להחזיר את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור

כדי לאפשר לבנות-בריתו להתמודד עם האיום מאיראן, ממשל ביידן חייב לשנות מדיניות כלפי תימן

צילום מסך מתוך טוויטר

חיל האוויר הישראלי הודיע בבוקר יום שלישי על יירוט של טיל קרקע-קרקע מעל הים האדום. על פי דיווחים, קולות הפיצוצים נשמעו בעיר אילת. בהמשך אישרו בישראל כי היירוט התבצע באמצעות טיל 'חץ', באירוע הראשון במלחמה הנוכחית בו הופעלה מערכת ההגנה מפני טילים לטווח ארוך, שפותחה במשותף עם ארה"ב. המיליציה החות'ית בתימן הנתמכת בידי איראן לקחה אחריות על השיגור.

על פי דיווח בערוץ 11, זה היה הניסיון השלישי לפגוע בישראל משטח תימן. איראן ממשיכה לנסות ולהרחיב את מלחמתה נגד ישראל, לאחר שכבר הפעילה את שליחיה בעזה, לבנון, סוריה ועיראק. למעשה, משטר האייתוללות עדיין מנסה לארגן מלחמה אזורית, בעוד ישראל וארה"ב מנסות להגביל את העימות למבצע קרקעי בעזה, לפחות לעת עתה.

עיתוי המתקפה החות'ית הוסיף דרמה מדינית לביקור המשלחת הסעודית בוושינגטון. הבכירים הסעודים, כולל אחיו של יורש העצר מוחמד בין סלמאן, הגיעו לבית הלבן לסבב התייעצויות בנוגע למלחמה בעזה, לאחר שעד כה השמיעו מסרים זהירים בעניין. על פי הדיווחים, סעודיה הייתה על סף הסכם נורמליזציה עם ישראל בתיווך אמריקני כאשר המלחמה הפרצה. רבים מאמינים כי איראן פתחה במלחמה הזו בדיוק כדי לטרפד את ההסכם.

לממשל ביידן יש כאן הזדמנות. הוא הצליח להרגיז את הסעודים ב-2021 כאשר הסיר את החות'ים מרשימת ארגוני הטרור ובכך הפך את החלטת הנשיא לשעבר טראמפ. החלטה זו של ביידן הייתה מנותקת לחלוטין מן המציאות. כפי שכתבתי אז יחד עם עמיתי מתיו זוויג, החות'ים עמדו בהחלט בכל הקריטריונים להגדרתם כארגון טרור. מדובר בקבוצה המוכשרת וממומנת בידי איראן, ושיגרה יותר מאלף מתקפות נגד סעודיה בשנים האחרונות, מה שהוסיף לתסכול הסעודי מן האדישות האמריקנית לעניין.

ההחלטה על ההסרה מהרשימה הייתה החלטה פוליטית. היא הונעה בידי רצון להתייחס לסעודים כ"מצורעים" אשר שרר בימיו הראשונים של ממשל ביידן. רצון זה התחזק בזכות השאיפה לפייס את איראן והניסיון לשוב לשיחות הגרעין עמה, ואולי גם ניסיון לרתום את החות'ים לתהליך מדיני כלשהו שיוביל לשקט בתימן הקרועה ממלחמות.

השבת החות'ים לרשימת ארגוני הטרור, רצוי בהצהרה פומבית לצד בכירים סעודים, תשלח מסר ברור לאיראנים ובמזרח התיכון בכלל. היא תסמל שמערכת היחסים בין ארה"ב לסעודיה שבה למסלול תקין וכעת משיבה לחיים ומעצבת ברית אזורית בהנהגה אמריקנית, כזו הכוללת גם את סעודיה וגם את ישראל. מהלך כזה הוא מה שדרוש כדי להשיב את שיחות הנורמליזציה בין ריאד וירושלים למסלולן, מתישהו בתום המלחמה.

מבקרי מהלך כזה יוכלו להזהיר מכך שהוא עשוי לעורר תגובה חות'ית נרחבת יותר. תגובתי לכך: נראה שהם כבר מגיבים מספיק בעידוד איראני. ביקורת אחרת יכולה לטעון כי השבת החות'ים לרשימת הטרור תמנע מתימן מסיוע הומניטרי. זה פשוט לא נכון. ראו למשל כמה סיוע זורם כיום לעזה, שם ארגון הטרור חמאס עדיין שולט.

התפתחות מעניינת אחרת שכדאי לעקוב אחריה נוגעת לשאלה האם אנשי חיזבאללה או חמאס היו מעורבים בשיגורים האחרונים מתימן. גורמים סעודים וישראלים ציינו בהזדמנויות שונות כי זיהו לוחמים זרים פועלים בשטח בתימן. טהרן לא הצליחה עד כה לשכנע את שליחיה בתימן להצטרף באופן מלא לאסטרטגיית "טבעת האש" נגד ישראל, אך לאור מאמציה האחרונים לפתוח במלחמה אזורית, ניתן לצפות למבצע משולב של חלק מארגוני הטרור האלו.

ישראל מצידה ככל הנראה לא תגיב ישירות להתגרות מתימן. מטרתה כרגע היא להתמקד בפירוק חמאס, לפני שתוכל לסמן יריבים אחרים. אך בהחלט לא ניתן לשלול פעולה ישראלית מאוחרת יותר בתימן, ובוודאי שלא לשלול פעולה סעודית מוקדמת יותר. כל זה יקרה רק אם הבית הלבן יאותת שהוא מוכן סוף סוף לשנות את מדיניותו כלפי החות'ים.


ד"ר ג'ונתן שנצר הוא סגן נשיא 'המכון להגנת הדמוקרטיה'. גרסה מלאה של הטור התפרסמה באתר 'קומנטרי'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *