הפסדתם, עכשיו תנו למנצחים הזדמנות

יציבות פוליטית ותיקון כשלי הממשלה היוצאת יהיו לטובת כל אזרחי ישראל, כולל מצביעי לפיד וגנץ

צילום: קובי גדעון, לע"מ

קבלת גזר דין הבוחר היא ממושכלות היסוד של משטר דמוקרטי, כמובן בהכרה בכך שתנאי המשחק התקיימו. אין חילוקי דעות שבחירות 2022 התקיימו כסדרן, לשני הגושים ניתנה הזדמנות להציג את האידאולוגיה שלהם לבוחרים, והתוצאה הבלתי ניתנת לערעור היא שגוש הימין קיבל רוב ברור של קולות אזרחי ישראל ואפילו רוב מוחץ בקרב בוחרים יהודים וציונים.

רצף מערכות הבחירות שנכפו עלינו בארבע השנים האחרונות גרם לכך שרבים שיוועו ליציבות. אמירה אופיינית שנשמעה ברחוב הייתה: "לא אכפת לי מי ייבחר ובלבד שתהיה ממשלה לארבע שנים". נדמה שבניגוד לבחירות קודמות, אין חילוקי דעות על כך שמשאלה זו נענתה.

אלא שכעת מתחילה תסיסה בקרב הגוש המפסיד, כזו שמתחילה לחרוג מתחומי הלגיטימיות הדמוקרטית ומתורגמת לקריאות קיצוניות למרי אזרחי, מרד מיסים, התפטרות המונית של פקידים ועוד. בחוגים מסוימים עולה הדרישה לצאת לרחובות, ולא רק לשם הפגנה שקטה. באופן אבסורדי ההתנגדות נובעת מכך שגוש הימין, שומו שמים, מבקש לקיים את ההבטחות שעל בסיסן זכה לרוב הקולות בבחירות.

ראוי להשוות לכך את התנהלות הימין לאחר בחירות 2021. אין ספק שאז, להבדיל מהיום, הכעס היה מוצדק הרבה יותר. בוחרים שהצביעו למפלגות שהתיימרו להיות ימין ונשבעו (ואף חתמו) שלא יקימו ממשלת שמאל בתמיכת גורמים אנטי-ציונים, חזו בתדהמה כיצד כל ההבטחות מופרות וקולם מושלך לפח.

עם זאת, הימין הלך בגאון לאופוזיציה. אופוזיציה לוחמת, נחושה, אך עובדת על פי הכללים. מי שמביא כנימוק נגדי את החרמת ועדות הכנסת, שוכח שאת יריית הפתיחה ירתה הקואליציה אשר שינתה את יחסי הייצוג בוועדות, בניגוד למקובל ובניגוד ליחסי הכוחות בכנסת. במרוץ להעביר תקציב ולחוקק חוקים פרסונליים, דרסה קואליציית בנט-לפיד כל שביב של נוהל דמוקרטי. אלא שגם כאן נכשלה התוכנית, והממשלה לא הצליחה לשרוד.

גם לאחר שהודרו ונרמסו, מעולם לא קראו מנהיגי גוש הימין למרי אזרחי או להפרה סיטונאית של החלטות ממשלה על ידי פקידים. רוב ההפגנות (השקטות והחוקיות) היו פרי יוזמה אזרחית. לעומת זאת, אנשי האופוזיציה, היום החל מלפיד דרך גנץ וכלה בליברמן, מסרבים לקבל את תוצאות הבחירות, ומערערים את יסודות הדמוקרטיה בהצהרות משולחות רסן תוך קריאה לצאת לרחובות ולמנוע פעולות ממשלה נבחרת, שאפילו עוד לא קמה.

אלא שאני מאמין שרוב בוחרי לפיד וגנץ הם אנשים שקולים, שגם אם העדיפו את מתכונת הממשלה הקודמת, עדיין מקבלים את דין הבוחר ומעוניינים ראשית דבר ביציבות; בארבע שנים של שקט ועשייה למען המדינה, בהסכמי שלום נוספים, בפריחה כלכלית, בריסון יוקר המחייה והדיור ובשקט בטחוני.

חלק גדול מאותם בוחרים לא רואה סיבה ליציאה לרחובות תחת סיסמאות פרוגרסיביות חלולות, שחלקן כלל לא נמצאות על האג'נדה של ממשלת הימין. הממשלה לא תפגע במיעוטים למשל, גם אם תאזן במשהו את תכני הלימוד לטובת חינוך לאומי ויהודי, תגובת נגד להחלטות הממשלה הקודמת. אני מרשה לעצמי לשער שעל חלק מהדגשים יחתמו ברצון גם תומכי גוש ה"שינוי". הממשלה החדשה גם לא תהפוך את ישראל למדינת הלכה ולא תכפה אורח חיים שונה על אף אזרח. אלו דיבורי הבל שכל מטרתם להסית תמימים.

חשוב גם לשים עין על מעללי התקשורת ומערכת המשפט. בשנה וחצי האחרונות לקחה התקשורת הנשכנית חופשה ארוכה (למעט מספר צדיקים בסדום) וסיפקה לממשלת בנט-לפיד חבל ארוך לבצע דברים שלא היו מתאפשרים לקודמתה. גם היועמ"ש שמינה שר המשפטים הייתה נוחה להפליא ולא הערימה קשיים מיוחדים.

צפוי שעם הקמת הממשלה החדשה שני הגופים הללו יחלו בפעלתנות יוצאת דופן לחסום ולבקר ללא הרף את פעולותיה. אלא שהפעם יתקלו בקהל ימני דעתן ונחוש, שלמד כבר את דרך הפעולה, בין היתר בעקבות הגילויים המדהימים במשפטי נתניהו (גילוי נאות: הכותב הינו ממקימי פרויקט 315 לחשיפת האמת בתיקים). בלשון העם, אפשר לומר להם: "רואים לכם!".

הממשלה תעשה נכון אם, במקביל לחקיקה הנדרשת לצורך תיקון העיוותים במערכת, תפעל גם לחקירת הגורמים שהביאו אותנו לטרלול מתמשך בן ארבע שנים של מערכות בחירות. מדובר בעיקר באנשי מערכת האכיפה ואנשי תקשורת, שעל גבם רכבו פוליטיקאים אופורטוניסטים כל הדרך אל שולחן הממשלה. גם כאן חשוב שהדברים ייחשפו לידיעת הציבור, שחלקו בחר במפלגות ה"שינוי" בין היתר מחוסר ידע של העובדות לאשורן. יהיה בכך משום עשיית צדק, גם אם מאוחר מדי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. בקשה לעורכי אתר מידע – עולה בי הקלס כאשר אני נאלץ להמשיך לראות את פרצופו חלול המבט, של האיש חלול הדיבור וחלול השכל היושב עדיין, אבוי לנו, על כס ראש הממשלה הנכבד.
    אם אפשר, למעט בשימוש בפרצופו המיותר של האיש המיותר. אפילו תמונה גנרית של עז מלחכת עשב, או צד של בניין משרדים נטול חלונות תהיה עדיפה על פני זה.
    תודה מקרב לב.

  2. צריך גם להפסיק להתרגש מסופרלטיבים עיתונאיים והמלצות משפטיות מצוצות מן האצבע (כגון: מניעה משפטית. איזו מניעה בדיוק? לא ברור).

    הסרטון של רן ברץ שנכלל בכתבה – הוא סרטון חובה.

  3. אני לא רוצה ש"כולם" יהנו. רוצה שהשמאל יסבול, שישלם על מעשיו. נאמר הקשר למשפט "יציבות פוליטית ותיקון כשלי הממשלה היוצאת יהיו לטובת כל אזרחי ישראל, כולל מצביעי לפיד וגנץ".

  4. איזה פחד, הם שברו את הכלים – כל התבטאויות השמאל הנוראות האלה על כל שלוחותיו, זעקות הקוזאק שנגזל שגנבו לו את השילטון שקוראות לאי ציות, החל מלפיד כראש ממשלה(!), עבור דרך רמטכלים, נוכחי ולשעבר, פוליטיקאים בכירים שלהם, נשיאת ביה"מש העליון, התקשורת כמובן ועוד ועוד.
    הם יצאו מהלם הבחירות וקוראים ואף מאיימים במרד אזרחי, מרד עממי, אי ציות לממשלה שטרם קמה, הוצאת מיליונים לרחובות ועוד כהנה וכהנה איומים מטורפים שכולם נובעים מהכרעת הבחירות שאינה מתאימה להם.
    אז אני מודה שבהתחלה נבהלתי והתחלתי לחשוש ממלחמת אחים שתיגרם חלילה ע"י יהודים שאיבדו את יצר הקיום הלאומי והם שונאים יהודים אחרים יותר מאשר את אויביהם.
    אלא שאז נזכרתי באופיים האמיתי של "הגיבורים" הללו עליו כתבתי רבות בעבר ונרגעתי. האופי הזה גורם להם בפחדם כי רב להתרפס ולרצות כל הזמן את האוייב הערבי עקב אלימותו .
    תוקפנותם כלפי הימין נובעת כולה מתחושת ביטחון הנשענת על שליטתם במוסדות המדינה ובתיקשורת שמעניקה להם ביטחון עצמי לנקוט בלשון אלימה כלפי הימין ולקרוא על הנייר למרד ואי ציות, אלא שבכך תסתכם גבורתם והיו סמוכים ובטוחים שהם לא יעזו לנקוט באלימות אמיתית.
    לכן צריך פשוט להתעלם מהזעקות המטורפות שלהם ולעשות את כל מה שנחוץ כדי למשול. כדי לעשות זאת נכון יש להתחיל כמובן ברפורמה במערכת אכיפת החוק שתמחיש להם את נחישות הימין. הרפורמה הזו תיקח מהם בבת אחת את המישענת הגדולה ביותר לשליטתם במדינה – ביהמ"ש העליון ואז כל גבורתם ותוקפנותם יתנדפו והכל יבוא על מקומו בשלום.

    1. נתוח נכון וחכם המזהה את מניעי השמאל. יפה קבע הכותב כי השמאל מתרפס בפני האויבים ומנסה לרצות את האויבים במקום להרתיע אותם. ובאותו הזמן השמאל מאים במרי נגד הממשלה שתקום, כלומר בז לעם שבחר בממשלה חדשה.

  5. אל תשכחו נהיר ולא יאיר האנגלית MR VAIN כשם שירה היפה והמדהים של הזמרת האמריקנית קארלי סיימון.

    אדון יהיר הוא סתם רשע טיפש ואנטישמי.
    ראש הממשלה הטיפש ביותר בתולדות האנושות.

  6. איש מגעיל, מבחיל, טיפש וחסר יכולות כלשהן.

    איך הוא צורח כמו המטורלל חסר המעצורים שטפשותו ואווילותו והרוע שלו הם מזעזעים.

    מי בחר בטמבל המזיק הזה?

    עם ישראל הוא עם טיפש מטופש ולכן טיפש כזה יכול למשול בו.

  7. נו כרגיל 1.התקשורת , 2.בתי המשפט, 3.האקדמיה , 4. אנשי הבוהמה , 5. הבכירים להשכיר, 6. והאספסוף המזדמן , ואחרונים חביבים 7. שורת ה"מוצלחים" היהיר (זה שנתן שטחים וגז תמורת … לא ברור עדיין תמורת מה),
    זה ש
    " בא רק" (כוכב האוטובוסים המתפוצצים) ההוא ש"אהוד " על כולם (מפרשת הארץ הקדושה) והצדיק שעמד בכל ההבטחות שלו ( לא ברוטציה ולא לא ברוטציה )כל מי שהשמאל העולמי יכול לשכור לשירותיו , עושה בשם הצדק , הנאורות , השלום ,חופש הביטוי וכו', את הנזק הגדול ביותר שהוא יכול לגרום , במחיר הנמוך ביותר שהוא יכול לשלם