לראשונה: המדינה בוחנת מחדש מתן מעמד למסתננים מאריתריאה

במשרד הפנים בוחנים את הקריטריונים לתושבות, בעקבות הנחיית היועמ"ש ובניגוד לעמדת המדינה עד כה. אלפי עריקים מצבא אריתריאה עשוים להיות מוכרים כפליטים

בקרוב תושבי ישראל? מסתננים מאריתריאה מפגינים בתל-אביב | פלאש90

לראשונה מאז החלה בבדיקת בקשות מקלט של מסתננים אריתראים, המדינה עורכת בחינה מחדש של הקריטריונים להכרה בבקשת מקלט. כך אישר השבוע מנכ"ל רשות האוכלוסין שלמה מור-יוסף בדיון שנערך בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

"לאחר פסק דין בערכאה נמוכה שאתגר אותנו, בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה הנושא של אנשים מאריתריאה נמצא תחת בדיקה", אמר מור-יוסף והתייחס בדבריו לפסיקת בין הדין לעררים מחודש פברואר, לפיה עריקות מצבא אריתריאה יכולה להוות עילה לקבלת מקלט בישראל.

פסק דין תקדימי זה ניתן על ידי הדיין אלעד אזר בעניינו של מסתנן מאריתריאה שערק משירות צבאי במדינתו וביקש לערער על דחיית בקשת המקלט שהגיש. למרות העמדה שקבע משרד הפנים לפיה עצם השתמטות או עריקות מצבא אריתריאה אינן מהוות עילה להענקת מעמד, קבע הדיין אזר כי "המערער הוכיח חשש מבוסס היטב לרדיפה בשל דעה פוליטית המיוחסת לו על ידי שלטונות ארצו", והורה להעניק לו מעמד פליט.

בשל משמעות הפסיקה הזו העשויה להשפיע על אלפי בקשות מקלט של מסתננים מאריתריאה, ערערה המדינה לבית המשפט המחוזי אך הדיון נדחה פעמיים לבקשת המדינה. בבקשת הדחייה השנייה שהוגשה לפני כשלושה שבועות, נכתב כי למרות שחוות הדעת של רשות האוכלוסין משנת 2013 קבעה כי עריקה מהצבא איננה מספיקה לשם קבלת מקלט, הנחה היועץ המשפטי לממשלה את הדרגים המקצועיים לבצע בחינה מחדש ולקבוע קווים מנחים להבהרת הנסיבות שיובילו לאישור בקשת מקלט.

משמעות החלטה תקדימית זו, העומדת כאמור בניגוד מוחלט לעמדת המדינה עד כה, היא הגדרה מחדש של הקריטריונים לבקשת מקלט, כך שיהיו עשויים לכלול גם עריקות מצבא אריתריאה. החלטה כזו עשויה להוביל להענקת מעמד פליט לאלפי מסתננים אריתראים השוהים בישראל, וכעת אישר אותה מנכ"ל רשות האוכלוסין בדבריו בכנסת.

במשרד המשפטים אמרו ל'מידה' כי הבחינה נערכת "בהתאם להחלטת הדרג המדיני בנושא שהתקבלה בפורום הבכיר ביותר, ועל דעת היועץ המשפטי לממשלה". ברשות האוכלוסין הוסיפו כי "בימים אלו נעשית עבודת מטה בנושא ועדכון יימסר לבית המשפט במסגרת ההליך המשפטי".

בעמותת 'עוטף תחנה מרכזית' המייצגת את תושבי דרום תל-אביב אמרו ל'מידה' כי "ישראל אינה מחויבת להעניק מעמד פליט לאריתריאים", וקראו לראש הממשלה ולשר הפנים "להכריז בבית המשפט כי עריקה אינה מהווה עילה לפליטות ולנקוט באופן מיידי בצעדים הדרושים להרחקת המסתננים מישראל".

מחלק מעמד למסתננים, לא מגרש תומכי טרור

זו היא אינה הפעם הראשונה בה בית הדין לעררים (הערכאה השיפוטית הדנה בהחלטות משרד הפנים) בכלל, והדיין אלעד אזר בפרט, פוסק החלטות המנוגדות לעמדת המדינה ומעניק מעמד למסתננים. כפי שנחשף ב'מעריב', רק בשבוע שעבר החליט אזר לחייב את שר הפנים אריה דרעי להעניק מעמד תושבות זמני למבקש מקלט מחבל דרפור שבסודן, שהסתנן לישראל לפני שש שנים, וזאת בניגוד לפסיקת בג"ץ בעניין.

אלעד אזר | פייסבוק

דוגמאות נוספות לכך היו בחודש אוגוסט האחרון, אז חייב אזר את המדינה לדון מחדש בבקשה לתושבות של זוג מסתננים מניגריה וילדיהם. לפני כשנתיים חייב אותו אזר את המדינה להעניק אישורי עבודה לשלושה מסתננים מדרפור.

בעבר נחשד אזר בזיוף פרוטוקולים של שימועים לעובדים זרים, שחלקם לא נערכו כלל לכאורה. לטענת גורמים במשרד הפנים, נציבות שירות המדינה לא בדקה את החשדות נגד אזר למרות שהוגשו לה עדויות רבות בעניין, שנגבו בידי חוקרי הנציבות עצמם.

אך הדיין אזר לא מסתפק רק בהענקת תושבות למסתננים נגד עמדת המדינה. כפי שדיווחנו לפני מספר חודשים ב'מידה', אזר קבע כי אין לגרש את אמו של מחבל שדקר לוחם מג"ב בירושלים, אפילו אם היא תומכת במעשיו הרצחניים של בנה.

“אין זה רלבנטי כלל אם אמנם הביעה העוררת חרטה על מעשה בנה או ‘הודתה’ כי ביצע פיגוע”, כתב אזר, והוסיף כי שר הפנים אינו רשאי “לשקול שיקול לעניין ‘מוסריותו’ של מבקש המעמד, קרי האם הוא אדיש או אף חש סיפוק ביחס לביצוע פיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים”. לטענת אזר עצם העיסוק בעמדתה של האם כלפי רצח ישראלים הוא בגדר “שיקולי נקמה, ענישה והרתעה שהינם זרים לדיון בבקשה לחידוש רישיון ישיבה” לפלסטינים המתגוררים בישראל.

"להורות על הרחקתם"

פסק הדין של אזר עומד בניגוד מוחלט גם לפסיקה קודמת של הדיין מנחם פשיטיצקי שקבע בחודש אוגוסט כי ניתן להחזיר מסתננים אריתראים למולדתם. פשיטיצקי כתב כי לנוכח הפשיעה הגואה מצד המסתננים, כמו גם הסכם השלום שנחתם לאחרונה בין אריתריאה לאתיופיה, על מדינת ישראל “לבטל את מדיניות ‘אי ההרחקה’ הנוהגת כיום בענין המסתננים מאריתריאה… ולהורות על הרחקתם הישירה לאריתריאה”.

הדיין פשיטיצקי מנה בראש הסיבות להרחקה את “הסבל הרב שנגרם מזה שנים לתושבי ישראל הגרים בסמיכות למסתננים”, כמו גם את “הפשיעה המשתוללת ברחובות הערים מצדם של המסתננים”. פשיטיצקי תקף גם את מערכת המשפט על “אוזלת ידה” בכל הנוגע להעמדתם לדין פלילי של המסתננים ומדגיש כי הפתרונות שנוסו עד עתה לטפל בתופעה כמו הקמת מתקן ‘חולות’, חוק הפיקדון והעברה למדינה שלישית – לא צלחו.

נוסף לכל אלו, ציין הדיין שורה של אירועים המצביעים על “שינוי נסיבות פוליטי ואזורי” בגינו ניתן להחזיר אריתראים למולדתם: הסכם השלום בין אתיופיה לאריתריאה, הגבלת השירות הצבאי באריתריאה ל-18 חודשים ופסיקת בית המשפט הפדרלי בשווייץ הקובעת כי אין מניעה להרחיק מסתננים לאריתראה.

שלום באריתריאה, אין סכנה בדרפור

כפי שדיווחנו בהרחבה ב’מידה’, אריתריאה חתמה בחודש יוני האחרון על הסכם שלום עם אתיופיה לאחר סכסוך ארוך שנים. מספר שבועות לאחר מכן חתמה אריתריאה על חוזה שלום נוסף עם ג’יבוטי ועל הסכם שיתוף פעולה עם סומליה, ושינם אף דיווחים על שיחות להסדרה עם סודן. מזכ”ל האו”ם אנטוניו גוטרש בירך אז על ההסכמים שהושגו בין ארבע המדינות ואמר כי הם "ישיבו את השלום והיציבות לאזור ומהווים דוגמה חיובית לעולם כולו".

בנוסף, לפני כחודשיים נבחרה אריתריאה לחברה במועצת זכויות האדם של האו"ם, ולפני כחודש החליטה מועצת הביטחון של האו”ם לבטל את הסנקציות שהוטלו על אריתריאה לאחר שארצות הברית הסירה את התנגדותה למהלך. ההחלטה קבעה כי יש להסיר את האיסור על מכירת נשק לאריתריאה, וכמו כן לבטל איסורי נסיעה והחרמת רכוש של בכירים במדינה.

יונתן יעקבוביץ', מנהל הפעילות במרכז למדיניות הגירה ישראלית, אמר אז ל'מידה' כי ההתפתחויות האחרונות באריתריאה "שומטות את הקרקע מתחת לטענה כי כל מי שעזב את המדינה צפוי לסכנה אם יחזור לארצו". גם ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאחרונה לנושא, כשאמר בכנס בחירות בתל-אביב כי “הסכם השלום שנחתם בין אתיופיה לאריתריאה יכול להאיץ את המשך הוצאת המסתננים מישראל”.

מנהיגי אתיופיה ואריתריאה חותמים על ההצהרה המשותפת | Yemane Gebremeskel

בתוך כך, ביום ראשון הקרוב צפויה המדינה להשיב לבג"ץ בעניין הכוונה להעניק מעמד למסתננים מדרפור. כפי שדיווחנו לפני כחודשיים, התכוונה המדינה להעניק מעמד למסתננים רבים מדרפור, וזאת על אף כי כבר בשנה שעברה משרד האו”ם לעניינים הומניטריים הודיע כי דרפורים יכולים לחזור בבטחה לארצם. לאחר מחאה שקמה ברשתות החברתיות ומצד תושבי דרום תל-אביב הוחלט בממשלה לבטל את המהלך, וכעת צפויה המדינה לעדכן את בית המשפט בנוגע ללוח הזמנים לבדיקת בקשות המקלט של מסתננים מדרפור.

תגובות

מרשות האוכלוסין נמסר בתגובה: "בחינה של בקשות למקלט של אריתריאים נעשית בהתאם לחוות דעת  של הרשות בעניין טיפול בבקשות למקלט של אריתריאים בישראל. במסגרת ערעור שהמדינה הגישה על פסק דינו של בית הדין לעררים בעניין  חוות הדעת, הודיעה המדינה כי היועץ המשפטי לממשלה הנחה את הדרגים המקצועיים במדינה  לבצע בחינה בכל הנוגע  לקביעת קווים מנחים להבהרת הנסיבות שייחשבו כ"דבר מה נוסף" (מעבר לטענות עריקות לבדן) על-מנת שמקרים שיבואו בגדרי הקווים המנחים אכן יובילו לאישור בקשת המקלט. בימים אלו – נעשית עבודת מטה בנושא ועדכון יימסר לבית המשפט במסגרת ההליך המשפטי".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "מנכ"ל רשות האוכלוסין, פרופ' שלמה מור-יוסף, ציין בדיון בוועדה לביקורת המדינה כי נושא הקריטריונים שבהם משתמשת רשות האוכלוסין לבחינת בקשות המקלט של יוצאי אריתריאה נמצא כיום תחת בדיקה. זאת, בהתאם להחלטת הדרג המדיני בנושא, שהתקבלה בפורום הבכיר ביותר, על דעת היועץ המשפטי לממשלה. החלטה זו דווחה ע"י המדינה לבית המשפט המחוזי בתאריך 24.10.2018, במסגרת הדיון המתנהל כעת בתיק עמ"נ 12154-04-18 מדינת ישראל – רשות האוכלוסין וההגירה נ' פלוני".

עמותת 'עוטף תחנה מרכזית' מסרה בתגובה: "הממשלה מיישרת קו עם היועץ המשפטי, שמיישר קו עם השופטים, שמיישרים קו עם הנורמות האובדניות של חלק ממדינות אירופה. אך ישראל היא מדינה עצמאית, ואם אירופה מעניקה מעמד פליט לעריקים אריתראים – ישראל אינה מחוייבת לכך. החידלון של הממשלה בנושא המסתננים מביא אותה בהכרח, פעם אחר פעם, לכניעה לדרישות המסתננים וסייעניהם בשמאל הקיצוני. התנהלות זו נוגדת את עקרונות חוק הלאום ופוגעת קשות בתושבי דרום ת"א והשכונות החלשות. אנו קוראים לרה"מ ולשר הפנים להכריז בבית המשפט כי עריקה אינה מהווה עילה לפליטות, ולנקוט באופן מיידי בצעדים הדרושים להרחקת המסתננים מישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

20 תגובות למאמר

  1. אין לנו מי שיעזור לנו. אין. כמו שאמר השופט על ביטול חקיקת הכנסת בנושא המסתננים: הפסיקות הותירו את מדינת ישראל ללא שום הגנה נגד פלישה לא חוקית.

    אנחנו בגיא צלמוות!!!

    1. צריך להכיר בעובדה שבישראל (וגם במדינות מערביות אחרות) מתנהלת מלחמת אזרחים סמויה. מצד אחד, ישנו הרוב הדומם שכלל אינו מודע למלחמה זו. מצד שני, יש רשת, אמנם ללא אירגון ממעל, אומנם ללא קשרים רשמיים, אבל עם מטרה ברורה וידועה, גם אם לפעמים הטיה אינטואיטיבית. המטרה היא החרבה של מדינות התרבות המערבית, שהן, מה לעשות, מדינות האדם הלבן.

      השיטה: החלפה דמוגרפית של אנשים ארופאים (קריא, לבנים) באנשים מתרבות אנטי אנושית, איסלם, ואפילו יותר רצוי, ממדינות נחשלות ואנשים כמה שיותר רחוק מאירופאים.

      אם לא נתעורר ונחשוף את הגייס החמישי האובדני (הבוגדים יודעים שאםיצליחו, הם עצמם לא יישרדו, ולמרות זאת, ממשיכים), נמשיך להתפעל איך השפויים אינם באמת שולטים.

      מלחמת שמד של השמאל.

  2. מי מנהל את המדינה הזו? נבחרי הציבור או משפטנים? באיזו סמכות דיין רשאי להעניק למסתנן מעמד אם ההחלטה על פי חוק הכניסה לישראל לנתינת מעמד היא באישור שר הפנים בלבד? מי מפקח על השופטים כשהם עוברים על החוק?

    1. לקרן להשמדת ישראל יש כסף כמו זבל: בכל מקום שאפשר להפריע לנתניהו או להשחיר את דמותו ואת דמות בני משפחתו יגיע שליח של הקרן ויתחזה לאוהב ישראל ולאומי. אם נתניהו לא היה ימני אתה וידידיך לא הייתם תוקפים אותו ככה 24/7.

    2. אם לא ביבי אז יבוא אחד ממאגר ההרס כמו יאיר לפיד או גבאי ויהרוס הכל במחי יד. תגיד תודה שיש לנו את נתניהו. המון תודה. ועדיין קיימת סכנת נפשות שהשמאל יעלה לשלטון בגלל טיפשים מהימין שמקטרים נגד ביבי ויצביעו לכל מיני מפלגות קיקיוניות ויזרקו מאות אלפי קולות לפח ויעזרו לסמול לעלות עם די 9 על מדינת היהודים. לטיפשות ידוע שאין קץ.

  3. היה טוב גם לבדוק האם השופט הלא נכבד אזר ודומיו מקבלים שוחד תמורת יחס "אנושי" למסתננים.
    ובאופן כללי זה מוסיף לדרישה להגדיר בחוק מעמד היועמ"ש הממשלה ולמנוע ממנו להתערב בניגוד לעמדתה בכל עניין ועניין.

    1. זה לא כסף, זו אידיאולוגיה של השמאל ששולט למעשה במדינה.

  4. עריקים
    תבחנו היטב לאן העריקים מזרימים את הכספים שהם מרוויחים בישראל
    ב 10 לחודש כולם נ7הרים למשוך את הכספים מהבנקים ומעבירים לאריתראיה
    שם הם בונים וילות פותחים עסקים בכלום כסף

  5. הם מוכרים אותנו במיליון דרכים. דיויד אייק אומר שהאליטה ששולטת בעולם עושה חילופי אוכלוסין והשפלים והניקלים שמנהיגים אותנו מחוברים חזק לסדר העולמי הניו וורלד אורדר. היכניסו אותם פנימה שינהלו אותם ואותנו. זה הרי קצה הקרחון האריתראים . הם מכניסים לפה מיליוני זרים מערב אוקראינה הודו סין אריתראה סודן ואיפה לא. הנה רוצים להביא אלפי פיליפינים לאיזה עבודה. ישראל מלאה מיליוני זרים שחדרו והישתלטו. זה סרט אימה מזוויע. מינגד המדייה המפוברקת משווקת מאות אלפי דרכונים ליהודים כדי לסלק אותם מארצם אדמתם. הם רוצים לסלק יהודים ולהכניס זרים שישתלטו על המדינה. לא להאמין תחת שילטון הליכוד והגמרא שמדורדרים בטרוף עם כחלון. וכל שאר הכנסת המופקרת ואהרון ברק שדרכו מלאה אופל. תוכנות פרזטיות של הרס וחורבן מלאות וירוסים שולטות עליהם ומתכנתות אותם להרוס ולהחריב את המדינה בכל הדרכים האפשריות. להשתיל מיליוני שבבים בעם שיהפוך עבדים ולהביא עלינו סוף קפוט. הביון כולו מדורדר המישפט לא שופט ביכלל כולו עברייני. המדייה פיקטיבית המישטרה אין בה שום שיטור הפנטגון הישראלי מפברק סיפורים הגמרא כולה מדורדרת ואנה אנחנו באים. העירייה גם .תוכנות שולטות בכל חור במדינה ומטרתם להחריב אותנו. לא להאמין כמה כוח מטורף יש בהם. דיוויד אייק אומר המון דברים ורובם או כולם רלוונטים לנו. הוא מספר הכל. זה קורה בעולם כולו והאליטות היכניסו זאת לישראל כי שפלות ומופקרות הם. זה ניקרא דיפ סטייט סיקרט סטייט שדו סטייט. ממשלת צללים זרה ראתה מי עומד מולה בישראל פקידות מושחתת עד העצם אליטות מופקרות שימכרו עצמם ועמם לשטן תמורת שקל וניכנסה. הם כל הזמן מחפשים מדינות שנישלטות על ידי דיקטטורות מושחות כמו מדינת ישראל הדיקטטורית. ניכנסות ומבצעות זממם. אויה לנו שאלה מנהיגנו.עם ישראל צריך לקום ולסלק רשעים אלה. להחליף במקורקעים מוסריים שיחזירו אותנו הבייתה לאלוהי צבאות ישראל העיברי התנכי. הנביא משה היציל עם עבדים וגם אנחנו עם עבדים מורצעים כמו שרצעו את העבד בתקופה התנכית באוזנו. פה עושים את הרציעה השבבית ביד במצח וכל מני דרכים.

  6. אלה שסובלים מהמסתננים בשכונות.הם הכי חלשים.וגם מאוד פסיבים.חבר שלי גר בתקווה כל הבניין שלו מסתננים.הוא מתלונן תמיד.אמרתי תתרום 50 שקל לוועד של דרום תל אביב.כך תרגיש שעשית משהוא.אמר לי צודק ועד היום לא תרם.אין לתושבי הדרום גב.ופה הבעיה.לפחות שיהיה להם סיוע.למשל סיורים בבוקר.צהריים.ערב.של מתנדבים שיפטלרו בשכונה.או הצטיידות בכלב לכל מאויים.שמירה הדוקה של מתנדבים על גינות משחקים.ליווי נערות.וזקנות.לצערי הם מוזנחים ונטושים.המשטרה לא מועילה להגנה.היא כח מהאום. אין להם תמיכה כלכלית.וגם הפסיביות שלהם לא מועילה.מי שגרם למסתננים להגיע לשכונטת זה בעלי הדירות שמשכירים להם.והם ימנים.חילונים.חרדים.דתיים.אשכנזים ומזרחיים.הם הגורם הראשון במעלה לכניסתם.כך שהאשמה היא על אנשי הימין שמשכירים להם לא פחות מהשמאל שמונע הוצאתם.אילו לא השכירו להם דירות מזמן הם היו נשברים ובורחים.

    1. שומו שמים!
      האם המדינה היהודית מתאבדת? מי יוכל להציל את היהודים מעצמם?
      האם לא למדנו דבר? חיסול עצמי והעם שותק?
      להעמיד לדין את האחראים! לגרש מיד את הפושעים המסתננים!

  7. מתי יהיה תחקיר שיחשוף מיהו החלטה המשפטית אלעד אזר , שמדינת כל אזרחיה בראש מעיניו ?

  8. מדובר בשופט לא ראוי, שיש לעשות הכל על מנת לסיים את ההעסקה שלו.
    האיש מסודר ומפוטם בכסף, רואה רק צד אחד של הבעיה – אבל למרבה הצער, לא את הצד הנכון.
    בקיצור, ואם לצםצם את התגובה למילה אחת

    אידיוט.

  9. הגוים (גנטית) האתאיסטים מאירופה שהסתננו לתוך עם-ישראל במשך הדורות ושהיו אחראים בפועל לעידוד האנטישמיות ותוצאות ההשמדה,ממשיכים את תפקידם השטני בעולם ובארצם של היהודים ללא שום הפרעה,כאילו לא הייתה מעולם שואה!

    אם "יהודי" אומר לגוי האנטישמי שהיהודים כובשים ורוצחים,איזה טענה יש כנגד הגוי האנטישמי?

  10. פרופסור מור יוסף בסרטון קורא מתוך הדף שיש 11,000 מסתננים מאוקראינה!

    הנתונים הרשמיים מצביעים על קרוב ל-78,000!

    יהודים! אתם רוצים לחיות? או להשחט יחד עם ילדכם בזמן המלחמה הגדולה הצפויה מרוסייה ומדינות-ערב!

    אבוי לכם לגלות מה אותם מסתננים חושבים עליכם באמת,וביום שתהיה מלחמה כוללת בחוץ ובפנים,מאוחר מידי יהיה לשנות את המציאות!

    לישראל אין מספיק כוחות ביטחון ואזרחים כדי להלחם בפוגרומים בבית ובמלחמות בחוץ!

    אם לא נתעורר ברצינות,השואה זה רק קדימון לאנטישמיות הגואה בעולם!

  11. תגידו כשנכנסו כל המסתננים כמו נהר שוצף איפה היו הצבא ?ישנו ולא ראו אהה?אבל ששש פרה קדושה אסור בדמוקרטיה שלנו לדבר על הצבא …. וחלב שנשפך לא תופס פה,לוקחים סמרטוט ולביוב!