הסכם הגרעין: המערב הולך לקראת "כניעה מוחלטת"

על פי דיווחים באירופה ואיראן, ממשל ביידן מוכן להסיר את מרבית הסנקציות ולאפשר ייצוא נפט נרחב שיעשיר מחדש את כלכלת האייתוללות

"מהלך מטופש". הנשיא ביידן ועלי ח'אמנאי | הבית הלבן, khamenei.ir

בפעם המי יודע כמה מאז ממשל ביידן פתח בשיחות עקיפות מול טהרן במטרה להגיע להסכם גרעין חדש, נראה כי הצדדים מתקרבים לפריצת דרך. מספר ימים לאחר שאתר Politico EU דיווח לראשונה כי הצעת הפשרה האירופית זוכה לתומכים בקרב בכירים במערב, יתכן כי ארה"ב ואיראן עומדות לעקוף את אחד המכשולים המשמעותיים בדרך לעסקה.

מהי המשמעות בפועל? בהנם בן-טלבלו, עמית בכיר במכון להגנת הדמוקרטיות, אמר ל'נשיונל רוויו' כי מדובר ב"לא פחות מכניעה מוחלטת". הוא התייחס לדיווח באתר Iran International אודות רשימת ויתורים אותה כביכול מסר הצוות האמריקני לצוות המשא המתן האיראני. על פי הדיווח, שני הצדדים ממשיכים לדון בפרטים, אך הרשימה שפורסמה אמורה להיות הבסיס לכל פשרה שעשויה להתממש בשבועות הקרובים.

על פי הפרסום, המסמך האמריקני הופץ בקרב "חוגים שמרניים הקרובים לנשיא ראיסי", ככל הנראה בכוונה לגייס תמיכה לקראת הסכם. הוויתורים המוצעים למעשה יחסלו סופית את הסנקציות הכבדות מימי טראמפ, שהוטלו על חלקים נרחבים במשק האיראני. הם יאפשרו לאיראן מכירה של 50 מיליון חביות נפט מהלך שכיום אסור תחת הסנקציות הקיימות, בתוך תקופה של כשלושה חודשים, אשר יהוו את מסגרת הזמן ליישום ההסכם ויחייבו את ממשל ביידן לבטל מספר צווים נשיאותיים מתקופות נשיאים קודמים.

על פי הדיווח, הוויתור האמריקני על איסור מכירת הנפט צפוי להכניס לטהרן במהלך התקופה הראשונית סכום של כארבעה מיליארד דולר, וההסכם כולו יפשיר שבעה מיליארד נוספים מן הכספים האיראנים המוקפאים בבנקים שונים. עוד נכתב במסמך הוויתורים כי ארה"ב תסיר את הסנקציות מעל 150 גורמים איראנים שונים, אך מבלי לפרט את זהותם.

לכל אלה יש להוסיף את האפשרות לפיה שיח הפשרה שהוביל האיחוד האירופי ופרץ את המבוי הסתום בשיחות, עשוי להוביל גם להסרת הסנקציות האמריקניות מעל משמרות המהפכה. הארגון ככל הנראה לא יוסר בשלב הראשון מרשימת ארגוני הטרור, אך שינוי השיח סביב ההסכם והנכונות לוויתורים מערביים מפליגים יאפשרו לארגונים אחרים למלא את כספות משמרות המהפכה בהון המופשר.

כל הדיווחים האלה מגיעים בזמן רגיש במיוחד. מסמכים מסווגים שנחשפו בוושינגטון בשבועות האחרונים גוללו כתב אישום נגד סוכן משמרות המהפכה אשר לכאורה ביצע מעקבים אחרי היועץ לביטחון לאומי לשעבר ג'ון בולטון, במטרה להתנקש בחייו; דיווחים אחרים הצביעו על בכירים אמריקנים אחרים הנמצאים בסכנה. טהרן אף זכתה להצלחה יחסית כאשר אחד מתומכי המשטר הוא החשוד באירוע הדקירה בו נפצע קשה הסופר סלמן רושדי, באירוע תרבות במדינת ניו-יורק.

על פי הפרשן בהנם בן-טלבלו, אירוע כזה לבדו היה אמור לגנוז לתמיד את הסכם הגרעין. "כל הסכם שמעניק מתנות למנגנון הטרור האיראני אחרי אינספור איומים שהושמעו נגד אזרחים אמריקנים ואף ניסיון ביצוע כמו במקרה רושדי, לא רק יפגע קשות בביטחון הלאומי, אלא פשוט יהיה מהלך מטופש ומיותר".

לקראת בחירות האמצע המתקרבות בארה"ב, נראה כי הסוגיה האיראנית דוהרת על מסלול התנגשות בטוח בקונגרס. הרפובליקנים מאוחדים בהתנגדות נחרצת לכל הסכם גרעין אפשרי, ורבים מהם מצהירים כי נשיא רפובליקני עתידי יבטל כל הסכם כזה ביומו הראשון בתפקיד; במפלגה הדמוקרטית, חברי קונגרס ניציים כמו למשל איליין לוריא הביעו גם הם חששות מן הכיוון אליו מתקדמות שיחות הגרעין. רובם היו מודאגים במיוחד מכוונת הממשל המסתמנת להסיר את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, וכעת יש להמתין ולראות כיצד יגיבו למגמת הפשרה אותה מוביל האיחוד האירופי בניסיון לקדם את ההסכם.

בסוג של קדימון לאופן בו העימות הפוליטי המתקרב עשוי להיראות, הסנאטור הרפובליקני וחבר ועדת החוץ ג'ים ריש צייץ וכתב כי האיראנים שואפים לערבות מצד ממשל ביידן לכך שחברות מערביות הפועלות באיראן יזכו להגנה, מה שיאפשר לאייתוללות לאיים ב"האצת העבודה על נשק גרעיני", במקרה בו ארה"ב תרצה לפרוש בעתיד מההסכם החדש.

מנגד, במה שנראה כקדימון לתגובה מהירה ועתידית מצד הבית הלבן נגד הנצים הדמוקרטים, חשבון הטוויטר של היועץ לביטחון לאומי ירה בחזרה: "שום דבר מזה לא נכון". ואז כמובן מיהר לתקוף את החלטת הנשיא טראמפ לצאת מהסכם שעבד היטב רק כדי לראות כיצד איראן מאיצה ומרחיבה את תוכנית הגרעין".


הכתבה התפרסמה לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. חלק מהטענות כלפי ההסכם מגוכחות – מדוע שאיראן תסכים לוויתורים בלי שיוסר החרם הכלכלי ממנה?