עכשיו מעונן: סתיו שפיר שרפה את דרכה החוצה מהכנסת

לכריזמה יש ערך פוליטי בהלהבת מצביעים והעלאת נושאים חשובים לסדר היום, אך היא נוטה להיות שטחית, מסיחה את הדעת ממהות ואינה מחזיקה לאורך זמן

הבינה את כוח המצלמות. ח"כ סתיו שפיר | Heinrich-Böll-Stiftung

סתיו שפיר הכריזה ביום רביעי האחרון על הסרת מועמדותה בבחירות הקרובות, ובכך תביא לקיצן שבע שנים של פעילות בשורות שלוש מפלגות שהניבו מעט הישגים פרלמנטריים אך הרבה מאוד כותרות ורעש תקשורתי. כבר בצעדיה הראשונים בזירה הציבורית אי שם ב'מחאת רוטשילד' של קיץ 2011, שפיר התבלטה בזכות שתי תכונות עיקריות. ראשית, אפשר היה להתווכח עם עמדותיה ולחלוק עליהן באופן נחרץ, אך היא לרוב הפגינה עקביות במחויבות לעקרונות הבסיסיים בהם האמינה. שנית, הרבה לפני העידן הנוכחי בו נראה כי נבחרי הציבור איבדו את הבושה שבקידום עצמי מעושה, שפיר הייתה בין הפוליטיקאים הראשונים בישראל שהבינו את כוח המצלמות, הפרובוקציות והציטוטים מעוררי המחלוקת, ושכללה אותו לדרגת אומנות. בכך היא הייתה מותאמת היטב לעליית הרשתות החברתיות בהן רגשות ולייקים חשובים יותר מרעיונות, מעשים ומדיניות.

אלו תכונות נהדרות לפעיל חברתי, אך לא בהכרח אידיאליות עבור נבחר ציבור. כמובן שמחויבות ועקרונות מסייעים בפוליטיקה, אך זו דורשת גם נכונות להתפשר ויכולת משא ומתן וסיכום עסקאות. נטייתה של שפיר לפתוח בתגרות טוויטר ולפרסם תוכניות גרנדיוזיות בפייסבוק פעלה לבסוף נגדה, כמו גם הלהיטות לתקוף את חברי מפלגתה ומנהיגיה. לכריזמה יכול להיות ערך בפוליטיקה בכל הקשור להלהבת המצביעים ודחיפת נושאים חשובים לסדר היום, אך היא נוטה להיות שטחית, מסיחה את הדעת ממהות ואינה מחזיקה לנצח. אמנם המיצוב של מי שבאה מחוץ לפוליטיקה במטרה לשנות אותה לטובה סייע לשפיר ותדמיתה בשנים הראשונות לפעילותה בכנסת, אבל כפי שהראו הסקרים האחרונים בטרם הודעת הפרישה שניבאו לשפיר סיכוי אפסי להיבחר לכנסת הבאה ברשימה עצמאית – גם לקלף המהונדס של האאוטסיידרית יש השפעה מוגבלת שפוחתת עם הזמן.

סתיו שפיר בהודעה דרמטית. אוהבת אתכם ♥️

Posted by ‎Stav Shaffir סתיו שפיר‎ on Wednesday, January 15, 2020

למרות תשומת הלב הרבה שמשכה סתיו שפיר כחברת כנסת, ניתן להגדיר את הישגיה כפרלמנטרית כמעורבים. כתבנו בעבר מעל דפי אתר זה בהרחבה על התבטאויותיה השנויות במחלוקת (ולעתים שגויות עובדתית) בנושאים כמו היחסים עם יהדות ארה"ב, מערכת הבריאות וציונות, ופרופ' עומר מואב ביקר בחריפות את הצעותיה ההרסניות לרגולציה בשוק השכירות. לכולנו זכורים הסרטונים הדרמטיים בהם שפיר מרימה את קולה בדיונים בוועדות הכספים ולעתים קרובות גם מסולקת מהם לעיני המצלמות, אם כי כפי שחשפה שירית אביטן-כהן ב'מקור ראשון', נוכחות קבועה בוועדה לא הייתה הצד החזק שלה. גם ועדת השקיפות בה מתגאה שפיר לא רשמה הישג ממשי, מלבד כמה כותרות וצעקות בערוץ הכנסת.

בשנת הבחירות האחרונה בה חברה בין השאר לאהוד ברק וניצן הורוביץ עמדה שפיר בחזית של כמה קמפיינים זועמים נגד “הדתה”נגד השחיתות, נגד המצב הכלכלי והביטחוני ואפילו נגד השריפות באמזונס. גולת הכותרת הייתה תכנית “הכלכלה הירוקה” שנחשפה בטקס רב-רושם בחודש אוגוסט והתבררה במהרה כעוד פנטזיה בזבזנית וחסרת תוחלת. באופן אירוני, הודעת הפרישה הזמנית של שפיר הגיעה בדיוק באותו השבוע בו החל ייצוא הגז מישראל למצרים, מה שבוודאי לא הוסיף למצב רוחה של מי שהייתה מהמתנגדות הקולניות למתווה הגז. המשותף לעיסוקה של שפיר בכל הנושאים האלה היה התמקדות בהטפת מוסר במקום הצעת פתרונות ורעיונות מדיניות מעשיים, וכפי שהתברר לבסוף לא רק לשפיר אלא גם למפלגת העבודה שהתרסקה יחד עימה – כאשר הטריק היחיד שלך הוא רטוריקה דמגוגית ומתקפות אישיות, בשלב כלשהוא הוא הופך לחרב פיפיות. האם כל זה ישמש כלקח לדור הבא של מועמדים צעירים שחולמים על פריצה לפוליטיקה? כנראה שלא.

דווקא בפרישתה הזמנית מן החיים הפוליטיים, סתיו שפיר גילתה אחריות מפתיעה במידה מסוימת. לאחר שהשתעשעה לרגע במחשבות על ניסיון ריצה עצמאי במסגרת 'התנועה הירוקה', שפיר הבינה שכל קול שתבזבז על ריצה חסרת תקווה יפחית מסיכויי גוש השמאל לנצח, ויודעת שלאור האיחוד שהותיר אותה בחוץ הסיכוי הזה יגדל בלעדיה. במצב הזה, ירידה מהבמה תוך הבעת "דאגה לגורל ישראל" והשארת פתח לשיבה עתידית הייתה הצעד הנבון מבחינתה. נקווה שגם מקביליה בימין ידעו לגלות לפחות את האחריות המינימלית הזו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

26 תגובות למאמר

  1. סתו שפיר לא ״גילתה אחריות״ בפרישתה אלא פשוט צייתה. המהפכנות של השמאלנים נגמרת בדיוק במקום שבו מתחילים האינטרסים האישיים שלהם.

    1. אינני מבין מה "גדולתה" של סתיו שפיר,
      אחת שצועקת ונדחפת להתראיין בכל הזדמנות,בלי לומר דבר בעל ערך.
      מנסה לבלוט…להצטלם במקום הנכון….
      אולי הציבור מטומטם,אך הציבור מאד חכם !

  2. בימי גבאי ראיתי אותה מעלה קמפיינים שבסוף השם שלה הופיע בסוף במקום מפלגת העבודה …. השתן עלה לה לראש והיא לא מבינה מה זאת עבודה קבוצתית ופה כשלה….מאוד מקווה שתחזור עם תובנות ותישתלב חזרה בפוליטיקה

  3. אם כבוד הכתב היה פחות פופוליסטי וניזון פחות מעיתונים ויותר מעובדות – בדיברי ימי הכנסת: הדתתפות בישיבות, חוקים שהגישה ועוד היה מדייק יותר – אולי, במסרנות.
    אבל למה לעובדות לבלבל אותנו …

  4. סתיו שפיר נראתה מתחילת הדרך כדימוי של perfectly electable Israeli WASP בעיני אנשים שאינם ישראלים. תחושת הבטן שלי הייתה שיש מאחוריה מישהו (גוף). תחושה זו התחזקה כאשר מיד לאחר שנבחרה ו'נאלצה' לפעול במסגרת פרלמנטרית שבה ישב למרות הכל, כמה חוקים וכללים כמו גם מצלמות שלא כבות כאשר אתה רוצה, הסתבר שהיא נטולת כל כישורים ארגוניים, אינה עקבית ובעלת כריזמה של חשופית. יתרת שבע שנותיה היו לא מעבר להתקדמות מכוח האינרציה ובעיקר שריפת שאריות הדלק של מפלגת העבודה. ומכשאלה תמו: תמה הקריירה שלה. שאלת סתיו שפיר מעולם לא הייתה 'למה כשלה' אלא 'איך לכל הרוחות שרדה בפוליטיקה כ 7 שנים'?

  5. מגיע לה.מי פוגע באדם
    ולא חשוב מי
    מקבל חזרה אותו דבר

  6. חלק גדול מהמאמר שלך שגוי מאוד.
    סתיו עברה למרץ במסגרת המחנה הדמוקרטי, הצילה את מרץ מהתרסקות בבחירות מספר 2. קרבות אגו של אנשי מרץ הביאו להפרת הסכם המחנה הדמוקרטי.
    חברי הכנסת במרץ חששו מהכוח שלה.
    בסקרים לפני הפיצול סתיו קיבלה יותר מ 2 מנדטים.
    לפי התגובות בפייסבוק מרץ הפסידה לפחות 2 מנדטים מהסילוק של סתיו. אתה תראה את המציאות הזו בתוצאות הבחירות.
    לפעמים גם משנה מסר ברור ועקבי. בנושא השקיפות וחלוקת כספים מתחת לשולחן השתנה הרבה בזכות המאבקים של סתיו. ח״כ שעובד 40 שנה על חוקים פעמים רבות משפיע פחות מחבר כנסת שמעלה נושא לא תקין לשיח ומשנה נורמות.

    1. מהתגובה שלך אפשר להבין שה'מחנה הדמוקרטי' הייתה מפלגה שורשית. 'שכחת' (לא בתום לב) שקודם הגברת ערקה לקומבינת ה'מחנה הדמוקרטי' ואז זרמה איתה למר"צ. על השטות המביכה של 'לפי הפייסבוק מר"צ הפסידה 2 מנדטים' לא שווה להרחיב. את כנראה מדור ה y ומיותר לנסות וללמד אותך מידתיות מה היא.

  7. לא חיבבתי אותה ברמה האישית.

    נראית כמו אחת שמוכנה לשרוף את העולם בשביל האמונה שלה, דעאש ג'ינג'ית.

    זה מה שקורה שיש לך דעות מוצקות בלי שכל.

    1. יופי של הגדרה – דעאש ג'ינג'ית עם דעות מוצקות בלי שכל….
      אני הגדרתי אותה פעם "הג'ינג'ית המקפצת"…
      ברוך שפטרנו מעונשה.

  8. הליכוד בעט את אורן חזן והשמאל בעט החוצה את אורן חזן של השמאל.

    1. סתיו שפיר – גב' קוטג'.
      אחת שבאה במקרה לכנסת ואיזה שמולי קפצו לעגלה וניצלו את השעה.
      לא רעיון ולא אידיאולוגיה רק רעש וצילצולים.
      והיא לא היחידה בבית הזה.

  9. היה ברור, שכאשר מי ששלחה אותה למרי האזרחי של שדרות רוטשילד פרשה מהחיים הפוליטיים, במוקדם או במאוחר היא תלך בעקבותיה, גם אם לפני זה תעבור דרך כל מפלגות השמאל מ

  10. אין יותר מפלגות אתניות.מסיבה הזאת צריכים לסגור כל מפלגות דומות ל"ישראל ביתנו".עבר הזמן למשחקים הנ"ל.עולים חדשים שנמצאים במדינה 30-25 שנה מזמן לא עולים.

  11. סתו שפיר פרשה כון שהיא לא משפיע להפך היא מרחיקה מהתסכולים מהרועה מהקינאה ברוך השם שהיא עפה מהנוף הבחורה צריכה טיפול דחוף

  12. רטוריקה דמגוגית ומתקפות אישיות, האם זו לא הגישה של כחול לבן גנץ ולפיד? יחסי ציבור ללא מוצר?

  13. המדיה אמורה להוביל אותנו להיות דעתנים, בפועל הפוך על הפוך מרוב מלל לא רואים את התמונה הכוללת . האמת לא נמצאת האף צד. במאמר הנ"ל חצאי האמת הופכים לאמת! למשל, אזכור מכירת הגז למצרים מוצג כהישג! האומנם! הפוך על הפוך! יתכן שבפועל, היה מוטב לשמר את העתודות לצורכי אנרגיה עתידית של מדינת ישראל. כך היינו אמורים להיות עצמאים בתחום על פני שניים רבות. חומר למחשבה וחשבון נפש.

  14. אל תמהר להספיד ולצקצק בלשונך אדוני הכתב. הגלגל מסתובב לו ואנחנו עוד נראה אותה מובילה מהלכים בעודך מגרד בפדחתך.

  15. דוחה ואגריסיבית אפס ביחבי אנוש ותמיכה כמעט אפסית .אני ראיתי הסקר האחרון שגרם למפלגתה חזרוק אותה..ודם הוברר שיש לה פי מליון מתנגדים מתומכים .משמע כמה עשרות תמיכה ומה עודצריך בן אדם .גם אם הוא שייך לשבט הלבן כדי להיעלם מעיני הציבוהכתבה תא הייתה באה לעולם לולא השבט..

  16. באה מהכלום וחוזרת אל הכלום.
    אישה שהיא כלום!!!
    אם למישהו יש הוכחה כולל היא שיש בה קמצוץ של משהו , שיקום.

    1. היא הייתה שטחית, קולנית ופלקטית מהרגע הראשון שלה בחיים הציבוריים. היה הבדל אדיר בין ראיונות ישירים איתה בתקשורת, בהם הצטיינה בעילגות וקלישאות, לבין נאומים חוצבי להבות בכנסת שגרפו המוני צעירים, שלא הבינו שנאומיה נכתבו על ידי כותבי נאומים מקצועיים. נכנסתי בזמנו חדף שלה בכנסת והסתבר שיטזמות החקיקה שלה היו מינוריות, טכניות, וברובן לא עברו. פחות ממחצית מפעילות תחיקתיץ של מרב מיכאלי, שלמרות שאני לא מתה עליה, היא לםחות אינטליגנטית וחרוצה.

  17. מסכימה עם כל מילה חבל שלא רתמה את המרץ שלה
    להתנהלות מעשית, ולהצאות קונקרטיות.תכלס
    הפשילי שרוולים ותערבבי את קערת" קערת הבשר
    הטחון' הכיני קציצות של ממש" .שיהיה מה לאכול.
    לנגוס'.

  18. סתם שפיר היא סוכנת של הקרן החדשה, ולא מהחכמות שלהם.
    היא לא עבדה מעולם בעבודה של 9 שעות ביום 5 ימים בשבוע, וגם עכשיו היא לא תלך לעבוד בעבודה רצינית ויצרנית, אלא
    תחפש תפקיד באחד מהארגונים של הקרן.