היד הזרה שמנענעת את העריסה

סכומי עתק זרים מתדלקים במשך שנים את מחאות השמאל בישראל ומותירים צלקות חברתיות עמוקות

עו"ד אליעד שרגא | צילום מסך מתוך דמוקרטTV

לא פעם עולה בשיח הציבורי סוגיית השפעתם של גורמים זרים וממשלות זרות על ההוויה והפוליטיקה בישראל – החל ממדיניות המלחמה בטרור והתיישבות בכל חלקי הארץ, דרך מדיניות ההגירה ועד ל יחסים בין הקבוצות השונות בחברה. כל זאת נעשה לרוב על ידי מימון רחב היקף של ארגוני תעמולה ומשפט ישראליים. בעשור האחרון קיבלו עשרות ארגוני תעמולה ומשפט המזוהים עם השמאל מעל מיליארד שקלים שמקורם בממשלות זרות. ארגונים המזוהים עם הימין לא קיבלו אגורה.

עם הכסף הזה מייצרים שרשרת אין סופית של עתירות לבג"ץ, שלטי חוצות, הפגנות וצעדות, מיצגים עתירי תקציב, דיונים בוועדות שונות באיחוד האירופי והרשימה עוד ארוכה. הארגונים הללו לא חייבים להביא את ההמונים. אלו מגיעים כמעט מעצמם, בעיקר בשל התגייסות האליטה הדומיננטית בתקשורת, באקדמיה ובמערכת המשפט לשלהוב הרוחות וניתובן למקום הנכון.

חשוב להודות כי לא כל המאבקים הללו הצליחו, אך הם בדרך כלל השאירו צלקות או פצעים פתוחים. כישלונה של המדינה להעביר את חוק פראוור להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב העצימה את הבעיה האנושית בה נמצאים הבדואים עד היום; הכישלון לפתור את סוגיית המסתננים הותיר פצע מדמם בדרום תל-אביב. המאמץ להשפיע על מדיניות המלחמה בטרור פגע אנושות בהרתעה על כל המשתמע מכך.

גם בהתנגדות למתווה הגז הופעלה אותה שיטה. הפגנות וצעדות, כותרות מבהילות, מומחים מזועזעים. במבט לאחור נראית ההתנגדות למתווה דומה לניסיון הכנסייה למנוע מגלילאו גליליי להכריז שכוכבי הלכת סובבים את השמש, אבל בזמנו הרגשנו שאולי באמת עדיף להשאיר את הגז באדמה. ממש כמו עם המסתננים והפחונים בנגב.

גם סביב חוק הלאום התרחש אותו קרנבל. שרשרת עתירות לבג"ץ הוגשה בידי אותם הארגונים ואותה קרן לישראל חדשה – תאגיד אמריקני הרשום בישראל כחברה זרה ובוחש מלפנים ומאחור. בפעם הזו ממש הרחיקו לכת בניסיון הציני והמרושע לתקוע טריז בין העדה הדרוזית לרוב היהודי, מטעמים פוליטיים גרידא. שיסו עדה שלמה המהווה אבן יסוד לעתיד המפעל הציוני נגד הממשלה הנבחרת בישראל. עד היום הפצע פתוח.

הקרנבל הנוכחי מתמקד ברצון הממשלה החדשה לתקן את מערכת המשפט. אותם גורמים פוליטיים זרים "ומתוקצביהם" בישראל, יחד עם אותם בעלי אינטרס באליטה ובפוליטיקה, מבצעים הרעשה כבדה שלא רק זורעת בהלה באזרח הקטן אלא סוחטת אותו באיומים. מודיעים לו שאם חלילה ימשיך לתמוך ברפורמה המשפטית, תיפתח מלחמת אזרחים ומרי כללי. שיא חדש נשבר, מסוכן עוד יותר.

השאלה מדוע גורמים פוליטיים וגורמי ממשל זרים מתנגדים לרפורמה המשפטית אינה תעלומה. מאות עתירות לבג"ץ הצליחו לעצב לאורך שנים את אופייה וצביונה של המדינה, לא פחות אם לא הרבה יותר מאשר הממשלה והכנסת. קוראים לזה ציר עוקף דמוקרטיה והאזרח הקטן לא תמיד מודע לכך.

כמה מאיתנו מודעים למשל לכך ש'התנועה לאיכות השלטון', ללא ספק כוח מוביל במאבק נגד הרפורמה המשפטית, זכתה בין 2020-2022 לתרומות ממחלקת המדינה האמריקנית? כמה מכירים את העובדה לפיה האמריקנים העבירו בעשור האחרון מעל שישים מיליון שקלים לארגוני תעמולה ומשפט הפועלים לשינוי מדיניות הפנים של ישראל?

בסופו של יום אפשר להבין מדוע ישנה התנגדות כזו או אחרת למהלכים שונים שנבחרי ציבור מנסים לקדם. קוראים לזה דמוקרטיה ושיח ציבורי פתוח במדינה חופשית. אבל חשוב לשים לב כי לא פעם, מי שבאמת מנענע את העריסה הזו, משלהב את ההמונים או מפחיד אותם, הם גורמים זרים עם אינטרסים משלהם. להם פחות אכפת מה יהיו התוצאות החברתיות של המהלכים הללו והאם יתרחש קרע בעם. לאחר תהליך הבראת מערכת המשפט הישראלית, יהיה כדאי גם לטפל בסוגיית הבחישה הפוליטית הזרה.


מתן פלג הוא יו"ר תנועת 'אם תרצו' ומחבר הספר 'מדינה למכירה' העוסק בחתרנות זרה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. הטיפול בנושא (לאחר הטיפול במערכת המשפט) חייב להיעשות בשני צירים מקבילים:
    א.חקיקה בנושא קבלת כספים מחו״ל למטרות פוליטיות והסתרת מקורות מימון.
    ב.דרישת אחריות ממי שרוצים סמכות להשפיע על גורל המדינה. זה יעשה בדמות שימוש בחוקי ההמרדה וההסטה לאלימות כנגד רבים מראשי המחנה המדובר.

    1. ההצעה שלך טובה, אבל מי יבצע אותה?
      נתניהו, שלא מזיז אצבע כל זמן שלא מצמידים סכין פוליטית לצווארו (תבדוק את ההתנהגות שלו בארוע עם אלאור אזריה)?
      גלנט, שפלש לאדמות מדינה ורץ להחריב ישובים יהודים כשמטר לידם יש פלישות של ערבים לאדמות המדינה ביו"ש?
      המשטרה, שהיום ראינו פעם ראשונה שוטרים מבצעים תהרוש במדינת ישראל, ועוד לחברת כנסת? רגע, זה לא הפיכה? זה לא טרור?
      צה"ל, שמפקדיו שמאלנים (אייזנקוט, יאיר גולן, עמר בר-לב וכו')?
      השב"כ, שראשיו לשעבר מתהדרים בשמאלנות, ואחד שהגיע לדרגת סגן ראש השב"כ הוא רוני אלשייך, שכולם כבר יודעים על מעשיו בחקירות נתניהו?
      המוסד, שאחד שהגיע לדרגת סגן ראש המוסד התפאר בעוזרת הפלשתינית שלו בזמן שהוא משמש בתפקיד יו"ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת?

      אז מי ינקה את מדינת ישראל מהלכלוך והסירחון שפשו בה?

    2. רק נתניהו בעזרת חברי כנסת נאמנים יכול להתמודד עם התופעה, אבל ראשית לכל, יש לקצץ את כוחו של בית המשפט באמצעות רפורמה והרבה יותר מרחיקת לכת מהצעת הפרווה של לוין

  2. זה ברור למה הם עושים את זה. כי הם רוצים בהשמדת ישראל. כולל האמריקאים.
    למה אנחנו נותנים להם לבחוש כאן, זו כבר שאלה אחרת.

  3. רצוני לשאול, גם בספר שלך וגם פה לא העברת נתונים חשובים בנושאי מי מממן (ככה כותבים?) את ארגוני השמאל בנושאי דת ומדינה (חד"וש, הפורום החילוני, מרכזי התנועות הרפורמית והקונסטרטיבית, נאמני תורה ומדינה וכד')? האם מדינות זרות מתערבות עד כדי כך במדיניות הפנים הישראלית?

  4. חייבים לבטל את זכות העמידה הנרחבת המאפשרת לכל אחד לעתור לבג"צ גם אם הוא מייצג מדינות זרות או אפילו אויבים.
    בנוסף לבטל את עילות הסבירות ומידתיות כך לגרום שפסקי דין יתבססו רק על החוק.
    בדרך זו נקבל את התוצאות המבוקשות ברפורמה ובתור בונוס נוריד בצורה משמעותית את העומס ולכן את עינויי הדיו.

  5. בשביל טנגו צריך שניים. אז יש מימון כבד ושופע מחו"ל. אבל מה שגורם לצלקות בחברה הוא האנשים בתוך מדינת ישראל המוכנים לכך ואפילו, לא פחות מהם, אלו מבין הישראלים שהם עצמם אינם נהנים מכך או נהנים רק בעקיפין, אך מצדיקים זאת ותומכים בנהנים מהמימון ובפעילויות שלהם. מה עם האחריות של אלו? אז לומר על המוני השמאלנים שהם שטופי מח ושטופי כסף מחו"ל זו הסרת אחריות. מי שמוכן להצטרף לפעולות נבזיות או מצדיק אותן למעשה הוא מלכתחילה בעצמו שותף ליצירת הצלקות בחברה.