לפיד לכוד בין איראן למשותפת

הממשלה היחידה שלפיד יכול להקים תהיה כזו שתתקשה מאוד לפעול מול איומים אסטרטגיים משמעותיים

צילום מסך, Khamenei.i

שני מסרים עיקריים השמיע השבוע ראש הממשלה יאיר לפיד. המסר הראשון עסק בטווח הפוליטי הקצר ובאפשרויות העומדות בפניו בכל הנוגע להרכבת הקואליציה הבאה.

בישיבת סיעת 'יש עתיד' ביום חמישי, לפיד נשאל לגבי הקמת ממשלה בתמיכת הרשימה המשותפת והשיב כי הדבר נמנע עד כה פשוט מכיוון ש"המשותפת לא רוצה להיות בממשלה". יחד עם זאת לפיד הותיר פתח עתידי למהלך כזה, כאשר הוסיף: "אני אומר שוב – דברו אתנו אחרי הבחירות".

אז אולי לגבי חוסר הרצון מצד המשותפת לפיד צודק בינתיים, אם כי היה די ברור במהלך כהונת הכנסת היוצאת איזו ממשלה מועדפת על טיבי, עודה וחבריהם. לפיד וחלק מבכירי מפלגתו זגזגו לא מעט בשנים האחרונות בסוגיית שיתוף הפעולה הזה, החל משלילה מסויגת, דרך המצאות כמו "תמיכה חד-פעמית" או "תמיכה מבחוץ" ועד להצהרות על מוכנות מלאה.

בכל מקרה ברור שכמו בכל דבר ב'יש עתיד', המחליט היחיד והסופי בעניין יהיה לפיד עצמו, שכבר התגאה בכך ש"הוביל את המהלך" ואמר ש"אין שום בעיה להקים ממשלה בתמיכת המשותפת". עוד ברור לכולם, ובמיוחד ליאיר לפיד, שבמצב הסקרים כרגע אין לו שום אפשרות אחרת להקים ממשלה מלבד כזו בה המשותפת תיקח חלק. מבחינה מתמטית אין שום אופציה חלופית.

המסר השני אותו דחף לפיד השבוע נגע ברמה האסטרטגית ארוכת הטווח, כאשר הודיע כי הוא מתנגד להסכם הגרעין המתרקם בין המערב לאיראן, ולמעשה מתנגד "לכל הסכם" לדבריו.

גם בסוגיה זו יש ללפיד מאזן של חוסר עקביות, כאשר בתפקידו כיו"ר האופוזיציה מתח ביקורת קשה בזמן חתימת הסכם הגרעין המקורי ב-2015, ואף קרא לראש הממשלה דאז להתפטר בשל הכישלון למנוע אותו. אלא שכאשר נכנס לתפקיד שר החוץ בשנה שעברה, מיהר להצהיר בפני הבית הלבן על מדיניות של "אפס הפתעות" בסוגיה האיראנית, ומאז נראה שנרדם לחלוטין בחזית הגרעין עד שנזכר להתעורר כאשר כבר מאוחר מדי והנשיא ביידן כבר לא טורח לקבל שיחות ממנו. עד ראש הממשלה לחוץ ומבולבל? את הימים האחרונים בחר להשקיע דווקא בתדרוכים נגד ראש המוסד, בין הצדיקים היחידים שהעז להתריע מפני הסכנה המתקרבת.

אז אמנם אנחנו חיים בתקופת בחירות תמידית וכבר מזמן התרגלנו לספינים, אבל אי אפשר להתעלם מן הסתירה הבסיסית בין שני המסרים העדכניים של לפיד. אם ירצה להקים את הממשלה הבאה יהיה חייב להישען באופן כלשהו על הרשימות הערביות, אלא שממשלה כזו תתקשה מאוד להתמודד ביעילות עם האיום האסטרטגי.

כפי שראינו כולנו בשנה האחרונה, קואליציה אשר המפתח להישרדותה הוחזק בידי רע"מ ומנסור עבאס, הייתה כמעט משותקת בכל הקשור לנקיטת פעולות ביטחוניות מול גל הטרור ששטף את ישראל בחודשים מרץ-אפריל, בנוסף לחוסר תפקוד כללי ושלל בעיות פנימיות שהובילו להתרסקותה. את העובדה הזו לא יצליחו לשנות גם עוד אלף תמונות של לפיד מצולם עם שוטרים וחיילים בניגוד לחוק.

רק לאחר התפרקות הקואליציה חשו ראשי הממשלה כי הם יכולים לצאת למשל למבצע צבאי נחוץ בעזה, שלגביו הודה בגילוי לב השר נחמן שי כי "כשרע"מ הייתה בתוך הממשלה זה היה יותר קשה…". במיטב המסורת, גם את המבצע המצומצם הזה מיהרו לגנות הח"כים הערביים, כולל מרע"מ, במילים קשות. עכשיו דמיינו את תגובתם למבצע צבאי נגד מתקני הגרעין של איראן וההתלקחות בגבולות בצפון ובדרום שעשויה להגיע בעקבותיו, כאשר הם חלק מהממשלה של לפיד.

זוהי אם כן המלכודת בה נמצא כרגע יאיר לפיד, ואיתו אולי גם לכודה המדינה. משמעות הגשמת שאיפתו הפוליטית האישית לטווח הקצר עשויה להיות מכה אסטרטגית רצינית לישראל כולה בטווח ארוך, וזה עוד מבלי שהזכרנו את שאר ההשלכות הבעייתיות של שותפות פוליטית מלאה עם איימן עודה, אחמד טיבי ועופר כסיף.

כפי שהוכיח עד כה בהצהרותיו וגם במעשיו, נראה כי לפיד מעדיף בדרך כלל את הדרך הקלה אך ההרסנית שתביא לו כותרות מפרגנות מהחברים על פני החלטות קשות שאולי לא מצטלמות יפה. האם ברגע הגורלי המתקרב הוא הוא ימשיך בדפוס ההחלטות הפזיזות וההתעקשות לדרוך על כל מוקש מדיני, או שפעם נוספת הסרבנות הקבועה של חברי הכנסת הערביים תציל אותו ואותנו מטעות קשה?


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. בתחילת דרכו של אתר זה -לפני שנים רבות- עקיבא ביגמן נהג לפרסם מידע על פעולות הקרן הצפון אמריקנית שמטרתה השמדת המדינה היהודית והמסתתרת -דאז, היום פועלת בגלוי- מאחורי מימון עשרות או מאות ארגוני דמה שהוקמו כחזית לפעולותיה [למי ששואל: שיתוק והשתקה של החברה האזרחית בישראל]. מאמרים אלו היו חדשים בסוגם. מאז כמובן הקרן "יצאה מהארון" ופועלת בפרהסיה.
    לא הגיע הזמן לחזור לאותה רוח חדשנית של ימים עברו? ושגם בנוגע ללפיד האתר ינסה להתחיל בפרסום מאמרים בעלי תוכן חדש? למשל, התייחסות למממניו הידועים [-והמנוחשים] ולתהות על כוונותיהם הם בנוגע לעתיד המדינה היהודית. האם מדובר בהשמדה מוחלטת של מדינה ריבונית? ביצירת גיטאות בהם יהודים יהיו 'ד'ימי' וישלמו 'ג'יזיה'?… וזאת במקום לפרסם שוב ושוב ליקוטים מהאמירות הנבובות חסרות המשמעות של מי שבדוחק ניתן לתאר כבובת גרב עם ג'ל בשיער.

    1. כנראה שעובדות ישכנעו אנשים יותר מספקולציות.

  2. יש רק דרך אחת למנוע מאיימן עודה וטיבי להכתיב למדינת ישראל מה לעשות: להצביע ביום הבחירות.
    מי שלא מגיע לקלפי אומר למעשה -הרשימה המשותפת תנהל את מדינת ישראל