"אני מציבה מראה של אמת. זה חלק מהשליחות"

אילה חסון סוגרת שנה עמוסה בחשיפות ותחקירים ועונה למבקרים: "הרייטינג שעולה והאמון שהציבור נותן בי – זה מה שמטריף אותם"

צילום מסך מתוך חדשות 13

בשנה האחרונה נראה כאילו אילה חסון נמצאת בכל מקום. אשת התקשורת הוותיקה לא נחה לרגע, ממשיכה לספק חשיפות בקצב שיא, מטפסת בטבלאות הרייטינג וצוברת פופולריות ברשתות ואפילו זכתה לחיקוי ב'ארץ נהדרת'. בעולם תקשורתי שהפך להיות צפוי כל כך, האולפן של אילה תמיד מספק עניין.

מנגד, כצפוי, הגיעה גם הביקורת. חלקה ארסית ולרוב לא-עניינית אבל חסון לא מתרגשת. בראיון נוקב במיוחד ל'מידה' היא מספרת על השנה הסוערת, על המחירים האישיים ששילמה, על התככים בזירות התקשורת והפוליטיקה ועל השליחות שהיא רואה בפועלה.

האם יש כיום, או יכולה להיות, תקשורת אובייקטיבית או שזה כבר דבר חסר תקנה?

"זו שאלה מורכבת. יש איים של הוגנות בתוך הים הגדול זה. אני גדלתי באסכולה של ערוץ 1 ובזמני בערוץ, למשל כשהגשתי את היומן, לא היינו מביאים אורחים שאמורים לייצג ימין או שמאל. זה בכלל לא היה דבר שנמצא במודעות שלנו. היו פרשנים לענייני צבא או ערבים, אני הייתי כתבת ופרשנית מדינית, וככה התנהלה האסכולה הישנה. היום לכל אדם, לפני שיש לו רבע ידיעה יש לו כבר המון דעות. אנחנו בז'אנר אחר. אני כבר לא יודעת מי נחשב לעיתונאי ומה זו עיתונות. לא כל מי שמופיע בתקשורת הוא עיתונאי".

מה השתנה מאז אותם ימים?

"הרשתות החברתיות עשו מהפכה ענקית. זו מהפכה שיש לה גם פן אגרסיבי ואלים ,אבל יש בה גם פן נפלא של הזזת הגבינה. זה היה כמו מונופול והוא פשוט הופקע. זה דבר מצוין. אתה רואה כל מיני תהליכים וסיפורים ואומר לעצמך: פעם יכולתי לצרוך את המידע הזה רק דרך פילטרים מאוד מסוימים של אנשים עם עמדות מסוימות. היום יש לך שפע של מידע. הרשתות החברתיות הפקיעו את המונופול ואני מסתכלת על זה בצורה מאוד מבורכת".

אין לך חשש מפייק ניוז למשל?

"יש הרבה ידיעות שקריות. לפעמים כאשר שקר מופץ ברשת קשה מאוד לתקן אותו. לפעמים מייחסים אמירות שלא היו ולא נבראו. אבל אין בחיים דבר שהוא רק נפלא. דברים הם מורכבים".

חלק מהמבקרים שלך בשנה האחרונה טענו למשל שאת "ביביסטית" או "משרתת את הימין"

"אני לא מתייחסת לזה. אלה דברים שמגיעים מתוך אג'נדה. אם לא הייתי כל כך מאיימת עם המידע שאני מביאה, הם לא היו כל כך מתגייסים לתקוף אותי. זו התגייסות שנועדה לדכא, להפחיד ולייצר מצג שווא לגבי מי אני ומה אני. זה לא דבר אמיתי. אם אדם כותב עלי משהו מתוך פוזיציה, זה לא אומר שצריך להאמין לו. הרי אם הייתי ממציאה מידע אתה חושב שהם היו מתגייסים ככה? כל הסיפור זה בגלל שהם מבינים את העוצמה ואת התחקירים, ואת העובדה שלא מצליחים לאלף אותי. אם ביבי עושה משהו לא ראוי אז בוודאי שנטפל בזה בצורה נוקבת ואם זה להפך אז להפך. העולם מתחלק לכן ביבי ולא ביבי, ואין ערכים יותר? ביבי נתן לי משהו? כשהייתי כתבת מדינית הוא היה נותן סקופים רק לערוץ 2. אין לי כלום איתו ואני גם לא זקוקה לכלום".

דיברת על הסתה נגדך

"היה מקרה שפרסמתי ציוץ בטוויטר והפוליטיקאי שהוזכר בציוץ שיסה בי את כתב החצר שלו, ואחר כך עשו על זה קמפיין שלם ומיתגו את זה כתחקיר שלי. ציוץ בטוויטר! תראה כמה אנרגיה משקיעים בזה ולאיזו רמה של שקר מגיעים. זו התנהגות שהיא בריונות".

באחד הראיונות אמרת שיש כוחות שעובדים נגדך. למה התכוונת?

"אם הייתי מתרכזת רק במה שאומרים עליי לא הייתי מצליחה לעבוד. אני לא מתרכזת בזה בכלל. לא קוראת את הדברים האלה. אם אתה רוצה לשפר את עצמך ולהיות אדם רציני וטוב יותר, ממי תלך ללמוד? כשאנשים רקובים מוסרית וערכית אומרים עליך דברים אתה פשוט מתעלם מהם. אני לא יורדת לזירה הזו ולא מגיבה להם כי זה לא לכבודי. אני מבינה לאן קנאה יכולה להביא אנשים".

זה לא משפיע עליך?

"אני מקבלת הרבה יותר ברכות ופרגונים ומחמאות, אז למה אני צריכה להתרכז במה אמר עליי כזה או אחר? אם איזה בריון משמיץ אותי, למה אני צריכה להתייחס לזה? יש לי עמוד שדרה ומצפון מאוד מפותחים ואני יודעת מה המוטיבציה שלי. אני לא עובדת אצל אף אחד ולא בשביל אחד. ידיי צחות. יכול להיות ששגיתי פה ושם אבל מה שמעניין אותי זה רק הציבור ואני עובדת רק בשביל הציבור".

מאיפה לדעתך מגיעה הביקורת?

"אין מפלגה בפוליטיקה הישראלית שלא עשיתי עליה תחקיר. יש בריונים שמגיבים באלימות כי אולי יש להם מה להסתיר, ויש אחרים שמתייחסים בצורה עניינית ועוברים הלאה. לא צריך להתרגש מאנשים נמוכי ערכים ונמוכי מוסר. אני לא חושבת שאני צריכה להתרגש מאיזו רכילאית או עיתונאי בריון או קנאי. הרייטינג שעולה והאמון שהציבור נותן בי זה מה שמטריף אותם. מתדרכים נגדי מתוך קנאה, אז עדיף להיות חלשה ולא רלוונטית ואז אף אחד לא יגיד כלום?".

הכל בגלל פוזיציה פוליטית?

"יש ז'אנר מאוד בריוני של אילוף באמצעות טורי ביקורת, ואנשים שאין להם עמוד שדרה נבהלים ומיד מתיישרים. תראה מה קרה למשל לרוני אלשיך או לאביחי מנדלבליט. אני לא חיכיתי למשפט נתניהו כדי להגיד את דעתי על מנדלבליט ושי ניצן. אמרתי את זה כבר בפרשות הרפז וגל בק. אלה דברים שטיפלתי בהם בצורה נוקבת כבר לפני שנים. חלק מהאנשים אולי לא יודעים את זה, וחלק פשוט רוצים לטשטש. אדם כמו אהוד ברק ספג כל כך הרבה רעל. כתבו עליו בטורי השבת שהוא איש מסוכן ושלקח שוחד. קרעו אותו לגזרים. בשנייה שפנה נגד נתניהו אותם אנשים הפכו אותו למשיח. אז ממי אני אקבל הרצאות? מאנשים כאלה שמטעים את הציבור בהתאם לאינטרסים שלהם?".

למרות זאת, לדברי חסון, היא כן נאלצה לשלם לעתים מחיר אישי. "אני חיה בסביבה מסוימת ויש לי חברים שיותר מתחברים לעולמות השמאל. שילמתי מחיר חברתי", היא מספרת. "מצד אחד יש הערכה וחיבה אבל מצד שני גם את עיקום האף. אז מה? אני לוחמת צדק בעיני עצמי ובעיני מי שמערכים את העבודה שלי. זה לא נוגע בי אישית ואני לא מתמקדת בזה. מה שחשוב לי זה לשים מראה של אמת".

בהקשר הזה חסון מודה כי "אני פשוט עוף מוזר מבחינתם". לדבריה, "לא באתי לא מימין ולא משמאל. פרסמתי יותר תחקירים על פוליטיקאים בימין מאשר להפך, אבל כנראה שיש אנשים שלא מצליחים לשבץ אותי. לכן הם חושבים – בוא נראה איך אפשר להעליב אותה. זה לא שיש לי עור של פיל. אני אדם סופר רגיש. אם מישהו בעל שיעור קומה היה אומר עלי משהו הייתי לוקחת אותו בחשבון, אבל אם איזה רכילאית כותבת משהו אני מנופפת את זה מעליי כמו אבק. ניסו לבדוק מי הגיע לנחם בשבעה של אבא שלי ז"ל. חודשים חפרו בעבר שלי, הפצירו באנשים שיגידו עלי משהו ולא מצאו כלום. בסוף אני כנראה בן אדם הגון, אבל תראה עם איזו רמה נמוכה אני מתמודדת".

בין ההצלחות המקצועיות של התקופה האחרונה, חסון גאה במיוחד בתחקיר שחשף את מסכת העינויים אותה לוחמי השייטת והיחידה למשימות תת-מימיות נאלצו לעבור עד להכרה בהם כנכי צה"ל, בעקבות נזק שנגרם להם מצלילה בקישון. "נלחמתי מלחמת חורמה למען הלוחמים שחלו בסרטן והמדינה לא שילמה להם כסף, והצלחתי במאבק הזה", היא מספרת ומוסיפה: "יש לי פה אינטרס? מישהו מהם קרוב משפחה שלי? יצא לי מזה משהו? זו הייתה מלחמת צדק למען אנשים שנתנו את חייהם למדינה. כשבחורה נאנסה ביבנה ניהלתי למענה מלחמה. היה לי אינטרס אישי בזה? זו הייתה מלחמת צדק למען אלה שאין להם פה. זו המוטיבציה שלי".

מה מניע אותך עדיין אחרי כל השנים?

"ביום שארגיש שאין לי מה לתרום לציבור ואחוש תחושת מיצוי אז לא אהיה שם יותר. בינתיים אני מרגישה שיש עוד מה לעשות ויש עוד מה לתקן. אני אוהבת את השליחות ואת העשייה ולא מאבדת אנרגיות. ביום שארגיש שאני רוצה לעשות דברים אחרים זה גם בסדר. לא פשוט להיות נגד העדר, להיות שונה. היה הרבה יותר קל להצטרף לעדר והיו אומרים עליי דברים הרבה יותר יפים. הרי איזו אישה אחרת עשתה תחקירים כאלה דרמטיים בעיתונות הישראלית? אבל אני משתדלת לא להתכופף מול משבי רוח".

בין התיקונים היא מונה למשל את הסרט 'קרב חייו' שצילמה על מאבקו של גל הירש לאחר שחייו נקלעו לטלטלה עם סיכול מינויו למפכ"ל. "דבר כזה עבורי זה עולם ומלואו. גל הירש ממש לא חבר שלי אבל נחשפתי לסיפור שלו ולעוול שנעשה לו ולמשפחה שלו. זה לא שאני חושבת שהוא צדיק ומעולם לא עשה טעויות, אבל בשביל זה שופכים לו את הדם? רק כי הוא לא בא טוב למישהו? זו חלק מהשליחות שאני רואה בעבודה שלי".

עד כמה מעסיקים אותך נתוני הרייטינג?

"אני עובדת בערוץ מסחרי וזה מעסיק אותי וחשוב לי. אבל בסוף יש דברים שאני יודעת שלא מביאים רייטינג, חומרים קשים ולפעמים שנויים במחלוקת, ואני כן עוסקת בהם. רייטינג זה פשוט מדד לרלוונטיות שלך, וכשאתה במקצוע הזה אתה בהחלט רוצה להיות רלוונטי, למרות הקנאה שזה מביא מכל מיני נעלבים. כמו שאמרתי המוטיבציה שלי היא לשפר למען הציבור, והרייטינג מבטא את ההערכה של הציבור".

אחת הפרשות החשובות אותן חשפה חסון בעת האחרונה הייתה פרשת מינויו של פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן ל"רקטור" הספרייה הלאומית. חסון מספרת כי לה ולניצן היסטוריה ארוכה: "שי ניצן זה אדם שפשוט שיקר בצורה מניפולטיבית ובמצח נחושה במקרה של חיים ומוות בפרשת גל בק. הוא ניסה להטיל בי דופי על תחקיר שהבאתי בו עדות פורנזית שהועלמה מהתיק. זו הייתה התקופה של סערת רות דוד, הוא רצה לגונן על הפרקליטות ועשה את זה בחוסר יושרה. זה בהחלט עצבן אותי שסידר לו ג'וב בלי מכרז אמיתי דרך החברים שלו".

היא ממשיכה ותוהה: "תאר לך שלשי ניצן פרקליט המדינה היה מגיע סיפור כזה על מישהו שקיבל ג'וב בספריה הלאומית. הוא היה דואג לכל הפחות לפתוח בחקירת משטרה. אז יש חוקים מיוחדים לשי ניצן וחוקים מיוחדים לשאר האנשים? זה אדם שהוא פשוט מאותרג. הרי היועמ"ש מנדלבליט אמר על ניצן שהוא מחזיק אותו בגרון. איך זה לא גרם לרעידת אדמה?".

חשיפת ענק אחרת של חסון עסקה בעבודות הבנייה סביב ובתוך מעונו הפרטי של ראש הממשלה לשעבר בנט, וכיצד הן הפכו את חיי השכנים לסיוט. "לפרסם על בנט שבנה מבצר בניגוד לחוק זה להיות ביביסט או להיות שליח ציבור נאמן?", היא תוהה ומוסיפה: "תאר לך שמישהו אחר היה עושה דברים כאלה. איזה רעידות אדמה היו פה. חקירות משטרה וחקירות פרקליטות. אבל בתחקיר שלי לוחמי השחיתות הגדולים התחילו לבדוק כל פסיק. אז לצבועים האלה שמחלקים ציונים אני אתייחס?".

מה דעתך על תביעות הדיבה שבנט הגיש נגד צייצנים?

"שכל אחד שיעשה מה שהוא מבין. אני פרסמתי אמת ממוסמכת ועוצמתית, וגם בג"ץ נזף בגופים על בניה לא חוקית במעון שהוסתרה מהציבור. אחרי שפרסמתי שהילדים של בנט מבזבזים ב'וולט' אלפי שקלים בחודש, הרכילאית של 'הארץ' לגלגה עליי. בערב לשכת בנט אישרה את הנתונים".

גם פרשת יוסי כמיסה וליברמן הייתה אמורה להרעיד עולמות

"כאשר כמיסה בא אלי בהתחלה בחרתי שלא לפרסם את השמות. נקטתי משנה זהירות כי בכל זאת חלפו שנים. אבל בסוף את אומרת לעצמך – הרי יש יועצת משפטית לממשלה. אני רואה איך היא זינקה על חוק בן גביר בתוך 24 שעות אבל במקרה של החשדות שהעלה כמיסה? ברגע שליברמן בחר לצאת נגד נתניהו הכל התהפך בשבילו. אנשים שקרעו אותו ורדפו אותו, פתאום הניחו לו ואסור לפרסם עליו עכשיו כלום. מה זו הצביעות הזו? זו החבורה שיכולה להטיף מוסר? מי קובע מה בודקים ומה לא בודקים? הכל על פי שיוך פוליטי? אין דבר יותר מעוות מזה".

את אולי בין העיתונאים הבכירים היחידים שלא חוסכים ביקורת ממערכת המשפט

"אני חושבת שהמערכת זקוקה לשינויים נרחבים. חייבים לנקות ולתקן למען כל אזרחי ישראל בלי קשר לפוליטיקה. למרות המאבק הזה, אני גם נאבקת תמיד לכבד את מוסד השופטים ולהגן עליו. ברור שאם יהיה מקרה ספציפי אז נעסוק בו, אבל חשוב לי מאוד לשמור על השופטים מחוץ לשיח המתלהם. יחד עם זאת, אם מגיעה יועצת משפטית או יועץ משפטי עם אג'נדות ופוליטיזציה אז לא נגיד את זה? בטח שנגיד".

איזו עצה היית נותנת לצרכן התקשורת הישראלי הממוצע?

"לקחת הכל עם קורטוב של מלח. לברור בזהירות את הדברים ולדעת מה לצרוך. מי שבאמת עוקב אחרי השידורים שלי רואה שאני לוחמת צדק ללא אינטרסים. אצלי תמיד יש במה לכל הצדדים. אולי חלק מהצופים התרגלו לשמוע רק צד אחד אבל אצלי תמיד תשמע גם וגם. זה דבר שהקפדתי עליו מאוד למשל בפאנל המשפטי ב'מטה המרכזי'. בהתחלה הייתה על כך הרבה ביקורת אבל התעקשתי להביא את כל הצדדים ולתת להם את הבמה, לא רק לצד אחד. חלק מתעצבנים וחלק אוהבים אבל יודעים שיש אצלי גיוון. אז אדם מוטה, כמו שטוענים נגדי, ייתן במה כזו פלורליסטית?".

***

עו"ד שי ניצן מסר בתגובה: "אילה חסון מנצלת את תפקידה כדי להכפיש אותי בעקביות לאורך שנים משיקולים זרים. גם ההכפשות שאמרה לאתר 'מידה' הינן חלק מאותו מסע רדיפה.

בפרשת גל בק פרסמתי דו"ח מפורט מאוד שהבהיר מדוע התיק נגנז והדו"ח מדבר בעד עצמו.

לתפקידי בספרייה הלאומית נבחרתי על ידי דירקטוריון הספרייה שמצא אותי ראוי למלא את התפקיד".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. שאלה לשי ניצן: אם איילה חסון מכפישה אותך לאורך שנים מדוע לא הגשת תביעת לשון הרע?
    אם הדברים לא נכונים תוכל לקבל פיצויים

  2. רצוי להוסיף חדשות חוץ בדיונים כדי לקבל את הרופורציות השגויות בחדשות

  3. "מראה של אמת"? הפרצוף של אברמוביץ' זו דוגמא ל"מראה של אמת"?
    למה לא רואים במראה הזאת את האמבטיה במחיר של 4 מיליון שקל שרעיתו של נתניהו היתה אמורה לקנות?

  4. ראיתי את כהנאה מתראיין אצל איילה ומנסה לסתום לה את הפה עם ההתלהמות הערמומית והגסה שלו. הגיב:

    מתן כהנא יצור מחליא, מעמיד פנים, צבוע וחסר יושרה כלשהי.

    אדם מבחיל. וכל כולו צעקנות מבישה המנסה להתעלם ממעשיו ומעשי בנט שותפו. גועל נפש.

  5. ירבו גברים ונשים כאיילה חסון,החיה ופועלת באמת שלה,ללא מורא ומשוא פנים!!!!!!!!!!!
    נדיר מאוד ביהופיץ וכתריאלובקה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!