חוזים אישיים למורים: כיוון נכון לשיפור החינוך

מתווה ההעסקה החדש רחוק מלהיות מושלם, אך הוא יוסיף גמישות הדרושה לגיוס כוח אדם איכותי

Max Fischer

יתכן וזה לא מושלם, אולי זה לא יעיל ובוודאי שזה לא מספיק, ובכל זאת – אם נכונים הדיווחים על כוונת משרד החינוך לאפשר העסקת מורים בחוזים אישיים, מדובר על בשורה משמעותית.

אתם מנהלים בית ספר בפריפריה ומתקשים לגייס מורה למחשבים? בבית הספר של ילדכם בתל-אביב לא מוצאים מחנכים לשנה הבאה? מרגישים שאיכות המורים ירודה בבתי הספר ואין יכולת לגייס מורים איכותיים? על פניו, הבעיות האלה נגמרו. כעת לכאורה אנו עומדים בפני עידן חדש, בו לראשונה מנהלים יוכלו לאתר מועמדים להוראה ולהעסיק אותם בבתי הספר בחוזה אישי גבוה ומכובד.

כאשר התחלתי לדבר על הנושא הזה לפני מספר שנים, חשבו שאני משוגע. לפני כשנה וחצי, כאשר הקמנו את תנועת 'מורים מובילים שינוי' והצבנו את החוזים האישיים כחלק מהמטרות, אף אחד לא האמין שנצליח. והנה – הצלחנו.

על פי הפרסום ב'הארץ', החל מהשנה הבאה מנהלי בתי ספר יוכלו לגייס מורים ולהעסיק אותם בשכר חודשי של כ-15 אלף ש"ח. אותם מורים לא יהיו מיוצגים על ידי הסתדרות המורים, לא יהיו מחויבים לימי החופשה ולא תהיה להם קביעות. מצד שני, כמו כל עובד אחר במשק – הם יועסקו באופן ישיר על ידי המנהל שלהם, בשכר משמעותי שיתחשב באיכותם המקצועית ובביקוש בשוק.

זהו צעד ראשון וחיובי אך יש עוד דרך ארוכה מאוד לעבור. בהתבסס על המתווה שפורסם, זה בהחלט לא שינוי מושלם. רחוק מכך.

על פי הפרסום, סעיפי ההסכם (שנחתם לפני שנה ורק כעת נחשף בתקשורת), כוללים מספר לא מועט של הגבלות להעסקה בחוזה אישי. המועסקים חייבים להיות בעלי תואר שני, הם צריכים להגיע מחוץ למערכת החינוך או להתפטר ו"להצטנן" ולהחזיק בניסיון בהוראה (הגבלה מגוחכת ביותר על מי שאמורים להגיע מחוץ למערכת). בנוסף, סך החוזים האישיים לא יעלה על שישה אחוזים מסגל ההוראה באותו מוסד.

אם נודה על האמת, אני לא סבור שהיה צריך לצפות למשהו אחר. ברור לכל שמשרד החינוך שיחרר בקלות את שליטתו בגיוס והשמת המורים, וברור עוד יותר שהסתדרות המורים לא תוותר על המורים שהיא מייצגת בכפייה. הרי כל מורה שמועסק בחוזה אישי משוחרר מכבלי הסתדרות המורים.

ובכל זאת, בניגוד למאבק הארוך שקדם להכללת האפשרות לחוזים אישיים בהסכם השכר החדש, מעתה והלאה השינוי אמור להיות פשוט. ברגע שהסעיף הזה קיים, כל שנדרש לעשות כדי לשפר אותו ולהפוך אותו לממוקד ויעיל יותר, זו החלטה של מנכ"ל משרד החינוך או אפילו פחות מכך.

חלק ניכר מהביקורות שנשמעות כעת מדויקות ובהחלט מעוררות נקודות חשובות. אבל העיקר הוא שאפשרות העסקה בחוזה אישי קיימת. המטרה התחילה להתממש – יותר גמישות במערכת החינוך, כדי שנוכל להכניס כוח אדם איכותי וכדי שהתלמידים והילדים שלנו יקבלו חינוך טוב יותר.


טל לוריא הוא מורה, יזם חברתי, מייסד ומנכ"ל עמותת 'מורים מובילים שינוי'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. אני לא מבין את ההגיון כאן. ראשית אין שום כפייה על מורים להיות שייכים להסתדרות או לארגון. משרד החינוך מציע למורה להצטרף לאחד מהם, כיוון שאלו שני הארגונים היחידים (כיום) שמוכרים כאיגודים מקצועיים המייצגים משפטית את המורים. למרות זאת- כל מורה יכול לבחור אם להצטרף לארגון המורים העל יסודיים או לההסתדרות המורים- ואף להתחרט ולהתנתק מהם ולא להיות משוייך כלל למי מהם.
    אני יודע- כי אני כזה.
    ועכשיו לעניין- המחסור במורים ומורות טובים, משכילים, בעלי רצון ותשוקה- מחסור זה לא ייפתר ע"י 6% מורים שמועסקים בחוזה אישי.
    וזה בדיוק העניין.
    יש הרבה מאוד מורים ומורות. אין שום סיבה בעולם לקרוא להם "עובדי הוראה", כי הם לא "עובד כללי" או "עובד בבניין". יש מורים, מורות (בעיקר, ברוב עצום), מדריכים ומדריכות, יועצות ויועצים, וכמובן מנהלות ומנהלים..
    לסיכום- אין כפייה- אין הסכם שכר שמציג את העבודה בהוראה כחלופה סבירה לעבודה בהייטק או כל משרה אחרת שיכולה לשמש הורה מפרנס עיקרית/ת.
    ופה הבעיה.
    אגב הסכמי שכר- המשותף לכולם הוא קיבוע המורות בדרגות שכר לשנים (3-4) ועליה קטנה בשכר מדרגה לדרגה. כך שמי שיבחר להיות מורה כדרך חיים (ולא לדלג בין מקצועות כמו שהיום נראה "באופנה")- ימצאו עצמם משתכרים לא טוב ושכר שמטפס לאט יותר מיוקר המחיה ומדד המחירים לאורך השנים.
    ועוד לא התייחסתי לילדים ולהוריהם, או להתנהלות משרד החינוך כלפי המורים. והמורות.

  2. אתה צודק אבל זה בדיוק העניין-חוזה אינדיבודאלי שאינו תלוי בארגונים יכול לאפשר הכנסת סעיפים שיאפשרו עליה מהירה יותר במשכורת או תנאים אחרים.
    לגבי ה6%, לא ציפית שהאיגודים יוותרו כל כך מהר על עשרות אלפי משלמי דמי חבר, נכון? ברור שהם שמו מגבלות(זה ומגבלת הנסיון) שנועדו למנוע אפשרות של המוני מורים שיעזבו אותם או לא יצטרפו מלכתחילה.
    אבל זו התחלה של שינוי מבורך.
    ימני