העסקה הגרועה בהיסטוריה

ביידן בזבז ברשלנות כל מנוף מערבי מול האייתוללות, שעומדים ליהנות מהסכם חלש עוד יותר מזה שהעניק להם אובמה

רק גזרים ללא מקלות. הנשיא ביידן | הבית הלבן

בעוד העולם כולו ממוקד במתרחש על אדמת אוקראינה, הנשיא ביידן מתקדם לקראת עוד כישלון אסוני במדיניות החוץ שלו, והפעם בשיחות מול איראן על הסכם הגרעין החדש. החלטת ביידן להשיב לחיים את ההסכם הגרוע מאוד מתקופת אובמה הייתה גרועה בפני עצמה, אבל איכשהו הנשיא ושליחיו לשיחות הצליחו להפוך את המצב הנוכחי לגרוע עוד יותר.

מה שנרקם בימים אלה בווינה, כפי שהגדיר זאת ריצ'רד גולדברג, היא "העסקה הגרועה ביותר בהיסטוריה". תחת ניהולו של שליח הנשיא רוברט מאלי, צוות המשא ומתן האמריקני עומד להעניק לאיראן מסלול חופשי להמשך פיתוח תכנית הגרעין שלה, וכרטיס פתוח להמשך ערעור היציבות ברחבי מזרח התיכון.

במהלך קמפיין הבחירות לנשיאות לפני כשנתיים בלבד, ביידן הצהיר על "מחויבות בלתי-מעורערת" למנוע מאיראן פצצה גרעינית באמצעות חזרה להסכם הגרעין, ממנו הנשיא טראמפ החליט לפרוש והוסיף על כך הטלת סנקציות חמורות נגד טהרן. הבעיה אז והיום היא אחת – הסכם הגרעין המקורי מעולם לא עוצב כך שימנע מאיראן פצצה גרעינית. הוא אפשר לה להמשיך לפתח טילים בליסטיים והתעלם בנוחות ממעמדה כמממנת הטרור המובילה בעולם. חלק ניכר ממיליארדי הדולרים מהם נהנו האייתוללות עם הסרת הסנקציות שימשו להמשך מימון המשטר האכזרי ושליחיו השונים.

הסכם הגרעין המקורי היה בבסיסו ויתור הרסני; חזרה עליו תהיה כניעה מוחלטת. ביודעם כי ביידן פשוט נואש לעסקה, האייתוללות שיחקו את תפקיד הקשים להשגה וסרבו בתוקף לשבת ולדון ישירות עם נציגים אמריקנים. מאלי ואנשיו נאלצו להשתמש במתווכים, אחד מהם (למרבה התדהמה והאירועים האחרונים) היה הדיפלומט הרוסי מיכאיל אוליאנוב אשר התגלה כאיש מפתח בדיונים. לא היה זה פלא אפוא לשמוע לפני מספר שבועות את הדיווחים על ההצעה הרוסית, לכאורה בהסכמה ובברכה אמריקנית, לשמור ולפקח על מאגרי האורניום המועשר של איראן בעוד טהרן נהנית מהסרת הסנקציות עליה.

אחד הכשלים העיקריים בהסכם המקורי היה נעוץ בעובדה לפיה גם אם איראן תעמוד בכל התנאים וההגבלות שנקבעו בו, היא תישאר למעשה על הנתיב ארוך-הטווח לנשק גרעיני, הודות לסעיפי ה"שקיעה" שנקבעו לפקוע לאחר תקופה של עשר שנים. אך גם תחת ההסכם המקורי איראן המשיכה לפתח את תכנית הגרעין, העשירה אורניום לרמה של 60%, הפיקה אורניום מתכתי והקפידה להסתיר את מלאי החומר הבקיע מפני פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית. כתוצאה מכל אלה, זמן הפריצה לפצצה איראנית מוערך כיום בפחות משישה חודשים.

ההסכם המקורי הגביל את העשרת האורניום של איראן לרמה של 3.67 אחוזים. אלא שמוחמד אסלאמי, ראש ארגון האנרגיה האטומית של איראן, אמר לאחרונה כי גם אם ההסכם החדש יכיל תנאים דומים, ארצו תמשיך להעשיר אורניום לרמה של 20% לפחות, הסף הדרוש כדי להתקדם במהירות לנשק מבצעי.

ומה המלכוד עבור האיראנים? אין כזה בנמצא. משטר האייתוללות ייהנה ממיליארדים רבים בנכסים מופשרים וסנקציות שיוסרו, ויוכל להשתמש בהם כדי להמשיך ולערער את היציבות האזורית. למעשה, כצעד של רצון טוב ומחווה דיפלומטית, ממשל ביידן הסכים להתעלם מההפרות האיראניות של הסנקציות על מסחר אנרגטי, והעניק לטהרן אישור לסחור בגז עם עיראק עבור תכנית הגרעין האזרחית של המדינה השכנה.

גבריאל נורונה, בכיר לשעבר במחלקת המדינה, דיווח כי ממשל ביידן מתכוון להסיר גם את הסנקציות שהוטלו נגד איראן על פעילות טרור. כבר בימי אובמה, ההחלטה האמריקנית להפריד בין מימון הטרור האיראני לבין פעילות הגרעין הייתה חסרת היגיון, אך משמעותה הייתה כי לפחות סנקציות הטרור יוותרו על כנן למרות הסכם הגרעין. מזכיר המדינה הנוכחי אנתוני בילנקן המשיך בקו הזה כאשר במהלך השימוע שנערך למועמדתו בסנאט הצהיר כי ארה"ב "צריכה לעשות כל דבר אפשרי… כולל הסנקציות הקשות ביותר" במטרה להתמודד עם טרור במימון איראני. אלא שכעת, כאשר האייתוללות מנצלים ממשל אמריקני חלש ונואש, נראה כי גם הבטחה זו התפוגגה כלא הייתה.

בין הסנקציות שיוסרו במסגרת זו יהיו למשל המגבלות שהוטלו על הגנרל חוסיין דהקאן, מי שהוביל את כוחות משמרות המהפכה בלבנון במהלך הפיגוע הרצחני במגורי הנחתים בביירות ב-1983. דיווחים שונים אף מספרים על הכוונה להסיר כלל את משמרות המהפכה מרשימת ארגוני הטרור, ובהמשך הסרה של כל הסנקציות שהוטלו נגד הארגון.

איראן היא מפיצת הטרור המובילה בעולם וגורם קבוע בערעור היציבות. היא תומכת באופן מתמשך בארגוני טרור כמו חיזבאללה, חמאס והחות'ים בתימן. היא ציידה את חיזבאללה בלבנון באלפי רקטות וטילים המאיימים על ישראל. משמרות המהפכה מנהלים מבצעים רצחניים בסוריה ועיראק וממשיכים לתמוך בארגוני טרור ברחבי המזרח התיכון. אבל במקום לדרוש מאיראן די וחשבון על כל אלה, ממשל ביידן לא רק עומד להסיר ממנה את הגדרות הטרור, אלא גם לתגמל אותה עם מיליארדי דולרים כדי להמשיך בטרור.

באופן כללי וללא קשר להגבלות על פעילות גרעינית, ההסכם אותו ביידן מכין על פי הדיווחים אינו כולל שום הגבלות על השימוש שאיראן יכולה לעשות בכספים החדשים. ללא הגבלות כאלה, איראן תוכל להמשיך לתמוך בטרור ובשליחיה הטרוריסטים, לפתח טילים בליסטיים, לחטוף בני ערובה ועוד שאר טעימות מהתפריט הרצחני של האייתוללות.

וזו אפילו אינה האשליה ההזויה ביותר הרווחת בימים אלה בבית הלבן; ממשל ביידן מאמין כי גרסה חלשה יותר של הסכם הגרעין אמורה להיות קרש קפיצה להסכם "חזק וארוך יותר". אבל בשלב הנוכחי ארה"ב בזבזה את כל הקלפים שהיו לה, ואיראן מן הסתם לא תמהר לשוב לשולחן הדיונים אחרי שהשיגה מביידן את הסכם חלומותיה.


הטור התפרסם לראשונה באתר 'נשיונל רוויו'.

עקבו אחר ׳מידה׳ ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. בַּיָּמִים הָהֵם וּמָרְדֳּכַי יוֹשֵׁב בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ קָצַף בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ שְׁנֵי סָרִיסֵי הַמֶּלֶךְ מִשֹּׁמְרֵי הַסַּף וַיְבַקְשׁוּ לִשְׁלֹחַ יָד בַּמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרֹשׁ.וַיִּוָּדַע הַדָּבָר לְמָרְדֳּכַי וַיַּגֵּד לְאֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לַמֶּלֶךְ בְּשֵׁם מָרְדֳּכָי.וַיְבֻקַּשׁ הַדָּבָר וַיִּמָּצֵא וַיִּתָּלוּ שְׁנֵיהֶם עַל עֵץ וַיִּכָּתֵב בְּסֵפֶר דִּבְרֵי הַיָּמִים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ.
    אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה גִּדַּל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת הָמָן בֶּן הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי וַיְנַשְּׂאֵהוּ וַיָּשֶׂם אֶת כִּסְאוֹ מֵעַל כָּל הַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ.
    מי הציל את חיי המלך מרדכי, את מיגידל המלך בדיוק אחר הדברים האלה?
    את המן
    ההיסטוריה , אבל גם ההמשך יחזור על עצמו
    תזכרו טוב ברגע האחרון , ככלות כל הקיצים הכל יתהפך

    1. האם נס פורים השתא יחזור גם בעת שהשקרנים הנוכלים האלה יושבים בשערי העיר? הגיב:

      לחיים בהירהורים על תגובתך, בימים ההם היה בשער העיר יהודי חכם ישר ונאמן לעמו ודתו.
      לצערנו היום יושבים בשערי העיר בנט לפיד סער גנץ וליברמן בתוספת הפוסט ציונים עם ראש אירגון הטרור של האחים המוסלמים, כנופית נוכלים ושקרנים שאין טובת עמם וארצם עומדת לנגד עיניהם אלא אחזקת הכיסא בשער העיר ואין מי שיעמוד למען העם.

    2. גם אסתר בזמנו כמו בנט היתה צריכה שיעמוד איש ימני ויאמר לה: ״אל תדמי להימלט בית המלך כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר ואת ובית אביך תאבדו. ומי יודע אם לעת הזאת הגעת למלכות!״.
      ואנחנו בימין אכן זועקים את הזעקה.
      נקווה שאסתר המודרנית יתעורר.

  2. יש טעות בסיסית בניתוח של פרשני הזרם המרכזי ואפילו אם הם ימניים בזה שהם מפרשים את התנהלות הממשל הנוכחי של ארה"ב ומדינות אירופה כנאיביים ו-INCOMPETENT אבל שביסוד, כוונותיהם טובות. אבל ללא ספק, אלה, שבעידן הזה שולטים במדינות של האדם הלבן, אינם אידיוטים רפי שכל. לכן, המניעים שלהם אינם טובים. נקודה.
    אם שוללים את סברת ה"CHARMING BUT WELL-INTENTIONED INCOMPETENTS" – אזי נשארת סברת החבלה העצמית.
    לא חשוב מי עומד מאחורי זה – הבונים החופשיים או האילומינטי או קלאוס שוואב וכו'. זה שאנחנו לא יכולים להוכיח קוספירציה או שליטה מרכזית של מריונטות לא שולל את העובדה שפעילות השילטון מנוגדת לטובת עמו שלו בכמעט כל מדינות העולם הלבן.
    החל בתרמית האקלים ו-SELF-HARM של מניעת פיתוח משאבים, דרך המשבר המעושה של קורונה, התבטלות הלבנים ורדיפתם, התרפסות בפני לא לבנים, מאמץ ארוך טווח לייבא זכרים צעירים ממדינות לא לבנות (ע"י המנעות מגירוש למשל), מאמץ למנוע ילודה ע"י קידום הומו-סקסואליות ושינוי-מין, תמיכה במדינות כמו אירן – כל אלה ניתן להסביר לא ע"י נאיביות אלא ע"י אובדנות – כלומר, התוצאה רצויה.
    תראו את ההודעה/שאלה של אדם עם שם מוסלמי – נשיא אל-סלוודור:
    https://www.thegatewaypundit.com/2022/02/el-salvador-president-asks-destruction-united-states-done-intentionally/