לא נכונות במאמר אחד קצר.
    הפלישה הרוסית ופשעי המלחמה המחרידים שרוסיה מבצעת באוקראינה הם אינטרס רוסי??
    זה בוודאי לא לטובתם של אזרחי רוסיה. אולי לטובת החונטה השולטת בקרמלין וגם בזה אני לא בטוח.
    מדובר פה בדיקטטור אכזרי ששולט בארצו ביד ברזל מזה 23 שנה, רוצח את מתנגדיו ומדכא כל התנגדות שהיא.
    ואותו אתה מנסה לנתח בכלים מדינאיים רציונאליים?
    מה היה ההיגיון של סדאם בפלישה כווית? של קדאפי כשפלש למצרים, ביצע פיגועים במטרות מערביות באירופה והפיל מטוס נוסעים אמריקאי?
    זה היה לטובת האינטרס של המדינה??? לא!
    זה שיגעון של הדיקטטור.
    נקודה נוספת לא נכונה בדבריך – "לאחר שנחתם הסכם החיטה בתיווך טורקי, הגיע יאיר לפיד והחליט לפתוח חזית נוספת מול הרוסים"
    סליחה?? מה בידוק יאיר לפיד עשה *לאחר* שנחתם הסכם החיטה? ובכן, כלום.
    הוא לא "פתח חזית מול הרוסים" כי הוא לא אמר ולא עשה כלום באותה נקודת זמן.
    כל אלו שמייללים על לפיד שלכאורה העכיר את היחסים עם הדיקטטור מהקרמלין, מתלוננים על זה שגינה את פשעי המלחמה המחרידים שנחשפו כשהצבא הרוסי נסוג מבוצ'ה והאזורים מצפון לקייב.
    זה היה לפני חודשים!
    אז איך בדיוק לפיד העכיר את היחסים עם רוסיה לאחר הסכם החיטה?? שאגב, גם עליו רוסיה השתינה מהמקפצה, כשתוך פחות מ-24 שעות לאחר ההסכם הפציצה את נמל אודסה בטילי שיוט.
    ושאני אבין, אתה מצפה מישראל הרשמית לשתוק כשמדינה פולשת למדינה שכנה ללא כל התגרות או סיבה הגיונית, מפציצה ערים על יושביהן עד עפר, כובשת אזורים שלמים, חוטפת אזרחים ומענה אותם, חייליה אונסים אלפי נשים ונערות ומוציאים להורג אלפי אזרחים כפותים??
    שתיקה היא חרפה!
    לא אנחנו אלו שמתלוננים על אומות העולם שעמדו מנגד בתקופת השואה? אולי גם להם היו 'אינטרסים' מול גרמניה הנאצית, לא?
    אז אתה מצפה מישראל להשלים עם זוועות שמבצע משטר פאשיסטי במדינה ידידותית לנו, רק בשביל יחסים טובים עם הרוצחים?
    אני בוש ונכלם בראש האופוזיציה בנימין נתניהו שמילא פיו מים ושתק מול הפשעים המחרידים של פוטין!
    ולא זו אף זו, הוא מעז למתוח ביקורת על אלו שכן גינו?

    אני מביא הנה ציטוט מדבריו של נתן שרנסקי, לגבי הגינוי של לפיד את רוסיה:
    "יו"ר הסוכנות היהודית לשעבר, נתן שרנסקי, התייחס לאיומי רוסיה על פעילות הסוכנות בשטחה, ואמר לאולפן ynet כי "לפוטין אין שום בעיה עם הסוכנות, הוא לא פגע בה אפילו כשהעביר חוקים שקבעו שארגון שמקבל מימון מחוץ למדינה יוגדר כסוכן זר". שרנסקי שיבח את ראש הממשלה יאיר לפיד, בניגוד לאלו הטוענים שהתבטאויותיו תרמו להחרפת היחסים עם רוסיה.
    "הוא הוציא את ישראל מבושה עולמית. החששות מפני אמירת האמת על הפלישה הרוסית מזכירה לי מעמד של יהודי חצר, שהיו צריכים לומר 'כן' לשליט. ישראל היא לא מדינת חצר, ובטח שלא של רוסיה", הצהיר שרנסקי.

    אני מסכים עם מה שכתבת לגבי הרפיסות של לפיד-גנץ מול ממשל ביידן בעניין הרש"פ, הסכם הגרעין האיראני והסכמי אברהם.
    אבל אין לזה דבר וחצי דבר עם העמדה הישראלית מול רוסיה הפאשיסטית!
    האינטרס הישראלי הוא להיות בצד הנכון של המוסר, ההיסטוריה, וההווה.
    אוקראינה תשרוד את התוקפנות הזו. העולם לא ישכח לנו את שתיקתנו.
    מדינות חלשות יחסית באירופה הגיבו בקשיחות רבה לפשעי הקרמלין, כמו מולדובה שתלויה בגז רוסי במאה אחוז ואעפ"כ העבירה חוקים שאוסרים תעמולה רוסית, או בולגריה שגירשה 70 דיפלומטים\מרגלים רוסים.
    אסטוניה הקטנה סגרה את המרחב האוויר שלה למטוסים רוסים.
    טורקיה מוכרת ביראקטרים לאוקראינה.
    וישראל הפחדנית מסרבת לאפשר לאמריקאים להעביר מערכת כיפת ברזל לאוקראינה.
    לעולם לא עוד?
    ובעניין סגירת הסוכנות: קודם כל זה כלל לא אסון אסטרטגי. אבל בוא נראה מה הוביל לכך?
    יתכן שאלו התבטאויות עבר של לפיד. נניח.
    אבל יתכן מאוד שזה קשור לדברים אחרים – כמו למשל אי שביעות רצון רוסית מהעיכוב בהעברת חצר אלכסנדר בירושלים לידיהם.
    או בעיה עקרונית עם פעילות הסוכנות – רוסיה סוגרת את מסך הברזל. היא לא מעוניינת בבריחת מוחות ואזרחים תורמים אל מחוץ למדינה.
    ובלי קשר רוסיה עוברת תהליך של התקרנפות והסתגרות פנימית, עם עויינות לכל מה שמייצג את ערכי המערב.
    וישראל היא מדינה מערבית דמוקרטית. כמו שבימי בריה"מ סוכנויות של מדינות מערביות לא יכלו כמובן לפעול שם, כך גם ברוסיה הפוטיניסטית פאשיסטית.
    כך שלהציג את המהלך הרוסי כתגובה לדברי לפיד זו דמגוגיה בעיני.
    ותגובתי לסיפא של דבריך: כחבר ליכוד אני מצהיר שלא אתמוך בפריימריז באף מועמד שמשלים עם פשעי המלחמה הרוסים באוקראינה בכל צורה שהיא.
    לא אצביע לאף מועמד שנוסע לפגישות עם אנשי ממשל רוסים, מצטלם איתם ומעניק להם לגיטימציה, או נמנע מלגנות בפה מלא את פשעי המלחמה המחרידים שרוסיה הפאשיסטית מבצעת באוקראינה.

    1. כמה נקודות לא נכונות בתגובה אחת קצרה.
      א.שליטה ביבול הדגן האוקראיני, גישה לנמלי הים השחור והרתעת מדינות חסות אחרות הן בהחלט אינטרס של העם הרוסי.
      ב.העובדה שמדובר בדיקטטור אכזרי אינה אומרת שהוא לא עושה לפעמים דברים נכונים-ולו רק כי ככל שהמדינה חזקה יותר גם לו כשליטה הבלעדי יש יותר כח. גם בדוגמאות האחרות(סדאם וקדאפי יש איזשהוא הגיון אינטרסנטי לאומי-על אף שגם אני מסכים שהם היו שליטים נוראים והגיע להם מה שעח. בגורלם ויותר).
      ג.אילו אינטרסים יכולים להיות לבנות הברית מול גרמניה הנאצית באמצע מלחמה נגדה?
      ד.אינני יודע מה הניע את פוטין להתעצבן עכשיו אבל הוא בטח לא חיכה לשבוע זה סתם כך. לכן ברור. שלפיד הוא שהגדיש את הסיעה וכל טיעוניך כנגד הם הדמגוגיה במיטבה.
      ה.די עם הסיסמאות: ״שתיקה היא חרפה״ נכון אך לפעמים חרפה היא מחיר זול לשלם. ״הצד הנכון של ההיסטוריה״-הצד הנכון הוא זה ששורד ומתחזק. השאר יסלח וישכח במוקדם או במאוחר(כל זמן שהוא לא מעשה חמור כגון רצח עם בעצמך).
      ו.הקשר לביידן הוא משמעותי. ממשל ביידן אינו משענת חזקה מול אירן ותודות ללפיד גם סעודיה כבר אינה שותפה למאבק. אז אנחנו זקוקים לרוסיה כתומכת שלנו ואוקראינההיא מחיר סביר. וזה עוד בלי לדבר על השפעת רוסיה על כוחות אחרים במזה״ת.
      ז.למה אי מכירת כיפת ברזל היא בעיה-אחרי 3 סבבי לחימה בעזה שלא הצליחו להרגיע את תושבי הסביבה אנו יודעים שהמערכת הזו אינה באמת תורמת להשגת נצחון והרגעת השטח. המציאות היא שעדיף שמלחמה תגמר מהר עם כמה אלפי הרוגים והתאוששות ובניה מחדש לאחר מכן, מאשר שתמתח שנים של הרס ורצח. רק תשאל את הסורים. כל זמן שנאט״ו לא מתכוונים להתערב צבאית ולגאוד לנסיגה רוסית בכח עדיף לתת לאוקראינה להיכבש ולהיבנות מחדש-כך פחות אנשים יפגעו. זה כמובן לא סותר סיוע הומניטרי שהוא דבר חשוב(ואכן נעשה). עם זאת אני מסכים שהיה פה פוטנציאל לרווח כספי לישראל.
      ח.לגבי הסיום-כחבר ליכוד אנהג כנראה ההיפך ממך בפרימריז. לא רוצה אף פוליטיקאי שלא מבין שכשהמוסר והאינטרס הלאומי מתנגשים צריך להחליף את המוסר. שיהיה לכולנו בהצלחה.

  5. גם היחס של לפיד לארה״ב מראה חוסר הבנה של האינטרס האמריקאי.
    איזה אינטרס יש לארה״ב להעדיף אותנו על איראן? ואם כבר-עדיף להם להמשיך לדרדר את המצב על מנת להמשיך למכור נשק.