היו שלום 'בצלם', ותודה על הכזבים

בשבוע שעבר הודיע ארגון 'בצלם' כי הוא מפסיק לשתף פעולה עם צה"ל ולהגיש תלונות על הפרת נהלים. בכך הוא כרת את ענף הלגיטימציה האחרון שעליו ישב

סמליל 'בצלם'. צילום מסך

היו זמנים שארגון 'בצלם' חשף סקופים אמיתיים, כאלו שראויים לכתבת שער במגזינים יוקרתיים. כמו למשל אותה הפעם שהוא טען כי צה"ל מפר את חוקי הפיזיקה כדי להתנכל לפלסטינים. זה קרה בשנת 2008: באתר האינטרנט של 'בצלם' הופיעה כותרת על ספינת "דבור" צבאית ש – שימו לב – "זינקה מעל ספינת דיג פלסטינית". כן כן, ספינת-מטוס, דגם חדש ומיוחד לישראל. פלאי פלאים. והייתה גם כותרת באנגלית, למקרה שחשבתם אחרת.

הדייג הפלסטיני תאר אז כיצד "אחרי שהיא [ספינת חיל הים] הסתובבה כמה פעמים מסביב לסירות… היא האיצה פתאום מאוד את המהירות שלה והחלק הקדמי שלה התרומם באוויר. היא התקדמה אלינו והתנגשה בעוצמה בספינה שלנו". ואז, כמו בסצנה מסרט הוליוודי של מייקל ביי, "[…] הספינה הישראלית נחתה בצד השני של הספינה שלנו והמשיכה לשוט במהירות גבוהה מאוד. היא הייתה בערך באורך של 20 מטרים, ברוחב של 6 מטרים ובגובה של 3 מטרים. אחרי שהיא הסתלקה, הדייגים עומר ופואד אל-הביל הגיעו אלינו בסירות שלהם וגררו את הספינה שלנו לחוף".

את תגובת דובר צה"ל לאירוע, כתב אז חוקר 'המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה' יונתן דחוח הלוי, 'בצלם' לא טרחו לפרסם. כשהוא עצמו פנה לדוברות וביקש תגובה, טען הצבא כי ה"דבור" התקרבה יותר מדי לספינות באזור אסור לדיג, והתנגשה בטעות בדופן של אחת מהן. תאונה? יכול להיות. טעות אנוש? ייתכן. פגיעה מכוונת שתוצאתה נזק גם לכלי שיט צה"לי יקר להחריד? ממש לא סביר. בכל מקרה, מפקד חיל הים, כך נמסר, הורה על חקירת נסיבות האירוע. ב'בצלם' סרבו להגיב לטענות.

מדובר במקרה אחד מני רבים, שמאפיין את הנחת העבודה של 'בצלם': קורבן "הכיבוש" תמיד צודק. איך קרה שאף אחד ב'בצלם' לא טרח לשאול את נותן העדות כיצד ספינה ששוקלת 70-60 טון, באורך 20 מטרים, ברוחב של 6 מטרים ובגובה של 3 מטרים מתרוממות מעל פני המים? על פניו, אפשר היה להניח שמדובר במעידה מקומית של הארגון. אלא שהתנהלות 'בצלם' לאורך השנים הוכיחה הטיה מובנית לטובת האויב, כזו שעבורה ניתן להתפשר לעתים על האמת. או על חוקי הפיזיקה, כאמור.

בשבוע שעבר הודיע 'בצלם' באופן רשמי כי יפסיק לשתף פעולה עם צה"ל ולהגיש תלונות על הפרת נהלים וחוקים. הסיבה: הפרקליטות הצבאית לא לוקחת ברצינות את תלונות הארגון ואף נלחמת כדי להימנע מהרשעות. בכלל, הם טוענים, נמאס להם להיות "עלה תאנה" שמאפשר "מצג שווא של מערכת מתפקדת".

למעשה, בצעד זה שמט הארגון את קמצוץ הלגיטימציה שעוד נותרה לו בציבוריות הישראלית. אחרי שכבר מזמן איבד את אמינותו, מעתה דבר לא מבדיל אותו מארגוני הפלסטינים שמטרתם לפגוע מבחוץ במערכת הישראלית באמצעות לחץ בינלאומי. על-פי הודאתו שלו, 'בצלם' קורא גם לפלסטינים שלא להתלונן יותר בפני הפרקליטות הצבאית על הפרת נהלים ועבירות. ובמילים אחרות: 'בצלם' הפך לארגון חרם.

השאלה שבאמת צריך לשאול היא מדוע הפרקליטות הצבאית לקחה את פעילי הארגון ברצינות מלכתחילה. הרי כבר הוכח פעם אחר פעם כיצד במלחמת הקיום המתמשכת של עם ישראל, מתייצב 'בצלם' באופן עקבי לצד הרוצחים והטרוריסטים הערבים, ומשמש עבורם כמגן אנושי מרצון. מה שב'בצלם' לא מבינים הוא, שעד כה הפרקליטות היא זו ששימשה עבורם "עלה תאנה", ולא להפך.

מלביני טרור

דחוח הלוי היה הראשון לעקוב בשיטתיות אחר פעילות 'בצלם', מתוך מודעות לפיגועים התדמיתיים והמדיניים שארגון זה רוקח ללא הרף. הוא חשף פעם אחר פעם כיצד 'בצלם' אינם בוחלים בהצגה מגמתית ובעיוות המציאות כדי להוכיח את צדקתם, או יותר נכון את צדקת הפלסטינים.

קחו למשל את האפולוגטיקה החמימה והדביקה של 'בצלם' ביחסו כלפי חמאס. כפי שוודאי זכור לכם היטב, היה זה במהלך מבצע 'צוק איתן' שמנכ"ל הארגון חגי אלעד סרב להעלות על שפתיו את המילים "ארגון טרור". ל'בצלם' יש כישרון מיוחד להלבנת חמאס וארגוני טרור, ואפשר למצוא לכך עדויות רבות. כפי שנחשף כאן על-ידי עדי בן-חור, רבים לא יודעים כי חלק מהמידע שלהם, כך על-פי דבריהם, מגיע מארגון "זכויות אדם" שבראשו עומד מחבל מורשע מארגון החזית העממית.

רחמנות עליו; הלוויית הטרוריסט אחמד יאסין. צילום: פלאש 90
רחמנות עליו; הלוויית הטרוריסט אחמד יאסין. צילום: פלאש 90

הנה עוד דוגמה אחת. אחמד יאסין, זוכרים? השיח' שהקים את הזרוע הצבאית של החמאס, והחדיר את אידיאולוגיית הג'יהאד הרצחנית לתוך הוורידים של החברה הפלסטינית; האדם שחילק פקודות, שלח מחבלים מתאבדים, והיה אחראי על מותם של מאות ישראלים ואלפי פצועים? כזכור, הטרוריסט המתועב הזה מת כשהוא רכוב על טילי הלפייר ב-2004. עוד באותה שנה הוא כבר נרשם במסד הנתונים של 'בצלם', המכיל את שמות ונסיבות מותם של הפלסטינים במהלך אינתיפאדת אל-אקצא. שימו לב כיצד:

אחמד איסמאעיל יאסין – בן 68, תושב העיר עזה, הוצא להורג ללא משפט באמצעות ירי טיל ממסוק של צה"ל, בעיר עזה שברצועת עזה.

נשמע נורא. סתם ככה לחסל תושב תמים? ועוד באמצעות ירי טיל מסוק? יוהאן, שקורא את הדו"ח בהאג, ודאי יזדעזע. עם השנים הסתבר כי 'בצלם' מאוד התקשו לקבוע האם השיח' אחמד יאסין היה "אזרח המעורב בלחימה" או לא. האבולוציה שעבר התיאור הזה מרתקת במיוחד, וכך מתאר זאת דחוח הלוי שחשף את הסיפור:

בגרסה הראשונה טען ארגון בצלם, כי אחמד יאסין "הוצא להורג ללא משפט". בגרסה השניה אחמד יאסין היה "יעד להתנקשות" וצוין כי שימש "מנהיג החמאס". בגרסה השלישית הוא איבד את התואר "מנהיג החמאס" והפך ל"תושב עזה". בגרסה האחרונה העדכנית גם כיום [2011] נכתב כדלהלן: "אחמד איסמאעיל יאסין – בן 68, תושב עזה, נהרג ב-22.03.2004 בעזה מירי טיל ממסוק. היווה יעד להתנקשות. פרטים נוספים: באירוע נהרגו שלושת עוזריו ועוד חמשה עוברי אורח". כמו-כן, הוכלל השיח' אחמד יאסין ברשימת הפלשתינים אשר "לא ידוע אם השתתפו בלחימה בעת שנהרגו".

אבל היו גם מקרים שבהם 'בצלם' היו יותר החלטיים. אפשר למנות למשל את המקרה שבו הואשמה ישראל בהרג שני "תושבי עזה" ש"עבדו בפרדס בשכונת א-שיח' רדוואן", ו"לא השתתפו בלחימה בעת שנהרגו". האמת: מדובר בשני לוחמי כוח מיוחד של ועדות ההתנגדות העממית, שתרגלו בפרדס פעולת תגמול נגד ישראל. כך היה גם במקרה של ה"שוטר" העזתי מוחמד אל-כחלות, ש"נהרג" למרות ש"לא השתתף בלחימה" בעת ש"עמד ליד מכוניתו במהלך פלישת הצבא לאזור". ושוב, האמת: מדובר בלוחם גדודי עז א-דין אל-קסאם של חמאס, שכיוון באותה עת מתקפת מרגמות על כוח צה"ל.

אפשר גם להמשיך ולהזכיר את ה"דייג" ש'בצלם' לא טרחו להזכיר כי הצטרף לשורות אל-קסאם; את ה"אזרח המצרי" שהיה למעשה פעיל הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי ברצועה ועוד ועוד. פרקטיקה דומה של מניית הרוגים "ללא כיסוי" נקט ארגון 'בצלם' גם לאחר מבצע 'צוק איתן'.

ישנן עוד הוכחות רבות לכך ש'בצלם' אינו מקור מידע אובייקטיבי כפי שהוא מתיימר להיות. רק לפני כשנתיים וחצי חשפתי כיצד אחד מפעילי פרויקט "חמושים במצלמות" של הארגון, צעיר בעל עבר פלילי, התקבל ללא כל בדיקה לשורות 'בצלם' והשתמש בציוד שניתן לו כדי לנסות להתחמק ממעצר לאחר שהשליך אבנים על חיילי צה"ל. האם עליו ושכמותו עלינו לסמוך שיביאו תמונת מצב אובייקטיבית מהשטח? לא מופרך להסיק כי בארגון שנסמך על פעילים ותחקירנים פלסטינים ודאי קיימים מקרים נוספים מן הסוג הזה שטרם התגלו.

לא נתגעגע

עכשיו, פעם נוספת מנסה 'בצלם', אחד מארגוני הדגל של 'הקרן החדשה לישראל', לשכנע אותנו שצה"ל הוא הרשע בסיפור הזה. חבר שמעורב בסצנת השמאל הרדיקלי טוען כי ההחלטה להפסיק את שיתוף הפעולה עם צה"ל באה בעקבות שנים של לחץ מצד ארגונים פלסטיניים ואנטי-ישראליים שמנגחים את 'בצלם' על שיתוף הפעולה עם "הכיבוש". האמת, אנחנו בעד. ואם כבר, אולי כדאי שישקול חגי אלעד להעביר את משרדי הארגון לרמאללה, ויתנתק באופן סופי ממדינת ישראל. אם לשפוט על-פי מה שארגונו כתב על צה"ל לאורך השנים, אין ספק שהוא ירגיש בטוח יותר בסביבתם של "המדוכאים" ו"המוחלשים" מאשר תחת מגפו של הקלגס הציוני האכזר.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. כראיה, הארגון מביא סטטיסטיקות של צה"ל – כמה פניות נסגרו בהעמדה לדין.
    הם טוענים מכוון שיש מעט פניות "צודקות" אזי צה"ל לא בודק ולא חוקר וכו'.

    אז מה ?!
    אם הם יגישו 5000 פניות\תלונות ורק אחוזים בודדים של תלונות "צודקות"
    אז שאר התלונות גם צודקות ?

  2. אני זוכרת לפני עשרות שנים ,הייתי פותחת רשת ב בצהרים ושומעת את כרמית גיא הקומוניסטית מעלה לשידור את בצלם מדי פעם ,בתור גורם אידיאליסטי ומופת לכולם.וככה חינכו ודיקטרנו אותנו .במשך עשרות שנים.הם יחנכו את כככככככולם.השבוע או שמה שבוע שעבר אכן כן ,שמעתי בבקר שעה פדגוגית מהסוג הזה.שומו שמיים ערבי הוכה ועונה על ידי שוטרים.ילדים מפגרים עיבריים היום תקבלו כמו שאנחנו מפמפמים לכם כל כמה ימים,איזה יום שלם כמה אתם גזענים בורים ופרמיטיבים.כל היום תקבלו באוזן ,כדי שתשננו שוב ושוב אנחנו גזענים אנחנו גזענים.ככה הם מחנכים אותנו כדי שנהיה מזוכיסטים מלאי שינאה עצמית כמוהם.מזכיר את סטאלין צפון קוראה.מבית המידרש של המולך הפגני האלילי הסטאליניסטי אהרון ברק.

  3. אתם פשוט בדיחה! למה אתם הולכים עם הקו של השמאל? איזה לגיטמציה היתה מלכתחילה לדבר כזה? ארגון שמפריע לפעילות מבצעית של צה"ל?

  4. אני מניח שהסיבה האמיתית להתנתקות 'בחלם' מצה"ל היא שהארגון לא הצליח לספק סחורה משובחת לאותן מדינות אנטישמיות (במיוחד אלו המתהדות בתואר ידידת אמת של ישראל), דהיינו כתבי אישום ומאסרים ארוכים לחיילי צה"ל. מה לעשות שגם כאשר מפקדי צה"ל הבכירים משתדלים ככל שביכולתם (ע"ע ההצהרות של אייזנקוט לגבי הארוע בחברון), עדיין צה"ל נכשל במשימתו לפגוע בחיילי צה"ל באשר הם. מכאן שקופת האירגון מידלדלת והארגון נאלץ להצטמצם בפעילויותיו.