הכל מותר כשאתה מהמקום הנכון

אנשי "השינוי" רשאים לעקם את החוק ולעקוף את הכללים, מבלי שיהיו לכך שום השלכות אישיות

הצחוק על חשבוננו. רה"מ לפיד | צילום מסך

הממשלה הזו כבר שינתה את המדינה. אפשר להסכים איתה, אפשר לא להסכים איתה, אבל היא ממשלה נורמלית של אנשים נורמליים, שבאים מהמקום הנכון"

כך הצהיר יאיר לפיד בכנס מיוחד של 'יש עתיד' שנערך בחודש ספטמבר האחרון, לציון מאה הימים הראשונים להקמת ממשלת "השינוי". כשנה חלפה לה מאז, ממשלת בנט ה"נורמלית" צלעה במשך חודשים ארוכים עד שקרסה אל תוך עצמה, וכעת ממשיכה לצלוע בראשות לפיד עד הבחירות.

בדרך משם לכאן, כולנו זכינו לחזות כיצד ה"שינוי" הפך ל"ניסוי" שנכשל, עם אינספור משברים פוליטיים, חולשה מדינית וביטחונית ורשלנות כלכלית מחפירה. מכל זווית שלא תסתכלו עליה, ולמרות שלל ההצהרות הפומפוזיות של ראשיה, קואליציית בנט-לפיד הייתה הדבר הכי רחוק מ"נורמלית".

אך יש תחום אחד בו ממשלת ה"שינוי" הפגינה הצטיינות יתרה, וזהו תחום הצפצוף על כל נוהל ומנהג מקובל. זה התחיל מהקמת הקואליציה עצמה, בניגוד לכל הבטחות חלק ממקימיה ובעזרת מהלך הונאה נרחב, והמשיך בניפוח בזבזני של הממשלה למימדי ענק, שוב בניגוד להבטחות, ואז בדריסת כל הכללים המקובלים בכנסת לגבי חלוקה הוגנת בין אופוזיציה וקואליציה. אבל זה ממש לא הסתיים שם.

מאותרגים תקשורתית על ידי החברים הנכונים, החברים הנורמליים בממשלת השינוי החלו לחוש שביכולתם לעשות ככל העולה רוחם כאילו הייתה המדינה עסק פרטי שלהם. כך למשל, בזמן שאזרחי ישראל נאנקים תחת משבר כלכלי חריף, שרים וראשי הממשלה חגגו בטיסות מסביב לעולם, קישטו את לשכותיהם בריהוט יוקרתי ומיותר, מינו מקורבים מכל הבא ליד וחילקו מיליונים לכל חבר או חברת כנסת שרק חשבו לעשות בעיות. הכל מכספי ציבור, הכל מבלי שאף אחד יספק דין וחשבון.

השיא היה כמובן בפרויקט השיפוץ הראוותני בבית ראש הממשלה בנט ברעננה, בעלות של עשרות מיליונים וללא אישור, בהתנהלות אותה שופטי בג"ץ הגדירו כ"תמוהה ומטרידה". אך מעבר לפסטיבל הבזבוזים, אפילו נורמות בסיסיות כמו הקפדה על ניגוד עניינים נשכחו כלא היו בשנה האחרונה. לפיד אפילו בטוח שהוא יכול לצאת למלחמה ללא דיון בקבינט או למסור שטחים כראש ממשלה זמני, ומה נאמר על חבר כנסת שהצביע הצבעה כפולה ופלילית והמשיך הלאה כאילו כלום?

כל חגיגת השחיתות הזו לא הייתה יכולה להתרחש ללא גיבוי מוחלט מצד היועצים המשפטיים והפרקליטים, שהפכו בין לילה משומרי סף אמיצים לחותמות גומי אומללות. פתאום אפשר לקדם חוקים שנויים במחלוקת בתקופת בחירות מבלי שנשמע את מקהלת "קץ הדמוקרטיה" הקבועה; לפתע מותר למנות בכירים בתקופת בחירות מבלי שנלמד על "מניעה משפטית" ו"כללי הריסון". הכל מותר כשאתה מגיע מהמקום הנכון.

שיא נוסף נחשף בסוף השבוע שעבר, כאשר ירון אברהם חשף בחדשות 12 מסמך פנימי של עובדים במשרד ראש הממשלה, בו גובשה רשימת המלצות למקומות בהם יאיר לפיד צריך לבקר במהלך קמפיין הבחירות, במטרה "להבליט ולהבדיל" אותו מול נתניהו.

עובדי מדינה שפועלים על חשבוננו במשימה פוליטית ומפלגתית לחלוטין, ואפילו פיהוק לא נרשם בקרב שומרי הסף ואנשי הדמוקרטיה הממלכתית. לפיד ימשיך לחייך, לנאום ולהצטלם, ואף אחד לא ישאל אותו שאלות קשות מדי. כעת דמיינו חשיפה דומה או אפילו קמצוץ ממנה על ראש ממשלה אחר ואת עוצמת הרעש וההפגנות, ותבינו עד כמה עמוקה תהום ההשחתה והצביעות אליה גררה אותנו ממשלת "השינוי".

הנסיבות הפוליטיות התקדימיות שרווחו בישראל בשנה האחרונה העניקו לאנשי "השינוי" תחושה כי בשם השינוי הם רשאים לעשות הכל, אפילו לעבור לכאורה על החוק, ללא שום השלכות אמיתיות. נראה כי חלקם התרגלו היטב למעמד הנחמד והנכון הזה, והם נחושים לעשות הכל כדי שלא ישתנה. אך אם מדינת ישראל אכן שואפת לחזור לנורמליות ושפיות, השינוי האמיתי חייב להתחיל משם.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מפחיד.

    אני פשוט לא רוצה לחשוב מה יקרה אם המחנה "הנכון" ינצח בבחירות.

    מן הסתם נהפוך לרפובליקת בננות, ומה שעצוב זה שכל בוחרי "השינוי" שיסבלו יחד אם כולם, ימחאו כפיים וישמחו.

    למה?

    ברור: "כי רק לא ביבי"

    1. אל תפחד – צא להצביע.
      ואל תצביע למפלגות "ימין" קיקיוניות מומצאות, שיעבירו קולות לשמאל, אלא לגוש הלאומי הרחב.
      ודבר עם יושבי הגדר שבסביבתך הקרובה, ודרבן גם אותם לצאת להצביע, בצורה אחראית ומפוכחת.
      ונחזיר את הימין ואיתו את השפיות והציונות לשלטון, ונתחיל לתקן את מה שהרסו פה בשנה האחרונה כל הפוליטרוקים האלה.
      אל תפחד, תצביע.

  2. זה תלוי רק בנו. רק הליכה לקלפי ביום הבחירות תוריד את הממשלה הזו. אחרת אפשר לקטר ולצעוק כמה שנרצה וזה לא יעזור. הם עושים מה שהם רוצים. העיתונות ובתי המשפט איתם. אף אחד לא יעזור.
    אז בבקשה ביום הבחירות כולם אבל כולם מצביעים.

  3. ללפיד מותר להצטלם עם חיילים ולביבי אסור. הדמוקרטיה כבר לא קיימת. צריך לשאוף ל70 מנדטים לימין ובלי פילוגים מיותרים בגוש. הפעם הבחירות יכריעו מה יישאר מהמדינה -דיקטטורת שמאל במדינה לא יהודית או מדינה יהודית ודמוקרטית.

  4. זאת התוצאה של ממלכתיות ותמימות הימין במשך שנים.
    וחוסר הפעולה כנגד "השתלטות עויינת" של השמאל על כל המרחב הציבורי והשלטוני במדינה .
    הם בנו תקרת זכוכית בעלת מסננת יחודית .
    שמאל-עובר , ימין- נחסם .
    ולמעשה השתלטו על צמרת המרחבים הללו .
    כיום מי שמזוהה כימני ו/או חורג מהקו נענש קשות
    במגוון דרכים כולל עצירת קידום וסילוק.
    וזאת הסיבה לאחידות הדעות המדהימה בקרב הצמרת
    של הארגונים הללו.
    (ולצערנו המצב היום שזה כבר חילחל מטה)
    האובייקטיביות נעלמה וכבר לא ניתן לסמוך על שיקול דעתם .
    אפשר לזהות את זה
    בתקשורת , במערכת המשפט והפרקליטות , באקדמיה ,
    בשרות הציבורי , במערכות הבטחון צה"ל משטרה שב"כ .
    מוסד ,
    וכפועל יוצא זה משפיע גם על הצמרת הכלכלית
    הפרטית . ההזדמנויות והקשרים ממשיכים גם לשם.
    לסיכום . נרדמנו בשמירה ועכשיו נדרשת נחישות
    חסרת פחדים לתיקון המצב .דבר שיקח שנים לתקן .
    בהצלחה לימין ולמדינת ישראל השבוייה.
    צאו להצביע ב 1.11 זה המעט שאתם יכולים לתרום.