ערך השוויון מאיים על כולנו

שופטי בג״ץ מכינים את הקרקע לקביעת פרשנות דחוקה לפיה ערך ׳השוויון׳ משתמע מחוק כבוד האדם וחירותו, על אף שבין השניים סתירה מהותית

צילום מסך

חוק כבוד האדם וחירותו אושר ב-1992 על-ידי 32 חברי כנסת בלבד, רובם מהאופוזיציה של מפלגות ׳העבודה׳, ׳מרצ׳ ו׳חד״ש׳. כפי שכבר הסבירו עו״ד שמחה רוטמן, ד״ר רן ברץ ומומחים רבים אחרים, מדובר בחוק שנולד בחטא, אשר תהליך אישורו היה לא פחות מתרמית אנטי-דמוקרטית כוחנית. יתרה מזאת, באמצעות יישום חוק זה לפי פרשנותה האידיאולוגית, השתלטה הרשות השופטת על שלטון המדינה.

חירות וכבוד הנם ערכים נשגבים הראויים להיכלל בחוקה העתידית של מדינת ישראל, אך מפני שעקרונות אלו כה מופשטים, הם מאפשרים לבית משפט להישען עליהם כדי לפסוק לפי טעמו וגחמתו. הפרשנות השרירותית בשאלה מתי ואיך חלה פגיעה בחירות או בכבוד מאפשרת לכל שופט להפעיל את מה שאחד מהם כינה “אינטואיציה משפטית” כבסיס לכפיית אמונותיו על הכלל.

בדרך הזו התערב בג״ץ במדיניות התשתיות וההגירה, ביטל חוקים, פיטר יו״ר כנסת ודן ללא סמכות בחוקי יסוד. התנהלות זו של בג״ץ מהווה ניצול כוח שאין לו אח ורע בעולם כולו. כל זאת כתוצאה מחקיקת חוק שנכפה על-ידי מיעוט של חברי כנסת מהשמאל על כלל האזרחים.

עם זאת, בחוק כבוד האדם וחירותו ישנו דבר אחד שניתן להחשיבו כיתרון, והוא היעדר כל אזכור בו של ערך שלישי ומסוכן במיוחד, אשר עלול לשעבד אפילו עוד יותר את החברה הישראלית לשרירות לבם של המשפטנים; ערך שאיננו רק מופשט כשני הנזכרים לעיל, אלא גם בלתי ניתן להשגה. הכוונה היא לעקרון השקרי והמטעה של השוויון.

שופטי בג״ץ מודעים היטב להיעדרות של השוויון בחוקי היסוד. אי-לכך הם מכינים את הקרקע לקביעת פרשנות דחוקה לפיה נכלל השוויון כערך המשתמע מכבוד האדם. כך הם כבר רמזו במהלך דיונם הלא לגיטימי על חוק יסוד: הלאום. אבל ההיפך הוא הנכון. ערך השוויון נוגד ביסודו את כבוד האדם וחרותו.

עוני ברצון העם

על מזבח עקרון השוויון נטבחו במאה שעברה עשרות מיליוני בני אדם. הסיבה לכך היא היותם של בני האדם מטבעם שונים מאוד זה מזה. כפיית השוויון על החברה פירושה שלילת זכויות יסוד, על אחת כמה וכמה כאשר כפייה זו הופכת לאידאולוגיה מהפנטת שמוליכה את האנושות שולל, כפי שאכן קרה במשך כמאה שנים.

השוויון לגיטימי במובן אחד ויחידי בלבד – כאשר מדובר בשוויון בפני החוק. צמד מילים זה חייב להתווסף תמיד כאשר מוזכר עקרון השוויון, וזאת כדי למנוע חדירה בלתי מודעת של ערך כולל ומקלקל. כל שימוש בעקרון השוויון שאינו מכוון מפורשות אך ורק לעמידה בפני החוק, עלול לגרום אי-צדק או הפרת זכויות גדולים לאין שיעור מאלו שביקש לתקן.

על רקע דברים אלה יודגש כי לא קיים משרד עם שם שגוי יותר מאשר ״המשרד לשוויון חברתי״. מי שהמציא לפני כמה שנים את השם המופרך הזה אולי יחשוב בעתיד על ״המשרד להבטחת האושר״ או על ״המשרד לקידום החיוכים״. יש להחליף את שם המשרד בשם מתאים, כגון ״המשרד למאבק בעוני״ או שם אחר בסגנון זה.

פגם מקביל חל לגבי עקרונות דומים כגון ״צדק חלוקתי״, אשר בסך הכול מסתירים את רצונו של מישהו לנכס לעצמו או למגזר האהוב עליו את מה ששייך לאחרים. מדובר בעקרונות הנובעים מקנאה ומזלזול ברכוש הפרטי, אשר בסופו של דבר פוגעים במיוחד בשכבות העניות יותר.

הגורם העיקרי לעלייה אמיתית במשכורות הוא העלייה בשיעור ההִווּן, דהיינו התעצמות הידע, ההתחדשות הטכנולוגית והאמצעים הלוגיסטיים הנאותים כדי להגביר את התשואה. שיעור ההיוון מבדיל בין מדינות עשירות לבין מדינות עניות.

כאשר מאדירים את ערכי הנגד כגון צדק חלוקתי ושוויון, התוצאה היא בזבוז, בירוקרטיה וצמצום של הון החברה, אשר כתוצאה מכך מביא להרחבת העוני. ובמקרה שלנו – תוספת כוח למשפטנים הצמאים אליו, שאחרי כל זה גם רוצים לקבוע מה שווה ומה שווה פחות.

על מדינת ישראל לעצור את חדירת ערך השוויון לחוקיה ולפרשנות החוקתית המלאכותית שנכפית עליה. מדובר בהפרה בוטה של חוק כבוד אדם וחרותו, וגרוע מזה, מדובר בנזק חברתי הנגרם על-ידי אלה ששואפים לעצב את החברה נגד רצונו של העם הריבון.


ד”ר גוסטבו פרדניק הוא חוקר בתחום הפילוסופיה היהודית והאנטישמיות ומחברם של מספר ספרים בנושא. ספרו האחרון עסק בטבעה של היודו-פוביה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%97%D7%95%D7%A7_%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%99_%D7%A9%D7%9C_%D7%94%D7%AA%D7%A8%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%9E%D7%99%D7%A7%D7%94

    בגלל זה
    "אין אדם דן גזרה שווה מעצמו" (פסחים סו.).
    רש"י : "אלא אם כן למדו מרבו". רק אם החכם קיבל את ההלכה מרבו, רשאי הוא לדרוש לה "גזרה שווה", ולעשות את הפסוק אסמכתא להלכה שבידו. אך אין לחדש הלכה באמצעות גזרה שווה. בלשון הירושלמי : "אדם דן גזרה שווה לקיים תלמודו" (ירושלמי, פסחים ו:א).
    טעם לכך, כתב רמב"ן בספר המצוות, כי ישנן מלים רבות הכפולות בתורה, ואם ידרוש אדם מעצמו, פעמים ידין רוחו, ויהרוס כמה דינים, ויסתור כמה עניינים.
    https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hpSyIGN204cJ:www.daat.ac.il/encyclopedia/value.asp%3Fid1%3D1130+&cd=3&hl=iw&ct=clnk&gl=il

  2. ואיך תעצור מדינת ישראל את חדירת ערך השוויון כאשר בית המשפט שולט על מדינת ישראל?

    1. באמצעות "ערך השיוויון" בעצמו
      הפתרון : החלפת שיטת המשפט הקיימת לשיטת משפט "מושבעים" [ערך השוויון בשפיטה…] באמצעות משאל עם [עד היום לא בוצע משאל עם על שיטת הממשל והשפיטה למרות הבטחתו של בגין שזה מה שהוא יעשה מייד עם הגעתו לראשות הממשלה]

  3. מה שנוכלי הסמול לא מספרים לציבור שלדעת הנוכלים, אינו נוער כמוהם –

    זה שבמשפט, הגדרת השיוויון ידועה כטאוטולוגיה/לוגיקה מעגלית (יחס זהה לאנשים זהים). האם יוסיין בולט ינצח כל אחד/ת מהמגיבים כאן בתחרות ריצה – זה חוסר שיוויון וכל אחד צריך לקחת ממנו את מדליית הזהב? אפילו בפסיקה שלה עצמה, התמודדה כנופיית הגלימות עם העמימות של המושג, הרבה יותר מפעם אחת.

    כך לדוגמא בד"נ 10/69 (אחת הפסיקות הידועות): " בית-משפט זה קבע, לא פעם אחת, כי יש להבדיל תמיד – הן לצורך פרשנות החוק והן כקנה-מידה לסבירות הפעולה המינהלית של רשות ציבורית בעלת סמכות דיסקרציונית – בין הפליה פסולה (להלן – הפליה) לבין הבחנה מותרת. עקרון השוויון, אשר אינו אלא הצד השני של מטבע ההפליה ואשר המשפט של כל מדינה דמוקרטית שואף, מטעמים של צדק והגינות, להמחישו, משמעותו, כי יש להתייחס, לצורך המטרה הנדונה. יחס שווה אל בני אדם, אשר לא קיימים ביניהם הבדלים של ממש, שהם רלוונטיים לאותה מטרה. אם אין מתייחסים אליהם יחס שווה, כי אז לפנינו הפליה. לעומת זאת, אם ההבדל או ההבדלים בין אנשים שונים הינם רלוונטיים למטרה הנדונה, אזי תהיה זו הבחנה מותרת, אם מתייחסים אליהם, לצורך אותה מטרה, יחס שונה, ובלבד שההבדלים ההם מצדיקים זאת. המושג "שוויון", בהקשר זה, פירושו איפוא שוויון רלוונטי (Relevant Equality) והוא הדורש, לענין המטרה הנדונה, "טיפול שווה" (Equality of Treatment) באלה אשר המצב האמור מאפיין אותם. כנגד זה, תהא זו הבחנה מותרת, אם השוני בטיפול בבני אדם שונים ניזון מהיותם נתונים, בשים לב למטרת הטיפול, במצב של אי-שוויון רלוונטי (Relevant Equality), כשם שתהא זו הפליה, אם הוא ניזון מהיותם נתונים במצב של אי-שוויון, שאיננו רלוונטי למטרת הטיפול. בקשר לנושא הזה, כדאי להביא כאן את הדברים שכתב, לפני שנים אחדות, הוגה הדעות M. J. McCloskey במאמרו"

    בכל בליל המילים הזה, התכוונה כנופיית הגלימות לדבר אחד – המבחנים לקביעת "הבדלים של ממש, שהם רלוונטיים לאותה מטרה", הם סובייקטיביים מעצם טבעם.

    אבל צפוי מנוכלי הסמול להכריז שרצח זה שלום וקיפוח המוכשרים, זה שיוויון לעצלנים. בגלל זה גם הפעם, צריך להבין שכל מטרתה של כנופיית הגלימות – זו גניבת השלטון. עטיפת הגניבה במילים סתומות כדרכם של רוצחי הישראלים מסמול, אינה הבדל של ממש, שהוא רלוונטי למטרה זו.

  4. לא תאומן החוצפה והנוכליות של בג"ץ ! למנות מפכ"ל בתקופת ממשלת מעבר אי אפשר,אבל לחוקק "חוקה" בתקופת ממשלת מעבר,בקולות של 32 מחברי הכנסת,"רוב מסיבי",כלומר לבצע הפיכה(פוטש) משפטית,לנכס לעצמו "סמכות" לבטל חקיקה של הכנסת,ללא שום הסמכה מפורשת בחוק כלשהו,לסמכות העבריינית על פי חתן פרס ישראל למשפט,פרופסור דניאל פרידמן,זה כשר ותקין. לטעמי אלו הם קבוצה של פקידים ממונים חסרי יושרה,שביטלו בהפיכה את הדמוקרטיה בישראל ושמו עצמם מעל לנבחרי העם בכנסת ובממשלה,פשוט קושרים שמקומם מאחורי סורג ובריח.

  5. יהודים לא שורדים במדינות של כל תושביהן.
    דמוקרטיה = משאל עם.
    מדינה משותפת עם מיליוני ערבים או מדינה ✡️ ליהודים ?
    עת להחליט.
    אי-אפשר בו-זמנית לטפח מיליוני ערבים בארץ ולשמור ישראל לעם היהודי.

    נפרדו בהצלחה : פולנים – רוסים, אירים – אנגלים, יוונים – טורקים, צ'כים – גרמנים, סרבים – קרואטים . .
    גם יהודים מסוגלים להשתחרר מעם זר בארצנו .
    האם יש מפלגה שמסוגלת לשחרר את היהודים מן העול הערבי בארץ ישראל ?

    דחוף! ליזום משאל עם בנושא:
    הפרדת היהודים מן הערבים על בסיס אזרחות.
    המפלגה אשר רק תרמוז על משאל עם – תכפיל את נוכחותה בכנסת .

    מדינה ערבית , ללא יהודים , מזמן נוסדה ליד ישראל .
    לאחר ש-2 מיליון ערבים יהפכו לאזרחי מדינה שלהם, ללא צבא ,
    הם ישלמו מס הכנסה ומס בריאות ברמאללה ויצביעו בבחירות שם.
    עדיף להעסיק בישראל רק ערבים עם תעודות של רשות הערבית.
    בהדרגה כל ערבים ייקלטו ברמאללה, שכם, ג'נין, קלקיליה, טולכרם, חברון, יריחו, אבו-דיס, בית-לחם, עזה וכו'.

    אזרחות פלסטינית-ירדנית ☪️ , אבו-דיס ושועפאט – לערבים,
    אזרחות ישראלית ✡️ וירושלים – ליהודים !
    * * *
    דרוזים, צ'רקסים ,סלאבים.., במידה ואין להם אזרחות אחרת,
    יכולים להישאר אזרחי או תושבי מדינה יהודית.
    * * *
    סדר עדיפויות למדינת ישראל >>

    1. רוב יהודי מוחלט, יותר מ-90%
    2. שטח סביר וגבולות מוגנים.
    3. אין צבא ערבי בין הים לירדן.
    4. צורת שלטון: דמוקרטיה פרלמנטרית.

    1. לא הבנתי זו אדמת ארץ ישראל למה לתת אותה לעם זר

  6. מכינים? הם כבר מזמן החליטו. משמעות של חוק בבג"צ זו המשמעות שהשופט החליט שנח לו.