מופע הפופוליזם של לפיד וליברמן לא עוצר גם בזמן משבר

לציבור בישראל מגיעה בזמנים מאתגרים אלה הנהגה אחראית, שקולה והחלטית – כל הדרישות שצמד ראשי האופוזיציה לא עומד בהן

חברי הכנסת לפיד וליברמן | צילום מסך

מימרה ידועה גורסת כי אופיו האמיתי של אדם מתגלה בעת משבר, ובמיוחד בעת של נסיבות קשות ומורכבות המבדילות את האנשים החזקים מאלו הנשברים בקלות. לאור זאת היה מעניין להאזין אתמול לדברים שאמרו שניים מראשי מפלגות האופוזיציה, חברי הכנסת יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, בישיבות הסיעה השבועיות ולאחר פגישה שערכו בארבע עיניים.

ראשון דיבר יו"ר 'יש עתיד' שהתייחס בעיקר לסערה שפרצה בימים האחרונים, לאחר הודעתו של ח"כ עפר שלח על כוונתו להתמודד על ראשות המפלגה. לפיד שאוהב כל כך להרצות על דמוקרטיה בכל הזדמנות, סיפר כי הוא "בוחן את האפשרויות לדמוקרטיזציה של המפלגה", במטרה להגיע במהלך השנה הבאה ל"ועידת המפלגה הראשונה" בה "נמצא את הדרך הטובה ביותר לקיים בחירות פנימיות". אכן הישג כביר עבור מפלגה שתחגוג בקרוב יום הולדת תשע.

אנחנו נאלץ להמתין כדי לגלות כיצד בדיוק יתעצב תהליך הדמוקרטיה הגדול של 'יש עתיד', אך לפחות על פי יו"ר המפלגה "פריימריז פתוחים זה דבר שאין לא ויהיה בד.נ.א של יש עתיד", ומדוע? מכיוון שפריימריז פתוחים משמעותם "קבלני קולות" (אבוי!) ואפילו ר"ל "מפקדי אזרחים". את הנאום שבוודאי עוד ילמד בבתי הספר לדמוקרטיה החשובים בעולם חתם לפיד באזהרה דמוקרטית במיוחד, כאשר הכריז כי "אף אחד לא מציב לי אולטימטום".

לח"כ לפיד כמובן שמורה הזכות לעשות כרצונו במפלגה אותה ייסד, להמשיך להאריך את כהונתו בראשה עד קץ הימים אם ירצה, ולעשות זאת בשלל תירוצים על "הליכים טכניים". השאלה היא איזה מין מנהיג רואה בעצמו מועמד לראשות הממשלה והנהגת המדינה, אך חושש כל כך מהתמודדות בתוך מפלגתו שלו? כיצד אתה מתכנן לגייס את תמיכת הציבור הרחב אם אפילו ממרכז המפלגה אתה מפחד? אף אחד לא מצפה מלפיד לוותר מרצון על תפקידו, ובפוליטיקה תמיד היו ויהיו מעורבים משחקי אגו ותחרות אישית, אבל המינימום שאפשר לבקש בינתיים זה קצת פחות הרצאות והטפות מוסר על דמוקרטיה.

זמן קצר לאחר מופע הרודנות של לפיד נשא דברים רודן מפלגתי אחר, יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן, ובעיקר את תקף את הממשלה על חוסר תפקודה מול משבר הקורונה בעוד מופע מרהיב של צביעות וחוסר מודעות.

אותו ליברמן שבעבר הכשיל במו ידיו הקמת ממשלות וגרר את המדינה כולה לתסבוכת בחירות, כעת טוען כי "נתניהו הקריב את בריאות הציבור על מזבח שמירת הקואליציה"; אותו ליברמן שבעבר הלין על אובדן הממלכתיות בליכוד, כעת קובע כי "כל ההחלטות שמתקבלות הן בלתי-חוקיות" ואף קורא לציבור "לא להתנהל בהתאם להחלטות הממשלה אלא בהתאם לשכל הישר". מאוד ממלכתי מצדו, בין השאר משום שהוא בטוח שיזכה לכיבוס נמרץ באדיבות התקשורת כל עוד הוא בצד הנכון.

כמו במקרה של החבר לפיד, גם בנאום ליברמן יש פן קומי-אירוני מובהק בביקורת על זגזוג וקבלת החלטות מצד המזגזג הלאומי בכבודו ובעצמו, אבל בשני המקרים ישנה גם תובנה רחבה ומשמעותית יותר. המגמה הפופוליסטית שהשתלטה כמעט לחלוטין על אנשי האופוזיציה אולי הביאה להם הצלחה מסוימת, אך בתקופה בה נדרש יותר מתמיד שיתוף פעולה פוליטיקאים ציניים כמו לפיד וליברמן עדיין מעדיפים להמשיך בדרך הדמגוגיה ולנצל בציניות את המשבר הלאומי עבור כמה לייקים בפייסבוק.

דווקא כאשר הנסיבות יוצאות הדופן מאפשרות להם הזדמנות להפגין מנהיגות ציבורית דרושה כל כך, גם אז הם מצליחים לבזבז אותה בחוסר אחריות משווע עבור ספין פוליטי, כמה כותרות שיישכחו במהרה וממשלות הנרקמות בדמיונם בלבד. אז בדבר אחד אביגדור ליברמן צודק בכל זאת – לציבור בישראל אכן מגיעה בזמנים מאתגרים אלה הנהגה אחראית, שקולה והחלטית, רק שלא נראה כי הוא עצמו עונה לדרישות התפקיד.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. אני כל הזמן מחפשת את הנבואות בשביל להבין . שהרי הם דיברו גם על היום .הנה אחת פשוט ניפלאה ומדברת על היום ממש. גם על העולם גם עלינו.
    "ובילע בהר הזה פני הלוט, הלוט על כל העמים והמסכה הנסוכה על כל הגויים. בלע המות לנצח ומחה השם אלוהים דמעה מעל כל פנים וחרפת עמו יסיר מעל כל הארץ כי השם דיבר".
    התאור פה ניפלא מאיר בול על מה שקורה היום. אבל גם איזה נחמה ניפלאה הוליוודית כל כך. העולם כולו היום לוט ומסכה. אמריקה טראגית היתחפשה והקימה מכונת תחפושות. כולה תעלול ומעלול. מזכיר אגב משהו מהסרט אייז שט-עיינים עצומות של קובריק סטנלי. כל העולם במסך ומסכה .ממש נשף מסכות עולמי.המון לעג לכל דכר. לעולם לבני אדם לאלוהים. לעג לכל דבר קדוש ערכי. הרס הכל. כל הפירמידה העולמית הרוסה או אפילו הפוכה. הפכו לנו הכל. הטראגדיה כולה בהתאם. זה נימצא גם הרי פה. כל מה שגדלתי עליו ואגב כה הערכתי נהרס כולו. אני פשוט המומה בהלם מישתאה לא מאמינה. הרי זה מה שכתוב בנבואה הניפלאה הזו. טראגדיה עולמית טראגדיה אישית. אבל בסוף השליטה תחזור לידי אלוהים. מחה השם אלוהים דימעה מעל כל פנים. ניפלא זה יגמר בסוף. ב…….. טרררררראם טארררררררו בסרט. אחלא סרט הוליוודי שבעולם- בילע המוות לנצח -שיבה לגן עדן. תסריט שסופו חזרת האל, אבא שלי -אבל התנכי העיברי לפה לאדמת ארץ ישראל. אבל זה גם שליטתו בעולם כולו. לא קל לחיות היום ביכלל. מסע של היקום של הנשמות בעולם הולך ומיסתיים או מיתקרב לסיום. כמה זמן יקח אי אפשר לדעת. אבל יש נחמה ניפלאה. בילע המוות לנצח ואוו. אין יותר דימעה-ואוו ואוו. זה הרי אומר שאין רע יותר. מיתבטל פיניטו נדה. יפה. הנשמה כולה שירית נבואית רוצה את זה מעל לכל. היום היא רוצה לגיטימציה גם אישור מאלוהים. רוצה לשיר לו.

  2. ליברמן חשב שירוויח…אבל הוא יצא ליצן גדול…כי הרי מי באמת ישמע לו ???? אף אחד

  3. זה שני דיקטטורים ששנאתם לנתניהו מעבירה אותם על דעתם הם איבדו את ההגיון אין להם אידיאלוגיה שניהם רוצים ליצר אנרכיה ולדעתי הם הפוליטיקאים הכי גרועים שקמו למדינת ישראל אבל בגלל שיש לנו ציבור מגוון אז עדין יש להם קצאת מנדטים אבל סהכ שניהם תת רמה בקיצור בורים ועמי ארץ

  4. אוואנטה ליברמאנייק & לאפלאפיד או לה-פיד תלוי אם הם מתנשקים צרפתית
    רק חסר אול-מרד

    מה עובר עליכם כאן במידה שאתם מתחיסים לכל ריק ופוחז המלהג את עצמו לדעת ?

  5. נראה שמהרגע הראשון האופוזיציה תקעה מקלות בגלגלים בניסיונות לבלום את ההתפשטות: עוד בגל הראשון, יו"ר האופוזיציה לפיד התסיס את הציבור בחוסר אחריות משווע כאשר זעק "ממשלה לא נבחרת אומרת לכם להשאר בבתים!" באפריל הוא ביקר במחאת עצמאים בירושלים וכתב עליהם: "הם לא שמרו על 2 מטר מרחק, אבל בשביל העצמאים אני מוכן לקחת את הסיכון". הפעילו לחצים אדירים להתיר את הסגר מוקדם מדי בגל הראשון, והשמיצו גם את בר סימן טוב, שבדיעבד פעל נכון ובאחריות. הרשימה המשותפת פנו לבג"צ יחד עם אגודת שמאל לעצירת איכוני השב"כ. השוו את נסיונות החקיקה הבהולים לשריפת הרייכסטאג. הפיצו את הטענה המטורללת לפיה נתניהו יותר גרוע מהמגפה. כל זאת תוך מתן רוח גבית לכל מיני מכחישי קורונה מטורללים עוד יותר, שמצטרפים להפגנות ומפיצים את הקונספירציות ההזויות והמסוכנות שלהם. התנועה לאיכות השלטון יצאו להגנת יפעת שאשא ביטון כשמתברר שהתנהלותה מסוכנת ובלתי מקצועית. מובילי דעת קהל כמו אמדורסקי גנבו את מחאת העצמאיים (שאת קיומה בעת הזאת עוד ניתן היה להצדיק) בניבולי פה והשתלחויות, שקיבלו בתקשורת המחבקת אצטלה של זעם קדוש והציתו מחאות שהן לחלוטין סובלות דיחוי נוכח צו השעה. ואין אף אחד ממובילי דעת הקהל בשמאל, אפילו לא אחד(!) שניסה להנמיך את הלהבות וקרא להישאר בבתים בעת הזאת. להיפך – יעלון, שלח, ברק, המשותפת, מרצ – כולם הצטרפו לפסטיבל וקראו לעלות לבלפור. ח"כ עידן רול מ"יש עתיד" קרא ש"אין [לממשלה] לגיטימציה להורות על סגר מלא והציבור לא צריך לציית". והנה בשבוע שעבר יעלון המשיך וצייץ שהסגר המלא הוא חלק מתוכנית של נתניהו לדיכוי המחאה ו"השלטת משטר צבאי". רבים מתומכי המחאות משוכנעים באופן תמוה שאין כל סכנה בהפגנות של המחנה הפוליטי אליו הם שייכים, ומעלימים עין נוכח חוסר השמירה הברור על הכללים. התנועה הקיבוצית קוראת בעמוד הרשמי שלה: "אל תישארו בבתים, צאו החוצה!"… רק אחד, מוקי, העיז לנסות להרגיע – והפך למוקצה.
    נוצר מצב הזוי בו אנשים שתמונת הפרופיל שלהם עם הסטיקר "Stay At Home" – קוראים לצאת ולהפגין בבלפור, וכך הם מפגינים בעיקר חוסר מודעות עצמית. העיסוק האוהד של התקשורת המיינסטרימית ושל מערכת המשפט בהפגנות ובהקלת זכויות המפגינים – רק מגביר את אווירת ההפקרות הכללית בציבור. כאשר הפקרות בקנה מידה של "הדגלים השחורים" מקבלת כזו אהדה תקשורתית וגיבוי מלמעלה, קשה לבוא בטענות (שאינן מתוך צביעות) לכל המתגודדים והמתקהלים האחרים, כולל חרדים.

  6. 29 שנים לקח לליכוד לעלות לשילטון ומאז עוד 15 שנה להגיע לפריימריז לבחירת המנהיג ועוד 4 שנים נוספות לפריימריז לרשימה לכנסת. יש עתיד קיימת רק 7 שנים בכנסת וכבר מאמר שלם להשמיץ את לפיד שטרם מיצב את המפלגה הכי מצליחה בזמן הנוכחי. זו האמינות העיתונאית שלכם?

    1. מה הקשר לליכוד?
      אתה באמת רוצה להשוות בין תנועה רעיונית בת כמעט מאה שנים בעלת מסורת מפוארת ומיליוני חברים לבין מפלגה ששלושה אנשים המציאו בבית קפה ברמת אביב?

  7. אכן מגיעה לאזרחי ישראל הנהגה רצינית ואחראית, כפי שכתבתם; ואזרחי ישראל תקועים עם "מנהיג" בלתי כשיר, שאינו מצליח לנהל משבר אחד – ויז לנו לפחות שניים, שלא יודע להאציל סמכויות, לפעול עם מטה, להפעיל ממשלה… ואת התוצאות – הן לא טובות, "מידה", אתם חייבים להסכים על כך – "אוכלים" האזרחים. כי המנהיג הוא אדם נפסד, אגו-מניאק, הדואג לעצמו, לכיסו, ולבריחתו מבית המשפט. תיאור מצב: הצרה של ישראל היא שהפתרון מוחזק בידי הבעיה.

  8. השיטה אינה חדשה
    וַיְהִי כָּל-הָאִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה-לּוֹ-רִיב לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ לַמִּשְׁפָּט, וַיִּקְרָא אַבְשָׁלוֹם אֵלָיו וַיֹּאמֶר אֵי-מִזֶּה עִיר אַתָּה, וַיֹּאמֶר, מֵאַחַד שִׁבְטֵי-יִשְׂרָאֵל עַבְדֶּךָ.
    ג וַיֹּאמֶר אֵלָיו אַבְשָׁלוֹם, רְאֵה דְבָרֶיךָ טוֹבִים וּנְכֹחִים; וְשֹׁמֵעַ אֵין-לְךָ, מֵאֵת הַמֶּלֶךְ.
    ד וַיֹּאמֶר, אַבְשָׁלוֹם, מִי-יְשִׂמֵנִי שֹׁפֵט, בָּאָרֶץ; וְעָלַי, יָבוֹא כָּל-אִישׁ אֲשֶׁר-יִהְיֶה-לּוֹ-רִיב וּמִשְׁפָּט–וְהִצְדַּקְתִּיו. ה וְהָיָה, בִּקְרָב-אִישׁ, לְהִשְׁתַּחֲוֺת, לוֹ; וְשָׁלַח אֶת-יָדוֹ וְהֶחֱזִיק לוֹ, וְנָשַׁק לוֹ.
    ו וַיַּעַשׂ אַבְשָׁלוֹם כַּדָּבָר הַזֶּה, לְכָל-יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר-יָבֹאוּ לַמִּשְׁפָּט, אֶל-הַמֶּלֶךְ;
    וַיְגַנֵּב, אַבְשָׁלוֹם, אֶת-לֵב, אַנְשֵׁי יִשְׂרָאֵל!!!!