המערב חייב לעבור לגישה נחושה מול איראן

לאחר קריסת השיחות והמשך ההתרסה האיראנית, יש להבהיר לאייתוללות היטב כי כל האופציות נמצאות על השולחן

Tasnim News

בעוד השיחות אותן הוביל ממשל ביידן להחייאת הסכם הגרעין מול איראן אינן מתקדמות לשום מקום, נראה כי לבית הלבן אין שום תוכנית חלופית. האייתוללות ממשיכים לקדם בהתרסה את תוכנית הגרעין שלהם. רק לאחרונה הם כיבו חלק ממצלמות המעקב שהותקנו באתרים שונים במדינה על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), ועל פי דיווחים שונים מתכננים להסיר בקרוב עוד עשרות מצלמות דומות.

על פי דיווח בתחנת הטלוויזיה הממשלתית של איראן, מעבר לניתוק המצלמות, הממשלה בטהרן ביצעה ניטרול של חלק ממנגנוני המעקב והמדידה של רמות העשרת האורניום ועוד מכשירים אחרים. צעדים אלה נועדו בפועל למנוע מסבא"א יכולת מעקב אמיתית אחרי פעילות הגרעינית האיראנית, ובעיקר בתחום העשרת האורניום והתקנת צנטריפוגות מתקדמות.

יחד עם זאת, האייתוללות ממשיכים לטעון כי תוכנית הגרעין מיועדת לצרכי שלום בלבד, ולא להפקת נשק אטומי. אם אכן כך הדבר, ואם למשטר האיראני אין שום דבר להסתיר בכל הנוגע לענייני הגרעין, מדוע הוא מכבה את מצלמות המעקב שהותקנו על ידי סבא"א?

בזמן שממשל ביידן ממשיך לדבוק במדיניות "השיחות" (שמתנהלות בכלל דרך צד שלישי), איראן כבר העשירה כמות משמעותית של אורניום לרמה של 60%, מרחק של צעד טכני קטן מרמת ההעשרה הנדרשת כדי להפיק נשק גרעיני. אפילו צרפת, גרמניה ובריטניה הזהירו לאחרונה בהצהרה משותפת כי הצעדים האחרונים של טהרן "מפחיתים שוב את הזמן הדרוש לפריצה לקראת נשק גרעיני, ומגבירים את חוסר האמון בכוונות האיראנים". בנוסף, ממשל ביידן עצמו הודה לאחרונה כי איראן נמצאת שבועות ספורים בלבד מהשגת יכולת פריצה גרעינית. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אמר את הדברים בחודש שעבר, במהלך שימוע בוועדת הסנאט לענייני חוץ.

על רקע כל האמור לעיל, בוושינגטון חייבים להבין כי רוסיה וסין אינן עומדות ללחוץ על האייתוללות לשתף פעולה עם סבא"א או לעצור כליל את פעילותם הגרעינית. יתרה מכך, ראשי המשטר באיראן הוכיחו בשנים האחרונות, ובמהלך כל סבבי השיחות האחרונים, כי אין להם שום רצון לעצור את ההתקדמות הגרעינית אפילו לרגע. אם ממשל ביידן אכן יאפשר לאיראן להשגי נשק גרעיני, הרי שהנשיא ואנשיו, בדומה לנוויל צ'מברליין ואשליית "שלום בדורנו", יזכרו לעד כמי שבמעשיהם הובילו את העולם לסכנה ביטחונית וחוסר-יציבות.

בין יתר חטאיהם, ראשי המשטר האיראני הם אולי המנהיגים היחידים בעולם המאיימים בגלוי למחוק מהמפה מדינה ריבונית אחרת, כאשר השמדת ישראל מהווה למעשה אחת מאבני היסוד של האייתוללות מאז עלייתם לשלטון ב-1979. וזו לא הייתה רק נבואה דתית של מייסד הרפובליקה האסלאמית ח'ומייני, אלא משמשת גם כיום מדיניות ראשית של יורשו, המנהיג העליון עלי ח'אמנאי.

סכנה אחרת שעשויה להתגבר אם וכאשר איראן תשיג נשק גרעיני, היא שנשק כזה עשוי ליפול לידי שלל ארגוני הטרור המשמשים כשליחי טהרן באזור, או שהמשטר עצמו יחליט לחלוק את הנשק עם חלק מבני-בריתו כמו משטר אסד בסוריה או הטאליבן באפגניסטן. האיראנים עומלים מזה שנים להקים רשת בסיסים צבאיים ומפעלי תחמושת ברחבי המזרח התיכון, וכבר מייצרים טילים מתקדמים וכלי נשק אחרים על אדמת סוריה למשל. חימוש זה כולל בין היתר מערכות הנחיה מתקדמות בעלות יכולת טכנולוגית לפגוע במטרות בדיוק רב.

עוד חשוב לזכור כי אבן יסוד אחרת של משטר האייתוללות היא אסטרטגיית ייצוא המהפכה: קידום מערכת הממשל האסלאמיסטית וערכיה במדינות אחרות ברחבי העולם, משימה חיונית המוגדרת כך בחוקת איראן. "מטרת החוקה היא ליצור את התנאים המיטבים לפיתוח האדם בהתאם לערכים הנעלים והאוניברסליים של האסלאם (השיעי)". נכתב בה. בהמשך מציינת החוקה כי היא "מספקת את הבסיס ההכרחי לוודא את המשך המהפכה מבית ומחוץ".

לכן זה הכרחי שממשל האמריקני יודיע בהחלטיות לאייתוללות כי עליהם לשים לאפשרות של נשק גרעיני איראני. אין עוד הסכם גרעין. אין עוד שלל סעיפים מקלים. אלו רק יעזרו לסלול את הדרך לאותה הנקודה, ויאפשרו לאיראנים לחדש את העשרת האורניום בכל עת שיבחרו. יש לסתום את הגולל גם על תוכנית פיתוח הטילים הבליסטיים, הקשורה באופן ישיר לתוכנית הגרעין.

אם יש לביידן תוכנית ב' כלשהי, עכשיו זהו הזמן להפעיל אותה. יש להבהיר היטב לאיראנים כי כחלק מאותה תוכנית, אפשרויות הפעולה הצבאיות נגד מתקני הגרעין נמצאות כל הזמן על השולחן. יש להודיע לאייתוללות, ללא כחל ושרק, כי ארה"ב ובנות-בריתה לא יאפשרו למשטר הטרור בטהרן לחמש את עצמו בנשק גרעיני ולהפוך לאיום על העולם כולו.


ד"ר מג'יד רפיזאדה הוא חוקר מדעי המדינה באוניברסיטת הרווארד, ונשיא ‘המועצה האמריקנית הבינלאומית למזרח התיכון’. גרסה מלאה של הטור התפרסמה לראשונה באתר מכון גייטסטון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. לא יעשו כלום.. כמו שלא עשו כלום עם צפון קוריאה.
    ההבדל הוא שצפון קוריאה רצתה רק לשמור על המשטר