בכנס המשפטנים ההפיכה המשפטית עברה לטורבו

מי שבאמת דואג לעתיד הדמוקרטיה, צריך להיות מודאג מאוד מהמופע האנטי-דמוקרטי בוועידת המשפט

צילום מסך מתוך שידור לשכת עורכי הדין

מי שנקלע אתמול ל'וועידת המשפט של לשכת עורכי הדין' בתל-אביב, היה עשוי להתבלבל ולחשוב שהגיע בטעות לכנס בחירות. בזה אחר זה עלו לבמה הדוברים, מודעים היטב למצלמות ולגדודי הכתבים, ונשאו נאומים פוליטיים מובהקים.

זה לא התרחש במקרה. האירוע ועיתויו נראו כמתוכננים היטב ומראש, רשימת הנואמים נבחרה בקפידה ובהתאם גם המסרים אותם בחרו להעביר והציטוטים שנבחרו להפצה לאורך כל היום. הנואמים המרכזיים כללו שופטים, משפטנים בכירים וחברי ממשלה, ולכולם מכנה משותף אחד – לתקוף את האופוזיציה בנאומים פוליטיים מובהקים.

לדמגוגיה של לפיד וחבריו הממלכתיים כבר התרגלנו מזמן. ראש הממשלה הזמני, בעוד נאום לעוס, שוב בחר להסית נגד מיליוני מצביעים רק משום שבחרו להצביע לגוש היריב, ולא טרח אפילו לרענן את מאגר הדימויים המרעיל והשקרי. שר המשפטים שוב המשיך בקמפיין האנטי-דמוקרטי אותו הוא מוביל מזה זמן, ונשמע לחוץ במיוחד ממצבו האלקטורלי. נאומי הסנגוריה הנלהבים למערכת המשפט נשמעו צבועים ומשעשעים עוד יותר מפי מי שנשבע תחת כל מיקרופון לבצע רפורמות עומק באותה מערכת ממש.

היועמ"ש שדיברה אחריו כבר הגיעה למחוזות הפרודיה, כאשר הכריזה על ממצא חדש בעולם המשפט ומדעי המדינה, בהבחנתה בין "משילות פורמלית" אשר לדבריה "עשויה להסתכל על זווית ראייה אחת ויחידה – האם הממשלה אפקטיבית במימוש יעדיה. או במילים אחרות: האם עולה בידי הדרג הנבחר לממש את רצון הרוב", וזאת לעומת "משילות מהותית", אשר לטענתה "אוחזת בתפיסה לפיה הכוח השלטוני אינו מופעל בחלל ריק, אלא בתוך מסגרת ערכית".

אם זה נשמע לכם מוכר זה שוב לא במקרה. בהרבה-מיארה פשוט מצטרפת למסורת ותיקה של משפטני ישראל, במסגרתה נטלו לעצמם עוד ועוד סמכויות על חשבון נבחרי הציבור, עד שהעיוות הפך לנורמה ביחסים בין הרשויות: החל משלל התנגדויות ואיסורים על החלטות ממשלה והצעות חוק, ועד לעימות חזיתי עם נבחרי ציבור סביב סוגיות מהותיות, כמובן כאשר הם מהמחנה הלא נכון. וכפי שהיועמ"ש מדגימה באופן מדהים מאז נכנסה לתפקיד, הערכים הנוכחיים שלה מסתדרים נפלא עם אלו של הממשלה הנוכחית.

מה שעוד נשמע מוכר מאוד היה נאומה של נשיאת בית המשפט העליון, ששוב בחרה בטריקים הרטוריים המוכרים. זה התחיל בניסיון הרגיל להשתיק כל מילת ביקורת על אלילי השיפוט הקדושים, ספין חלש ומשומש. ואז, אחרי שהאזינה במהלך כל הבוקר ובקשב רב לנאומי התעמולה של מפלגות השמאל, עוד העזה הנשיאה לשלוף את קלף היתממות באגדה על היות בית המשפט "לא ימין ולא שמאל".

למען האמת, הטקס הקבוע בו משפטני השמאל ונבחרי השמאל מתכנסים כדי לתקוף את הימין מתחיל לעייף. במקום לנסות להשתיק ביקורת לגיטימית הגיע הזמן שגם השופטים, הרואים בעצמם כמי שלהם מותר להביע ביקורת על כולם כל הזמן, ידעו גם לקבל קצת ממנה. מערכת סגורה ומנוכרת לא תוכל לעולם להשתפר, וככל שהשופטים ימשיכו בהטפות מוסר מתנשאות כך עוצמת הביקורת המוצדקת עליהם תגבר. גם נאומי התוכחה השחוקים של ראש הממשלה ושריו כבר לא עושים רושם על אף אחד, אולי חוץ מעורכי המהדורות, ובוודאי שלא יקדמו במילימטר שום תיקון או שיפור.

אתם באמת מודאגים מאמון הציבור במערכת המשפט? אין צורך בהפקות יוקרתיות, במסכי ענק ובקייטרינג מפנק. את כל אלה אפשר להשאיר למשטרים אחרים בהם השלטון והשופטים עושים יד אחת נגד רצון העם. כדי לדעת באמת איך המערכת הגיעה לשפל כזה, מספיק שתביטו במראה כדי למצוא את האשמים. אתמול נפתח באופן רשמי קמפיין הבחירות של גוש השמאל-משפטנים, והוא היווה עוד שלב בהפיכה המשפטית שנכנסת להילוך גבוה. הם מזהים את הלך הרוח המדויק והדמוקרטי בציבור ויעשו הכל כדי להשתיק אותו. לכן מי שבאמת דואג לעתיד הדמוקרטיה, צריך להיות מודאג מאוד מהמופע האנטי-דמוקרטי המטריד והמביש הזה.


עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. בהרבה-מיארה אמרה: "משילות פורמאלית עשויה להסתכל על זווית ראייה אחת ויחידה – האם הממשלה אפקטיבית במימוש יעדיה. או במילים אחרות: האם עולה בידי הדרג הנבחר לממש את רצון הרוב. משילות מהותית, לעומת זאת, אוחזת בתפיסה לפיה הכוח השלטוני אינו מופעל בחלל ריק, אלא בתוך מסגרת ערכית".

    הטעות המהותית של גב' בהרבה-מיארה אלמנטרית: במשטר דמוקרטי, זהו הבוחר באמצעות הדרג הנבחר, קובע באיזו מסגרת ערכית, מופעל הכוח השלטוני.

    והבוחרים לא זקוקים לאישורה של גב' בהרבה-מיארה, מה המסגרת הערכית הנכונה. זה רק אזרחי צפון קוריאה, זקוקים לאישור כזה. גם בצפון קוריאה יש בחירות וגם בצפון קוריאה יש רשות נבחרת. אך בצפון קוריאה יש שליט משפטי עליון והוא זה שקובע, האם המסגרת הערכית של הרשות הנבחרת – נכונה או לא.

    יתכן גם, שגב' בהרבה-מיארה התכוונה שיש דמוקרטיה פורמאלית – בה הבוחר קובע את עתיד המדינה ויש דמוקרטיה מהותית – בה השליטים המשפטיים העליונים, קובעים לנו (הבוחרים) לאיזו מסגרת ערכית, עלינו להגביל את עצמינו (כזכור, רצח ישראלים עבור פרסים מאוסלו, זהו שלום ושלום – זה מאוד ערכי, כידוע).

  2. ה 1 בנובמבר קרב עם התקווה שנמגר את כנופית שלטון החוק הגיב:

    צפון קוריאה כאן. אני צופה שומע מזדעזע וזועם. החלטתי להפסיק להגיב לתוכן.
    אני מונה את הימים, ובכל שחר מפחית עוד יום וה 1 בנובמבר מתקרב והוא יום המהפך.
    ה 1 בנובמבר הוא יום הדין של הבוחר ואני תוהה אילו מחשבות עולות בראשם של אנשי
    החונטה הזאת המודעים שהם עשויים לתת את הדין על פעולותיהם שנעשו בפשיעה.

    1. הבעיה האמיתית היא שהכנופייה הזו הצליחה וממשיכה להצליח להשפיע על יותר מדי אנשים ולכן לא בטוח בכלל שאחרי הבחירות לא נמשיך להדמות יותר ויותר לצפון קוריאה…

    2. פחות צפון קוריאה(דיקטטורה) ויותר אירן(תיאוקרטיה הנשלטת בידי חונטת מומחים לחוק המוסרי המחייב).

    3. בהנחה שהבחירות עדיין הוגנות ויו"ר ועדת הבחירות לא שם את היד על המאזניים. להזכירך, מבקר המדינה נמנע מלפרסם את הדוחות על אי סדרים בבחירות מחשש שהציבור "יאבד אמון במערכת הבחירות"…

  3. דווקא נשמע לי די מובן מאליו שהרשויות לא יכולות לעשות כל מה שהן רוצות רק בגלל שיש להן רוב,
    ושכל אחד מאיתנו אמור להפעיל את השכל והמצפון בכל רגע ולשמור על השני אחרת המדינה תהפוך לגולם דיקטטורי שיאכל את כולנו. (וניזכר בעניין הפקודה הבלתי חוקית והבלתי חוקית בעליל וכו' והתירוץ אני רק מילאתי פקודות)

    האם מישהו במחנה הימין כן רוצה שהפקידים והיועצים המשפטיים לא יפעילו את השכל והמצפון שלהם ויהפכו לחותמת גומי ??!! נשמע לי כמו עלילת דם לכבוד בחירות 11.22.. להפך אנחנו בעד מדינה קטנה ואזרח גדול

    להפך הבעיה שלנו דווקא עם ראשי הפרקליטות שמשפט נתניהו עיוור אותם וברגע שהם החליטו לתבוע אותו הם נכנסו לראיית מנהרה ניילנו את המצפון שלהם ושמו אותו בצד והרשו לעצמם לעשות כל דבר. לפתוח בחקירה נגד ראש ממשלה בלי אישור יועמ"ש בניגוד לחוק יסוד ולהגדיר אותו כמשפחת פשע בשביל שיהיה אפשר להפעיל נגדו כל אמצעי,
    לחקור עדים על עבירות שהם יודעים שלא היו או שבכלל לא קיימות בספר החוקים בשביל לגייס אותם נגד נתניהו,
    לענות עדים ולסחוט עדים בעניינים אישיים, האזנות סתר וחיפושים לא חוקיים,
    להדליף ראיות בצורה לא חוקית בשביל לנהל משפט ראווה בתקשורת,
    להגיש טיוטת כתב אישום לא גמורה רק בשביל להרוס לראש הממשלה ביקור מדיני בחו"ל.
    להגיש אישומים מנופחים ושיקריים ומזוייפים ביודעין כמו הפגישה של פילבר שהם ידעו טוב טוב שלא היתה בתאריך שהם כתבו, הסתרת ראיות מההגנה…
    ועוד ועוד…

    הם כבר הגיעו למשילות מקסימלית ואין וגם לא יהיה אף גוף במדינה עם כוח להתעסק איתם לאזן אותם לבלום אותם לפקח עליהם וגם אם נתניהו ייבחר הוא לא יתעסק איתם כי הוא בניגוד עניינים בגלל המשפט שלו

  4. נשיאת העליון חיות:
    "תופעה-..ניסיונות.. לשחיקת האמון.. ב..מערכת המשפט
    "אין שופטים 'של שמאל' "
    |
    כלומר
    היא מצפה מאנשי האפל שיתנו אמון בשופטים ש
    מאז ילדותם גודלו וחונכו בשבט "הנאורים" שהוא סביבתם החברתית התמידית כמו תבת תהודה שמהדהדת
    שנאה קסנופובית-בין-שבטית לאותם שנדמים להם כאנשי אפל

  5. מפלגת הפרוגרס המשפט והשמאל מישראל הראשונה בתמיכת התקשורת נגד רוב העם מהמפלגות הדמוקרטיות והלאומיות מישראל השניה.

  6. מוכרח להזכיר קרן אור אחת באפילת הכנס – נאומו של ח"כ סמוטריץ'. נוקב, ישיר וחד. הובא כנראה כסוג של עלה תאנה אבל דילג על זה, וללא כל משפטי חנופה וטיוח שטח את משנתו באופן רהוט ואמיץ