ממשלת השיתוק

החל מחינוך ועד לכלכלה ובריאות – הממשלה הזמנית הפסיקה לתפקד ואין אף אחד שמנהל את העסק

חיים צח, לע"מ

לפני כחודשיים, בישיבתה הראשונה של ממשלת המעבר לאחר קריסת קואליציית "השינוי", הצהיר ראש הממשלה הזמני יאיר לפיד: "בחודשים הקרובים המטרה שלנו, של כל השולחן הזה, היא לנהל את הממשלה כאילו אין מערכת בחירות". הוא המשיך והוסיף:

אזרחי ישראל זכאים לממשלה מתפקדת בכל רגע נתון. זו הציפייה מאיתנו, זו הציפייה שלי מחבריי השרים. משבר החינוך לא יכול לחכות. תקציבים לבתי חולים אי אפשר לדחות. האיראנים, חמאס והחיזבאללה לא מחכים. אנחנו צריכים לפעול מולם בכל הזירות, בכל רגע נתון, וזה בדיוק מה שנעשה"

שבועות לא רבים חלפו והנה מתבהרת לה תמונת המצב העגומה. משבר החינוך רק הלך והחריף תחת לפיד, כאשר מיליוני הורים וילדים טרם יודעים מה יעשו ביום פתיחת שנת הלימודים שאמור היה להיחגג השבוע. ראש הממשלה, שרת החינוך ושר האוצר מחליפים ביניהם שלל מהלומות, ארגוני המורים ממשיכים במשא ומתן קשוח ורק אנחנו האזרחים נותרנו ללא מענה בסוגיה מהותית לחיינו.

גם משבר הבריאות הולך ומחריף, כאשר מאות מתמחים הגישו את התפטרותם השבוע, לאחר הודעת המדינה כי היא דוחה את יישום מתווה קיצור התורניות עליו הוסכם מוקדם יותר השנה בהודעות חגיגיות לתקשורת. בינתיים, בתי חולים ברחבי הארץ כבר החלו להתריע מפני מחסור בתקציב. גם כאן, מיליוני ישראלים עשויים לסבול מהשלכות חוסר התפקוד של הממשלה, חלילה עד סכנת חיים, כאשר לא יזכו לטיפול רפואי הולם.

בתחום הכלכלה, יוקר המחיה בישראל ממשיך לטפס לשיאים היסטוריים, עם שיעור אינפלציה שחצה את רף חמישה האחוזים, לראשונה מזה 14 שנים, ומחירי הדיור שזינקו ב-17.8% בשנה האחרונה בלבד. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחודש יולי נרשמו גם עליות מחירים בולטות בסעיפי פירות טריים (8.5%) ותחבורה (3.3%). גם מחיר החשמל ממשיך להתייקר, וזה עוד לפני העלאת הריבית האחרונה. עוד כישלון מהדהד של ממשלה בזבנית ומנופחת, לא מתפקדת ובעיקר מתרצת.

בתחום המדיני, הדיווחים האחרונים על התקדמות ממשית לקראת הסכם גרעין עם איראן זרעו פאניקה של ממש בלשכת ראש הממשלה. במקום לפעול בעניין אחרי תרדמת של יותר משנה תחת משמרתו כשר החוץ ותחת המשמרת של ראש הממשלה בנט, לפיד כעת מעדיף לחפש אשמים ויורה לכל עבר.

"מחזיק תיק איראן" וראש הממשלה החליפי בנט בכלל נופש באיטליה ומחפש את הג'וב הבא, כאשר לפיד מקפיד שלא להפריע למנוחתו. בני גנץ טס לוושינגטון אבל מצא אותה ריקה באוגוסט, והנשיא ביידן מתחמק כבר זמן רב מלענות לטלפונים מלפיד. בכל הזמן הזה האיראנים, כפי שהסביר לפיד, אינם מחכים וממשיכים לדהור לפצצה, מול אפס מעשה של ממשלת ישראל.

בחזית הצפון, על פי הדיווחים, לפיד צפוי לבצע ויתורים נוספים על שטחים ימיים חשובים בגבול לבנון, למרבה השמחה של ארגון הטרור חיזבאללה. ובדרום, למרות סבב אחרון יחסית מוצלח מול הג'יהאד האסלאמי, החמאס ממשיך להתחזק ונהנה ממעמד מדיני מחודש. ברמאללה, אם שאלתם, ההסתה האנטי-ישראלית ממשיכה להשתולל ללא הפרעה.

בינתיים לשר הביטחון יש זמן פנוי להצטלם לכתבות תעמולה מלוקקות, לדקלם תוכניות הזויות מבית מכונים ל"דמוקרטיה", ולהקים עוד מפלגה חדשה עם מסרים ישנים וכושלים. שר האוצר כרגיל מספק בעיקר כותרות ומעט מאוד מעשים, וראש הממשלה? בזמן שהוא מתכנן את שיפוצי המיליונים בביתו בתל-אביב ונושא נאומי יח"צ מהונדסים, כל מה שנותר לאזרחי ישראל הוא לבחון אותו לאור דבריו שלו ולדרוש שוב את הדבר הבסיסי ביותר: "ממשלה מתפקדת בכל רגע נתון".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

    1. כל זמן שישראל מחויבת מול ארה״ב למדיניות אפס הפתעות בנושא איראן-ממילא אין לנו אפשרות ליזום.
      אז התואר ׳אחראי תיק איראן׳ הוא פרקטית ׳שר בלי תיק׳.
      לכן דווקא לא מזיק שינפוש.

    2. הדבר הכי הזוי הוא שגנץ נסע עד וושינגטון בשביל להיפגש עם מקבילו האמריקאי רק כדי לגלות שהוא לא שם.
      היות ואנשי משרד הבטחון מסוגלים לתאם עם ידידתנו הגדולה הרבה יותר מפגישה, זה אומר שגנץ כל כך משוכנע שהשמש זורחת לו מהתחת שהוא ציפה ששר אמריקני בכיר יפנה בשבילו את הלו״ז!

    1. עדיף שיטפל כמו שהוא טיפל במשבר בין רוסיה לאוקראינה? שינפוש

  1. הממשלה הזו מנהלת אך ורק העברת נכסים תשתיות וכספים לערבים ף מבריחים את און המדינה לאויבנו

  2. לפני שמישהו יגיד: ״גם נתניהו לא הפיל את שלטון החמאס״-החמאס כרגע הוא הכח המתון ביותר הקיים בחבל עזה(הכול יחסי) ולכן האינטרס הישראלי הוא לשמור אותו בשלטון במקום. ולכן זה מוצדק.
    הבעיה היא שרבים מראשי הקואליציה תקפו את נתניהו בדיוק על זה ובכך הבהירו שלדעתם זה לא לגיטימי להשאיר את החמאס בשלטון, גם לא בטווח הקצר, ולכן אין להם זכות לנהוג באותה הצורה כשהם בעמדת כח.
    ובדומה יש לענות לגבי עוד כמה נקודות המופיעות במאמר.

  3. רק הצבעה ביום הבחירות תעזור. אחרת אפשר לברבר עוד שנים. מי שלא מצביע בבחירות למפלגות הימין אומר למעשה- אחמד טיבי הוא ראש הממשלה בפועל.

  4. השאלה האם הישראלים יזכרו עד הבחירות,מה היה פה בשנה וחצי,כמה סבלנו וכמה נזק יש לתקן? לדעתי לא בטוח כל..גם לא בטוח שכוחות ממומנים אירופה אמריקה לא יתערבו שוב, בנעשה בבחירות..