הסיפור האמיתי מאחורי המהפכה של אהרן ברק

תחקירו של עקיבא ביגמן חיוני להבנה כיצד נוצר העיוות החוקתי בישראל, מהן השלכותיו ומדוע יש לתקן

מימין: חוטר-ישי, מרידור, רמון ולין | צילום מסך מתוך ערוץ 14


מה באמת קרה בליל ה-17 במרץ 1992, בשלהי הכנסת ה-12, כאשר 32 חברי כנסת הצביעו בעד קבלת 'חוק יסוד כבוד האדם', מול 21 מתנגדים? לכאורה התשובה אמורה להיות פשוטה. התיעוד קיים, גיבורי הסיפור עדיין בינינו וכל דבריהם והחלטותיהם פתוחים ושקופים לבחינה, אך נראה כי התשובה לשאלה שלעיל עדיין שנויה במחלוקת. כל צד למחלוקת, ובמיוחד הצד של תומכי המהפכה החוקתית יחד עם אלה המשתמשים בה עד יום כדי לבצר את שלטון בית המשפט, מנסה להציג את ההתרחשויות באופן שונה, כזה שיתאים כמובן לפוזיציה הפוליטית הנוכחית שלו.

כפי שכבר הראה למשל ד"ר רן ברץ, ובניגוד לטענות בשמאל ובתקשורת כיום, לא רק שהליך החקיקה עצמו היה רצוף הונאות והטעיות מצד מקדמי החוק מתוך כוונה להסתיר את השלכותיו האמיתיות, אלא שאותם אנשים ממש מנהלים מאז קמפיין מתמשך כדי לעוות את מעשיהם. רק לאחרונה, פרשן חדשות 13 ברוך קרא (שמרבה לטעות לאחרונה) פרסם גרסה משופצת משלו לאירועים, לכאורה כדי להוכיח כיצד הכנסת עצמה הסמיכה את המשפט העליון לפסול חוקים, גרסה אותה הפריך בקלילות ניסים סופר תוך שהוא מתבסס על ציטוטים ועובדות. סופר עשה דבר דומה בעבר בשיתוף עם ד"ר גדי טאוב.

מכיוון שהשקר הזה, המשמש כקרדום פוליטי ותו לא, מסרב בעקשנות למות, כיום יותר מאי-פעם חשוב להבין את ההקשרים והתהליכים שהובילו ללידת המהפכה החוקתית של אהרן ברק, את האופן בו שיבשה לחלוטין את מבנה השלטון בישראל ואת החשיבות בתיקון המעוות. מעבר לספינים אז והיום, גם לתקשורת הנאמנה לתפקידה אמור להיות חלק בחשיפת האמת, וזה בדיוק מה שעשה עקיבא ביגמן בתחקיר ששודר ביום חמישי בתוכניתו של יעקב ברדוגו בערוץ 14.

לאחר הצגה תמציתית ובהירה של שרשרת האירועים שקדמו לאותו לילה באביב 1992, ביגמן עשה את העבודה העיתונאית הבסיסית: ישב ושוחח עם המחוקקים עצמם אוריאל לין, דן מרידור וחיים רמון, עם בכיר עורכי הדין באותה תקופה דרור חוטר-ישי ועם צמד מומחים אמיתיים שאינם פרשני תעמולה – פרופ' דניאל פרידמן ופרופ' גידי ספיר.

וככל שהמרואיינים נפתחים ומשחזרים הולכת ומתבררת האמת. אוריאל לין מסביר כיצד כיו"ר ועדת החוקה "עקף" את בעיית ההתנגדות מצד חבריו לקואליציה ולממשלה ומתגאה בחלקו ב"מהפכה"; מרידור שהיה אז שר המשפטים מסביר מול הפרוטוקול הכתוב מדוע רוב חברי הכנסת נעדרו מן ההצבעה ("האהבלים לא הבינו, זה היה בלילה"); רמון מודה בדיעבד בתפקידו כ"אידיוט שימושי" במאמצי השכנוע להעברת החוק והסתרת הכוח העצום שהוא יעניק לבית המשפט; וחוטר-ישי, שהיה ראש לשכת עורכי הדין ובין הבודדים שזיהו את המחטף, מתאר את מסכת הרדיפה שנאלץ לעבור רק משום שהתריע מפניו.

מי שאינו מתראיין בכתבה אך רוחו כמובן מרחפת מתחילתה ועד סופה הוא אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון שניצל את המחטף והמחדל בחקיקת חוק היסוד, וביחד עם חידושים משפטיים שהגה כמו "עילת הסבירות", הרחבת זכות העמידה ו"הכל שפיט" הסיר כל מגבלה מבנית שהייתה קיימת על המוסד בראשו עמד, והרחיב את סמכויותיו על חשבון הכנסת והממשלה.

את התוצאות כולנו רואים כיום, או כמו שאומר בתחקיר חוטר-ישי על ברק: "אמרתי לו בזמנו, גם אני מבין את המטרה שלך, אתה מוביל לאובדן שליטה מלא. הוא חשב אחרת וההיסטוריה הוכיחה שהוא טעה בגדול" – אמון הציבור בבית המשפט קרס ככל שהוא נכנס למגרש הפוליטי, והפוליטיקה נכנסה לסחרור שרק מחריף בשל התערבות משפטית. הרפורמה לתיקון מערכת המשפט אותה מוביל השר לוין, ונגדה ברק יצא בדרמטיות, נולדה בין היתר מתוך מה שהתרחש בלילה שגרתי לכאורה בכנסת לפני 31 שנים. זהו אחד ההקשרים החשובים להבנת המתרחש כיום בזירה הציבורית, ואין פלא שיש מי שעובד קשה כדי לטשטש את העובדה שאכן התבצעה מהפכה, מי ביצע אותה ואיך, וכאמור: מדוע חשוב כל כך לתקן.

בשבועות הקרובים נביא כאן את תמלילי הראיונות המלאים והמרתקים שערך ביגמן עם המרואיינים בכתבתו החשובה. שווה לחכות.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. הדיונים בנושא זה נוטים לפספס נקודה חשובה:
    לא משנה כמה לגיטימי היה הליך החקיקה באותו לילה-מה שחשוב הוא כמה לגיטימית פרשנות בג״ץ לאותו החוק.
    והמציאות היא שרבים מתומכי החוק הודו שתמכו רק בפרשנות המצומצמת ולא בפרשנות המרחיבה של ברק.
    למעשה, הם גם הכניסו לחוק את המילה ׳וחירותו׳ שהוא ערך שבג״ץ לא רק שמעולם לא הגן עליו אלא אף העלים אותו והכריז: ׳הכול שפיט׳.

    כל דיון בנעשה באותו לילה נלוז למעשה מאמץ את ההנחה שהכנסת ויתרה על סמכויותיה(גם אם במעשה רמאות) אך להד״מ! אסור לשחק לצד השני ולהודות באף אחד משקריו.

  2. אהוד ברק בשיתוף קרן וקסלר, עושב כבר שני עשורים להכשיר את הקרקע להדחת הממשלה הנבחרת ולתפוס את השלטון בכוח בתירוץ שהממשלה הנוכחית מעשיה לא חוקיים ומובילה לדיקטטורה, בוגרי קרן וקסלר תופסים עמדות כוח בכל שדרות התקשורת, הממשל, המשפט, האקדמיה, וכוחות הבטחון, וביום פקודה יסרבו להוראות הממשלה והשרים הממונים, צריך להביט איך בתי המשפט, האקדמיה, וכוחות הבטחון מוטים פוליטית, איך כוחות המשטרה והיס״מ נוהגים איפה ואיפה במפגינים מימיו ומשמאל, האקדמיה בסטודנטים, והפקידות בעובדי מדינה שלא מתיישרים עם הנטייה הפוליטית של השמאל, אמירות כדוגמת ״בבוא היום נשלח אליכם את השב״כ והמשטרה״ מפי שלמה אלשיך, או ״אני קורא למרי אזרחי״ מפי אהוד ברק, לא נאמרות סתם כך, אלו אמירות שבאות מפי אנשים שהבינו כבר בעבר שמדינה צועדת בכיוון שיקח מהם את השליטה על מה שהם רואים כרכושם הפרטי, אנשים שיושבים במחשכים וזוממים לתפוס את השלטון בכוח בכל מחיר.
    אין היום מנהיג חזק כדוגמת בן גוריון ששלח את השב״כ לטפל בעשבים השוטים בזמנו, וביבי הוא אדם שמבין בכלכלה ויחסים בינלאומיים , אבל לא מנהיג שיש לו היכולת המנטלית לטפל באויבים מבית.

  3. עצוב כמה מאוחר מתעוררים בצד השמרני של המפה הפוליטית. האנארכיסטים נמצאים תמיד שלושה צעדים קדימה ואז רק כשמגיעים מים עד נפש – מתחילים בתחקירים ומחפשים איך הגענו עד הלום.. אם אנחנו חפצי חיים במדינה הזו, צריך להיות הרבה יותר עירניים. לעמוד על המשמר ודבר ראשון להתקדם עם הרפורמה! אחים זה יופי, אבל יש לנו אחים עם יצר אובדנות שאינו דועך.

  4. מכתב ששלחתי לליכוד שלא עזר
    התיקון המשפטי
    פסילת חוקים על ידי בית המשפט.
    פסילת חוקים על ידי בית המשפט בהרבה מדינות דמוקרטיות אינה מקובלת כלל וודאי לא במדינות שאין בהן חוקה מוסכמת שאופשרה על ידי רוב רובו של העם.
    במדינות בהן פסילה זו מקובלת היא ככל הידוע לי נעשית על ידי כל שופטי בית המשפט העליון (ודאי שלא על ידי שופטים בדרג נמוך יותר)
    התיקון המשפטי מכיל את פיסקת ההתגברות יש בכך אכזבה כי יש הכשר חוקי לבית המשפט למחטף הבלתי חוקי שעשה לפסול חוקים.
    לפחות מלכתחילה נקבע שפסילת חוק תעשה על ידי כל שופטי בית המשפט העליון.
    בחירת שופטים.
    במדינות דמוקרטיות שופטים מתמנים או על ידי שר המשפטים או על ידי הנשיא או על ידי בית הנבחרים ולעיתים שילוב של שר המשפטים או נשיא עם בית נבחרים. במדינות דמורקטיות אין שופטים בוחרים את עצמם.
    התיקון המשפטי משאיר בידי השופטים כוח רב בקביעת זהות השופטים.
    לפחות מלכתחילה בוטלה זהות הוטו של השופטים במינוי השופטים.
    בשני עניינים אלו חלה התדרדרות ורצון ויתור. הרף ההתחלתי לתיקון היה נמוך מדי וכבר כלל ויתורים. אם הייתה תקוה שכך יקבלו הסכמה כי גם באופוזיציה טענו לצורך בתיקון ובנושאים אלו, הרי שתקוה זו התבדתה. לא ברור מדוע צריך תמיד להשביע את רצון האופוזיציה שממילא רצונה רק להפריע ובמיוחד בעת הזאת כאשר יש רוב לקואליציה.
    בליכוד טענו שבשנה שעברה למדו משהו מהאופוזיציה את המשילות. ההתנהגות האחרונה מוכיחה את ההפך המוחלט, שלא למדו דבר. הקואליציה לא חדלה להתנצל ולקרא לאופוזיציה לבא ולהידבר. כל זאת למרות שזו האחרונה כאשר הייתה בשלטון סגרה את שערי ועדות הכנסת בפני המחנה הלאומי, למרות שזו אף מנעה מחברי כנסת מהמחנה הלאומי לנאום גם במליאה, למרות שהשמאל כאשר היה בשלטון פיטר את מי שרצה בניגוד לכללים המקובלים.
    כצפוי השמאל דורש פסילת חוקים על ידי שופטי בית המשפט העליון במספר קטן בהרבה ולעומת זאת התגברות על פסילה ברוב גדול יותר של חברי כנסת.
    גם בבחירת שופטים ישנן על ידי השמאל הצעות כאלו שתמיד יהיה לשמאל ביחד עם השופטים רוב בוועדה.
    אולי קריאות אלו טובות והוא כדי להראות עד כמה האופוזיציה אינה מוכנה להדברות אלא רק לחבל ואולי גם כדי להפחית את ההשתוללות אם כי לא בטוח.

    לדעתי הגיע העת להצהיר על כך שאלו הצעות המכילות פשרה רבה. אם האופוזיציה תמשיך בפעולות ההתנגדות רצוי לשנות את הצעות החוק למקובל בעולם הדמוקרטי בקריאה השנייה או השלישית.
    באשר לתחושה שלי שאינה שלי בלבד היא אכזבה רבה מההתנהלות. אם לא יהיה זכר רב מכל אותה "רפורמה" משפטית הליכוד יאבד את בוחריו ולא יהיה טעם יותר לקרא למצביעים "לחזור הביתה".

    אותו הדבר נכון גם לגבי הציונות הדתית

  5. מי שלא חוסם את הזרמת המיליונים ממשלות זרות שלא יבכה הגיב:

    נותנים לפושעים לפשוע נגד המדינה וזכויותיה ואז מגלים שהמדינה הלכה.

  6. יש לחסל את בג''צ במתכונתו הנוכחית. אך ורק ממשלות ישראל תבחרנה את השופטים! הגיב:

    יש לחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים בוחרים את עצמם בעצמם באמצעות ועדה חשאית המתנהלת בלא נהלים כתובים, לפי קריטריונים לא ברורים, באמצעות מסלולים עוקפי ועדה סטטוטורית.

    יש לבטל את כל השיטה הזו.

    את השופטים תבחרנה, כמו בכל העולם הדמוקרטי, אך ורק ממשלות ישראל המתחלפות ורק לאחר שימוע עומק בכנסת, במהלכו תובררנה עמדות המועמדים ויחסם לעם היהודי ולזכותו על ארצו, הקודמת לכל זכות אחרת.

    מי שיש לו בעיה עם ההמנון או הדגל לא ישמש שופט במדינה היהודית.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ המשפטי לממשלה ייבחר אך ורק על ידי הממשלה, כראות עיניה ובהתאמה עם האידיאולוגיה הפוליטית שלה ולא יונחת כפי שקורה היום, כאחד מרשימה שבג"צ קובע.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ הינו אך ורק יועץ ואינו קובע דבר לגבי מדיניות הממשלה או מינוייה לתפקידים שונים – שכן כך מתבצעת אידיאולוגיה הלכה למעשה.

    אהרון ברק הוא שקבע בפסיקה הזויה שעצות היועץ יחייבו את הממשלות ומאז שולט היועץ מטעם בג"צ על המדינה. יש לבטל את הפסיקה – שאינה מעוגנת בחקיקה כלשהי.

    אשר לטענה שהפקדת סמכות המינויים במערכת המשפט בידי הכנסת תביא לפוליטיזציה פסולה של ההליך, התשובה היא פשוטה:

    אם הכנסת כשירה לשרת כנציגת העם לצורך חקיקת חוקים שבכוחם אף לחייב כנסת עתידית, יהיה זה מופרך ואף מגוחך לטעון שהיא איננה כשירה לאשר את המינויים לאותו גוף אשר יפרש את החוקים שהיא חוקקה.

    מנגנון דמוקרטי חדש לבחירת שופטים חיוני לא רק לשימור מעמדו של בית משפט החשוף לביקורת ציבורית גוברת. הוא אף ימלא תפקיד חשוב בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית בכללותה.

    בין התופעות המסוכנות ביותר העלולות לאיים על משטר דמוקרטי בולטת התפתחותה של תחושה בקרב העם שדעתו אינה נחשבת, שאין לו כל שליטה על מושליו וכי אין טעם אפוא שייטול חלק בענייני ציבור.

    השיטה הנוכחית למינוי השופטים בישראל מעודדת בדיוק את התפשטותה של מחלה זו, שכן המסר שלה הוא שאין להותיר בידי נציגיו הנבחרים של העם את ההחלטות החשובות ביותר ושמשום כך הרכב בתי המשפט חייב להיקבע בידי ועדה סגורה.

    ממשלת "ימין" ממנה רדיקלים סמולנים חסרי כישורים לרמטכ"ל, נגיד הבנק, פרקליט המדינה.

    ממש לא מדובר באליטה כי אם בכנופיה פיאודלית כמו בירדן, מצרים וסוריה.

  7. הכול שאלה של פוזיציה ואני מבין שהתגובה היא להרוס כול מהשקיים

    1. מה שברק הקים פה זו אנומליה אנטי-דמוקרטית שלא קיימת בשום מקום אחר.
      ואם כבר פוזיציה, משפטנים ושופטים בכירים רבים בעולם רואים בברק רודן ופיראט משפטי בדיוק בגלל זה.
      אז כן – כשמשהו רע וכושל הורסים אותו.

  8. מי רצח את ג,ו אלון. האם ייתכן שגורם בכיר עד מאוד במדינת ישראל נתן את ההוראה לבצע את מעשה הרצח בג'ו אלון ואף לטייח ולמנוע בכל דרך את חשיפת האמת סביב נסיבות הרצח?
    גורם בכיר עד מאוד (ישראלי? אמריקני?) שהחליט לסלק את ג'ו אלון מחשש שהמשך חייו עלול היה לסכן ולסכל הרפתקה מדינית מסוימת.
    שנים רבות אחרי רצח ג'ו אלון בוושינגטון, נרצח ראש הממשלה יצחק רבין בתל אביב. הנסיבות שהובילו לרצח וההתרחשויות בליל הרצח עצמו לא נחקרו עד תומן, ונראה שקיימים גורמים עלומים העושים לילות כימים כדי לטייח ולמנוע בכל דרך את חשיפת האמת סביב נסיבות הרצח. האם גם המשך חייו של רבין עלול היה לסכן ולסכל הרפתקה מדינית מסוימת?
    ראש הממשלה נתניהו מעודכן לראשונה ב6:30 לאחר כיבוש ישובים. אפילו לא דקה אחת של התרעה מאמ"ן ושב"כ. וכן נשארה התפיסה שחמאס מורתע.
    קשה לראות איך מבצע גדול שכזה נעלם מהמודיעין. יתכן והתקיפה לפני פריצת הגדר הגיע מתוך הארץ וזה בוודאי עניין של השב"כ