הממשלה הזו עולה לנו ביוקר

במשמרת של לפיד וליברמן, אזרחי ישראל קורסים תחת צונאמי עליות מחירים שסופו אינו נראה באופק

הכל דיבורים. רה"מ לפיד והשר ליברמן | צילום מסך

לפי כשלוש שנים וחצי, כאשר פרצה בישראל מחאת 'האפודים הצהובים' בעקות עוד גל התייקרויות, יאיר לפיד פרסם בעמוד האינסטגרם שלו תמונה בה הוא לובש בעצמו אפוד צהוב והוסיף: "אם רק הממשלה הזו הייתה דואגת לאזרחים כמו שהיא דואגת לעצמה. יקר פה". כשבוע לאחר מכן אמר בראיון כי "אם הציבור רוצה להוריד את יוקר המחיה – הוא צריך להחליף את הממשלה".

אז חלפו כמה שנים, גם הממשלה התחלפה, ולפיד שהיה שותף בכיר להקמתה וכעת עומד בראשה המשיך לפזר צ'קים ללא כיסוי. "נעבוד בשביל אזרחי ישראל, נשקיע את הכסף בחינוך, בבריאות, בתחבורה ובהורדת יוקר המחיה", הבטיח. "תנו לנו את המנדט ואנחנו יודעים להוריד את יוקר המחיה שלכם", התפאר.

לאחר מכן סיפר לפיד כיצד בכהונתו כשר אוצר ב-2014 הוא "הציל את הכלכלה הישראלית", והצהיר: "נעשה את זה גם במקרה הזה". כאשר פרצה מחאה חדשה סביב עלייה חדה במחירי המזון, לפיד מיהר לאולפנים ופעם נוספת נשבע: "הממשלה הזו עובדת בהורדת יוקר המחיה". עם כניסתו ללשכת ראש הממשלה התחייב שוב: "האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות. אנחנו צריכים לטפל ביוקר המחיה".

ומה לגבי שר האוצר? ליברמן אמנם אינו ממהר לזרוק סיסמאות כמו לפיד, אך במקום זאת הוא מתמקד בעיקר בתקיפת מבקרים, אדישות מופגנת מול אזרחים קשי-יום והכחשת המציאות. ובינתיים, המציאות הכלכלית המתגלה לכל אזרח במדינת ישראל בחודשים האחרונים היא עגומה ויקרה במיוחד.

על פי מדד יוקר המחיה של המועצה הישראלית לצרכנות שהתפרסם השבוע, מחירי המזון עלו בממוצע של שישה אחוזים בשנה האחרונה, כאשר חלק מן המוצרים הבסיסיים רושמים עליות של עשרות אחוזים בהשוואה למחירם אשתקד. כך למשל, מחירי האורז עלו ב-14% מאז חודש מאי בשנה שעברה, מחירי הירקות ב-7% ומחירי הפסטה ב-10%. מחירי מוצרי העוף עלו בשישה אחוזים ומחירי השמן עלו בשיעור של לא פחות מ-28% בהשוואה לשנה שעברה.

מדד המחירים לצרכן רשם בחודש מאי האחרון עליה של 0.6%, העלייה הגדולה ביותר שנרשמה מזה עשור, ובסך הכל נרשמה עליה של 4.1% במדד בשנה האחרונה. מחירי הדיור בישראל זינקו ביותר מ-16% בשנה האחרונה והם צפויים להמשיך לעלות. מחיר הדלק עלה שוב לשיא חדש לפני שבועיים בלבד, ומחיר החשמל יקפוץ בחודש הבא ב-9.6 אחוזים. בקרוב צפויות עליות נוספות במחירי המים, החלב, הביצים והפירות. מחיר הלחם יתייקר בשבוע הבא ב-20%.

ומה עושה הממשלה מול צונאמי המחירים הזה שמתנפץ על כולנו מדי יום? עד כה מספקת תירוצים לרוב. מחירי החיטה בעולם, אינפלציה גלובלית ובעיות אספקה, הקורונה, הממשלה הקודמת, האופוזיציה הנוכחית או המלחמה באוקראינה ועוד שלל אמתלות. הסיבות לא חסרות אבל פתרונות ממשיים מצד אלה שהבטיחו לנו שהם "באו לעבוד" – טרם ראינו.

במקום לטפל ביוקר המחיה, חלק מהשרים מעדיפים להתמקד בחלוקת ג'ובים למקורבים, בממשלה שהיא גם ככה המנופחת והבזבזנית ביותר שנראתה במחוזותינו. שרת האנרגיה ביקשה להשאיר את הגז בים, שרת התחבורה עוסקת בהכל חוץ מבעיות התחבורה ושר האוצר ממשיך להעלות מיסים, החל מכלים חד-פעמיים ועד ארנונה. אין פלא שעל פי כל הסקרים, רוב גדול של הציבור אינו מאמין ביכולת הממשלה של לפיד וליברמן לטפל ביוקר המחיה.

אם נבחן את הרקורד המזעזע של הממשלה עד כה בתחום הכלכלי, לא נראה שהמצב עומד להשתנות לטובה בקרוב, והוא כנראה עומד להיות הרבה יותר גרוע כל עוד ראש הממשלה ושר האוצר הנוכחיים ממשיכים להחזיק בהגה. בשורה התחתונה נשארנו רק עם התירוצים ועם חשבונות הולכים ותופחים. מן הראוי שאזרחי ישראל יגישו לממשלת הכישלון חשבון משלהם בבחירות הקרובות.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. מפלגת ידיעות אחרונות לא רואה ממטר את האזרח הקטן. היא פה כדי לדאוג לאליטה המפאיניקית לשעבר לעוד כמה ג'ובים מהר מהר לפני שהצד השני חוזר לשלטון.

  2. בושה וחרפה לכל המנהיגים שלא יודעים להנהיג אלא רק לגנוב כסף מהשכירים, ללא שום מתן תוספת שכר. תתבישו לכם, מדושני עונג נהנתנים שלא רואים את העם ממטר

  3. כשמחלקים את המס' המקורי של חברי הקואליציה 60, במס' השרים-31 מקבלים את העובדה שזו הממשלה הגדולה ביותר בתולדות המדינה.וזה עוד לפני שסילמן פרשה.תוסיפו לזה העברת 53 מיליארד ש"ח למועצת א-שורא-אחותה התאומה של תנועת החמאס,בתוספת למעלה מעשרים חכי"ם נורבגים(עם 3 עוזרים פרלמנטרים לכל אחד ,ןמשרד ורכב)ושר שאינו ח"כ.ותבינו שהם ,כמו שאמר לפיד ,באו לעבוד.עלינו בעינים…

  4. אני לא אוהד של הממשלה הזאת.
    אבל אתה חייב להסביר היכן הטעויות הכלכליות.
    אכן יש אינפלציה עולמית. ועליית מחירים עולמית
    של כל המוצרים הבסיסיים, כולל עליית מחירי הדלק.
    אז נא להיות ספציפי.

    1. מגיב יקר, קרא בבקשה את תגובת מס' 3 שלפניך, ותמצא דוגמא מצוינת למיקומו של הכסף הנעלם.
      ולא מדובר בטעות כלכלית, אלא בהחלטה שהיא תוצר של מדיניות. מדיניות רצחנית וגזלנית של השמאל, כמו שהיה מאז ומתמיד.

    2. בחיאאת, בזבוז כספים כזה
      עד כמה שהוא מעצבן
      לא מביא לאינפלציה ועליית מחירים.

    3. מעבר לדברי אוריאל-
      שים לב איך השרה אלהרר לפתע שינתה את עמדותיהבנושא הגז בלי לתת דין וחשבון על הנזק הכלכלי שהיא עשתה.
      בנוסף אזכיר את המימון לביתו הפרטי של ראש הממשלה הקודם וקניית ח״כית שאיימה לפרוש.
      ואלה כמובן רק דוגמאות.

  5. כמובן השאירו כלכלה הרוסה ללא מדיניות חוץ ללא צבא ועוד חוצפה אלה האנשים שצריכים ללכת לכלא ראשונים ועדיין אין ועדת יקירה