דעה: הצוללת שתפסה לי את החנייה במוזיאון ישראל

לטירוף של מפגיני בלפור והצוללות ואנשי ׳לך׳ לפעמים קשה לתת הסברים רציונליים, אך כך או כך הגענו למציאות הזויה ומבחינות רבות גם אנטי-דמוקרטית

חניה שמורה (צילום: אסתר שניאורסון גרי)

ביום שלישי, יום ההשבעה בכנסת, הזדמנתי לירושלים והחלטתי לבקר במוזיאון ישראל יחד עם שלושה מלווים. קודם לכן, בנסיעה לירושלים, נסעתי לדאבוני בצמוד לשיירת השחורים (הדגלים). אילו ידעתי שנגיע לאותו מקום, הייתי סבה על עקביי. הם הגיעו כמובן לחרף ולגדף כמסורתם מימי צאנה וראינה של השמאל, שהרי הכול כשר והמטרה מקדשת את האמצעים. אולי הם פירשו בטעות את הפסוק “צְאֶינָה וּרְאֶינָה בְּנוֹת צִיּוֹן בַּמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה בָּעֲטָרָה שֶׁעִטְּרָה לּוֹ אִמּוֹ” באופן שגוי, עמדו מול הכנסת וצרחו ברמקולים אדירי עוצמה, ומול ראש הממשלה שעוטר שוב בכתר שעיטרו לו מצביעיו, כשני מיליון בוחרים, ישירות ובעקיפין.

ביקשתי לא לשמוע, ולהיכנס לחניון המוזיאון. בכניסה שני גברתנים לא אפשרו למכוניתנו להיכנס. מדוע? שאלתי, וראיתי בתוך החניון את המכוניות מהדרך, 'רמאי הצוללות', כשהם חונים בתוככי החניון. השומרים השיבו כי החניון מיועד רק לשחורים והצוללות.

לא הבנתי! אני רוצה להיכנס למוזיאון, והם רק באו לזרות רוש וארס. להם מאפשרים להחנות, ולי לא נותנים להיכנס? הראיתי תעודת עיתונאית וגם זה לא סייע בידי. יש עדיפות גברת, כך אמרו.

מי נתן לכם הוראה כזו? שאלתי. הם לא רצו לענות. נסעתי קמעה, חניתי, והלכנו כעשר דקות ברגל. כאשר הגענו כבר הייתה השעה ארבע, השחורים החלו להגיע וחלקם אף הספיקו כבר לתפוס מספר מקומות. רכב אחד עם גרר חנה על ארבעה וחמישה מקומות, כי יש להם נגררים ״בעבור״ הצוללות. עמדתי וצילמתי את המכוניות ובתגובה לכך קיבלתי כמובן את החרפות על עיסוקה של אחותי (שאין לי) ועל אימי (מנוחתה עדן).

ואתה עומד אין אונים, חסר מילים. מי היד שמתירה את הדברים? הרי הכול זועק לשערי שמים על האפליה, על האיפה ואיפה, על האכיפה הבררנית והסלקטיבית, על משוא הפנים לצד אחד, על מכבסת המילים, על הרשעות ועל אי-האנושיות שרחקה מרבים מהם. איך אפשר להבין זאת? הרי ההתנהלות היא במידה מסוימת על-טבעית, הזויה. כאן בא לעזרתי – אשמדאי.

״יש להם עדיפות, גברת״ | צילום: אסתר שניאורסון גרי

אגדה ידועה שמקורה בתלמוד הבבלי וגרסתה המוקדמת יותר מופיעה בתלמוד הירושלמי, מספרת על שלמה המלך ואשמדאי מלך השדים (מקור השם הוא בשפה הפרסית, אזמידאן – שטן). פעם פנה שלמה לאשמדאי ושאלו במה גדול כוחו מזה של בני האדם? ענה אשמדאי: שאם יוסרו אזיקיו ויתאפשר לו להציץ בטבעת החותם של המלך, אזי יענה לו. תחילה מיאן שלמה לעשות זאת, כי רק באמצעות הטבעת שעליה חקוק השם המפורש, יכול היה לשלוט במלך השדים הנורא.

אולם, הערים אשמדאי על שלמה והתגרה בו בטענה שחוכמתו המהוללת באה לו בזכות הטבעת. קצפו של שלמה יצא על השד, וכדי להוכיח את טעותו, נתן לו את הטבעת. מיד השליכה אשמדאי לים. כך השתחרר משלטונו של שלמה, ושלט בירושלים בדמותו של המלך שלמה. לאחר נדודים רבים ושנים קשות ומייגעות שעברו על המלך, באחת הפעמים שגבר עליו רעבונו, קנה דג מדייג , ולפני שעמד לבשלו, פתח את מעיו ומצא את הטבעת. אז גורש אשמדאי ושבה אל שלמה מלכותו. לפי האגדה, אשמדאי הוא זה שחטא את החטאים המיוחסים לשלמה בתקופה ששלט בירושלים.

מדוע הזכרתי את הסיפור? כי לפחות פעם אחת ביום אני שואלת את עצמי אם לא שולט כאן אותו אשמדאי. אולי שב לירושלים בהעמידו בינתיים צאצאים רבים, שהרי חלפו 2,980 שנים, ודחק את עצמו ואותם אל בין אתרי התקשורת, בתוך מערכת המשפט, העמיד אנשים בצלמו שבנו צוללות מקרטון ותלו על עצמם את המילה ׳לך׳, ברא אותם מדושני עונג כאלה ומילא את ראשם בטונות של שנאה שמעבירה אדם על דעתו. מידי פעם, כדי לחמוד לצון, הטעין בתוך ראש זה או אחר איזה סוג של ״ספציאליטה״, למשל בענייני חוק ומשפט, וגם בלל את החוקים – פעם שוחד היו שלמונים, כיום מדובר בתמונה נאה בעיתונים.

גם בזמן קורונה וגם בזמן סגר | הפגנה בבלפור (קרדיט: דף הטוויטר של קריים מיניסטר)

הרי מה שמתחולל כאן לנגד עינינו איננו דבר מצוי שרואים כל יום. הגידופים, הסגנון גס הרוח, חוסר ההגינות, חוסר התרבותיות, חוסר הדמוקרטיה וההאשמה בשוחד ושלמון שהיו יכולים, לכל היותר, למלא מערכון של הגשש ופולי. כאשר מדינה שלמה הייתה בסגר בגלל מגיפה, נתנו השדים אישור רק להפגנות. ברצונם מכפיפים, ברצונם מעלים.

בזמן הסכמי אוסלו, ההפגנות נגד רבין הוגבלו ל”זכות שאיננה מוחלטת” אותה “יש לאזן אותה עם הזכות לפרטיות של ראש הממשלה, בני ביתו ושכניו”, וגם “לאזן את הזכות להפגין משיקולים של שלום הציבור”. אך ראה זה פלא, כיום, בבלפור מותר הכול. פתאום הפגנה של אלפי אנשים בזמן מגיפה, בצפיפות, חום, לחות וזיעה אין בהם כדי לאיים על שלום הציבור. אוהלים לאורך הרחוב, לינה בָמקום והפרעה לראש הממשלה ולשכניו במשך כל שעות היום והלילה – הכול הולך.

גם אשמדאי בימי שלטונו בירושלים עשה לעצמו עדיפות. הרי יש הנוהגים לומר את קריאת שמע שעל המיטה בה נאמר הפסוק: “הנה מיטתו של שלמה שישים גיבורים סביב לה”. מדוע? אפילו שלמה חשש מהשטן הזה שידו הייתה בכול, ומאז בכול לילה היו מקיפים את מיטתו שישים גיבורים מגיבורי ישראל כדי להגן עליו.

אותו אשמדאי בוודאי מנהל את הדברים ביד רמה לאחר שתפס את כל מוקדי הכוח והפך את הכול לשפיט. ואם כך, לא ירחק היום שיגורש מהעיר, אך בנידון דידן – בדרכים דמוקרטיות על ידי נציגיו של הבוחר.


ד״ר אסתר שניאורסון גרי היא סופרת, משוררת, פובליציסטית ומרצה להיסטוריה.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

29 תגובות למאמר

  1. וואוו, אהבתי את היצירתיות שבביקורת. מאמר מעולה

    1. ומה עם קצת עבודה עיתונאית? למי שייך החניון שככה ניתן לתעדף לקוחות? ותמורת מה?

    2. מאמר מעולה

      ממש מציאות הזוי'ה
      כל כך כואב ששולטים כוחות הרשע
      חבל שהצדק והאמת נעדרים
      בסוף האמת לנצח

  2. ההזדקקות לאשמדאי כהסבר משעשעת אך במידה והכותבת אכן אינה מכירה את תולדות מפלגה מסוימת שדרך פעולתה החוץ-פרלמנטרית היתה ייצור מהומות, התנגשויות [-ואף קרבות] רחוב כדי לפגוע בהליך הדמוקרטי של בחירות ע"י יצירת "לחץ עממי" לאי קבלתן, ולשם כך גובתה ע"י המערכת המשפטית, היא יכולה לפנות להסברים ליאיר גולן, שלומד לדבר על השוואת תהליכים בין המדינה היהודית לאירופה שלפני 70 שנה. אם *הוא* היה מבין על מה הוא מדבר היה רואה שבזה לפחות הוא צודק.

  3. לא יאומן

    פשוט עולם הפוך
    במקום לתת לאנשים באים להפגין לחנות נותנים לאנשים שבאים להפגין..הזוי
    כנראה לאנשי שמאל פשוט מותר לעשות מה שרוצים ואין חוק ואמות מוסר ולא כלום הכל למען המטרה רמיסת הימין ומי שיהודי המדינה הזאת
    בושה וחרפה

  4. אחלה ואחלה ועוד פעם אחלה. הרעיון מהמקורות שאת משלבת עם הסיפור. מוכשרת ברמות.

    1. תודה אחמדי נג'אד שעדכנת אותנו אבל לאף אחד לא חשוב מה אתם בחזבאללה חושבים 🙂

    2. הלואי וכולם יהיו כמותה…ישרה, רודפת צדק,אמיצה,חדת לשון ומחשבה והכי חשוב נאמנה למולדתה…ומה רע בדוסית ביביסטית ?
      די לגזענות די לשנאה די לטמון את הראש בחול כבת יענה…

    3. ולכן… מאד עלוב לפגוע או לתייג מישהי במקום להגיב ולבקר את דבריה. ירדת נמוך מאד

    4. תגובתך לוקה בכשל לוגי מהסוג AD HOMINEM. כאשר אין יכולת להתמודד עם הטענות לגופן פונים להתעסק עם האיש ששוטח את הטענות. בקיצור עלוב.

  5. כל האמת בפרצוף..ממקור ראשון ..אם זה לא היה עצוב הייתי אומרת שזה אפילו משעשע מקביל למשל ..(אומרים שבארץ ישראל אין מריעין בישין )
    בכל אופן הדמוקרטיה שבשמה הם מפגינים כנראה הוציאה אותם מהדעת…כבר לא יודעים מה לעשות עד שמגיעים למפגני ראווה לא ראויים שלא לדבר שהיו מסוכנים לציבור בשל הקורונה.
    עכשיו נותר רק לפרום את התיקים ,וכמו בכל דבר צריך חסדי שמיים .
    כל הכבוד לכותבת המופלאה ששוב מאירה את עינינו .

  6. תומכי רוצחי הישראלים עבור פרסים מאוסלו, מקללים ישראלים שמצלמים את מעשיהם?

    זו הסיבה שחמולתם ברצועת עזה, הנחשלת ביותר בעולם 🙂

  7. אסתר היקרה
    הרבה כותבים אבל שלך סוג של כתיבת אוונגרד. מיוחדת. אלגוריה , משל, אנלוגיה כמו כאן לשטן, בין אלו שלא רואים ממטר אף אחד והם כמו יתושים , רק מציקים, רק עוקצים ופוגעים לבין הימנים שמספקים מילה טובה אליהם והם כבר בעננים.

  8. מה שלי מוזר בסיפור שלה הוא שיש אנשים במאה ה 21 שמאמינים השדים רוחות, שטן, גן עדן, אלוהים, ושאר שטויות אינפנטיליות מהסוג הזה.

    1. אני אסביר לך לאט כדי שגם אתה תבין: האגדה שהכותבת מעלה משמשת מטאפורה למצב ההזוי שבו אנו חיים במאה ה-21.

    2. אז למה אתה משתחווה לצוללת הזהב?

  9. דעי לך אסתר שזמן רב אני מסתובב כסהרורי.הכול כאן כבתוך כאוס אחד גדול.
    איני יודע אם המצב נורא כמלפני שנות, או שנותר כפי שהיה בשנות מפא"י הלא עליזות שהיו כאן.עם הפנקס האדום וכ'ו. אבל כאילו באמת היום נברא כאן משטר משפטי ותקשורתי של רשע.
    איך יוצאים מהפלונטר הזה? אין משהו במקורות?

    1. לא יודע לגבי המקורות.
      אבל תזכור: יש תהליכים שלוקחים זמן ומחיר. אבל אסור להתייאש, מי שילחם ינצח. לשקר אין רגליים וסופו להיחשף וליפול בפני האמת. אבל זה יקרה רק אם ילחמו בשמה.
      כמו שהזכרת, הפנקס האדום כבר לא קיים. וגם מפא״י הפכו למפלגה צדדית שלא מעיזה לחלום על מועמדות לראשות הממשלה(מזל שיש עוד ראשי מפלגה שלוקחים את מספר המנדטים שלהם בפרופורציה וענווה). וגם שאר הגופים האנטידמוקרטיים עוד יפלו. גם אם אתה ואני לא נזכה לראותאת היום הזה, אסור להפסיק להילחם למען עולם טוב יותר לצאצאינו.

  10. ומה עם קצת עבודה עיתונאית? למי שייך החניון שככה ניתן לתעדף לקוחות? ותמורת מה?

    1. לא הבנתי. מותר לראש הממשלה להיות מושחת אבל אסור להפגין נגדו?

    2. זה שלא הבנת מהי חזקת החפות, מסביר מדוע חמולתך חמאס – הרצחנית והנחשלת ביותר בעולם.

    3. איש לא טען שאסור להפגין. ודאי שמותר, זה חלק מהדמוקרטיה.
      הטענה היא שאין להם זכות למרר את חיי השכנים של בית ראש הממשלה יומם וליל.
      הטענה היא שהפגנה לא מצדיקה הפצת מגפה קטלנית.
      הטענה היא שמוזיאון ישראל ששייך לכלל לא יכול לתת את מגרש החניה שלו לאירוע שנוי במחלוקת ולומר לבאי המוזיאון שיחנו רחוק במקום לומר זאת למפגינים.

      בקיצור, שהפגנה חשובה ככל שתהיה, לא מצדיקה את רמיסת האחר וסיכונו. בעיקר כשיש דרכי אלטרנטיביות כמו פיזור המפגינים על מוקדים רבים בארץ.
      תפגינו, זו זכותכם וחובתכם, אבל באחריות.

  11. אגב מטאפורה נפלאה נוספת שרלוונטית למציאות שבה אנו חיים בימים אלה הועלתה ע"י רבי נחמן מברסלב וזה הולך בתמצית כך:
    יועץ המלך הזהיר אותו כי נחזה בכוכבים שהחיטה שתבשיל בממלכה באותה השנה תגרום לשיגעון לכל מי שיאכל ממנה. אולם, אם ישמידו את יבול החיטה יפרוץ רעב כבד בממלכה.
    עלתה השאלה כיצד לנהוג: האם להניח לעם לאכול מהחיטה ורק על המלך ויועצו להימנע מאכילתה ובכך לפחות שניהם ישמרו על שפיותם או שגם הם יאכלו ממנה וילקו בשיגעון כמו כולם? לבסוף הגיעו להחלטה שאמנם מוטב גם להם לאכול מן החיטה אלא שהם יעשו לעצמם סימן במצח כדי שיידעו לפחות שהם משוגעים.

    1. איזה יופי.
      כנראה השמאלנים אכלו מן החיטה, אבל הם משום מה סבורים שהם נורמלים .

  12. איזה יופי.
    כנראה השמאלנים אכלו מן החיטה, אבל הם משום מה סבורים שהם נורמלים .