"אפליה, נפוטיזם וניצול": דו"ח חדש חושף חשדות חמורים לשחיתות באונר"א

שני בכירים בארגון נאלצו לעזוב את תפקידם בעקבות חקירה פנימית שפתח האו"ם על "התנהגות בלתי הולמת". ראש הסוכנות מואשם כי קידם אישה עמה היה בקשר רומנטי

ראש אונר"א פייר קרהנבול | צילום מסך

בכירים באונר"א ביצעו עברות אתיות וחשודים במעשי שחיתות חמורים, כך עולה מדו"ח פנימי של מחלקת האתיקה בסוכנות האו"ם העוסקת בסיוע לפליטים הפלסטינים וצאצאיהם במזרח התיכון.

על פי סוכנות הידיעות AFP, הדו"ח מתאר "האשמות מוצקות ומאומתות" לגבי סדרה של עברות חמורות בתחום האתיקה שנעשו על ידי בכירים בארגון, כולל העומד בראשו, הנציב הכללי פייר קרהנבול. בין השאר דיווחו בסוכנות הידיעות על חשדות ב"התנהגות מינית לא נאותה, העדפת מקורבים, נקמה בעובדים, ניצול כוח ואפליה ועברות בלתי הולמות נוספות", וזאת על מנת "להשיג רווח אישי, לדכא התנגדות לגיטימית בקרב עובדי הארגון ולהשיג מטרות אישיות".

הדו"ח החמור הוצג בפני מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בחודש דצמבר האחרון, ובמסגרת הבדיקה שנפתחה לאחר מכן ביקרו חוקרי האו"ם במשרדי אונר"א בירושלים ובעמאן על מנת לאסוף מידע הקשור להאשמות. על פי האו"ם, לפחות בכיר אחד באונר"א נאלץ לעזוב את הסוכנות בשל "התנהגות בלתי הולמת" הקשורה לחקירה, ובכיר אחר התפטר בשל "סיבות אישיות".

אורי עקביה, חוקר מדיניות בפורום קהלת שפרסם בעבר מחקר מקיף על אונר"א בשיתוף עם פרופ' עמיחי מגן, אומר בשיחה עם 'מידה' כי הוא אינו מופתע לשמוע על ההאשמות החדשות בשחיתות: "מדובר בארגון מושחת מיסודו, שבמשך שנים מתעקש לא לבצע את מטרתו האמיתית שהיא שיקום פליטים ויישובם מחדש, כמו שנהוג בכל משבר, ובמקום זאת משתמש בכספים שהוא מקבל כדי להנציח את הסכסוך ולקבע את הפליטים כקלף פוליטי נגד ישראל".

לדברי עקביה, אין זו הפעם הראשונה בה אונר"א מנצל את החסינות תחת דגל האו"ם כדי לקחת חלק בפשעים. "כולנו זוכרים איך מחבלי החמאס בעזה הסתירו טילים בבתי ספר של אונר"א, ואחר כך שיגרו אותם כדי לרצוח אזרחים ישראלים. ארגון שמשתתף בפשעי מלחמה ויוצא מזה בלי שום עונש, אין פלא שיתגלו בו גם מקרים אחרים".

איך היית מציע למדינת ישראל לפעול מול אונר"א?

"ממשלת ישראל צריכה להסב את תשומת הלב של המדינות במערב שמממנות את אונר"א להתנהלות הבעייתית של הארגון. ההאשמות הנוכחיות בשחיתות ובעוד התנהגות פסולה הן סיבה נוספת מני רבות כדי להפסיק לממן את הארגון המושחת הזה".

מצב משבר

בתגובה לשאלות בעניין שנשלחו מסוכנות AFP, אמרו באונר"א כי "בשל טבעו של הסכסוך והסביבה הפוליטית המורכבת בה אנו פועלים, אונר"א הוא הארגון המבוקר ביותר מבין סוכנויות האו"ם".

הנציב הכללי של הסוכנות, פייר קרהנבול השווייצרי, אמר בתגובה לחשדות נגדו כי "אם החקירה הנוכחית – לאחר שתושלם – תעלה ממצאים הדורשים צעדי תיקון או פעולות הנהלה אחרות, לא נהסס לבצע אותן". על פי הדו"ח קרהנבול עצמו נחשד כי בשנת 2015 בכך שקידם אישה עמה היה מצוי בקשר רומנטי לתפקיד יועצת בכירה בארגון, ובנוסף סידר עבורה טובות הנאה כמו טיסות במחלקת עסקים ברחבי העולם.

כל זה מתרחש כאשר סוכנות אונר"א נמצאת במשבר כלכלי קשה לאחר ההחלטה האמריקנית להפסיק את מרבית התמיכה בה. בחודש מאי אמר השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ייסון גרינבלט למועצת זכויות האדם של האו"ם כי יש לפרק את הסוכנות אשר "נכשלה לסייע לפלסטינים" ולהעביר את סמכויותיה למדינות המארחות את הפליטים. בחודש שעבר פנו באונר"א לעשרות מדינות ברחבי העולם בבקשה להגדלת התרומות לתקציב הסוכנות, המוערך בכמיליארד דולר בשנה.

בפרשה אחרת שנחשפה לפני כשלוש שנים בעיתון לבנוני, דווח כי לפחות 36 נשים פלסטיניות נפלו קורבן להטרדה ולניצול מיני במהלך עבודתן באונר"א ובארגונים בינלאומיים אחרים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר