התמונות שבאלבום

למרות התראות חוזרות ונשנות והתנגדות היועמ"שים, לפיד ממשיך לצפצף על חוקי הבחירות האוסרים שימוש בצילומי חיילים

עיבוד תמונה מתוך דף הפייסבוק של יאיר לפיד

מי שיעבור על חשבונות המדיה החברתית של יאיר לפיד מן השבועות האחרונים, עלול יהיה בטעות לחשוב כי לא מדובר בראש ממשלת מעבר זמנית אלא במצביא דגול.

כך למשל, ב-24 ביוני הוא פרסם תמונה של בוגרי קורס הטיס האחרון ואיחל להם בהצלחה. ב-1 ביולי פרסם את תמונת המפגש עם ראש השב"כ, ב-7 ביולי כבר הצטלם בוחן את מסדר הסיום בקורס קצינים, ב-19 ביולי ערך סיור מצולם לצד חיילי מוצב ראש הנקרה, וב-26 בחודש פרסם תמונה של מפגש עם המפכ"ל שבתאי.

ב-2 באוגוסט הצטלם עם אנשי רשות בתי הסוהר בכלא עופר, ומיד למחרת נפגש והצטלם עם המועמדים לרמטכ"לות. ב-6 באוגוסט פרסם תמונות מישיבת הקבינט לצד קציני צה"ל הבכירים, ושלושה ימים לאחר מכן דגמן הבעה קשוחה לצד אנשי מערך הכבאות וההצלה.

את ה-11 באוגוסט פתח בצילום קבוצתי עם פורום מטכ"ל, ב-16 לחודש עמד לצד ראשי המשטרה בתצוגת רחפנים מרתקת, ב-18 לחודש פרסם (למה?) תמונת בכירה במוסד, וב-23 לחודש הביט אל האופק יחד עם לוחמי מג"ב. את השבוע הראשון של ספטמבר חתם לפיד בסיור מתוקשר בבסיס חיל האוויר בנבטים, למחרת עוד הספיק להצטלם עם החניכים שסיימו קורס חובלים. כעבור יום אחד בלבד התייצב לצילומים עם צמד השוטרים שלכדו את המחבל בתל-אביב ובהמשך הצטלם ונאם בטקס הוקרה לשב"כ.

מדובר כאמור במדגם מייצג בלבד מן השבועות האחרונים, וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על התמונות הרבות שהופצו לתקשורת במהלך שלושת ימי מבצע 'עלות השחר' בעזה. בהחלט הספק יפה יחסית לתקופת בחירות, רק שיש עם כל ההפקה הזו בעיה אחת – היא מנוגדת לחוק.

בתשובתו לעתירה שהגישה מפלגת העבודה בפברואר 2019 בנוגע לפרסומים של ראש הממשלה ושר הביטחון דאז נתניהו, קבע היועמ"ש דאז מנדלבליט כי "בתקופת 90 הימים שלפני מועד הבחירות וביום הבחירות עצמו חל איסור על שימוש בתעמולת בחירות בצה"ל ובכלל כך בחיילי צה"ל לרבות בדרך של פרסום תמונותיהם יחד עם ראש הממשלה ושר הביטחון ו/או עם כל מועמד ברשימת מפלגה כלשהי".

אבל אפילו אין צורך ללכת כל כך רחוק או לפרסומי מפלגות אחרות. רק לפני כשלושה שבועות יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט עמית, הורה להסיר חלק מן הפרסומים של תמונות חיילים בחשבונות של לפיד ושר הביטחון גנץ, בקביעה כי הם "לא נועדו להעברת מסרים חדשותיים ורשמיים אלא גם מסרים פוליטיים".

החלטת השופט עמית הגיעה בתשובה לעתירת הליכוד בעניין, בה נטען בין היתר כי הפרסומים בחשבונות לפיד "משקפים את אסטרטגיית הקמפיין" אשר לטענת העותרים מטרתה היא "לפתח בתודעת הציבור תובנה לפיה לפיד ראוי לנהל אתגרים בתחום הביטחון הלאומי, למרות שהוא חסר ניסיון כלשהו בתחום זה". עד כמה חסר ניסיון? בתגובה לעתירה טען לפיד כי פרסום תמונתו בבסיס חיל האוויר למשל אמור להיות מוחרג מן החוק, מכיוון שהוא "בעל חשיבות בביסוס הרתעה בעת הזו".

מאז לפיד הסיר חלק מן הפרסומים, אך גם זה לא עזר לו כאשר היועמ"ש מסרה אמש את תשובתה לעתירה. כפי שדיווח בטוויטר גלעד צוויק, היועמ"ש מציינת לגבי חלק מן הצילומים של לפיד עם חיילים כי "אין הצדקה לפרסומם". לגבי תמונות אחרות אשר פורסמו בחשבונות החברתיים של לפיד, היועמ"ש קובעת שגם פרסומן אסור משום שצולמו על ידי עובדת בלשכת לפיד ולא על ידי צלם של לשכת העיתונות. על פי היועמ"ש, "עובדת זו לא הייתה אמורה ליטול חלק בסיור רשמי… ודאי שלא לתעד את הביקור לצורך תעמולתי-פוליטי, ותיעוד האירוע על-ידה נעשה תוך חריגה מהאישור שנתנה הלשכה המשפטית של משרד ראש הממשלה". לדבריה, מצב דברים זה עולה כדי הפרה של הוראת החוק, ומהווה "עקיפה חמורה למתווה החריגים".

בנוסף, מכתב היועמ"ש חושף שיטה נוספת בה לפיד ניסה לעקוף את החוק, באמצעות פרסום תמונות עם חיילים במסגרת של "סטורי" בפייסבוק, פרסום המוצג למשך 24 שעות בלבד. לדברי היועמ"ש, "יש להורות על הסרת פרסומים אלו ללא דיחוי". לסיכום נכתב כי לעמדת היועמ"ש דין העתירה להתקבל, ו"ככל שהתמונות לא הוסרו או יוסרו באופן עצמאי, יש מקום ליתן צווי מניעה שמורים על הסרת הפרסומים". כמו כן היא מציינת כי בשל העובדה שמדובר ב"הפרה חוזרת", על לפיד לפעול להסיר ללא דיחוי "גם תמונות אחרות וסרטונים עם חיילי צה"ל" מתוך העמודים הפרטיים-פוליטיים, מכיוון שפרסומם בפלטפורמות אלה "אינו עולה בקנה אחד" עם הוראת החוק.

התשובה הנחרצת מדגימה באופן מושלם את ההתנהלות הכללית של יאיר לפיד, וזו מטרידה הרבה יותר מתצלום מבוים כזה או אחר. לא רק שכתב 'במחנה' לשעבר בטוח שתמונה ליד מטוס קרב תרתיע את האייתוללות בטהרן מלהמשיך לפתח נשק גרעיני, ומשוכנע שתמונות מחויכות באירועים מיוח"צנים הן ההגדרה למאבק אסטרטגי קיומי, הוא גם עושה את כל זאת תוך הפרה של כל הכללים וההנחיות, כולל קיום מפגש פוליטי במשרד ראש הממשלה במהלך תקופת בחירות, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית במשרדו.

אז ראש ממשלת המעבר ימשיך לצפצף על החוק ולשווק תעמולה על חשבוננו, צלמי הלשכה ימשיכו לעבוד קשה (לפחות מישהו שם עובד) עבור תמונות שיוסרו בהמשך, ורק אנחנו נמשיך להמתין ליום שבו מנהיגינו יתייחסו לפוליטיקה כמשהו שמעבר לאלבום תמונות.


 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. להצביע לימין. בנפשנו הדבר. ולתמוך בהקמת קואליציה גם עבאס אם אין ברירה. הנצחון אינו דבר העיקרי הוא הדבר היחיד