האקזיט האחרון של בנט

בעוד סיעתו מתפרקת והממשלה משותקת, רה"מ שוב מנסה לסחוט תפקיד עתידי על חשבון שותפיו בהווה

מחבר למוצר. לפיד ובנט | צילום מסך

ביום חמישי דיווח מתי טוכפלד ב'ישראל היום' על תוכן אחת השיחות (הרבות) שהתקיימו לאחרונה בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין חבר סיעתו המתנדנד ניר אורבך. על פי הדיווח, במהלך ביניהם הזהיר בנט את אורבך ממצב בו הקואליציה הנוכחית מתפרקת בקרוב ויאיר לפיד הופך לראש ממשלת המעבר בזמן ביקור ג'ו ביידן. "אתה יכול לתאר לך מה יקרה אם לפיד יהיה ראש הממשלה בזמן הביקור?..הוא יזרום עם כל דרישה אמריקנית, זה ממש לפעול נגד האינטרס הימני".

למחרת הוסיף יוסי ורטר ב'הארץ' כי בנט אף שלח "מקורבת" כדי להזהיר את אורבך מתמונה בה ראש הממשלה לפיד יעמוד מנגד בשתיקה, בזמן שביידן "ידבר בירושלים על מדינה פלסטינית, אלימות המתנחלים ופינוי חומש". בנט לא היה צריך ללכת רחוק בשביל הדוגמה הזו. רק לפני כחודשיים הוא עצמו עמד ושתק כאשר מזכיר המדינה בלינקן ליהג בירושלים על "הגדה המערבית".

צריך לקרוא את זה שוב כדי להבין עומק החוצפה בתדריכים שבנט מפזר לכל עבר. האיש שהבטיח בכל תוקף כי לא ישב עם לפיד ולא יאפשר לו להיות ראש ממשלה ("כי הוא איש שמאל ואני איש ימין"), הפר את כל ההבטחות, הלך והקים איתו ממשלת רוטציה כושלת ומקרטעת, ועכשיו כדי להציל את כסאו מאיים על אורבך בהתגשמות המצב אותו יצר במו ידיו.

רוח דומה נשמעה בדיווח אחר שפרסם ביום חמישי אטילה שומפלבי, ולפיו בנט "מודה בשיחות סגורות: נכשלתי בבחירת האנשים שלי… הטעות הכי גדולה הייתה בבחירת האנשים שהכניס לרשימת 'ימינה' לכנסת". פעם נוספת, כולם אשמים חוץ מנפתלי. הממשלה שהקים קורסת והוא כבר מתכנן את האקזיט הבא, כאשר בידו השנייה הוא מנהל (על פי דיווח שהוכחש) מגעים להצטרפות לממשלה בראשות נתניהו.

אחד המאפיינים הבולטים אותם ניסה נפתלי בנט לייחס לעצמו כבר מראשית דרכו היה המיתוג כאיש "הייטק". בכל הזדמנות הוא נהג לספר על החברה אותה ניהל לפני שזינק לפוליטיקה, וכיצד לקח משם שיעורים רבים על הצלחה, יזמות ומנהיגות. אבל נדמה שהדבר המשמעותי ביותר אותו לקח משנותיו הקצרות בתחום היא מנטליות האקזיט – לא מתעכבים על כישלונות או הפסדים, ובטח שלא נקשרים לחברים לדרך ושותפים. תמיד מחפשים את הדבר הבא, את המכה הגדולה באמת, ותמיד תוך קידום עצמי חסר בושה.

האקזיט הפוליטי הראשון של בנט היה בימי הכנסת ה-17, קודם כראש המטה של נתניהו, ובהמשך דרך מחאת המילואימניקים, שתי מדרגות שביססו את שמו מספיק כדי להתמנות למנכ"ל מועצת יש"ע. גם בתפקיד זה הוא פעל לקדם בעיקר את עצמו, כאשר במקרה זכור במיוחד קפץ לביקור מתוקשר במאהל המחאה, בניגוד מוחלט לעמדת ראשי המועצה.

משם המשיך למפלגת 'הבית היהודי', עליה השתלט יחד עם שותפתו איילת שקד. מן הרגע הראשון הוא ניסה להפוך את המפלגה למפלגת שלטון, אבל אנשי המפלגה המגזרית לא שיתפו פעולה. שש שנים לאחר שנבחר לראשות המפלגה, בנט נטש אותה לטובת הרפתקאה חדשה בצלמו ובדמותו – 'הימין החדש'. את 'הבית היהודי' הותיר מרוסקת, מלאת חובות ומתחת לאחוז החסימה, ורק התערבות של ראשי הימין מנעה את קריסתה.

גם הסטארט-אפ 'החדש' החל את דרכו עם תקוות גדולות, אבל לראשונה טעם בנט מפלה כאשר נשאר מחוץ לכנסת עם תום ספירת הקולות בבחירות אפריל 2019. כאשר הוחלט על סבב בחירות חדש כמה חודשים לאחר מכן,  בנט סירב בתוקף לפעול למען אינטרס גוש הימין ולהתאחד עם 'הבית היהודי' והאיחוד הלאומי אותן נטש, ורק לאחר לחצים כבדים הסכים למהלך כאשר הוא מציב את שקד בפרונט. דקות ספורות לאחר הבחירות העדיף שוב את האינטרס האישי והודיע על פירוק החבילה. בהמשך מונה לשר הביטחון בממשלת המעבר, תפקיד שהיה אמור להחזיר את הריצה העצמאית לחיים. אך הסקרים פחות שיתפו פעולה, ובנט נאלץ שוב לרוץ עם השותפים שנטש. גם תיק הביטחון לא עזר, ו'ימינה' זכתה לשישה מנדטים בלבד.

התפרצות מגפת הקורונה העניקה ליזם הסדרתי עוד הזדמנות. התגובה הראשונית הסבירה יחסית של ממשלת ישראל בה היה עוד חבר העניקה לו חשיפה ניכרת. אך משנשאר מחוץ לממשלת האחדות לאחר בחירות מרץ 2020 ועל רקע העלייה בחולים ובנפטרים, הפך בנט לאופוזיציונר התקיף ביותר. הוא עמד בראש 'קבינט הקורונה האזרחי' של המכון למחקרי ביטחון לאומי, נאם בלהט בכנסת, וגם פרסם את אותו ספרון בו הסביר 'איך לנצח מגיפה'. בשיא התחלואה, עמדה מפלגתו על 23 מנדטים בסקרים. פרישתו של גדעון סער מהליכוד והקמת 'תקווה חדשה', יחד עם מבצע החיסונים המוצלח וחזרה הדרגתית לחיי שגרה, השיבו את בנט לגודלו הטבעי בסקרים. כאשר הבין שנושא הבריאות מיצה את עצמו וכנראה לא יספק את הסחורה בקלפי, החל לפנות לכיוון הכלכלי עם עוד תוכניות גרנדיוזיות ושלל הבטחות מרעננה עד סינגפור. אבל האקזיט הגדול מכולם היה עוד לפניו.

למרות (ואולי בגלל) התנודות החדות אותן חווה בסקרים, נראה שבנט הפך מנוי וגמור להגיע לראשות הממשלה ויהי מה. בניגוד להכחשות ואינסוף הספינים, עם תום הבחירות היה ברור לכל שבנט ולפיד הולכים יחד, וכאשר נתניהו השיב לנשיא את המנדט הם החלו לרקום את קואליציית הטלאים, למורת רוחם הגלויה של מצביעי 'ימינה'.

אף שבנט מציג את עצמו כמי שהקריב קורבן גדול בהקמת ממשלתו, בפועל הוא הנהנה העיקרי מהאקזיט. עשרות מיליונים נשפכו לשיפוץ ביתו הפרטי לכדי מבצר של ממש, תוך שורת צעדים מפוקפקים בכל הנוגע למנהל תקין ואישורים הנדרשים בחוק. כל הזמן הזה מעון ראש הממשלה בירושלים נותר שומם, כאשר ראש ממשלת ישראל מעדיף שלא לגור בעיר הבירה. בינתיים בני משפחתו חגגו מדי חודש במשלוחי ארוחות בשווי עשרות אלפי שקלים, שהופסקו רק לאחר חשיפת אילה חסון ומיני-סערה שהגיעה בעקבותיה.

כל חייו הפוליטיים של בנט מאופיינים באקזיטים על חשבונם של שותפיו. כל מי שעבד איתו ננטש על ידיו. ממועצת יש"ע, דרך 'הבית היהודי' ועד לרבע מיליון תומכיו – כל מי שאי פעם שהה במחיצתו הפך לבסוף למוצר שלו, למטבע. האם זהו השיעור לחיים אותו למד בתור איש עסקים? איזה מין מסר הוא מעביר לשותפים עתידיים? כעת, כאשר מרבית חברי סיעתו נטשו ויועציו הקרובים נמלטו, בנט נראה נחוש לאקזיט אחד אחרון על חשבון לפיד. אולי הפעם זה יהיה אקזיט אחד יותר מדי.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. בנט אכן הקריב קורבן גדול בהקמת ממשלתו. מי עתה ירצה לעשות עסקים עם נוכל ושקרן?

    * מימון של סורוס לרוצחי ישראלים עבור פרסים מאוסלו וריפוד האגו של בניטו נפתליני אינו עסקים.

    1. בנט כבר עשה את האקזיט שלו. גם לפני ההונאה של הבחירות וגם עכשיו. עיין ערך המבצר ברעננה. רק בדמיון אפשר אולי לדמיין מה היה קורה עם הוא היה ראש ממ/שלה של הימין ולא של המאותרגים.

    2. לפי הסקרים לבנט יש עוד כמה מנדטי תמיכה ובנוסףלסער וליברמן משתלם להצטרף אליו לגוש טכני.
      וידוע שחצי מראשי הקואליציה יבלעו הכול כדי למנוע מנתניהו לחזור לבלפור והחצי השני שייך לגוש שמחינתו נוכלות ושקרנות הן לגיטימיות כל עוד הן משחקות לידיהם.
      אז לא הייתי חוגג כל כך מהר.

  2. לתת ללפיד להיפגש עם ביידן כראש ממשלת מעבר זה נוגד את ערכי הימין?
    אחרי כל התקדימים שמנדלבליט המציא לגבי הגבלת הסמכות של ממשלת מעבר, הוא לא יוכל ליצור הרבה נזק. אלא אם היועמ״ש החדשה אינה באמת ימנית.
    אבל היא הרי מינוי של סער ובנט הימנים? אז האם בנט מודה שאפילו איפה שהוא לא היה צריך להתחשב בשותפיו הקואליציונים הוא בגד בימין? אם כך-מה יעזור לימין אם זה יהיה בנט ולא לפיד?
    או שרולי השיחה הודלפה רק כדי לעבוד על הציבור שבנט דואג לאינטרס הימני…