״אהרון ברק מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים אבל שיהיו זכויות אדם"

החל משנות ה-90 בית המשפט העליון מרשה לעצמו למנוע מגורמי הביטחון לעשות את עבודתם, פוגע בהרתעה הישראלית ומסייע למבקשי רעתה של ישראל. הגיע הזמן להתעורר

נזמי מוחמד אבו-בכר, רוצח החייל עמית בן-יגאל ז״ל | צילום מסך

רבים ממבקרי האקטיביזם השיפוטי, נוהגים להביא את נושא ההתערבות המשפטית של בג"ץ במדיניות המלחמה בטרור של ישראל כמקרה בוחן. זוהי דוגמא מובהקת לחציית הקווים של הרשות השופטת אל מחוזות בהן הייתה אמורה לפעול באופן מרוסן בהרבה. הן מהסיבה שהחלטות בנדון עלולות לגרום לשפיכות דמים והן מהסיבה שהן משרתות ביודעין את מבקשי רעתה של ישראל.

יחד עם זאת האמירה "בג"ץ מגן על מחבלים" היא אמירת ביקורת קשה. קשה לא פחות מאמירתו של יצחק רבין "האגודה לזכויות חמאס" אותה הטיח באגודה לזכויות האזרח, בשל עתירתה לבג"ץ נגד גירוש 415 אנשי חמאס ללבנון בשנת 1992. אהרון ברק ששימש אז שופט עליון תורן, הוציא צו-מניעה שעצר את הגירוש ופתח מרתון דיונים בהול על המשך המהלך.

הגירוש אמנם אושר לבסוף, אך סאגת הדיונים המשפטיים והציבוריים שליוותה אותו העלימה למעשה כל מוטיב הרתעתי ורק העצימה את תדמית המחבלים. לאחר מכן בגץ כבר שלל לגמרי את סמכותו של צה"ל לבצע גירושים מנהליים מטעמי ביטחון כדי שהוא בלבד יחליט בנושא. מחבלי החמאס, שהפכו בשנתיים בדרום לבנון לסלבריטאים ועל כן למנהיגי התנועה בהמשך, היו אחראים בהמשך להוצאת עשרות רבות של פיגועים נגד ישראלים.

רבין היה מתוסכל מאוד מהתנהלות בג"ץ וביטא זאת כך: "אני רוצה שתהיה בידי האפשרות לעצור מנהלית ללא בלבולים משפטיים מורכבים, את מנהיגי החמאס בשטחים שנתונים לשלטוננו, את פעיליו, ולא אצטרך לכל מיני הסברים שלא תמיד המודיעין יכול לספק כאסמכתא לגלית… צריך לאפשר לנו, לזרוע המבצעת, ע”י הזרוע המחוקקת, את הכלים שיתנו לנו אפשרות להילחם מול אופי טרור קיצוני כזה, הם אינם קיימים היום בידינו".

מי יודע איך היה נראה המזרח התיכון אילו שופטי בג"ץ לא היו בולמים ברגל גסה את המאבק המדמם בטרור. אולי כל תהליך אוסלו היה נראה אחרת ולא היה גובה קורבנות כה רבים.

עשור לאחר מכן, בחודש מרץ 2002, קרוב ל-140 ישראלים נרצחים בפיגועי התאבדות. זאת לאחר שנתיים בהן נרצחים מאות ישראלים בפיגועים. הקש ששבר את גב הגמל היה פיגוע במלון פארק בנתניה בו נרצחו 30 בני אדם. בעקבות כך יוצאת ישראל למבצע "חומת מגן". לא הרבה יודעים, אבל עם כניסת חיילי צה"ל לשטחי הרש"פ, נפתחת חזית נוספת לבלימת הלוחמים.

עשרות עתירות לבג”ץ מוגשות על ידי ארגונים שונים בזמן הלחימה במבצע ועל רובם דנים שופטי בג"ץ בלב פתוח ובנפש חפצה. את הדוגמא המובהקת ביותר לטירוף המערכות, אפשר למצוא בדיון שהתקיים תוך כדי מצור על 50 מחבלים שהתבצרו בכנסיית המולד בבית לחם עם 200 בני ערובה ועוד 46 כמרים. משא ומתן שלם התקיים תוך כדי כתר בין כוחות צה"ל לבין… שופטי בג"ץ. חברי הכנסת אחמד טיבי ומוחמד ברכה, החתומים על העתירה יחד עם מושל בית לחם, ידעו היטב שאם קיימת דרך לבלום את מגני דוד הלוחמים בטרור, הרי שלא בנשק יוכלו לעשות זאת, אלא באמצעות הפטיש בירושלים. כך צה”ל נאלץ תוך כדי כתר לאפשר הכנסת מים ומזון למחבלים בהוראת בג"ץ, דבר שללא ספק האריך את המצור ימים ארוכים.

מאז, אין מבצע נגד הטרור שארגונים במימון ממשלות זרות וחברי כנסת אנטי-ציוניים לא עותרים נגדו לבג"ץ. בג"ץ הפך לחלק אינטגרלי במאבק נגד צה"ל. כך נעצרו הסיכולים הממוקדים, נעצר ׳נוהל שכן׳ וכך דן בג"ץ בעתירה שעסקה בהוראות הפתיחה באש של צה"ל במהלך צעדות הטרור של החמאס לעבר גדר הביטחון. כך הפכה תקנה 119 בתקנות ההגנה לשעת חירום, המכשירה הריסת בתי מחבלים, מגורם מרתיע לגורם ממריץ טרור.

הדוגמא המדממת ביותר בנושא הריסת בתים היא כמובן רציחת משפחת חטואל בשנת- 2004, עת נסעה טלי עם ארבע בנותיה על הכביש הסמוך למבנים שצה"ל התחנן להרוס, אך לא קיבל אישור משפטי לכך, ומשם לבסוף נורו ונרצחו. כבר לפני הרצח כונו בתים אלו על-ידי כוחות הביטחון – בתי בג"ץ.

מאז צומצמו רוב הריסות בתי המחבלים לכדי אטימת חדר והריסת מרפסת או מרתף בלבד. במאות מקרים צה"ל הגיע למדוד בתי מחבלים שרצחו או היו מעורבים ברציחת ישראלים, אך לא חזר לבצע.

צה"ל מכיר את הרוח הנושבת מבג"ץ. לניצולת הפיגוע בכפר סבא בתיה לבל, שנדקרה 14 פעמים, הסביר מפקד פיקוד המרכז במפורש, שחור על גבי לבן, שבית המחבל שניסה לרצוח אותה לא ייהרס מפני שהמדיניות לא מתיישבת עם "פסיקת בית המשפט העליון".

בנוסף לצמצומי ההריסה הרבים, מאז שנת 2014 בוטלו באופן מוחלט הריסות בתי המחבלים שרצחו את: אלמוג שילוני, אלכסנדר לבלוביץ', מלאכי רוזנפלד, נעמה ואיתם הנקין, עידו בן ארי, אילנה נווה, מיכאל פייגה, מילה מישייב, הלל אריאל בת ה-13 שנרצחה במיטתה, לוחמת מג"ב הדס מלכא, דביר שורק בן ה-19 והלוחם עמית בן יגאל. זיכרונם לברכה.

בעניין הריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל על ידי סלע שזרק סלע מחדר ביתו ממש, הסבירו השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא כי הריסת הבית "כרוכה בפגיעה קשה בשורה של זכויות יסוד, לרבות פגיעה בקנין ופגיעה בכבוד האדם…".

כך יודע כל מחבל פוטנציאלי השוקל ללכת להרוג ישראלי, שהמחיר אותו יצטרך לשלם על רציחת ישראלי הוא לכל היותר אטימת חדר בביתו או הריסת מרפסת. לא הוא ולא משפחתו יגורשו. לא תישלל זכות אחת מזכויותיו הסוציאליות. וממילא בכלא הישראלי החיים דבש. הכול בחסות בג"ץ.

על חוסר הצניעות והראוותנות של שופטי העליון לדון בכל נושא ובכל תחום, הגן אהרון ברק בסרט התיעודי "השופט" במילים הבאות: "אני לא רופא, אבל יש לי כלים לדעת מתי רופא התרשל. אני לא טייס, אבל יש לי כלים לדעת מתי טייס התרשל. אני לא רמטכ”ל, אבל יש לי כלים לדעת מתי רמטכ”ל ביצע את תפקידו באופן לא ראוי. זה המקצוע שלי".

אבל האמת היא שתפיסתו של ברק שגויה מן היסוד. אין דבר כזה אדם שיכול לשפוט בכל תחום בלי לשפוט מתוך השקפת עולמו האישית והפוליטית, במקום על-פי החוק. בוודאי כאשר משתמשים במושגים בלתי מדידים ובלתי מוגדרים במהותם כגון ׳מבחן הסבירות׳ או ׳מבחן המידתיות׳.

אפשר לנחש שזו גם הייתה התחושה של שופט העליון בדימוס מישאל חשין, אשר בתום כהונתו אמר על אהרון ברק את המילים הבאות: "השופט אהרון ברק מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים אבל שיהיו זכויות אדם". חשין אמר זאת בהתייחסותו לפסק-הדין בו דנו יחד בתיקון לחוק האזרחות בו ביקש ברק לבטל את החוק ולאפשר איחוד משפחות גורף בין פלשתינאים לערבים-ישראליים.

צריך לזכור, מדינת ישראל נוסדה כמדינה בעלת משטר דמוקרטי. משטר שבו העם בוחר את נבחריו וקובע את גורלו במו ידיו. זהו גם החלום הציוני. אך מקום שבו קומץ נאור בעיני עצמו קובע את החוק, את המדיניות, את המינויים ואת אופייה של המדינה במקום נבחרי העם, נקרא איראן. ובמשטר שכזה אף אחד מאיתנו לא מעוניין לחיות.

בעודנו מתקרבים לדיון על חוק יסוד הלאום, כדאי לשנס מותניים ולזעוק בכל הכוח אל עבר שופטי בג"ץ – אין לכם סמכות. עצרו ועשו חישוב מסלול מחדש.


מתן פלג הוא יו״ר תנועת ׳אם תרצו׳

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. אהרון ברק אתה אדם שחושב טוב אבל אולי אתה טועה, באו לארץ הרבה אנשים לא יהודים ועשו עצמם יהודים, ומנסים לפגוע במדינה כיהודים, אלה שגנבו ילדים ומכרו אותם לאמריקאים ולא השאירו אותם לגדול בארץ ולחזק אותה, התערבות שלך בחוק ככלי של הגשמת שאיפותיך הוא לא בהכרח דמוקרטי, אתה קבלתה מנוי לעסוק ולפרש חוקים של המדינה, ואתה פרצתה אותם זה לא דמוקרטי, אני לא רוצה להעיר, על כל שפיט, לנסות לעורר את הציבור למהפכה זאת הסתה, אני לא חסיד של ביב ואני יודע את הטעויות שלו, אבל יש מידה של שפיות שצרכים אנשים כמוך להתנהג, אני הייתי חבר מרכז במפלגת העבודה, ואני יודע על דברים לא מוסריים שעשו המנהיגים, וזה לא חדש אז מידה של רחמנות לעם הזה ממך, תנסה להבליג לא הכול צריך להיות כמו שאתה רוצה . אני מאחל לך שנים של בריאות אבל אני לא בדעתך ולא בדעת ביבי אלה רואה מהצד. נ.ב. הייתי מאוד רוצה לשוחח עם כבודו

  2. כאשר אהרון ברק כתב באחד מפסיקותיו "שר ביטחון סביר היה נוהך כך וכך", למי הוא התייחס?

    האם אהרון ברק (למעשה, גם שופטים שאחריו) ישב עם קבוצת שרי בטחון לשעבר, שמע את דיעותיהם ושקלל את העמדה הממוצעת בנושא מסוים ואותה הציג כ"סבירה"? לא!

    בכל הפסיקות, הנוכל ברק הביא את דעתו הפרטית במסווה של סבירות. במקרים בודדים, הביא דעה שתומכת בו שלרוב היית *שונה* מקונצזוס של הקבוצה לעיל.

    כך שהציטוט שבכותרת של מישאל חשין הוא עוד עדין. לא נשכח גם, שחשין נאלץ להתנצל על מילותיו בפני אל השמש ברק – עד כדי כך הרודן ברק, לא אהב לשמוע את תוצאות פסיקותיו האלוהיות. העמדה הנכונה יותר על תוצאות מעשיה של כנופיית הגלימות, תהיה המשך למשפט שהנוכל ברק, כתב באחת מפסיקותיו – לפיה "דמוקרטיה נועדה להילחם עם יד קשורה מאחורי הגב". רק מה השקרן ברק "שכח" לציין (לפתע, באמצע כתיבת פסק הדין, חדל ראשו במקרה להבין את ההשלכות של מה הוא כותב – קורה, גם ל"טובים" שבשופטינו) – זה שהוא, ברק, הוא זה שקושר את הידיים.

    ואם זה היה בהתאם לכוונת המחוקק, זה היה חוקי ודמוקרטי. ברגע שזה לפי "נימוק הסבירות" לעיל – זו הסיבה מדוע נאמר שהוא מוכן שיתפוצצו 30-50 אנשים. כי לדעתו הפרטית של שמש העמים ברק, לא קוראים "זכויות אדם". זכויות הדם מתאים יותר.

  3. עד היום חשבתי שאהרון ברק הוא חצי אל. היום אני יודע שהוא אל בדיוק כפי שהיה אצל הפרעונים במצרים. הוא טוען שהוא לא טייס, לא רופא ולא רמטכ"ל, אבל הוא כן בוחן כליות ולב ויודע מתי הם טועים ומתי הטייס כיוון את התותח ב–52° ולא ב–60° כדי לא לפגוע במחבלים חפים מפשע.את כותרת המאמר צריך לתקן ל-:" אהרון ברק מוכן שייהרגו 30, 40 איש בפיגועים רק כדי לשמור על זכויות אדם, בתנאי שההרוגים לא יהיו ממשפחתו או מקרוביו".רוב גדולי המשפט בארה'ב, מכנים אותו פיראט משפטי, אבל אנחנו ממשיכים לחטוף ולהרכין ראש מול מעלליו וכנגד רוחו ששורה עדיין בבית המשפט העליון, שם, כל שופט או שופטת באשר הם, פוחדים לסטות ממנה. וכי באיזו מדינה בעולם שמעתם על אחת ששירתה כזמרת בלהקת פיקוד, תכתיב לרמטכ"ל ולשר הביטחון כיצד לנהוג בעניני מדיניות בטחונית. זאת היא חוצפה שאינה קיימת בשום מקום בעולם, אפילו לא בצפון קוריאה, באירן או בדרום תימן. אם הממשלה הבאה שתקום, ולא חשוב מאיזה צד פוליטי היא תהיה, לא תטפל בבעית בגץ שהיא בנפשנו,לא תשיב אותו לגודלו הטבעי ולא תשים לו רסן, אנחנו נהפוך למדינה פלסטינאית per exellence, ולבוחר , למחוקק ולריבון לא תהיה שום השפעה על גורלנו.

  4. ומה עם התגובה של בר דעת למאמר ? שוב צינזרתם ? הרי עידן פראבדה חלף הלך לו מן העולם. רק אתם נשארחם תקועים בברית המועצות של שנות ה–60 של המאה הקודמת. וכי מה איכפת לכם ? אני לוקח את האחריות על על כל מה שיוצא מפי . זאת חוצפה לדעתי.

    1. יש שהגיעו לארץ שהם לא יהודים כאילו יהודים מגיעים לעמדות ומעמד כיהודים ורוצים להרוס את מדינת היהודים זה הפתגם מהרסייך מימך יצאו אלה הם אותם בני אדם שאינם יהודים שהורסים את יסודות מדינת היהודים כשאותם אנשים רוצים שהערבים יחזרו לכפריהם למה לא חשב אותו אדם על אלה שעלו ממדינות ערב שגורשו ורכושם הולאם, היהודי הזה לא חושב על היהודים זה יהודי ועל עם יהודי הוא בא להרוס.

    2. מה עם התגובה שלך באמת?
      אני רואה אותה בבירור(מספר 3 ומספר 4)-אז על מה אתה בדיוק מתלונן?

  5. התירוצים הקבועים של הימין: אהרון ברק, בית המשפט העליון, חיות, הפרקליטות. כולם אשמים. רק מי שיצר את המפלצת המזוויעה הזו ומונע את עקירתה – אדם בשם בנימין נתניהו יוצא תמיד נקי. למה בעצם?

    1. כיוון שרק בחמולתך הרצחנית חמאס, נתניהו אשם בכל מה שתמציא.

    2. כיוון שכחו של ראש ממשלה בישראל מוגבל לפי המוגדר בחוק.
      מכיווון שידיו כבולות בידי גורמים שונים המעורבים בכל תהליך קבלת החלטות וביצוען(הסכם קואליציוני, בג"ץ, יועצים, פקידים וכו').
      מכיוון שכמנהיג במדינה דמוקרטית עליו להתחשב בדעת הקהל ולא להיות מנותק.

      לאור כל זה יוצא שהרבה ממה שאתה ושכמותך מאשימים אותו הוא דברים שאינם בידיו(לדוגמה הוא לא יצר את מערכת המשפט ולא מגן עליה, אם כבר המפלגה שלו היא היחידה שמנסה לעשות משהו בנידון).

      אגב, אם היית מחטט קצת באתרי ימין ולא רק בynet וב'הארץ' היית רואה שדווקא יש עליו גם הרבה ביקורת מימין.

  6. כל הסמכויות שיש לבית המשפט העליון באות מהחוקים שחוקקה הכנסת.
    כתוצאה מכך הוא יכול לפעול בצורה חופשית כתלות אחד בשני.
    לעניות דעתי הריבון היא הכנסת ולא בית המשפט.

    1. בית המשפט יכול לבטל כל דבר שהכנסת עושה. הכנסת יכולה לבטל החלטה כלשהי של בית המשפט?

      לעניות דעתי, המיקום הנכון לרשום סיסמאות שיקריות, הוא בפמפלט של שוקן.

  7. מתי מישהו יגיש בג"ץ נגד בג"ץ על פגיעה בבטחון ישראל?

  8. אני לא שופט אבל יש לי את הכלים לדעת מתי שופט במקרה הטוב הוא חולה נפש שאסור לתת לו לשפוט ובמקרה הרע הוא ממש בוגד.

  9. ומה המסקנה מכל הדברים הכתובים בכתבה?

    לעניות דעתי שהחל ברוה"מ רבין שהביא את עראפת וכנופיתו על מנת שיישמו מדיניות "בלי בג"ץ ובלי בצלם" כי גם הוא הבין שהמדיניות הזויה – המשמעות המעשית היא אימפוטנטיות של רבין כמחוקק, שר בטחון ורוה"מ – אם רבין שהיה רוה"מ ובעל רב בכנסת סבר שבג"ץ או האגודה לזכויות החמאס מסכנים את ישראל – את חייהם וכבודם היה עליו לפעול ובין באמצעות חקיקה, בין באמצעות מכתבי פטורין (נניח לפקידים בפרקליטות ויעוץ משפטי לממשלה ולמשרדים) ובין באמצעות כלים אחרים היה עליו לעשות כל שדרוש על מנת שנבחרי הצבור ימשלו ולא פקיד ממונה כמו השופט ברק. היה ביכולתו לשנות את האופן בו ממנים שופטים. היה ביכולתו לשנות חקיקה כולל חוקי יסוד. היה באפשרותו לבטל בכנסת פס"ד ולהורות כי ישמשו כתקדים הפוך – לא עשה כל אלא.

    רוה"מ נתניהו לא טוב יותר – היה רוה"מ ברב 30 השנים האחרונות. האם פעל כנגד האליטה? האם ייצג נאמנה את קהל שולחיו? עובדתית – ממש לא ואף טרח להבהיר שהוא לא התיר לשנות שום דבר וביטל כל פעילות משך השנים. בקולו אמר.

    נתניהו שעומד לדין במה שנראה כמו תקדים יחודי (לדעת עו"ד בכירים שהביעו את דעתם בדבר החומר הכתוב בתיקים) = תקדים שעלה למשלם המיסים הישראלי כ- 250,000,000 ש"ח עם מאות עדים, דווחים על הפעלת לחצים על נושאי משרה "שיתנו משהו" כנגד רוה"מ אחרת….. –> ככל שנתניהו יפגע יותר כל מנהיג של הצד הימני שיבוא במקומו יעשה מעשה ויעמיד את מעמד הפקידים שמונו בוועדה שלהבנתי משכפלת את עצמה (לא לרות גביזון – כי יש לה אגנדה) במקומם הראוי, חקיקה? תקנות? החלפה של התמהיל האנושי בפרקליטות וביעוץ המשפטי?

    לימין יש יתרון דמוגרפי שהולך וגדל. כעת לימין רב מובהק של כ- 70 מנדטים ורב זה הולך וגדל. מפלגת העבודה לא עוברת את אחוז החסימה. מרץ שזוכה לתמיכת "האליטות" מקבלת 5 מנדטים קרי כ- 4% מדעת הצבור –>

    המסקנה המתבקשת היא לא להתנצל, לא לגמגם אלא לפעול בשם הרב הצבורי. לשנות את החומר האנושי של הפרקליטות, מחלקת הבג"צים, היעוץ המשפטי דרך מכתבי פטורין ואם הדבר דרוש אף בחקיקה בכנסת ששר מוסמך לפטר כל עובד משרד ממשלתי. לשנות את הוועדה לבחירת שופטים כך שרק הממשלה באמון הכנסת תמנה שופטים. לבטל פס"ד כמו שתוארו בכתבה בחקיקה.

    ולתפארת מדינת ישראל.

  10. אני מתנצל בשמו של אהוד ברק שלא יכול להצהיר
    "שאם עדו נתניהו היה בחיים, הוא היה מתבייש באחיו בנימין נתניהו."
    בנו חושך לגרש
    דר' עדו נתניהו רופא, סופר, מחזאי והדוד של יאיר נתניהו,
    בפורם קפה שפירא על האנטישמיות. https://www.youtube.com/watch?v=1J8JAerah0Q

  11. לא רק ברק אשם, הרי הוא אמר שיתכן מצב שנדע למי יש טנקים ולאן הם יופנו הגיע הזמן לבדוק. מה שביבי בצדק מיתקשה להחליט. חלק מהפסיקות ללא בסיס חוקי וניתן ליתעלם מהם.