בג"ץ חיסל את מדיניות ההגירה, הגיע הזמן לתקן

הסדרת היחסים בין הרשויות חיונית גם להבטחת גבולות המדינה וזכויות הנפגעים מתופעת ההסתננות

נשיאת העליון חיות ומסתננים בדרום ת"א | צילום מסך, פייסבוק

ברבות ממדינות המערב התפתחה בעשורים האחרונים תופעה של התנגשות חזיתית בין 'זכויות האזרח' ל'זכויות האדם'. ניתן לומר שהתנגשות זו משקפת בפריזמה ממוקדת יותר את ההתנגשות בין ערך ה'לאומיות' (מדינות לאום) לבין ערך ה'אנושיות האוניברסלית' (התארגנות על-מדינתית).

בישראל, אחת מזירות ההתנגשות מתרחשת בתחום ההגירה הבלתי-חוקית והמדיניות הראויה ביחס לתופעה זו. כצפוי, המחנה שחרט על דגלו את 'זכויות האדם' היה המחנה שתיעדף את ערך האנושיות האוניברסלית. מצידו האחר עמד המחנה שחרט על דגלו את זכויות האזרח, ותיעדף את הלאומיות.

בעשור האחרון בית המשפט העליון פסל 11 חוקים. התחום בו נפסל ריכוז החוקים הגדול ביותר (ארבעה) היה תחום ההגירה. כאשר גלי ההסתננות החלו לשטוף את ישראל בשנת 2007, המחוקק הישראלי נתן דעתו להשלכות התופעה שתפסה את המדינה בהפתעה גמורה. באותן שנים, איש לא חשב ש'מדינה מתפתחת' בעיני עצמה, המשקיעה מאמצים והון בניסיון לשכנע את יהדות התפוצות לבצע עלייה, תמצא עצמה בין לילה כמטרה נחשקת כל כך להגירה.

ממשלת ישראל החלה ב-2010 בבניית גדר לאורך הגבול המצרי דרכו המסתננים מאפריקה נכנסו באותן שנים. הכלי המשפטי בו נעשה שימוש לבלימת תופעת ההסתננות מאפריקה היה החוק למניעת הסתננות שחוקק בשנת 1954 ונועד בעיקרו להתמודד עם הסתננות פלסטינים. לצורך התאמת החוק למציאות המתהווה נערכו בו מספר שינויים, אך בית המשפט פסל פעם אחר פעם את ההתאמות שנקבעו על ידי הכנסת בטענה עקבית – "חוסר מידתיות". האחות הגדולה של עילת "חוסר הסבירות", באמצעותה בית המשפט החל לפסול חקיקה מראשית שנות ה- 90, עת נחקקו שני חוקי היסוד 'כבוד האדם וחירותו' ו'חופש העיסוק'.

בכל פעם המחוקק הוציא תחת ידו חקיקה שמטרתה לרסן את גלי ההסתננות, שהתופעה הצטמצמה כמעט באופן אוטומטי, ובכל פעם שבית המשפט הוציא תחת ידו פסיקה הפוסלת את אותה חקיקה, גלי ההסתננות התגברו בהתאמה. המסר היה ברור ועבר כמעט באופן מיידי מפה לאוזן בקרב המסתננים ובינם לבין חבריהם שטרם יצאו למסעם לכיוון מדינת ישראל. מדינת ישראל הוצפה תוך שנים בודדות בלמעלה משישים אלף מסתננים (רובם גברים צעירים), ותושבי השכונות אליהן הופנו אותם מסתננים באוזלת יד הרשויות, נפלו קורבן לתופעה קיצונית ויום-יומית של עבריינות רחוב אלימה.

בית המשפט בחר שוב ושוב לתעדף את זכויות האדם של המסתננים, כפי ראה לנכון לפרשן, וזאת על חשבון זכויות האזרח של תושבי השכונות. זהותה היהודית-היסטורית של אותן שכונות נמחקה כמעט לחלוטין. בתי הכנסת הפכו חיש מהר לפאבים מאולתרים, חדרי מדרגות לבתי בושת זמינים וגינות ציבוריות לזירות פשע והתגוששות, כשבמקביל האוכלוסייה הישראלית הוותיקה, בחלקה מזדקנת ובחלקה קשת יום, מצאה עצמה נאלצת להסתגר בדירות כבתוך מקלטים.

באחת מפסיקותיו השערורייתיות, בית המשפט המליץ למחוקק להוביל חקיקה שתיצור תמריץ כלכלי ליציאת המסתננים מישראל. כך ביוזמת המרכז למדיניות הגירה, שר הפנים דאז גדעון סער הוביל את התיקון בחוק עובדים זרים שנודע כ'חוק הפיקדון למסתננים'. בהתאם להוראות חוק זה יופקד בכל חודש, במעין 'קופת חיסכון' על שם המסתנן, אחוז מסוים ממשכורתו החודשית (חלק ייגבה במקור מהמסתנן עצמו וחלק ישירות ממעסיקו). הסכום שיצטבר בקופת הפיקדון ויצבור ריבית, יימסר למסתנן עם יציאתו מרצון מישראל.

בזכות התמריץ הכלכלי שיצר חוק זה, אלפי מסתננים בחרו לצאת מישראל ותוך מספר שנים מספר המסתננים הצטמצם בחצי. אך כמובן, מה שעובד טוב מדי מייצר התנגדות של בעלי אינטרסים מנוגדים, וכך משבית המשפט נדרש לדון בחוקיות חוק זה, נמצאה חיש מהר הדרך לפסילתו בטענה שיש בו פגיעה בלתי-מידתית בזכות הקניין של המסתננים. כן, קראתם נכון, בשם זכויותיהם של אלו שנכנסו ושוהים בישראל בניגוד לחוק, אלו שפגעו בצורה אנושה במרקם הקהילתי והחברתי של שכונות דרום תל-אביב, אלה שמדינת ישראל החליטה לעצום עיניים נוכח עבודתם ללא אשרת עבודה – זכויותיהם הבסיסיות של אזרחי ישראל נדחקו לשולי האינטרס הציבורי, ובית המשפט פסל אף את החוק הזה.

קשה היה לצפות מבית משפט עליון שאף לא אחד משופטיו חי או גידל את ילדיו ברחובות דרום תל-אביב, להבין ולהזדהות עם סבלם ומצוקתם של אלו שנאלצים, בחולשתם הציבורית, להתמודד עם השלכות התופעה המסוכנת. שעה שמצוקתם הגיע לאוזני המחוקק, בית המשפט העליון מצדו בחר דווקא להסיט את מבטו לכיוון עולמן הזוהר של זכויות האדם, ולפסול פעם אחר פעם חקיקה ראשית דמוקרטית ואפקטיבית.

הרפורמה במערכת המשפט, כפי שנוסחה על ידי שר המשפטים ויו"ר וועדת חוקה, מבקשת להתמודד עם שלוש תופעות המרכיבות יחדיו כשל ביחס לפסיקת בית המשפט נגד מדיניות ההגירה של ישראל. האחת, פלורליזם ייצוגי בקרב השופטים כך שהפסיקות שיצאו תחת ידם ייצגו את התפיסות המשפטיות המגוונות המשקפות את מורכבות החברה בישראל. השנייה, עצם יכולתו של בית המשפט לפסול חקיקה ראשית באופן כמעט שרירותי, ובכך להפוך את רצון העם המקבל ביטוי בהליך החקיקה ללא רלוונטי. השלישית, השימוש בעילות משפטיות (סבירות ומידתיות) היוצרות חוסר ודאות משפטי ביחס לדין הקיים, ומעניקות בפועל לשופט כוח שרירותי ליצור דין יש מאין, בכל זמן וביחס לכל מקרה נתון.

מדיניות ההגירה לישראל שקיבלה ביטוי חקיקתי ברור בשנים הסמוכות להקמת מדינת ישראל במסגרת חוק השבות, חוק הכניסה לישראל והחוק למניעת הסתננות, הינה כלי עיקרי להבטחת עתידה וביצור גבולותיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ברור אם כן מדוע בית המשפט העליון של אהרן ברק וחסידיו בחר לנהל מאבק עיקש כל כך דווקא נגד מדיניות ההגירה לישראל. מכאן חיוניותה של הרפורמה במערכת המשפט, להבטחת התגשמות החזון הציוני גם לדורות הבאים.


ד"ר יונה שרקי הוא היועץ המשפטי של המרכז למדיניות הגירה ישראלית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. ללא הנכונות לעבודה של "שואבי מים וחוטבי עצים" של קבוצות המהגרים תהיה ירידה חדה ברמת החיים של משפחות ישראליים רבים, פגיעה בנקיון מוסדות ובתי כנסת

    1. ירידה ברמת החיים של החברים שלך שלא מוכנים לשלם לישראלי את מה שמגיע לו עבור עבודה .

    2. יעני אתה בעד מעמד עבדים שישרתו את האצולה.
      בהחלט מופת לתירוץ שמאלני.

  2. זו הפרוגרסיביות שמכרסמת בכל פינה בכל העולם. בישראל, השאיפה של מיני "עמותות" שהוקמו בעיקר בכסף זר, למלא את ישראל במסתננים ובכך לגרום בבוא העת לדחיקת הרוב היהודי במדינה.
    אותו הדבר מתבצע כעת על ידי הדמוקרטים בארה"ב, אלה ששם זה יקח יותר זמן כי ארה"ב ענקית ויש בה 350 מיליון תושבים.

    1. מאז תחילת ממשל ביידן ניכנסו יותר מחמישה מליון מסתננים דרך הגבול הדרומי. זה קורה שם בקצה הרבה יותר מהיר ממה שמפרסמים בתקשורת הישראלית.

    2. המהגרים ברובם מביאים אתם ברכה, לא מדבר על המוסלמים שהם קבוצה אלימה, אבל המהגרים גרמו לפריחה בארה"ב, והם במידה רבה יכולים לבוא במקום הערבים בעבודות רבות וגם בבנייה והם הרבה יותר בטיחותיים

  3. במידה שנשיאת המדינה רוצה אותם כאן אז שתקח אותם לגור בסביבה שהיא גרה וכל הפריוולגים גרים, נראה אותה אחר כך.

    1. צריך לבחון את הנושא בקור רוח בלי להתלהם. חלק גדול מהמהגרים תורם לרווחת החיים של אנשים רבים. עוזרות בית, מנקי מדרגות, אין מי שיעשה את זה. גירוש המהגרים כולם יפגע פגיעה אנושה ברמת החיים של משפחות רבות.

  4. ליוסל,
    ראשית, גם אם תיווצר אי נעימות זמנית כבר ימצאו כח אדם חילופי. לא חסרים עובדים זרים בארץ ומדינות מהן אפשר להביא אותם.
    בנוסף, רבים מהמסתננים ירצו מן הסתם להישאר בישראל היותר מפותחת ממדינות הבית שלהם שלה הם רגילים ובה הם השתרשו. ולכן הם יסכימו לתנאים דומים לאלו שמקבלים הפיליפינים שעובדים בעיקר בתחום הגריאטריה והסיעוד. בתנאים כאלה אין איום דמוגרפי ויש הרתעה מרמת פשע אלימה(יש סיבה שלא שומעים על פשיעה משמעותית בקרב הפיליפינים בארץ).
    אפנה את תשומת ליבך למודל המוצלח מאוד של דובאי.

  5. חשוב לציין שמערכת המשפט פועלת כאן באינטרס אלו שלא גרים בשכונות המוצפות במהגרים, אך אשר יהנו מירידת מחירי הדירות באותן שכונות (אותן ירכשו להשקעה לקראת פינוי-בינוי, שאחריו תהפוך השכונה לנוה צדק 2-3-4…) וכן מכח עבודה זמין, זול, משולל זכויות ובטחון חברתי, בר החלפה. במילים אחרות, מדובר כאן באינטרס של בעלי המעה, המתכסים באינטרסים של המהגרים. מי שמכיר את ההיסטוריה של האפארטהייד בדרום אפריקה יודע שהיה זה מאבק דומה בין האיגודים המקצועיים של אזרחים לבנים ולבין השחורים והקפיטליסטים, שלהם שוויון תעסוקתי היה כדאי כי כח העבודה השחור היה זול יותר.