רב המרגלים החדש של איראן: קיצוני ומסוכן מתמיד

אסמעיל חאטיב מביא עמו ניסיון רב בהפעלת טרור מקומי ואזורי וחיסול מתנגדים למשטר, ונהנה מקשרים ואמון בצמרת הנהגת האייתוללות

נשיא איראן, איבראהים רא'יסי (צילום: Mostafameraji)

איברהים ראיסי הושבע כנשיא האיראני החדש ביום ה-5 באוגוסט. שישה ימים לאחר מכן הוא פרסם את מינוייו לתפקידים בממשלה, ובין היתר בחר באסמעיל חאטיב כשר לענייני מודיעין.

 

אז מיהו השר החדש? המידע לגבי חאטיב אינו מצוי בשפע. הוא נולד ככל הנראה בשנת 1961 או 1962 והיה ידוע עד כה בעיקר כאיש דעת בעל השפעה וקשרים קרובים למנהיג העליון עלי ח'אמנאי. חאטיב היה מתלמידיו של ח'אמנאי כאשר למד לימודי דת ומשפט אסלאמי, יחד עם מורים אחרים הנחשבים לרדיקלים.

 

מינוי מסוכן, אסמעיל חאטיב (צילום: Maryam Kamyab)

אחד מאותם מורים, מוחמד פאזל לנקראני, היה תומך נלהב של האייתוללה ח'ומייני, תמך בין היתר בפתווה נגד סלמן רושדי ופרסם בעצמו בשנת 2006 פסק הלכה נגד הסופר האזרי רפיק טאגי, שנרצח מאוחר יותר. מורה אחר של חאטיב, מקראם שירזי, היה דמות מפתח בניסוח החוקה האסלאמית של איראן. הוא נודע בעיקר בשל התנגדותו לאפשר לנשים לצפות באירועי ספורט. בשנת 2010, שירזי הצהיר כי "השואה היא אמונה תפלה". מורה נוסף, מוג'טבה טהרני, היה בעצמו תלמיד של ח'ומייני ונחשב למקורב מאוד למנהיג הנוכחי. הוא ידוע בעיקר בתמיכתו בתפיסה הגורסת כי חכם הדת עליון על חוקי המדינה. במילים אחרות, השר חאטיב הוא שמרן קיצוני ואיש דת קיצוני בעל קשרים עמוקים בממסד ובהנהגה.

 

בשונה ממחמוד עלאבי, שר המודיעין היוצא שלא החזיק בניסיון ביטחוני או מודיעני קודם, חאטיב היה מעורב בשני התחומים אם כי ללא הכשרה רשמית במדעי המדינה או בלימודי ביטחון. בין 1980 ל-1981, לאחר שהוקמו משמרות המהפכה, חאטיב שהיה אז בשנות העשרים לחייו הצטרף לאגף המודיעין של הארגון. תפקידו המדויק אינו ידוע, אם כי סביר שהיה מעורב מאוד ברצח מתנגדים למשטר החדש, בעיקר מקרב הכורדים. באותה התקופה, חאטיב שיתף פעולה באופן הדוק עם מוחסן רזיאה, מי שהיה מפקד משמרות המהפכה וכיום משמש כמזכיר 'המועצה לאבטחת האינטרסים של המשטר'.

 

בחודש נובמבר 1997, חאטיב מונה לראשות הסניף של משרד המודיעין בעיר קום, בידי עלי פלחיאן, איש דת שמרן שמקורב גם הוא לח'מאנאי. ב-1992, במהלך כהונת פלחיאן, התרחשה ההתנקשות במסעדה בברלין בה נרצחו ארבעה מבכירי האופוזיציה הכורדית. המתקפה נערכה על ידי טרוריסטים שנשלחו מאיראן, ובית המשפט הגרמני פסק כי האשמה לפיגוע מוטלת על בכירים בטהרן, ביניהם פלחיאן. גם הפיגוע בבניין הקהילה היהודית בארגנטינה התרחש בזמנו של פלחיאן כשר המודיעין, מה שהוביל להכללתו ברשימת המבוקשים הבינלאומית של האינטרפול.

 

בהמשך שימש חאטיב כראש מחלקת הביטחון של ארגון 'אסטאן קודס רזאווי', המנהל את מקדש האימאם א-רידא בעיר משהד ומוסדות דתיים נוספים. ראש הארגון כולו בין 2016 ל-2019 היה הנשיא הנוכחי איברהים ראיסי, שעזב את התפקיד לאחר שמונה לנשיאות בית המשפט העליון. מלבד המשרות שלעיל, חאטיב עבד ישירות עבור עלי ח'מאנאי כחלק מממשלו וכיהן גם כראש רשות בתי הסוהר של איראן במשך מספר שנים.

 

יד קשה

חאטיב מונה כשר המודיעין החדש בתקופה בה המשטר האסלאמי בטהרן חווה אסון אחר אסון. האייתוללות מתקשים מאוד לשמור על גבולות המדינה מפני חדירות, למנוע מתקפות על מתקני הגרעין או ניסיונות התנקשות במדעני הגרעין החשובים. סוכנויות המודיעין והמודיעין הנגדי של איראן כושלות וחשופות, וסובלות מסכסוכים מתמשכים בין המשרד לענייני מודיעין לבין גופי הביון של משמרות המהפכה. הגורמים האלה כולם נלקחו בוודאי בחשבון רב בעת בחירתו של חאטיב לתפקיד.

 

אסמעיל חאטיב אינו רק מקורב מאוד לנשיא ראיסי וזוכה לאמונו, אלא גם משרת נאמן של עלי ח'אמנאי. ניתן להבין אם כן מדוע דווקא הוא נבחר להיות האיש שיוביל את טיהור ושיפור שירותי המודיעין. מעבר לניסיונו המעשי בתחום, חאטיב נהנה מברכת המנהיג העליון כמו גם ברכתם של אנשי הדת החזקים במדינה, ואולי חשוב מכל – הוא מקובל גם על משמרות המהפכה. בהקשר הזה מצופה ממנו לא רק לנקות את השברים הקיימים במשרדו אלא גם לצמצמם את הסכסוך בינו לבין אנשי משמרות המהפכה. ככל הנראה נשוב לראות שיתוף פעולה מתהדק בין שני הגופים.

 

תחת ניהולו של חאטיב משרד המודיעין יגלה תוקפנות רבה יותר הן בחזית המקומית והן בחזית הבינלאומית. מבחינה פנימית, השימוש בעינויים ובמאסרים ללא משפט נגד מתנגדי המשטר צפוי להתגבר ולהיות מופעל ביד קשה יותר. מבחינה אזורית, נראה ככל הנראה חיזוק של מדיניות הקנאית בה נוקטת איראן. האסלאם הקיצוני אותו מקדם חאטיב, בדומה לאייתוללות הרדיקליים ביותר בטהרן, ישפיע ללא ספק על תהליך קבלת ההחלטות שלו. מתנגדים למשטר החיים בארה"ב ובאירופה יהיו נתונים מעתה למעקב צמוד עוד יותר; הטרור האסלאמיסטי ברחבי העולם שזוכה לתמיכה ומימון איראניים יגביר מעתה את מאמציו ואת עוצמתו.

 

למרות שבטהרן יזהרו עדיין שלא לגרום לפרובוקציה משמעותית מול המערב, האייתוללות בוודאי לא יוותרו על נכונותם להשתמש בטרור ובאלימות כדי לחסל את יריבי המשטר, כמו גם כל אדם אחר הנחשב כאיום על המשטר.

פרופ’ ארבין חושנוד הוא מרצה למדעי המדינה ומודיעין. ארפן פארד הוא מומחה למודיעין וטרור במזרח התיכון. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה במסגרת סדרת ‘מבט מבס”א‘ מבית מרכז בגין סאדאת.

 


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

 

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. אמאל'ה אני משקשקת משטרת ישראל.
    אתם רדופים – ולא להפיך.