שלב חדש במערכה בין ישראל ואיראן

טהרן מובילה באמצעות שליחיה מהלך מתוכנן להסלמה, מול מה שהיא רואה כהיחלשות ישראלית

מנהיג איראן ח'אמנאי עם איסמעיל הנייה בטהרן | khamenei.ir

פלסטין אינה לבדה במערכה"

זה המסר אותו מעבירים חיזבאללה וחמאס באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות, כאשר הם מצטטים את המשפט הזה שאמר אתמול האשם צאפי א-דין, ראש המועצה המבצעת של חיזבאללה ובן דודו של חסן נסראללה. האירועים האלימים בהר הבית והתקפות הרקטות מרצועת עזה ומדרום לבנון הן ביטוי לעימות בין ישראל ל"ציר הרשע" בראשות איראן, ולא רק עימות בין ישראל לחמאס.

איראן תכננה את המהלך הזה בשבועות האחרונים ביחד עם שלוחותיה, מתוך הנחה שישראל נחלשה בעקבות גל המחאה נגד הרפורמה המשפטית והמשבר ביחסים עם ארה"ב. המהלך האיראני החל לפני כחודש בהתקפה שביצע חיזבאללה בצומת מגידו כדי להגביר את הכאוס הביטחוני בישראל ולעודד את ארגוני הטרור הפלסטיניים להגביר את פיגועי הטרור בחודש רמדאן. איראן גם מנסה לנצל את המהלך הזה כדי לנקום בישראל על התקפותיה המתמשכות על יעדים איראניים ויעדים של חיזבאללה בסוריה.

האירועים בתוך מסגד אל-אקצא גם הם היו פרובוקציה של חמאס כדי לאלץ את כוחות המשטרה לפרוץ למסגד. עשרות פעילים של חמאס התבצרו בתוך המסגד עם אבנים, נשק קר וזיקוקים, ותכננו לתקוף באמצעותם את כוחות המשטרה והאזרחים הישראלים שעולים לבקר בהר הבית. המשטרה נאלצה לפזר אותם בכוח, והתמונות הקשות של מעצר המתפרעים הופצו במהירות ברשתות החברתיות על ידי מנגנון ההסתה של חמאס, ועוררו זעם בקרב העולם המוסלמי.

איראן תכננה היטב את המהלך שמטרתו להסית את העולם המוסלמי במהלך רמדאן כדי להצדיק פתיחת כמה חזיתות נגד ישראל מרצועת עזה, מהגדה, מדרום לבנון ומהמגזר הערבי בישראל, בדיוק כפי שהיה במאי 2021 במהלך מבצע 'שומר החומות'.

המערכה בין ישראל ל"ציר הרשע" בראשות איראן היא מערכה פתוחה. שליחי טהרן בחיזבאללה החלו בשינוי כללי המשחק שהיו נהוגים מאז 2006 והם מגלים תעוזה גדולה יותר ונכונות להסתכן בעימות צבאי עם ישראל מתוך הנחה שהיא חלשה. בנוסף, איראן מעודדת מן ההסכם שחתמה עם סעודיה בתיווך סיני ומכך שמעמדה של ארה"ב במזרח התיכון נשחק. החזון של "ציר הרשע" בראשות איראן הוא להביא לעימות של שחרור כל "פלסטין" מידי ישראל, "מהים עד הנהר", האיראנים רואים בכך משימה אפשרית.

צריך לשים לב לדברים שאמר המנהיג העליון של איראן עלי ח'מאנאי ב-5 באפריל, אז טען כי המצב הפנימי בישראל מקרב אותה אל סופה. "לפני מספר שנים אמרנו שהישות הציונית תחדול להתקיים תוך 25 שנה, נראה שהם בעצמם רוצים לסיים את זה עוד קודם…נהייה עדים בקרוב להרס ישראל, איראן ממשיכה להתקדם ואויביה של המהפכה האסלאמית אינם יציבים", הבטיח ח'מאנאי.

איראן אומרת באמצעות חמאס כי אסטרטגיית "איחוד החזיתות" איננה סיסמה בלבד. הדבר אפשרי וישראל יודעת זאת והיא מנסה במשך השנתיים האחרונות לשנות את המשוואה הזו ללא הצלחה. היא מתמקדת בהתקפות בשטח סוריה אשר שלמרות שהן מטרידות הן אינן פוגעות בתוכניות של "ציר ההתנגדות" בראשות איראן.

ישראל נכנסת לשלב חדש של עימות עם "ציר הרשע" בראשות איראן אשר רומז לכך שגם המורדים החות'ים בתימן עשויים להצטרף למערכה, ויכולים להכות במטרות אסטרטגיות בישראל ובים סוף באמצעות טילים מדוייקים ומל"טים כפי שפגעו במתקני הנפט של חברת 'אראמקו' בסעודיה ב-2019. ארגון חיזבאללה מאותת לישראל כי הוא מוכן להיכנס למערכה חדשה אלימה וקשה. לכן עליה צריכה להשלים עם המצב החדש שנוצר במזרח התיכון ואם תסרב היא צועדת לעבר סופה.


יוני בן מנחם הוא מזרחן וחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. קראו עוד מטוריו באתר האישי שלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. תורת השלבים
    ——————

    המציאות היא שמדינת ישראל מכה באירן ובשלוחותיה בסוריה ומראה את עוצמתה וכוחה. ישראל מתנהלת מזה 36 שנים כשידיה קשורות לברכיה. מדינה עוצמתית כמו ישראל לא מסוגלת להביס את הטרור ביו"ש ובתחומי ישראל בשל שליטת המערכת המשפטית ומעורבותה בכל פעולה ללא שהיא נושאת באחריות. ע"ע גדר ההפרדה בה בג"ץ העז להזיז גדרות בטחון בעלות של מאות מיליונים כשלכולם ברור שיש מה ניתן לאמר בפומבי או נושא המיגון בדרום של כיתות וממ"דים – כשסבירות של שופט\ת גוררת הוצאות במאות מיליונים על חשבון צרכים אחרים (יהיה זה אימון חיילים או עוד אמצעי לחימה) כשלאותו שופטת אין ידע או התמחות בתחום אבל חמור מכך אחריות למעשיו.

    דור שלם של קציני צה"ל ומשטרה זיהה את מוקד הכח – הכח לא נמצא בממשלה או בכנסת הנבחרות. אלו ילדות בת מצווש שעושות פוזות למצלמה בשמלה של גדולות. מה שאותה ילדת בת מצווש לא מבינה שלקחו לה את הסמכות אבל הותירו אותה עם מלוא האחריות.

    הכח השלטוני נמצא בדמות 11 שופטי עליון שמינה אהרון ברק מול שופט 1 שמינה שר המשפטים בשנות ה- 90 ואלו בתורם שבטו את עצמם למדיניות של מר"ץ שבבחירות האחרונות לא עברה את אחוז החסימה בקרב הצבור – לא צריך להציץ לשופטי עליון והצוות שלהם בקלפי על מנת למצוא לפחות 13 פתקי מר"ץ וחד"ש בקרב 15 השופטים (למי שדעתו אחרת – זכותו)

    המדיניות שלא קבלה את אמון הצבור מושלת בנו כבר 40 שנים.

    ולכן, אבן הראשה לא נמצאת באירן. עם אירן אנחנו מסתדרים. את אירן מכים לילה – לילה באיספהאן (ע"פ מקורות זרים) אבל גם בתימן וסוריה (ע"פ פרסומים זרים). אנחנו מכים בהצלחה רבה, כי עדין הבג"ץ הישראלי לא החל לנהל את הלחימה מעבר לקווי האויב – מה שהוא עושה להבנתי כ- 40 שנים מאז האינתיפאדה הראשונה (1987) בגבולות ארץ ישראל שממערב לנהר הירדן.

    אבן הראשה נמצאת בביהמ"ש העליון ושלוחיו במסדרונות השלטון דרך משרד המשפטים, הפרקליטות וה"יעוץ" המשפטי וחלק מצמרת המשטרה.

    על כן, מה לעשות (להבנתי):
    —————
    א) להמתין עד לאחר יום העצמאות, להמשיך בגישושים בבית הנשיא (ביזיון שלא בכנסת אבל מילא). מייד לאחר יום העצמאות להעביר את השנוי בוועדה לבחירת שופטים בנוסח המקורי שלה. ערוצי השמאל ירעשו? אז ירעשו. יהיו 30,000 מפגינים מול הבימה בת"א – שיפגינו. הציעו פשרה, קבלנו יותר הפגנות (הממשלה הראתה חולשה שמזהים עד אירן, דמשק ובירות ומרכז ת"א בואך רחביה וצהלה) – כעת הקואליציה תפעל בשם רב של 64 ח"כ (או חלילה 62).

    ב) כבר כעת לחפש 3 שופטי עליון עם דעות של ימין. צריך שופטים בגילאי 40-50 עדיף עם רקע אקדמי – מחקרי עדיף עם ידע במחקר השוואתי או מהשוק הפרטי. לתת לשופטים הללו עם דעות של ימין לכהן 30 שנים בביהמ"ש העליון.

    ג) מייד לאחר הצורך המיידי להחליף שופטי עליון שמתחלפים בחודשים הקרובים – לחוקק חוק בו היועמ"ש יהפוך להיות משרת אמון של הממשלה\מנכ"ל המשרד הממשלתי\יו"ר הכנסת – ללא ועדות איתור כמו שנתניהו ביצע לאחר "ברון-חברון" בשנות ה- 90 ועדין סובלים מאותה החלטה כי מי שממנה את היועמ"ש הוא שופטי עליון בדימוס והממשלה? ילדת בת מצווש. הממשלה תוכל לפטר את היועמ"ש בהחלטת ממשלה. מנכ"ל משרד ממשלתי את יועמ"ש המשרד מעכשיו לעכשיו. ויו"ר הכנסת את יועמ"ש הכנסת או מי מעובדיו.

    ד) לפרק את תפקיד היועמ"ש: ליועץ, מייצג הממשלה בערכאות ותובע מדינתי שממנה ועדת חוקה ומפטר יו"ר הכנסת.
    אחד מסעיפי החוק יגיד כי יועמ"ש שמכהן בו זמנית בשלושת התפקידים טרם הפיצול יועמד להצבעה בעבור כל אחד מהתפקידים בהחלטת ממשלה – אם הממשלה לא תאשר איזה מהמינויים הגברת מיארה תפרוש מהיום להיום. היא תתנגד? שתתנגד. היא נמצאת "באמ-אמא" של ניגוד העניינים ודעתה לא רלוונטית. ביהמ"ש יפסול? – הכנסת תחוקק ברב של 64 ח"כ כי פס"ד בטל.

    ה) כבר כעת לחפש מפכ"ל שיחליף את המפכ"ל הנוכחי שיפרוש בקיץ. לא להסכים לוועדת איתור אלא החלטת ממשלה. יש לעבוד כבר עכשיו מול אותו מפכ"ל חיצוני למשטרה שישלח הביתה מאות קציני משטרה בחודש הראשון שלו בתפקיד. המשטרה הוכיחה כי היא לא סרה למרות הממשלה וכך לא יכולה להתנהל שום מדיניות. מה שאני מפרש כמרד של זרוע של הממשלה כנגד הממשלה בניגוד לחוק יסוד מפורש : פקודת המשטרה. בכזה מצב, אין ברירה אלא לטפל במרד של מערכת שלמה. המערכת מאבדת שוטרים באלפים בכל שנה. יש מאות תקנים במחלקת הדוברות. משהו רע מאוד עובר על המשטרה ב- 40 השנים האחרונות ויש לגלח את כל הצמרת ולהשים אנשים אחרים – כאלו שיבינו שהם משרתי צבור ופועלים בשם חוק יסוד פקודת המשטרה כיסוד לפני כל שאר הדברים האחרים.

    ו) לחוקק כי שום עתירה לבג"ץ לא תוכל להיות כנגד הרמטכ"ל, אלוף פיקוד, מפכ"ל או כל גורם אישית. כל עתירה כזו אחת דינה להדחות על הסף. יש לתת למערכת גבוי ולדרוש תוצאות כולל לקיחת סיכונים שחלק מהדברים ישתבשו.

    ז) רק לאחר מכן ניתן לחשוב על אירן, הטרור הערבי ביו"ש ובתחומי ישראל של קווי שביתת הנשק 1949.

    ח) היום נודע על שתי צעירות שנרצחו בפגוע ירי בבקעת הירדן ואימן פצועה אנושות. עם כל הצער שבדבר, אי אפשר לטפל בטרור הזה אלא לאחר טיפול במערכת המשפטית. עד אז, להבנתי, יישפך דם יהודי רב.

  2. צריך לאיים וגם לקיים שבמערכה הגדולה הבאה מול לבנון מפוצצים את מאגרי הנשק הגדולים של חיזבאללה, בלי קשר לכמה אזרחים נהרגים כתוצאה. דוגמה למשמעות של פעולה כזו הייתה הפיצוץ הגדול בנמל של ביירות (לא כתוצאה מפעולה ישראלית).

    1. עם המשפטנים ובכירי צה"ל של היום, אני לא רואה איך יקיימו את זה.

  3. ישראל עוסקת שנים במהלכים טקטיים קטנים ולא חשובים ומחמיצה את התמונה הגדולה. ומהי התמונה הגדולה? אירן היא מדינת סף גרעינית. חיזבאללה הוא בעל יכולות צבאיות מלאות והוא מהווה איום גדול על צהל והמדינה. עזה – כנ"ל. איוש – חומר נפץ בעייתי שאם לא יגדעו אותו בקרוב, יהפוך להיות הגזרה החמה השלישית מול ישראל. במצב כזה, ישראל עומדת בפני חיסול בשנים הקרובות ללא שום יכולת מענה. לכן, מתוך ההבנה שהאויבים שלנו סוגרים עלינו משלוש חזיתות לפחות (שלא לדבר על חזית ימית-אווירית של מלטים מתאבדים אירניים ממערב) – ישראל חייבת להתבונן בתמונה הגדולה. ומה עליה לעשות? ראשית, להודיע לאירן באופן רשמי 2 דברים: שריצה לפצצה גרעינית היא עילה למלחמה גרעינית מצד ישראל ולהשמדה מיידית של אירן. שתיים, שהמשך העברת אמלח מדוייק מאירן לחזיבאללה שבלבנון הוא עילת מלחמה גרעינית כנגד לבנון. שנית, ישראל תאיים על אירן שעליה למסור את הנשק הגרעיני שלה (שאותו היא צברה) לידי מדינה שלישית אחרת זו תהיה עילה למלחמת השמדה גרעינית. ולגבי לבנון – ישראל תדרוש נסיגה של חיזבאללה מכל אזור דרום לבנון עד לביירות והסגת כל האמלח והכוחות מלבנון הדרומית – אחרת נפתח במלחמת השמדה גרעינית נגד לבנון. לסיכום – ישראל תודיע לעולם שגורל ועתיד האנושות טמון בידיים שלה בלבד. שאם מדינות העולם חושבות שהן יפקירו אות ישראל לגורלה הן טועות כי העולם ייחרב במצב כזה. שהעולם חייב להתגייס ולהפעיל בעצמו לחץ על אירן וחיזבאללה להתפרק מנשקם תוך חודש אחרת ישראל תיזום מלחמת השמדה גרעינית והעולם כולו יושמד כתוצאה ממנה, בבחינת תמות נפשי עם פלישתים. ביום שהעולם יתעורר לסיוט הזה – ייגמרו השטויות והמשחקים של נדמה לי. ישראל תפגין את כוחה ותאמר לעולם: או שתדאגו שישראל תהיה מדינה בטוחה או שכל העולם יושמד. זו המשמעות. אני בטוח שמדינות העולם ירוצו לירושלים ולטהרן וללבנון ויעשו הכל כדי להציל את עצמם מהגהנום שצפוי להם. ישראל לא יכולה צבאית לעמוד מול שלוש חזיתות כאלה. אין לה את הכוח הצבאי, את סד"כ החיילים ואת היכולת להכיל עשרות אלפי הרוגים בעורף. וכל זה בשביל מה? כדי להוכיח שישראל אינה מדינה רצחנית או איננה מדינה גרעינית? מה זה השטויות האלה? ממילא ישראל היא מדינה גרעינית ורצחנית. אין לנו בררה כי מסביב רוצחים בנו. לכן עלינו לאיים ביכולות הגרעיניות שלהו כדי להשליט טרור ופחד במזרח התיכון וכדי לגרור אחרינו את אירופה ואמריקה למצב בו הן יבינו שהם בידיים שלנו ולא אנחנו בידיים שלהן. ואם האיומים לא יעזרו – פשוט ליזום מלחמת השמדה גרעינית ראשית על אירן ובהמשך על צפון לבנון (רובע הדחייה). מכה גרעינית על טהרן וביירות תבהיר את המסר שעם ישראל לא מתעסקים יותר לעולם.

  4. אני מאמין שכמו שכתוב ככה יקרה אים לא היום אז יקרה מחר,אבל זה יהיה,חייב לשנות,אים לא המדינה תקרוס,ואנחנו האזרחים נשלם את המחיר הגבוה.

  5. לאיראנים כנראה יש יכולת הבנה,שיפוט ותכנון, טובה יותר מטייסי הקומבינה ואלופי החארטה שלנו.
    הם דוחפים קדימה, כאשר אצלנו הקצונה הבכירה מתהדרת בגרביונים צבעוניים.

  6. המשטרה יכולה למנוע מאותם מתפרעים גישה להר הבית אבל אירן יודעת שבגץ לא נותן למשטרה למגר את הטרור באמת ולכן היא אכן הצליחה להבעיר את הר הבית