האכיפה הבררנית חוזרת: למה התעכבה חקירת החברה של גנץ

עו"ד יצחק בם שעתר מטעם ארגון 'לביא' בדרישה לחקירת המימד החמישי בראשה עמד גנץ: "במקרים אחרים חקרו בזמן בחירות, זה מעלה שאלות קשות"

המפכ"ל לשעבר אלשיך, היועמ"ש מנדלבליט וח"כ גנץ | צילום מסך, משטרת ישראל

פרשת 'המימד החמישי' בה מעורב בני גנץ שוב עומדת בכותרות. כזכור, הפרשה החלה עם פרסום דו"ח מבקר המדינה בעניין לפני כשנה שהצביע על התקשרות בעייתית בין משטרת ישראל לבין חברת ‘המימד החמישי’ בראשה עמד גנץ, ועל פי הדיווחים אמש מחדשות 12 ו-13, מסתמנת חקירה פלילית בנוגע לקשר בין החברה שבני גנץ היה אחד מראשיה לבין משטרת ישראל. על פי הדיווחים, נכון לעכשיו יו"ר 'כחול לבן' איננו חשוד בפרשה, שבדיקתה צפויה להיפתח רק אחרי הבחירות.

עו"ד יצחק בם, אשר הגיש עתירה לבג"ץ מטעם ארגון 'לביא' בחודש אוגוסט האחרון בדרישה להורות ליועמ"ש ולפרקליטות לפתוח בחקירה בעניין, אומר בשיחה עם 'מידה' כי נראה שלמנדלבליט לא אצה הדרך במקרה זה, לעומת מקרים אחרים. "התחושה היא שליועץ המשפטי לממשלה יש שני הילוכים", הוא אומר ומסביר: "הילוך אחד לנתניהו שהוא הילוך מהיר שמנותק מלוח הזמנים הפוליטי ולכן אפשר לפרסם כתב חשדות לפני בחירות, לערוך שימוע גם כשהפרקליטה המובילה בתיק נמצאת בחופשה בחו"ל, ולהגיש כתב אישום לפני הבחירות מבלי להוציא מראש תעודת חסיון. לעומת זאת יש ליועמ"ש גם את ההילוך האיטי, למשל ביחס ל'מימד החמישי' ואנשי הציבור שקשורים לאותה חברה".

לדברי עו"ד בם, "הדו"ח החמור של מבקר המדינה בעניין התפרסם כבר בחודש מרץ 2019, אבל רק ביוני ביקשו בפרקליטות את החומרים מהמבקר, שהגיעו רק באוקטובר לאחר עתירה לבג"ץ. ארבעה חודשים חלפו מאז, ורק עכשיו מתחילים לחשוב איך ומה לעשות איתם. אז פתאום לוח הזמנים הפוליטי כן משפיע על לוח הזמנים המשפטי, ופתאום אפשר לקבל החלטה רק אחרי הבחירות. לו היה זה הכלל שבענייני פוליטיקאים לא דנים ומחליטים בתקופת בחירות אז ניחא, אבל גם בתיקי נתניהו וגם בפרשת ישראל ביתנו בשנת 2015 ראינו שזה לא הכלל, ושאפשר לחקור ולהעמיד לדין בתקופת בחירות. העובדה שהיועמ"ש מנדלבליט מחריג את 'המימד החמישי' מהכלל הזה מעלה שאלות קשות".

עו”ד יצחק בם | צילום: ויקטור אולחובסקי

בדיווחים מאתמול הודגש שגנץ אינו חשוד בפרשה, אבל איך ניתן לדעת את זה עוד לפני שנפתחה בדיקה?

"יכול להיות שעל פי החומר שהועבר ממבקר המדינה לא רואים את הקשר של בני גנץ למצגים הכוזבים שהציגה החברה בראשותו. יכול גם להיות שהחקירה תראה משהו אחר, ואחרי שיבדקו את הדברים באמת אז יעלו ממצאים אחרים. כך או כך בני גנץ לא יוצא טוב מהסיפור הזה: אם הוא ידע על המצגים הכוזבים הרי זה חמור מאוד והוא שותף לכאורה לקבלת דבר במרמה; אם הוא לא ידע אז הוא נקי מבחינה פלילית, אבל מבחינה ציבורית יש מקום לשאול איך בחברה שהוא עומד בראשה קורים דברים חמורים כאלה מתחת לאף שלו".

הבוקר טען גנץ שהפרסומים בעניין הם בשל לחץ פוליטי שהופעל על הפרקליטות

"אני תמיד בדעה שמותר ורצוי לבקר את מי שמתקראים "שומרי הסף". אנחנו זוכרים היטב איך מי שרצה להחליף את נתניהו הפגינו במשך חודשים ארוכים מול ביתו של היועמ"ש, וגם עכשיו כל מי שחשוב לו שמנדלבליט יתנהל בצורה מאוזנת וללא איפה ואיפה, צריך להזכיר לו שהוא כפוף לדין וחייב למצות אותו עם כל מי שלגביו מתבררים חשדות".

כיצד המשטרה יכולה לחקור פרשה שעל פי החשד אנשיה מעורבים בה?

"זאת שאלה מורכבת ועדיין לא ברור מי יחקור את זה ואיך. אם יש חשד שאנשי משטרה היו מעורבים בעבירה פלילית, מי שצריכה לחקור היא מח"ש. אם החשד הוא שהשוטרים עצמם לא מעורבים בעבירה, אז המשטרה צריכה לחקור ותאלץ להוציא החוצה את כל הכביסה המלוכלכת. לפי מה שאני מבין ולפי דו"ח המבקר, יש כאן לכאורה עירוב של אי-תקינות מנהלית מצד המשטרה שעצמה עין ועשתה הנחות גדולות ל'מימד החמישי', יחד עם חשד להתנהלות פלילית מצד החברה. מבחינת גילוי האמת, אני כבר לא יודע מה עדיף. מח"ש לא בדיוק מתגלה בתפארתה בחקירות שהוא עורכת כמו שראינו במשפט רונאל פישר והפרשות הקשורות אליו, והיום מנסים לטרפד הקמת ועדת חקירה לבדיקה שלה. נראה שבכל מצב תהיה כאן בעיה, או שהמשטרה תחקור את עצמה או שגוף שלכאורה יש לו בעיות מקצועיות קשות יצטרך לחקור פרשה מורכבת ורגישה".

"טעם לפגם"

כפי שדיווח לראשונה גידי וייץ ב’הארץ’ בחודש פברואר השנה, משטרת ישראל העבירה ללא מכרז סכום של 4 מיליון שקלים לחברת ‘המימד החמישי’ בראשה עמד בני גנץ, מתוך התקשרות שערכה הכולל היה אמור להיות 50 מיליון שקלים. בהנהלת החברה כיהן לצד גנץ גם רם בן ברק, כיום מועמד לכנסת ברשימת ‘כחול לבן’, והיא העסיקה כיועצים חיצוניים את מפכ”ל המשטרה לשעבר דודי כהן וממלא מקום המפכ”ל לשעבר בנצי סאו, בטרם נסגרה בסוף שנת 2018 וכל עובדיה פוטרו.

מממצאי דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם בחודש מרץ בשנה שעברה עלה לכאורה כי אנשי 'המימד החמישי' הציגו בפני המשטרה מצגים כוזבים במהלך משא ומתן בנוגע לפרויקט טכנולוגי. בדו"ח שבחן את מערך הרכש במשטרת ישראל, נכתב כי בשנת 2016 פנתה 'המימד החמישי' אל המשטרה והציעה לה לרכוש מערכת טכנולוגית מתקדמת שהיא מפתחת. על פי המבקר, על מנת לזכות בפטור ממכרז ולקבל את הסכום הראשוני של ארבעה מיליון שקלים, אנשי ‘המימד החמישי’ הציגו בפני המשטרה מצג שווא ובין השאר טענו כי החברה קיימת במשך ארבע שנים למרות שנוסדה רק שנתיים קודם לכן. עוד טענו גנץ וחבריו להנהלה כי בידי החברה מוצר מוכן בתחום טכנולוגיית המודיעין המסופק למספר לקוחות ביטחוניים, למרות שהמוצר עדיין היה בפיתוח והחברה לא יצרה קשר עם אף לקוח באותה העת.

על בסיס נתונים כוזבים אלה, הוצגה חוות דעת לוועדת המכרזים שהעניקה פטור ממכרז להתקשרות עם החברה בהיקף של עד ארבעה מיליון שקלים. סכום המכרז הכולל לאחר ניסוי המערכת היה אמור להיות 50 מיליון שקלים, אך החברה פשטה את הרגל והתפרקה למעשה. עוד מפרט דו”ח המבקר כיצד בדיון שהתכנס באוגוסט 2016 ובו הוחלט על מתן הפטור ועל ההתקשרות בין הצדדים נכחו באופן אישי המפכ”ל דאז רוני אלשיך ובני גנץ, עובדה אותה הגדיר המבקר כ”טעם לפגם".

תגובות

פנינו ל'כחול לבן' בבקשת תגובה והיא תובא מיד עם קבלתה.

מארגון לביא נמסר בתגובה: "באופן חריג לוחות הזמנים בחקירה זו מושפעים מלוחות הזמנים הפוליטיים, פרקליטות המדינה התחייבה בפני בג"צ כי חקירת ההיבטים הפליליים תתבצע בהתאם לסדרי העבודה המקובלים ועליה לעמוד בהתחייבות זו".

ממשרד המשפטים נמסר: "כפי שמסרנו בעבר, הפניות בנושא וכן מסמכים שהתקבלו בפרקליטות המדינה מאת משרד מבקר המדינה נבחנים – וכל פרסום בנושא הוא באחריות המפרסם בלבד".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. החקירה תיקבר בדיוק כמו שנקברה חקירת עמותות ברק. ההליך הוא לא גלוי ולכן הם יכולים לעשות שם מה שמתאים לאינטרסים שלהם. כשקצין כמו גיא ניר העז לחשוף את עומק השחיתות, השעו אותו ופתחו נגדו בירור משמעתי ואף אחד בתקשורת המיין סטרים ובפרקליטות לא עזר לו. כל המערכות הללו נתפסו ע"י השמאל והן כולן מושחתות מיסודן.

    1. מנדלבליט היה פעם שיא השיאים להגנת ביבי
      איך קרה שהושחט ?

    2. שיפרסמו רת ההקלטות שלו ושל מזרחי ואז אולי נדע…

  2. הפרקליט שבחר ביבי להגן עליו – כושל.
    גם הוא – כמו אחרים שעברו "המרה" ואז גילו את האור, בוגדים במלך, במולך ובאישתו

    1. מהנחיות השמאל לטרולים שלו:

      1. בנימין נתניהו יכונה תמיד בתגובותינו "הקיסר מקיסריה", "האדון מבלפור" או "המלך" (כדי ליצור לו דימוי של מי שהשתלט על המדינה בכוח).
      2. שרה נתניהו תכונה תמיד "חזרזירת הבקבוקים" (כדי ליצור לה דימוי של אשה חמדנית ומרושעת).
      3. יאיר נתניהו יכונה תמיד "הזנאי" (כדי ליצור לו דימוי של פרזיט הולל).
      4. מגיב המפרסם דברי אהדה להתנהלות נתניהו יכונה "טרול ביביסט" (כדי ליצור את הרושם שרק מגיבים בתשלום כותבים דברי שבח לנתניהו) או "מעריץ הקיסר" (כדי ליצור את הרושם שאוהדי נתניהו הם עובדי אלילים פרימיטיביים).

  3. בלגנץ אינו ראוי
    בלגנץ שילם סיכום של 2,455,499 על מסע בחירות ברשתות החברתיות מכספי הציבור. ארבעת ראשי המפלגה הוציאו יחדיו על מסע הבחירות סכום של 6,139,907 . זה אמור לגבי הרשתות פייסבוק ואינסטגרם, אך אינו כולל את הטוויטר ורשתות נוספות. בנוסף לראשי המפלגה גם , כמעט כל חברי המפלגה העלו פרסומים בתשלום בעמודי הפייסבוק הפרטיים שלהם באלפי שקלים. עבור ראשי המפלגה שלמה המפלגה מכספי הציבור כנראה שכך נראה אצלם "ישראל לפני הכל".

    בלגנץ אדם שאינו ראוי. הוא לא היה ראוי להיות רמטכ”ל אלא מונה לרמטכ"ל במקום יואב גלנט שהפרקליטות מצאה אצל האחרון חריגות בניה. משכך גנץ מיהר להרוס את חריגות הבניה אצלו שם הפרקליטות לא חיפשה. בתור רמטכ"ל התנגד לבניית הגדר החוסמת הצפתנו באפריקאים. בתור רמטכ"ל השאיר את המינהרות על כנן כי לטעמו הן לא היו מספיק איום. בתור מפקד על מבצעים גרם למות מיותר. נזכיר גם את מדחת יוסף שדימם למות בעוד גנץ מביט בו דרך המשקפת. גנץ אינו ראוי להיות מועמד לראשות ממשלה ולא רק שאינו ראוי להיות ראש ממשלה בפועל. במשך שנה תמימה לא הציג שום תכנית, זולת מה שהממשלה כבר החליטה עליו: לקים בתי חולים חדשים אחד בבאר שבע ושני בקרית אתא. את זה הבלנץ מציג כאילו זו תכניתו. אינו מבהיר את עמדתו המדינית מלבד מזה הוא צורח בקול רווי שנאה שהוא לא יקדם שנאה! הדבר היחיד שהוא ראוי לו הוא כתב אישום. בלגנץ הוא שצריך להיות נאשם.

    ממצאי מבקר המדינה: בשנת 2016 חברת המימד החמישי בניהולו של בנימין גנץ הציעה למשטרה לרכוש מערכת ש"פיתחה" תוך הצגת עובדות לא נכונות על מוצר שלמעשה לא קיים. היה צורך לבצע בדיקת יכולות המערכת לכך צריך אישור ועדת פטור במשרד האוצר לפי תקנה 11 לתקנות חובת מכרזים. לוועדת המכרזים שדנה בעניין הפטור הוצגו נתונים בעקבותם אישרה הוועדה את הפטור ממכרז. לוועדת המכרזים הוצגה חוות דעת של מנהל הטכנולוגיות של המשטרה שכללה פרטים כוזבים אודות החברה., על-פי חוות הדעת שהוגשה לוועדת המכרזים ב-2016, החברה הייתה קיימת ארבע שנים, אף שהיא התאגדה רק בשנת 2014 ונאמר שלחברה חמישה לקוחות שהם גופים ביטחוניים וקיים אצלה זה שנה וחצי מוצר מדף – מבדיקת המבקר עלה כי מדובר בפרטים כוזבים, לחברה לא היה מוצר מדף ולא היה לה שום לקוח שהינו ארגון ביטחוני.

    בעקבות הצגת נתונים כוזבת מצד החברה, המשטרה הסכימה ללא מכרז ושילמה מקדמה של 4 ארבעה מליון שקל ואף התכוונה להתחייב מראש במקרה של הצלחה על רכישה בסכום של 50 מליון שקל גם כן ללא מכרז. כאן התנגדה ועדה המכרזים. המשטרה התכוונה להרחיב את ההתקשרות אך באוצר סיכלו זאת. בניגוד לחוק מבקר המדינה לא הפנה את ממצאיו המחשידים בפלילים ליועץ המשפטי לממשלה. לכן ליכוד ועמותת לביא דרשו מהיועץ המשפטי לממשלה לחקור את גנץ את נסיון לקחת במרמה 50 מליון שקל. מאחר שהלה לא החל לחקור, עתרה לביא לבג"ץ. הפרקליטות הודיעה שקבלה ממבקר המדינה חומרים בעלי היבטים פליליים ושבודקים. חברת המימד החמישי בראשותו של גנץ גרמה למשטרה הפסד של 4 ארבעה מליון שקל שיכל לגדול לעוד 50 חמישים מליון אילולי נסגרה החברה.———בראיון שבו בלגנץ טוען שהוא אדם ישר אפילו פיו מתעקם כמו אופיו העקום.

  4. כל הכבוד. שמח מאוד על פועלכם, תוך חשיפת הצביעות של אותם שחברו עם אוייבנו.

  5. איך קרה שפורסם על חקירה פלילית צחוק הגורל כשמנדבלוף בחו"ל מה שעשית עשו לך החילות ליפול המדרון תלול קלטות והביתה