צה"ל צריך רמטכ"ל מנצח

לאחר שקודמיו הזניחו את המוכנות למלחמה ולאור שלל האיומים, רצוי שהלוי יתמקד בבניין כוח מאשר בעוד אמירות על "לכידות חברתית"

שיקום רב לפניו. הרמטכ"ל הנבחר הלוי | דובר צה"ל

האלוף במיל’ יצחק בריק היה נציב קבילות החיילים במשך עשור, וכיהן גם כמפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.

***

בשנת 2008 התכוננה ישראל לתקוף את הכור הגרעיני באיראן, ולשם כך הושקעו בהכנת חיל האוויר להתקפה כ-11 מיליארד שקלים. בסופו של דבר ההתקפה לא יצאה לפועל.

הסיבה העיקרית, כפי ששמעתי מגורם בכיר שהיה מצוי בסוד העניינים, היא ההבנה לפיה תקיפת הכור הגרעיני תדחה במקרה הטוב את התוכנית האיראנית לייצר פצצה גרעינית בכמה חודשים בלבד. לעומת זאת, תגובת האיראנים בשיגור טילים אל מרכז הארץ עלולה לגרום לישראל מאות אבדות. מקבלי ההחלטות בדרג המדיני העמידו את הדברים אלה מול אלה והגיעו לכלל דעה כי התוצאה הצפויה מהתקפת מטוסינו היא ירי טילים על מרכזי האוכלוסייה שלנו, והנזק יגבר על התועלת. לכן הוחלט שלא לתקוף את הכור הגרעיני האיראני.

מאז 2008 ועד היום זרמו מים רבים בירדן, והאיראנים בנו כמה אתרי גרעין במרחקים גדולים זה מזה וממוקמים עשרות מטרים מתחת לאדמה, מה שמקשה מאוד על האפשרות לגרום להם נזק רב בתקיפה אווירית. הנזק הקטן שייווצר כמעט שלא ידחה את תוכנית הגרעין של האיראנים, שכבר היום נמצאת על סף הייצור של פצצה גרעינית.

במשך שנים ארוכות, אנו שומעים כמעט יום־יום את איומי הדרג המדיני והביטחוני של ישראל, כי הזרוע הארוכה של צה״ל תגיע אל האיראנים ולא תאפשר להם להמשיך את תוכנית הגרעין ואת ייצור הפצצה הגרעינית. אם תחליט ישראל לצאת להתקפה אווירית על איראן, כפי שמבטיחה, בעקבותיה עלולה לפרוץ מלחמה אזורית רב־זירתית בין איראן וגרורתיה ובין ישראל. המכה שתחטוף ישראל תעלה בעשרות מונים יותר מהמכה שישראל הייתה חוטפת לו תקפה ב־2008 את הכור הגרעיני האיראני ונמנעה מכך מהחשש למאות אבדותינו מתגובת האירנים.

בשני העשורים האחרונים בנו איראן וגרורותיה איום קונבנציונלי על ישראל היכול לגרום לה נזק הדומה לזה של פצצה גרעינית, רק בלי נשורת גרעינית. איראן וגרורתיה בנו טבעת חנק סביב ישראל ומכל עבריה, הכוללת כ-250 אלף רקטות וטילים, רבים מהם מאוד מדויקים. במקרה של עימות ישיר, ישוגרו לעבר העורף הישראלי טילים ורקטות בקצב של מעל 3,000 ביום, ועוד מאות כטב״מים. הם יגרמו לפחות ל־150 אתרי הרס כל יום ולאלפי אבדות והרס תשתיות כפי שלא ידעה ישראל מעולם.

אך האסון הגדול ביותר שמלחמה זו מעמידה לפתחנו הוא שצה״ל לא התכונן אליה כלל, ולא הכין את כוחותיו להגנה על העורף הישראלי ולהתקפה על מַשגרי טילי האויב. הפיקוד הבכיר התעלם לחלוטין מהאיום ההולך ומתעצם, ואף עשה פעולות נרחבות הפוכות מן הנדרש – קיצץ קיצוץ דרסטי את היחידות הלוחמות ואת כוח האדם בצבא הקבע, ונוסף על כל אלה קיצר את שירות החובה של הבנים והביא את צה"ל לגודל ולאי־כשירות ומוכנות. צה"ל אינו יכול לעמוד בהצלחה מול האיום הקיומי הקונבנציונלי שבנו איראן וגרורתיה סביב ישראל, איום הכולל גם עשרות אלפי חיילי חי״ר של האויב וחזרת סוריה לזירה.

צה״ל היה שקוע במַבָּ״ם (המערכה שבין המלחמות) ולא התפנה להכין את הצבא למלחמה שהעורף יהיה מרכזה. ההיסטוריה תשפוט מאוד בחומרה את המנהיגות הביטחונית בעשרים השנים האחרונות. אך מה שהמשיך הדרג המדיני והביטחוני לעשות הוא לאיים שנחזיר את לבנון לתקופת האבן ונשמיד את היכולת הגרעינית האיראנית. אלה פתפותי ביצים ללא כל תכלית: במקום להכין את הצבא ואת העורף למלחמה הרב־זירתית, עסקו הדרג הביטחוני והדרג המדיני באיומי סרק ללא בסיס העומד מאחוריהם.

איומים אלו מעידים על חולשה כי ״כלב נובח אינו נושך״. הבעיה היא שהדרג הביטחוני, במקום להכין את הצבא למלחמה, התאהב באיומיו והוא מאמין שזה מרתיע את האויב. וכך חי לו הצבא בשקט על סיפון ה'טיטניק' בדרך להתנגשות בקרחון.

לאחרונה צפה עם ישראל במפגש טלוויזיוני מביך בו ראיין דני קושמרו חמישה רמטכ"לים מהעבר. לשאלתו מהו הסיכון והאיום הגדול ביותר היום על מדינת ישראל? פה אחד דיברו הרמטכ״לים על השחיקה ועל ההתפוררות בחברה הישראלית. חלקם טענו כי אין איום קונבנציונלי על ישראל והוסיפו כי עם הגרעין האיראני "נסתדר די בקלות".

אלא שארבעה רמטכ״לים מתוך החמישה שישבו מול המראיין קושמרו, אחראים באופן ישיר להידרדרות הצבא ולחוסר מוכנותו למלחמה, והעדיפו להתעלם מהאיום הקיומי על ישראל שהתעצם בשנות כהונתם. כאשר אנו שומעים אותם, אנחנו מבינים היטב למה צה״ל הגיע עד כדי חדלות פירעון.

הרמטכ"ל החדש הרצי הלוי צריך להפשיל את שרווליו ולשקם את הצבא בכל תחום שייגע בו, כלהלן:

1. להכין את בסיסי חיל האוויר להתקפות מסיביות של טילים מדויקים וכטב״מים, שעלולות לשתק את המראת המטוסים ואת נחיתתם במלחמה;

2. לשקם את צבא היבשה שאינו כשיר למלחמה;

3. לשקם את המענה הלוגיסטי והאחזקתי לכוחות הלוחמים שעבר כולו לחברות אזרחיות, שרק 40% מהן כשירות לתת מענה;

4. לטפל בהכנת העורף שיהיה לזירה המרכזית במלחמה הבאה;

5. לשנות מהיסוד את מודל הקבע הצעיר שהוכנס בימי גדי איזנקוט והבריח את רוב הנגדים והקצינים הטובים מצבא הקבע;

6. לטפל ביסודיות בתרבות הארגונית, הניהולית והמנהיגותית הקלוקלת שהיא יסוד רעוע, ועליו אי־אפשר לבנות צבא מנצח.

ברם, הרצי הלוי, הרמטכ״ל הנבחר, העדיף להעביר מסר אחר לגמרי, עליו דיווח יוסי יהושע ב'ידיעות אחרונות':

הוא הצהיר על לכידות החברה הישראלית כיעדו העיקרי. הנושא שמטריד אותו יותר מכול הוא הלכידות החברתית המתפוררת. הוא הגדירה לא אחת ככזו שמאיימת יותר מכל האיומים החיצוניים, ולכן הוא צפוי לעסוק בענייני צבא-חברה, בירידה במוטיבציה ובאמון הציבור"

רמטכ"ל צריך קודם כל לבנות צבא ולהתכונן לנצח במלחמה הבאה. זה תפקידו העיקרי. ובוודאי שמצבו העגום של צה"ל וחוסר מוכנותו למלחמה מצריכים את הרמטכ״ל החדש לעסוק בראש ובראשונה בכל הנושאים שהצגתי לעיל, ובעדיפות עליונה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. הישועה לא תגיע מהלוי, עיקר כשרונו בלהראות חכם, בלהראות מקצועי, בלהשמע סמכותי.
    הרבה פחות במעשה.
    יודע למצוא חן בעיני הממונים, יודע להתחבר לבעלי השפעה, יודע לאמץ את הז'רגון והסגנון.
    מין זליג שכזה, לקח מגנץ, מכוכבי, מליפקין שחק, מרובין ועוד.

    וכמו אלה, מחפש את השקט התעשייתי ואת התדמית, עוד סוס עצל בסדרה ארוכה של רמטכ"לים.

  2. "לכידות חברתית"??? במקרה כזה, עדיף צבא מקצועי ……

  3. לדעתי,

    הבעיה מתחילה שנים קודם לכן, שנות ה- 80 צה"ל נכנס לכל המלל המשפטי והתחיל להתנהל תחת פקוח של טהרנים.
    חיילים נשלחים למשפטי ראווה על מנת לפייס את הטרללת המשפטית בארץ אבל גם הטרללת העיתונאית מחו"ל.
    רוה"מ רבין טעה שכהורה לשבור להם את העצמות במקום תירו בהם. כל מי שירים אבן יקבל כדור מיידית. ההכאה מצטלמת גרועה יותר מאשר גופה שנפלה ברחוב. רבין גם הפקיר את הלוחמים שפעלו על פי הנחיותיו לצדקנים המשפטיים.

    כשזורקים עליך אבנים ומבזים את כבודך ברבים לא מבזים את אותו חייל בודד אלא מבזים את המדים שאותו חייל לובש.
    לפני הרבה שנים בכל בסיס היה שלט שאין להשפיל חייל. וזה מה שצה"ל מאפשר כבר 4 עשורים. לאחרונה בחסות הטרללת הפקרנו נערות בנות 18 לאונס בידי הערבים במקום שבית הכלא ינוהל כך שמי יישיר מבט לסוהר יומת מיידית.

    מה שניתן היה לעשות פעם עם 2 גיפים של מג"ב נדרשים היום לכמה גדודי לוחמים.

    צה"ל לא ערוך למלחמה מאז אמצע שנות ה- 80 בגלל התעסקות בשיטור ללא שום אמצעים. חייל אינו שוטר. לחייל אין הכשרה של שוטר. חייל לא אמור להפעיל אמצעים לדכוי הפגנות. לא גומי ולא גז מדמיע. לאזור בו המשטרה מאבדת שליטה ומכניסים צבא יש לירות על מנת להרוג. מי שזורק אבן על לובש מדים ישראלי יירה וגופתו תשאר מונחת ברחוב. מי שיגש אליו יירה גם הוא.

    מספיק לראות כיצד לילה לילה מעצרים ביו"ש מלווים בהטחת סלעים בגיפים בנסיגת הכוחות. כמעט בכל צבא אחר. הצבא היה מקצה צלפים שהיו יורים על מנת להרוג בכל מי שזורק אבן במסלול נסיעה צפוי של הכוחות.

    הצבא מזה 40 שנים מבזבז משאבים לטובת בט"ש ולא מכין את עצמו למלחמה פשוט כי הבט"ש בטח במתכונת בה צה"ל פועל מצריכה רבבות שוטרים ללא הכשרת שוטר וללא סמכויות של שוטר. עם ההנחיות הנכונות היה די ב- 2,000 איש.

    לא לחינם האמריקאים דורשים לשנות את נוהלי הפתיחה באש – ברור למחלקת המדינה האמריקאית מה דרוש על מנת להשפיל את ישראל על מנת שתברח מלב הארץ.

    על כן, לפני כל מה שכתבת, יש לשנות הנחיות, יש לשמור על כבוד החיילים הלובשים את מדיך. יש להעדיף את חייהם ואף כבודם הרבה לפני חיי האויב ובני משפחתו.

    לאחר שעשית זאת, די בחטיבת כפיר אחת שתשב ביו"ש + מג"ב סדיר על מנת להשליט סדר. כל שאר צה"ל יכול להיות עסוק בהכנה למלחמה כוללת. הקשב של המפקדים חייב להיות נתון להכנה למלחמה ולא לפעולות בט"ש שדי בחטיבה אחת עם ההנחיות הנכונות. עד אז, כל מה שאתה מציע לא אפשרי לאור הקשב של המפקדים מזה 40 שנה לבט"ש בתנאי פקיד משפטי בלשכה ממוזגת.

    1. אני רק רוצה להוסיף קצת על דבריך – לאמריקאים יש מישהו שיכול להדריך את חיילי צה"ל בהוראות פתיחה באש כך שיהיו מינימום נפגעים (אזהרת ציניות).
      שמו של המדריך לון הוריאוצ'י (https://en.wikipedia.org/wiki/Lon_Horiuchi), צלף של ה-FBI שבגללו ארגון הטרור הזה ביצע שני מעשי טבח המוניים, בארה"ב, באנשים שכמעט כולם היו חפים מפשע (רובי-רידג' באיידהו וואקו בטקסס). המדריך המיועד אפילו לא נשפט. היו הליכים משפטיים, אך אלו נזרקו לפח. יש לנו ממי ללמוד!

  4. מן הסתם , אף רמטכל לא יעשה שום דבר מיוחד , הרי כבר הכינו לו קופה של שרצים לשליפה בעת הצורך , וגם תגמול למי שמבצע את מה שהם אומרים , והוא יתנהג לפי הכללים של התקשורת , בג"ץ וצמרת המשטרה והפקידות , בוודאי שהרמטכל החדש הוא לוחם מעולה , מוכשר , חכם וכו', אבל כשהידיים קשורות ובעצם אתה לא מנהל את העניינים אש מה זה משנה כבר מי הרמטכ"ל או ראש הממשלה או כל כיבוד אחר ,
    אין לנו על מי להשען אלא על אבינו שבשמיים

    1. סוף סוף מישהו מבין מה קורה במדינת ישראל, ומה אנחנו יכולים לעשות הגיב:

      תודה

  5. וכי סתם התעקשו לבחור בו…הרי ידעו הגנצים שהוא ממשיכם לעוור את עיני הציבור….וכי הוא יהפוך מדיניות של אלו שמינו ואחראים עליו..גם אם ירצה לא יכול…אנו בכלא התקשורת…ושקרי הקונספציות ..מי כמוך גנץ יודע..אין על מי לסמוך…ובלשוננו המאמינים…"אין על מי להישען אלא על אבינו שבשמיים"

  6. מר בריק אני לא מבין מנין הטענות שלך. אתה רוצה צבא אמיתי כזה שנלחם במלחמות ומגן על אינטרסים כלכליים של ישראל מול איומים של ארגוני טרור. אבל צה״ל הוא מזמן הפך למכשיר הונאה פוליטי שתפקידו לשמר סדר פוליטי חברתי או לקדם אחד כזה. שים לב במה הצבא עוסק מרבית מהזמן: שליטה על פלסטינים בשטחים מחד ובלוחמה פסיכולוגית מנגד. זה גוף שאיבד את הקשר לתכלית האמיתית שלו

  7. הימין צריך לשלוט שלטון מוחלט !!!! לכסאח את כל העוולות שעשה ה "סמאל" וועדות ללא אופוזיציה סגירת ערוצי התעמולה של פלסטין. פיטורי היועמשי"ת ופיזור הפרקליטות ובתי המשפט. ביטול הועדה החסויה לבחירת שופטים . בחירת שופטים על ידי הממשלה הנבחרת – רצון העם – דמוקרטיה במיטבה !!! פיטורי כל השכבה השמאלית של צמרת מוקדי הכח של המדינה. משטרה פרקליטות שב"כ. ביטול ההסכם עם לבנון. החזרת ההרתעה והביטחון בכל הארץ. משילות בכח חסר פרופורציות בנגב ועוד מלא מלא תיקונים שלצערינו השמאל חיבל בכוונה ב 30 שנה האחרונות אך ורק כדי להשמיד את מדינת ישראל היהודית.

    לפטר את הלוי ביום הראשון!

  8. עוד אהבל מהבוגרים האלה של מכוני הסמאל.

    רק להביט בהבעת פניו וניתן מיד להבין שמדובר בעוילם גוילם מאותו סוג ששורץ במטכ״ל העלוב.

  9. יצחק בריק צודק בכל דבריו אולם הוא שכח את הרעה החולה שפשתה בפאן החינוכי הכשרתי לנקות מצה"ל את ההתערבות של עמותות וקרנות שמכניסות לתוכו תכנים זרים. לבטל את היהל"ם המטורלל ובעיקר את קרן וקסנר.

  10. לצערי הבן אדם לא מתאים לתפקיד. ויותר מזה צריך לנקות את הצבא מהקישקושים שנדבקו בו. 0