אנשי הקש של יובל נח הררי

הפרופסור דורש כי המדינה תעוצב לפי השקפתו הדמוקרטית בלבד, אך לא טורח לפרט מהי

צילום מסך מתוך חדשות 12

פרופ' יובל נח הררי חי כאיש אמיד, חופשי ומוצלח במדינת ישראל. אך לא די לו בכך. הוא דורש שהמדינה תעוצב לפי השקפת עולמו. שאם לא כן, הוא מודיע מראש כי יעזוב מאחוריו אותנו האספסוף ויבנה חיים חדשים במדינה נאורה. הפרופסור מצר על "הרס הדמוקרטיה". הבעיה היא שגרסתו המיוחדת על מהי דמוקרטיה היא כל כך ייחודית שלא יושמה באף מדינה אחרת.

בטור שפרסם לאחרונה על יגונו, הררי אפילו לא מתייחס לשאלות החיוניות במורד הוויכוח, ובוודאי שאינו מנסה לענות עליהן. האם יותר דמוקרטי שיועצים משפטיים יקבעו את מדיניות הממשלה במקום נבחרי הציבור? מדוע, מר הררי, דעת יועמ"שים אמורה לחייב את השלטון הנבחר? האם יותר דמוקרטי ששופטים יוכלו לפסוק על בסיס מה שנראה להם סביר, במקום על פי החוק? האם יותר דמוקרטי ששופטים יהיו רשאים לדון בחוקי יסוד? תשובה, לכל אלו לא תמצאו בכתבי הררי. כאבו נטול דיון.

יתכן כי הררי מסכים עם שיטת אולמרט, לפיה חייבים ממש להילחם נגד הרפורמה לחיזוק הדמוקרטיה, אך במלחמת האחים ההכרחית שלו אין כל צורך במתן הסברים. הסבר אין, כי לא מדובר בעמדה רציונלית אלא בתחושה מהונדסת המתעלמת מרצון מן העובדות. כל מה שמעניין הוא התחושה הפרטית של אדון הררי לפיה הדמוקרטיה נהרסת מול עיניו.

מדוע בורח הררי מהשאלות הבסיסיות ושופך רפש על מי שישאל אותן? כי הוא גדל במסגרת אקדמית הנוטה לאפשר קול אחד בלבד, דהיינו מסגרת שפועלת כמו גוף פוסק. עבור הררי ודומיו יש אמת אחת ויחידה, והם נציגיה הבלעדיים. אי לכך, מי שחולק עליהם לוקה בטמטום, בטירוף דעת או ברשעות. בדמוקרטיה של הררי אין שוק של דעות שתפקידן לשכנע את הציבור, כי היא דמוקרטיה "מהותית" ולא ייצוגית. לעולם לא יעניק הררי לגיטימיות לאזרחים הדוגלים בייצוגיות, אפילו הם הרוב המוחלט. אין תחרות לאמת.

הפרופסור המכובד למעשה מודיע כי אם לא נתנהג כרצונו, הוא יעזוב אותנו. דמוקרטי מאד, כמו יאיר לפיד למשל שטען כי החלטתו פטורה מאישור הכנסת כנדרש בחוק, רק משום שהאופוזיציה מתנהגת לא בסדר. הם פוסלים, מסרבים, מתעמתים, ולא יואילו אפילו להציע הצעת נגד קטנה. לא מביעים דעה, אלא פסק דין. פקודת השעה היא הפסקת כל תהליך חקיקה, ואחר כך נדבר.

הררי לעולם לא ישקול שאולי יש משהו פגום בבית משפט עליון שמנוהל כמו משפחה סגורה, על פי הגדרת אהרן ברק עצמו, אותו דמוקרט שהודה בנפוטיזם, ופסל מועמדים בגלל עמדתם ולא על פי חוסר בכישוריהם. זו הדמוקרטיה המוזרה שהררי רואה בסכנה, ובעצם הוא צודק. כאשר הדמוקרטיה הייצוגית מתחזקת, נכשלת ה"מהותית".

במקום התייחסות לשאלות הנכונות על תכונות הדמוקרטיה, מתבצר הררי במגדל שן ערטילאי ומביע חשש מפגיעה בחופש הביטוי. כמובן, הוא לא חשש כאשר ניסו לסגור את ערוץ 14 או את 'ישראל היום'. בעיניו, ניסיונות אלה שיקפו חופש ביטוי מהותי. אבל עכשיו, הו עכשיו!, כאשר השמאל קורא באין מפריע למרי אזרחי, סירוב פקודה ואלימות, חופש הביטוי לא מספיק מוגן.

כדי להצדיק את תחושותיו, משתמש הררי בשיטה מוכרת ובשני שלבים. השלב הראשון הוא להתמקד לא במעשי ה"אויב" אלא ברצונו המדומה. טענתו היא שהממשלה שואפת להרוס את הדמוקרטיה. קביעת הפרופסור דוחה עובדות הצידה, וקשה לדון על בסיס מה שאתה קובע שהוא רצונו "המהותי" של מי שלא מסכים אתך.

השלב השני, לאחר שביצע הפסלה (דה-לגיטימציה) של הדעה המתיימרת להתחרות בדעתו, עובר הררי למה שברטוריקה מכנים "דיחלול", דהיינו פיברוק של עמדה נגדית כאילו היא מה שהיריב מתרץ. מה המודל של השלטון בישראל? התשובה ההזויה של הררי היא: הונגריה. ואז הוא מאריך בהסבר על כך שהונגריה איננה דוגמא ראויה. לא עולה בדעתו שהמודל הרצוי הוא ממש אחר: ארה"ב, צרפת, אוסטרליה, יפן… או בסיכום, כל העולם הדמוקרטי. הרי אין מדינה אחרת עם משפטוקרטיה רדיקלית כמו ישראל. אין אלא ישראל לגבי בחירת השופטים; רק אצלנו עוצמתו של בית המשפט העליון מכילה הדחת יו"ר הכנסת וקביעת מי יכהן כשר בממשלה או כראשה.

עובדה קטנטונת כגון ש-31 מ־36 המדינות החברות ב־OECD מעניקות לנבחרי הציבור את בחירת שופטי הערכאה החוקתית העליונה, הנתון השולי הזה, לא מזיז לפרופסור הדמוקרטי. לא מעניינת אותו העובדה שלבית המשפט העליון שלנו יש כוח שאין לאף בית משפט בעולם כולו. ואם נבחרי הציבור רק יעזו לשנות את המצב האוליגרכי, אזי הררי ירד מהארץ, ואנו נצטרך להתמודד עם החלטתו.

לפי התזה של הררי (סליחה: האמת), הנימוק של תומכי הרפורמה לחיזוק הדמוקרטיה הוא שאם וכאשר הכנסת תשתגע ותחוקק חוקים ברוטליים או רצחניים, "הציבור יצטרך רק לסמוך על הרוב שיגן עליו". מעולם מישהו טען שטות כזו? הנימוק הוא הרבה יותר הגיוני: הכנסת פשוט לא תשתגע, מכיוון שהעם הבוחר אותה הוא די שפוי. ואם יתרחש הלא יאומן וחסר התקדים, והכנסת תצביע על הפיכת ישראל לרודנות, איך בדיוק השופטים יוכלו להגן על העם הריבון? האם רודנות תואיל לעצור מול גלימה? יתרה מזאת: ומה אם מי שישתגע יהיו דווקא השופטים? מה אם חס וחלילה תחליט מערכת אכיפת החוק לתפור תיקים מופרכים נגד ראש ממשלה מכהן במטרה לבצע הפיכה שלטונית? מי יגן על הדמוקרטיה במקרה הפנטסטי הזה? בוודאי, לא הדמוקרטיה של יובל הררי.

אי לכך, לעניות דעתי, ויסלחו לי אדוני המדינה אם אני טועה שוב ושוב, אנו האספסוף נצליח להתגבר על ירידתו של הררי מהארץ. יש סיכוי שהיא דווקא תחזק את רצון רוב העם להתקדם בבניית מדינה יהודית ודמוקרטית לתפארת.


ד”ר גוסטבו פרדניק הוא חוקר בתחום הפילוסופיה היהודית והאנטישמיות ומחברם של מספר ספרים בנושא. ספרו האחרון הוא Hellenism and Hebraism העוסק בהסתרת אחד משני השורשים של הציוויליזציה המערבית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

25 תגובות למאמר

  1. לא הבנתי למה האיום שלו בעזיבת המדינה אמור להטריד מישהו. אנחנו אמורים לרוץ אחריו ולנשק לו את הרגליים כנראה ולהתחנן בפניו שלא יעשה כך.
    אני אישית מוכנה להזמין לו כרטיס לברלין\ניו-יורק\לונדון. ואם אפשר שיקח איתו גם את לפיד ,גנץ ואהוד ברק.

  2. נבואה קודרת מאדם שחזה את סוף המלחמות כשנה לפני מלחמת אוקראינה.
    ובנוסף ׳מאיים׳ בעזיבה כאשר את רוב זמנו נמצא ממילא בחו׳ל…

    1. הוא גם טען שהאדם התגבר על המגיפות לפני מגיפת הקורונה. הררי הוא כותב מוכשר ואקדמאי הרבה פחות אמין מהמקובל.

  3. אדם נורא ואיום. ואין בינו לדמוקרטיה, או אפילו זכויות אדם אמורפיות דבר.

    לפני שנים קראתי את הספר השני שלו והיה לי חלחלה וגועל בבטן. בזמנו לא הבנתי למה. היום אני מבין שזה היה מניפסט חולני ולא סתם עיסוק חובבני בעתידנות. איכשהו מהטון של הכתיבה שלו זה היה ברור לבטן שלי כבר בזמנו (גם אם לא לקדימה של הראש).
    העתיד האנטי-אנושי שהוא מתאר (וזה מה שהתפיסה הפוסט-הומאנית שלו ישנה, לאחר שמקלפים את כל המילים היפות מסביב: אנטי-אנושיות. באופן מובהק, וללא בושה או צלם אנוש) הוא העתיד שמחכה לנו אם רק ניתן לסורוסים של העולם לעשות כרצונם.

    עדיפה הכחדה המונית של המין האנושי כאן ועכשיו, מאשר שיעבודו לעתיד של יובל נח הררי ואדוניו. ואני לא אומר את הדברים בהגזמה. מדובר באדם קיצוני ואלים, בן מחנה אידיאולוגי קיצוני ואלים.

  4. יובל הררי, הגלובליסט, האליטיסט, שונא הדמוקרטיה, נושא כליהם של המושחתים ביותר בעולם, מטזמן לאסוף את חפציו ולטוס מפה מבלי לשוב.
    הוא לא יחסר.

  5. הוא אומר מה שברור: שאם המדינה תמשיך להתחרד ולהקצין, יהיה רע מאוד.

    1. לא נורא. הפרופ' תמיד יוכל לעבור לרוסיה אהובתו

    2. בהחלט יש מחיר להתחזקות הזרמים הנ״ל.
      (מחיר קטן בהתחשב בנטיית הדתיים לשמור על חופש הדת ולא לכפות את השקפתם).
      אבל להגיע מכאן להצדקת עקיפת הדמוקרטיה? המחיר של זה כבד אף יותר!
      יש צורה יותר פשוטה: החלטה של גנץ וליברמן להראות לגוש הימין-דתיים בראשות נתניהו אותה רמה של פשרנות ונאמנות שהם הראו לגוש השמאל-ערבים בראשות לפיד. אפשר בקלות להפוך לשותפים יותר משלמים מבחינת הליכוד ולדרוש שהחרדים יושארו מחוץ לקואליציה או לפחות יוגבלו.

  6. שכחתם לציין שחזונו של הררי, בתיאום עם קלאוס שוואב, זה לשעבד את האנושות כולה בעבדות דיגיטלית נוסח סין הדיקטטורית.
    כך שבפועל אצל הררי הפאשיסט זה "אחד בפה ואחד בלב".

  7. לאור דבריו אלה של הקומפרסור הררי, עדיף וכדאי שיתעופף לנו מהארץ ולא נחזה בדמותו המושחתת תומכת הדיקטטורה הנלוזה. בעימות הטיטנים בין תומכי הרפורמה ומתנגדיה, כמעט ולא בא לידי ביטוי ההיבט המוסרי, לאמור ההשחתה המוסרית המפלצתית שחוללו כאן אוליגרכיית המשפט ושותפיה שוחרי הרע. הלוא נאמר, ציון במשפט תפדה, ביטוי שמדגיש את החשיבות העצומה שיש למערכת משפט תקינה והגיונית על כל שאר מערכות החברה. השחתת מערכת המשפט שהתרחשה על ידי האוליגרכיה הזדונית הביאה להשחתת כל מערכות המדינה והחברה ואף לטירוף מערכות במדינה. מערכת התביעה השולחת זרועותיה רבות האון והזדון לחטוף חפים מפשע למעצרים דרקוניים, להרשיע חפים מפשע בתיקים תפורים כשיטה, היו אלה עמודי התווך שקרסו שאיתן יחד קרסו המוסר והזולתיות בחברתנו. מדהים לראות כיצד השמאל האובדני מתגלה גם כשמאל חסר המוסר, נטול כל רגישות לרוע שהשתלט על חיינו ועתה יצא למאבק טיטנים להגן בחירוף נפש על מפלצת הזדון הזאת ובכך מעיד על מניעיו המוסרים האפלים. לכן אלה שמחוללים את הרפורמה המשפטית הזאת, אינם רק מתקני המשפט, הם מתקני המוסר ומשקמי הצדק במדינה ולכן הם ראויים לכל ברכה ותמיכה ולנו תומכי הרפורמה ראוי שנרבה תפילות להצלחתה. השם יתברך הצלח הרפורמה הקדושה.

  8. השיח בין הימין לשמאל לא נפגש ודומה לשני פסי רכבת מקבילים. הפער נובע מאי הסכמה על מושגי יסוד. למשל דמוקרטיה. הימין-דמוקרטיה משטר בו השלטון מוחלף עפ"י הכרעת העם בקלפי וקבלת העיקרון שהכרעת הרוב קובעת. גישה פורמלית שהיא גם המהות! העם מחליט, ערכים וחוק הם תלויי זמן ותרבות. לכן מתאפשר שלטון פעם של ימין, פעם של השמאל! שמאל- דמוקרטיה היא קבלת סט ערכי יסוד אשר מנחים ומחייבים את החברה-כמו זכויות אדם, צדק, מוסר ועוד אשר מחייבים כל משטר, גם כאשר הימין שולט, אחרת יחשב דיקטטורה ולא לגיטימי. רואים שהשמאל "עולה שלב" מנטרל את עקרון הכרעת העם או הכרעת רוב בפרלמנט/כנסת ומציב את סט ערכיו כערכים נצחיים שהימין כפוף להם. המציאות היא שכמו ב"מפץ הגדול", הימין והשמאל מתרחקים אחד מהשני ואין סיכוי לפשרה. מבחינת הימין זה למשול עכשיו או להעלם!

  9. הפרופ*ר*סור המדובר הפך לבדיחה בי"ל כאשר התחיל לחרטט על 'ההיסטוריה של העתיד' זמן קצר לפני פרוץ מגפת הקורונה וטען שחלף עידן הרעב, המלחמות והמגפות. מדובר לא באיש מדע, אלא בשרלטן, וזאת עוד מחמאה בשבילו. ובאשר לעניין הדמוקרטיה – את מי בכלל מעניין מה הליצן הזה 'חושב'? ואם הוא רובץ בארצנו או שורץ בין בני מינו האנטישמים בברלין? אדרבא, טוב שהוא הולך מפה ואיתו עוד אוכלי חינם סמאלנים מחליאים רבים אחרים, כי הם מפנים מקום ליהודים העולים ארצה, למולדת.

  10. הנה לכם בקליפת אגוז את אחד מנציגיו המובהקים של השמאל הפרוגרסיבי המטורלל:שונא אדם,שונא ומתעב ארצו,עמו ובעיקר מולדתו.כיאה למטורלל פרוגרסיבי הוא נשבע לקדש מלחמה על 3 יסודות שמהווים ומגדירים את הלאומיות:אלוהים,מדינה,משפחה.כמו בתזת הניידים-נייחים של גדי טאוב מדובר באדם כביכול נאור,קוסמופוליטי,רב תרבותי,נאור ואציל שבז לרצונם של העם וכפועל יוצא מכך של נבחרי הציבור ,מייצגיו של העם שלו הוא כמובן בז.לא נתפס בעיניו שאנו ,העם נצביע עבור נבחרי ציבור אחרים שיעזו ליישם מדיניות אחרתמזו שבה הוא דוגל.כי הוא הרועה מייצגו של הציבור הנאור שהולך בדרך הנכונה והערכית ואנו בעיניו,ברברים,בבבונים שפולשים לטריטוריה לא להם.הטיפוס המתועב המחליא והדוחה הזה הוא המקבילה הגברית של חנה ארנדט שלא סבלה את היהדות ובעיקר את היהודים ואף סגדה לאידיאולוגיה הנאצית.מפה אני קורא לאשפת האדם הזה לפח האשפה המהלך על 2 לך ,איש שפל,לך ואל תחזור.

  11. האיש נבזה חסר ערך אינטלקטואלי. ניסיתי לקרוא אחד מספריו, כמעט השתנקתי מרדידות רעיונותיו, ומאז לא חזרתי לענות עצמי בהם. האיש נערץ על המון נבער מחמת שנאתו לדת, ואנו צריכים לצפצף עליו. הלוואי היה נוקט בכלל של תאודור רוזוולט, ואיומו להתעופף מכאן היה יכול להיחשב ״big stick״…

  12. ואותו פרופסור מתפרנס על חשבון הציבור…
    נשמח שתקנה כרטיס 'צד אחד' לחו"ל.
    שלום ולא להתראות

  13. נראה שהוא מנצל את ה"דמוקרטיה" לטובת העריצות המשפטית שנוצרה פה.
    הייה שלום ולא להתראות.

  14. יובל הררי מנתח את המצב באופן מדויק ביותר ומפוקח ומי שתוקף אותו או תמים או כסיל גמור או שפשוט רוצה דיקטטורה

    1. הררי הוא שרלטן מדופלם ומי שבוחר להאמין בו טיפש לא פחות