ים של שקרים

ככל שנחשפו פרטיו הסופיים של הסכם מול לבנון, נחשף גם עומק השקר שלפיד ומקהלתו הפיצו כדי לשווק אותו

הסכם רע בתחפושת. רה"מ לפיד | צילום מסך, Ira Bowman

הרבה מאוד ספינים זרמו בנהרות התקשורת הישראלית בשבועות האחרונים, מאז נודע כי ישראל ולבנון מתקרבות לחתימה על הסכם בנוגע לגבול הימי ביניהן ולשליטה על מאגרי הגז. ראש הממשלה לפיד וחלק מכתבי החצר עבדו קשה כדי למכור לנו את ההבנה שמדובר בהסכם טוב לישראל ואפילו "היסטורי", ולא בחלו בשום מניפולציה עיתונאית. החל מתדרוכים עלומי שם, דרך גיוס "ראשי מערכת הביטחון" לקמפיין פוליטי ועד למתקפה נגד כל מי שהעז לבקר את ההפקרות.

אלא שככל שנחשפו פרטי ההסכם הסופיים, נחשפו גם עומק השקר ועומק הכניעה, והתבררה האמת המרה: ישראל נכנעה לחלוטין ולבנון קיבלה את כל דרישותיה. זה הסכם מזעזע מבחינת השלכותיו העכשוויות והעתידיות על ביטחון ישראל, ואין פלא שבלבנון חוגגים אותו, והאופן בו הוא קודם ואושר בניגוד לחוק וללא הצבעה בכנסת מטריד לא פחות. אם באמת היה מדובר בהסכם טוב ולא כאמור בזאב בתחפושת של כבש, לפיד לא היה נזדקק למקהלת בדיות מן הסוג שארגן פה בשבועות האחרונים. להלן רק רשימה חלקית.

לבנון הכירה מעשית בישראל

ההסכם כולו בנוי ומנוסח למעשה כהסכם בין שני צדדים אך בתיווך צד שלישי – ארה"ב. לבנון וישראל לא ניהלו מגעים ישירים ביניהן, וגם ההסכם הסופי אינו הסכם ישיר בין שתי המדינות אלא הסכמה לנוסח אותו קבעו בפועל האמריקנים. על פי הניסוח המוקפד, כל מחלוקת עתידית וכל סוגיה עתידית בכלל יקבעו בשיחות של שני הצדדים מול המתווך ולא ישירות ביניהם. משכך, לבנון מבחינתה אינה חותמת על הסכם ישירות מול ישראל ובוודאי שלא מכירה בה רשמית או לא רשמית בצורה כלשהי.

הכרה ב"קו המצופים"

אחת ההבטחות העיקריות של לפיד הייתה שישראל תזכה להכרה בקו הגבול הארעי שהיה נתון במחלוקת בין המדינות, ובכך למעשה יהפוך לקבוע והמחלוקת תגיעה לקיצה. בפועל ההסכם אינו כולל הכרה כזו או הכרה בכל קו אחר שהוא, מותיר על כנו את הסטטוס-קוו בעניין הגבול, ופותח פתח ענק לדרישות לבנוניות נוספות בעתיד. ישראל כבר נכנעה פעם אחת, מדוע שלא תיכנע שוב ושוב? מהבחינה הזו ישראל יצאה כשידה על התחתונה, ולבנון השיגה את מבוקשה כאשר המחלוקת סביב קביעת הגבול נמשכת.

ישראל תיהנה מתמלוגים גבוהים

לפיד סיפר כי 17% מתמלוגי הגז שיופקו בעתיד על ידי לבנון בשטח שנמסר לה. בפועל ההסכם אינו כולל שום הסכמה כזו, ורק מציין כי הסדרי הפיצויים העתידיים יקבעו במשא ומתן בין הצדדים לבין חברת הגז שתיבחר לבצע את חיפוש הגז והפקתו. כיצד תראה חברה כזו ומאיזה גורמים תורכב? כיצד יהיה ניתן לפקח עליה ועל השימוש שתעשה ברווחים, אם יהיו כאלה? לכל הנקודות האלה אין מענה כלל בהסכם. התוצאה תהיה אחת: רווחים פוטנציאליים גבוהים מאוד ללבנון ולחיזבאללה, שישראל לא תראה מהם גרוש.

לא יגיעו כספים לחיזבאללה

ראש הממשלה לפיד טען כי "ההסכם בנוי כך שהכסף מהמאגר לא יגיע לידי חיזבאללה". בפועל, לא צריך להיות מדינאי גאון כדי להבין את עומק שליטת ארגון הטרור במוסדות הפיננסיים בלבנון, ובוודאי שהסכמים וערבויות למיניהן מעולם לא הטרידו את נסראללה ואדוניו האיראניים. בפועל, וכפי שהוכח במקרים רבים קודמים, לישראל לא תהיה שום יכולת מעשית לפקח על הכספים, שחלקם עשויים בהחלט להגיע לידי חיזבאללה ולשמש להמשך התעצמותו. חלקם האחר אפילו לא צריך להגיע לידיו ישירות, ומספיק שיגיע לידי מקורבים או ישמש למטרות אחרות בלבנון כדי לחזק את התמיכה העממית בארגון הטרור.

שמרנו על האינטרסים של ישראל

בשלל תדרוכים ודיווחים סופר לנו כי האינטרסים הביטחוניים של ישראל נשמרו במלואם ואף חוזקו בעקבות ההסכם. בפועל, ישראל גילתה חולשה מדאיגה מול איומי חיזבאללה, שכעת זוכה לרוח גבית מחודשת בלבנון כגורם הבכיר שהביא להישג המדיני מול האויב הציוני. העבר הלא רחוק מלמד אותנו כי כניעה מול טרור בעבור שקט זמני בטווח הקצר, רק מגבירה את הסכנות והאיומים לטווח הארוך, ומשדרת חולשה מדינית מסוכנת. חיזבאללה מצדו, כהרגלו בקודש, בוודאי לא יסתפק בהישג הזה וכעת יהווה איום מחוזק ומסוכן עוד יותר.

כל ראשי מערכת הביטחון תומכים בהסכם

על פי רוב הדיווחים, אותם יש לקחת כמובן בערבון מוגבל, "ראשי מערכת הביטחון" הביעו תמיכה כזו או אחרת בהסכם. כותרות כאלה הנשענות לרוב על תדרוכים עלומים וציטוטים אלמוניים תמיד יהיו חשודות, אך גם אם הטענה הלא-ברורה הזו תתברר כנכונה היא אינה פוטרת מאחריות לא את לפיד ולא את הגנרלים שלו.

מקרי העבר בהם קציני צבא הפגינו כושר שיפוט לקוי ביותר בכל הנוגע לעניינים מדיניים ואסטרטגיים הרחוקים מתחום התמחותם הצר הם רבים מספור, ובכל מקרה יש לחשוש מאוד ממצב בו כולם מדברים בקול אחד ולא נשמעת שום דעה נגדית. אם אכן קיימת דעה כזו, חמור עוד יותר שהיא לא הגיעה לידיעת הציבור, אלא אם הרמטכ"ל או ראש המוסד חשים בנוח עם העובדה שהם משמשים כניצבים בקמפיין הבחירות של 'יש עתיד'.

ערבות בינלאומית

עוד מקרה שבו ההבטחות לא שוות את הנייר שהודפסו עליו. המחשבה כאילו גורם זר כלשהו אמור להיות ערב לביטחון ישראל, ואכן יעשה זאת ברגע האמת, מופרכת מכל בחינה אפשרית. מדינה ריבונית, בוודאי כזו מוקפת אויבים ומאוימת תמידית, יכולה לסמוך רק על עצמה וכל ערבות לכאורה מצד כל גורם כלשהו היא לא יותר מהבטחה שכתובה על קרח דק מאוד. פשוט תשאלו את אוקראינה או אפגניסטן.

לא נמסרו שטחים

במשך שבועות ארוכים הספין שנועד להשתיק כל ביקורת גרס כי ישראל לא מוותרת בהסכם על שטחים, וגם אם כן אז מדובר במים כלכליים בלבד. הגרסה הסופית של ההסכם חשפה גם את השקר הזה, במסגרתו ישראל מוותרת על שטח אסטרטגי לא מבוטל משטחה הריבוני, ולמעשה לא מקבלת בתמורה דבר.

אין צורך באישור הכנסת

עוד טענה מופרכת של לפיד המורכבת מכמה רבדים. ראשית, לפיד מתעלם לחלוטין מחוק יסוד משאל עם הקובע כי כל הסכם מדיני הכולל ויתור של שטחים חייב להיות מאושר ברוב של שמונים חברי כנסת או במשאל עם. בשום מצב אין אפשרות לאשר הסכם כזה בממשלה בלבד, כפי שעשה לפיד.

לאחר מכן, דחה לפיד את המלצת היועמ"ש להביא את ההסכם לאישור הכנסת בשל מה שהגדירה כקשיים רבים בחתימה על ההסכם בתקופת בחירות", אשר בין היתר מתעוררים "בהיבטי עקרון האיפוק והריסון, לאור מחלוקת ציבורית חריפה ביותר והתחייבויות מדיניות לגבי תיחום גבולות ימיים שיכבלו ממשלות עתידיות".

לבסוף, לפיד טען שההחלטה שלא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת התקבלה "לאור ההתנהגות הלגמרי המופקרת של האופוזיציה". כאן אנחנו כבר נכנסים למחוזות אנטי-דמוקרטיים מטרידים המאפיינים את התנהלותו של לפיד בכלל ובפרשת לבנון בפרט, ויעמדו ממש השבוע למבחן בג"ץ.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. לדעתי יאיר לפיד יהיה שותף בממשלה הבאה, כנראה שותף בכיר (שר החוץ וממלא מקום ראש הממשלה).
    הממשלה הבאה תוקם כנראה ע"י נתניהו, אבל בשיתוף לפיד וגנץ. סה"כ שלוש מפלגות שירכיבו "ממשלת מרכז ימין", כשהשוט של נתניהו הוא אב"ג – אם לפיד וגנץ ישתפו פעולה עם נתניהו, יקבלו שררה וכבוד. אם לא ישתפו פעולה עם נתניהו, נתניהו יכניס את אב"ג והחרדים לממשלה.
    פתאום רל"ב זה כבר לא משהו שבראש סדר העדיפויות, ופתאום הרל"בים ישתקו ויבלעו על כל הרוק שאגרו כדי להתיז אותו על נתניהו ובני משפחתו, ופתאום משפטי נתניהו יצאו להפסקה ארוכה עד שהתביעה תשיג חומרים חדשים.
    לנתניהו זה כדאי, ללפיד וגנץ זה כדאי, וברור שאף אחד, כולל נתניהו, לא רוצה את אב"ג בממשלה. אב"ג דואג לעם ישראל, וזה מפריע לאוליגרכים והפוליטיקאים המקומיים להרוויח מעסקות מפוקפקות עם גורמים מחוץ לישראל.
    מי שיידפק מהמהלך הזה של נתניהו זה עם ישראל. אבל למי במוסדות השלטון אכפת מעם ישראל? הרי העם עצמו, האנשים שמרכיבים אותו, הם בסה"כ מצביעים לפי מה שמורים להם למי להצביע, ובשאר הזמן הם פועלי יצור מאוסים שנועדו לשמור על רמת החיים הגבוהה של המנהיגים ומשפחותיהם (מי השתמש בוולט ברעננה על חשבון הציבור?)

    אז מה יעשו כותבי אתר מידה כשתקום ממשלה כנ"ל? האם יתקפו את נתניהו, הבוס של לפיד וגנץ?

    1. כנראה שחיית במדינה אחרת בשנים האחרונות

    2. כמו יתושה – עוקצת ובורחת, הגבת בלי לכתוב כלום
      לשמחתי, אני חי בארץ ישראל כבר שנים רבות. אני רואה מה מתרחש במדינה שכיום אין קשר בינה ובין עם ישראל חוץ מהשם שעדיין נשאר זהה (לפי כמה ממנהיגי מלפגת העבודה – גם זה צריך להשתנות), ואני רואה לאן המדינה מידרדרת, גם כשרמת החיים עולה. רמת החיים היא לא הדבר הכי חשוב, היא האמצעי שבעזרתו נוכלים מאחזים את עיני הציבור בזמן שהם הורסים לאט לאט את יסודות קיומם.
      כפי שהדברים מתרחשים, לא רחוק היום שבו מדינת ישראל תחדל להתקיים, ותשתנה למדינה אחרת – שם אחר, חוקים אחרים, שלטון אחר, שפה אחרת, וכו'.
      ולגביך – תדאג שיהיה לך ולמשפחתך לאן לברוח, כי כשזה יתרחש השותפים המוסלמים של הממשלה הנוכחית (כן, אלו שהולכים לנחם משפחות של מחבלים ותומכים בהן) ירצחו אותך ואת בני משפחתך, ויהפכו את בנות משפחתך לשפחות מין. את זה אגב הם תיכננו כבר לפני מלחמת העצמאות. בעצם, זה כבר ארע בפרעות תרפ"ט.

    3. אין שום קשר בין הכתבה או המציאות לבין התגובות המוזרות שלך. מיצינו

    4. אתה כותב ספקולציות הזויות ומצפה שמישהו יגיב להן ???

    5. אכן תרחיש רע שכזה עלול להתגשם לצערנו. אם יהיה שוויון בין הגושים. נתניהו כבר היה בקואליציה עם גנץ.

    6. אשמח מאד להתבדות, אבל מנסיון של שנים רבות של שלטון נתניהו הוא כבר לא צריך להוכיח את אמינותו.

      כבר היו ממשלות בראשות נתניהו, עם שר האוצר יאיר לפיד, עם שר הביטחון בני גנץ. אמנם לפיד וגנץ לא כיהנו ביחד, אבל הכהונה היתה מספקת לשלושתם כדי שהמטרה תקדש את האמצעים

    7. גם בטקסט שלא קשור לנתניהו, לא מזכיר את נתניהו ולא עוסק בנתניהו בשום צורה, אתה מתעקש לדחוף את האובססיה העצובה שלך.
      למה שלא תקים אתר משלך, בו תוכל לתקוף כל היום את נתניהו כאוות נפשך מבוקר עד ערב, ותעזוב את הציבור העייף בשקט? אני בטוחה שהוא יהווה משב רוח מרענן בנוף הפובליציסטיקה הישראלית.

    8. לא יודע איך לספר לך, אבל ראש הממשלה נכון להיום הוא יאיר לפיד, ולכן הכתבה שאתה מגיב לה עוסקת ביאיר לפיד. לא בנתניהו, לא במייקל ג'קסון וגם לא במלכה אליזבת, מכיוון שאף אחד מהם אינו ראש ממשלת ישראל, שהוא יאיר לפיד ולכן הכתבה עוסקת בו.
      אני חוזר:
      לפיד – ראש הממשלה
      נתניהו – לא ראש הממשלה

      שנה טובה.

    9. את לפיד או את המעשים של לפיד? תוקפים או מבקרים מעשים לא מוסריים שהוא עושה, כמו לשקר, כפי שמודגם במאמר זה?

      בקיצור, בחירת המילים המאוד לא מקרית שלך, שלא נדבר על כך, שהתעלמת לגמרי מתוכן המאמר, לו אתה "מגיב" – כבר שני אלה מסגירים, את מטרתך היחידה – לגנוב את הבמה ולהסיט את הדיון לאפשרות תיאורטית פרי דימיונך (עכשיו תכתוב שאתה יודע לנבא את העתיד ולכן זה יותר מהדימיון שלך?).

      ורק על מנת להדגים לך, כיצד נראה דיון ציבורי, אני אתייחס לתוכן שרשמת – אז התשובה ל"שאלתך" היא פשוטה: במידה ויסתבר, שיאיר לפיד מצליח לבצע גם מעשים חכמים, מעבר ליכולתו לשסות את הקהילות בציבור הישראלי אלה באלה (בזה הוא מספר 1 כבר מזמן ולשנים רבות), לא יהיה צורך לבקר אותו.

  2. האינטרס של נתניהו הוא ממשלה יציבה ומשתפת פעולה ואת זה קל יותר למצוא אצל בן-גביר מאשר לפיד וגנץ.
    ההימור שלי הוא ממשלה המורכבת מארבע מפלגות הימין וגנץ תוך שימוש בלפיד/מיכאלי כשוט מול גנץ. וזה יעבוד בערך כמו ממשלת נתניהו-גנץ הקודמת.
    אוי יש תקווה קלה לכמה עריקים מכחול-לבן(כהנא?) אבל לא מאמין בזה יותר מדי.

    1. בניגוד ליתושות שעקצו למעלה וברחו, ישר כח על תגובתך
      עם זאת, אני סבור שלנתניהו יותר חשוב להרויח מרגע שיש לו ממשלה יציבה, ואת זה הוא לא יקבל מאב"ג שיחשק אותו מימין ויגלה את ערוותו השמאלנית.
      עצם העובדה שאב"ג הוא מוקצה מחמת מיאוס אצל נתניהו, היא זו שמבהירה שהסיכוי נמוך מאד שאב"ג יהיה חבר בממשלה, מיון שלנתניהו יש חלופות יותר נוחות עם כמות מנדטים שעוברת בהרבה את ה-60. כך הוא יקבל יציבות מצד 3 מפלגות (ליכוד + גנץ + לפיד) במקום קואליציה שנשענת על בקושי 60 מנדטים של 5 מפלגות (הליכוד + הציונות הדתית + דגל + אגודה + ש"ס).

      לכן שאלתי מה יעשו כותבי האתר מידה כשנתניהו יקים ממשלה עם לפיד וגנץ, ובכך בעצם שלושתם ירמו את כל הציבור (הליכוד כמפלגת "ימין" שמעדיפה קואליציה עם מפלגות שמאל מאשר הציונות הדתית והחרדים, ולפיד וגנץ הרל"בים שמעדיפים להיות בממשלה עם ותחת נתניהו)?

    2. הנחת היסוד שלך שגויה ולכן גם השאלה שלך חסרת הגיון ולא רלוונטית לכלום. איש קש קלאסי

    3. פעם אחרונה שבדקתי, בן-גביר דווקא התייחס לנתניהו כשותף לגיטימי(ולו רק כי בן גביר יודע שלו תהיה לו אפשרות להיות חלק מקואליציה בהרכב אחר) ולכן לא יפעל כנגד האינטרס של קואליציית הימין.
      וגם מהצד השני, נראה שנתניהו דווקא מוכן להכיל את בן-גביר בניגוד לטענתך.
      ארבעת/ששת מפלגות הימין(בכל מקרה, לא חמשת כי אגודה ודגל זו מפלגה אחת באותה מידה שהציונות הדתית ועוצמה יהודית זו מפלגה אחת) מאוחדים ברמה שאפשר להתייחס אליהם כגוש אחד ולא כמפלגות נפרדות.

      אל תשכח גם שנתניהו מאוד קשוב לבוחרים(תעיד העובדה שהוא כיבד את בחירתם בשרון ותמך בו כל הדרך עד שמתפקדי הליכוד קבעו נגד ההתנתקות ואז נתניהו החליף צדדים והתחיל להתנגד להתנתקות) וסקרים מראים שגוש הימין ברוב כמעט מוחלט רוצים לראות את בן-גביר כשר( https://www.kipa.co.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/1143070-0/ ).

      מהצד השני, גנץ ולפיד אולי נסבלים מבחינת נתניהו, אל די ברור מה הם חושבים עליו ומה הסיכוי שיהיה משהו יציב איתם, או שהם בכלל יסכימו להצטרף אליו.
      עדיף ממשלה מצומצמת לטווח הארוך מאשר ממשלה רחבה שתתמוטט תוך כמה חודשים.

      לאור כל זה, נראה שהחיזוי שלך מנותק מהמציאות.

  3. הכאב שלי בחזה לא נובע מלפיד. קורה שיש מנהיג לא חכם שמקבל החלטות שגויות. קורה.
    אבל זה שכל התקשורת מיישרת איתו קו ולא משמיעה ולו ציוץ ביקורת אחד קטן, זה מסוכן ומבהיל.

    1. אחת מאמרותיו המפורסמות של תומאס ג'פרסון (אחד האבות המייסדים של ארה"ב, מנסח רובה של הכרזת העצמאות של ארה"ב ונשיאה השלישי) היא:

      "חירותינו תלויה בחופש העיתונות, ואם חופש זה יוגבל לא נוכל להתקיים."

      לרוב, מתכוונים להגבלת חופש העיתונות באמצעים חיצוניים אך לוגיקה בסיסית מובילה למסקנה, שהגבלת חופש העיתונות שה"עיתונאים" כופים על עצמם (שאלו את אמנון אתרוגוביץ, מדוע 99% מה"עיתנאים" בערוצים המסחריים נשמעים זהה), אכן גרועה באותה מידה.

  4. ראש אמ"ן, אהרון חליווה היה ממובילי התמיכה הפוליטית בהסכם. ע"פ כתבים שנכחו בבית המשפט, חליווה עודד את נציג המדינה להצהיר הצהרת שקר, לכאורה בבית המשפט.
    בואו נזכור שחליווה הוא גם זה שהוביל את הקו של תמיכה בהסכם הגרעין האיראני.
    ברגע שמישהו שמתנהג כמו סוכן אמריקאי, לכאורה, מצליח להתברג לדרגת ראש אמ"ן, המערכת בעצמם הושחתה, והפכה פוליטית, ונתונה לאינטרסים זרים.

  5. רק אלוהים שבשמיים יודע כמה נזק הספיק לעשות היהיר שקיבל מבנט את ההגה לזמן קצר…..