בכל הקשור ללבנון, ארה"ב אינה ידידת ישראל

מדיניות ביידן מעצימה את חיזבאללה ומגבירה את תעוזתו, בזמן שהיא שוחקת את ההרתעה הישראלית. ניתוח עומק של חוקר המזה"ת טוני בדראן

חיילי צה"ל בגבול לבנון | דובר צה"ל
This story originally appeared in English in Tablet magazine, at tabletmag.com, and is reprinted with
permission

טוני בדראן הוא חוקר במכון להגנת הדמוקרטיות (FDD) המתמחה בענייני טרור והמזרח התיכון. המאמר התפרסם לראשונה באתר מגזין טאבלט, ואנו מודים למערכת על הרשות לתרגמו.

***

לאחר דיון שנערך לפני כשבועיים בהשתתפות ראש הממשלה נתניהו ובכירי צה"ל בנוגע לפרובוקציות של חיזבאללה בגבול הצפון, שלל דיווחים בתקשורת טענו כי אגף המודיעין בצבא פרסם לא פחות מארבע אזהרות מפני שחיקה בהרתעה הישראלית. אותם גורמי מודיעין, כך דווח, התריעו בפני נתניהו כי המשבר הפוליטי מבית והקשרים המעורערים עם ארה"ב פוגעים בהרתעת אויבים כמו חיזבאללה.

הדעות חלוקות לגבי האופן בו יש לקרוא הערכות כאלו, העוסקות בהשפעת המשבר הפוליטי בישראל על מעמדה הביטחוני. מצד אחד ניתן לקרוא אותן כניתוח מודיעני כן ורציני; מנגד ניתן לראות בהן מסר פוליטי הנועד לצייר את הרפורמה המשפטית כמזיקה לביטחון ישראל, עוד נקודה בדף המסרים של יריבי נתניהו.

אך על מנת לשקול כראוי את הטענה לפיה המתח ביחסים בין ישראל וארה"ב מחליש את ההרתעה הישראלית בגבול הצפון, ראשית יש לבחון את ההנחה לפיה שתי המדינות חולקות אינטרסים דומים בכל הנוגע ללבנון, ואותה חזית אחידה לכאורה כעת נפגמת בשל הנעשה בזירה הפוליטית הפנימית בישראל. הערכה כזו צריכה להתחיל בהטלת ספק בזהות אינטרסים ישראלית-אמריקנית בלבנון, אשר בפועל אינה קיימת.

בחודש יולי אשתקד, ממשל ביידן מינף בהצלחה את מתקפת הרחפנים שתיכנן חיזבאללה נגד אסדת 'כריש' כדי ללחוץ על ממשלת לפיד הזמנית בדרישה דחופה: לחתום על הסכם הסדרת הגבול הימי עם לבנון בתוך זמן קצר, לפני הבחירות בנובמבר, ובכך להעניק ללבנונים שטח בעל פוטנציאל כלכלי גבוה. בכך ישראל אותתה גם כי היא מוכנה לסגת מול איומים תוקפניים. כפי שהבית הלבן הבהיר בפומבי, סוגיה זו הוצבה בעדיפות עליונה מבחינת הנשיא ביידן, אשר השיג לבסוף את מטרתו.

כחלק מאותו תהליך, ממשל ביידן הציג עמדה אמריקנית חדשה בלבנון: ארה"ב הציבה עצמה בין ישראל לבין חיזבאללה, ולקחה על עצמה את תפקיד מגינת לבנון, הנתפסת בדמיונם של מקבלי ההחלטות בוושינגטון כמדינה עצמאית הזקוקה לתמיכה. כפי שבכיר אמריקני הסביר אשתקד, הסכם הגבול הימי אמור היה לשמש כערובה ביטחונית לא רק עבור ישראל אלא גם עבור לבנון. בתרגום מלשון דיפלומטית, הצהרה כזו מסמלת שינוי ביחס הבית הלבן כלפי לבנון – משטח הנשלט צבאית ופוליטית על ידי איראן וחיזבאללה, למדינה ריבונית הזכאית לכמעט מיליארד דולרים בסיוע שנתי.

בפועל, ובניגוד לטענות השליח האמריקני הוכשטיין ועמיתיו לתיבת התהודה בוושינגטון, ההסכם הימי לא שיפר את ביטחונה של ישראל. במציאות, מעמדה הביטחוני ועמדת ההרתעה שלה נפגעו קשות במספר חזיתות מאז שג'ו ביידן החל לכהן כנשיא. מנגד, ההסכם אכן שיפר את מעמד חיזבאללה והגביר את ביטחונו העצמי בהפעלת לחץ על ישראל.

במהלך החודשים האחרונים ארגון הטרור ביצע בשיתוף עם כוחות צבא לבנון סדרת פעולות התגרות בגבול וחדירות לשטח ישראל, כחלק מקמפיין רחב וממוקד. כפי שהתברר באפיזודת ההסכם הימי, חיזבאללה כעת מתנהל ישירות מול אנשי ביידן, בניסיון לקדם מטרות משותפות ולכפות אותן על ישראל.

בכל פעם בה חיזבאללה מבצע עוד פרובוקציה, ארה"ב מיד מציעה עצמה כמתווכת בין ארגון הטרור לבין ישראל, לכאורה בשם האינטרס של "ייצוב לבנון". מיותר לציין כי התפקיד הישראלי בהצגה הזו מסתכם בביצוע עוד ויתורים במסגרת הסכם בתיווך אמריקני, מתוך חשש להרגיז את הפטרון בבית הלבן. בינתיים, בחיזבאללה יודעים היטב כי המחזה בנוי כך שישראל מנועה מלהגיב, וכך הם יכולים להמשיך בהתגרות ללא כל סיכון, במיוחד בהתחשב בעובדה לפיה "מדינת לבנון" היא יציר הדמיון.

בנאום שנשא לאחרונה לציון יום השנה למלחמת לבנון השנייה, מנהיג הארגון חסן נסראללה הסביר בדיוק כיצד מתנהל הריקוד מול ביידן ושליחיו. גם הוא פתח בהסכם הימי. העובדה לפיה לבנון השיגה את כל דרישותיה הייתה הודות לאיום של חיזבאללה בתקיפת אסדת 'כריש'. זהו הרגע אשר בו, לדבריו, האמריקנים נכנסו לתמונה והביאו איתם הסכמה ישראלית.

לאחר שהבין היטב את התקדים שנוצר בים חיזבאללה החליט שהגיעה העת לנצל את יתרונו גם ביבשה, וגם שם קריאתו את העמדה האמריקנית התבררה כמדויקת. שעות ספורות לפני אותו נאום של נסראללה, השליח האמריקני הוכשטיין (שהוביל את ראש הממשלה הזמני לפיד להיכנע לכל דרישות חיזבאללה בימיו האחרונים בתפקיד) נחת שוב בישראל כדי לדון במתיחות בגבול לבנון.

סדרת הפרובוקציות של חיזבאללה בגבול החלה עוד קודם לכן. ב-21 ביוני, התקשורת הישראלית דיווחה כי פעילי הארגון נכנסו לשטח ישראל בראשית אפריל והקימו מוצב באזור הר דוב. כל זה כמובן התרחש הרבה לפני שממשלת נתניהו העבירה חוק כלשהו הקשור לרפורמה המשפטית.

העובדה כי פעולה זו של חיזבאללה נחשפה בעיתונות בישראל שבועות לאחר שהתרחשה משקפת בחלקה את החשש בירושלים מהפגנת חולשה. בממשלה קיוו כי ניתן יהיה לפתור את הפרשה בשקט בערוצים דיפלומטיים ובאמצעות כוח יוניפי"ל המוצב בדרום לבנון. ישראל הגישה תלונה למועצת הביטחון של האו"ם ואיימה להסיר בכוח את אוהלי חיזבאללה בתאריך יעד מסוים, איום שכיום נראה חלול במיוחד.

התגובה הנרפית של ישראל מול פלישה לשטחה הריבוני מעידה על כך שבירושלים טרם השכילו להבין כי המאהל בהר דב הוא חלק ממהלך רחב ושיטתי של חיזבאללה, כפי שהסביר נסראללה. חוסר ההבנה הזה טמון בסירוב מטריד לא פחות להבין את העמדה האמריקנית המעודכנת כלפי לבנון. התוצאה היא שישראל מגיבה בנקודתיות מול אסטרטגיה כוללת של חיזבאללה המכוונת לכפות עליה ויתורים נוספים, הפעם ביבשה, בעודה מנצלת את ההגבלות שנכפו על ישראל כחלק מהמדיניות האמריקנית, כדי ליצור דינמיקה מבצעית חדשה בגבול.

וכך נוצר המצב המוזר בו גם הישראלים וגם נסראללה פועלים תחת ההנחה לפיה מובטח להם גיבוי אמריקני. אלא שלפחות במקרה הישראלי ההנחה הזו שגויה בחלקה, ובחלקה האחר מהווה מעין העמדת פנים כלפי חוץ שלא ממש משכנעת את האויב מצפון.

מספר שבועות בטרם נחשף בישראל דבר קיומו של המאהל בהר דב, התקשורת בלבנון כבר דיווחה על אירוע מחודש מאי בו פעילי חיזבאללה הקימו מאחז דומה באזור, בשולי הכפר שובא המהווה בעצמו מוקד למתיחות בכל הקשור לחציית לבנונים את הגבול. למרות שנסראללה טען מאוחר יותר כי המאהל השני הוקם בצד הלבנוני של הגבול, העמימות הייתה מכוונת.

פרשת שובא נמשכה בראשית חודש יוני, אז "מקומיים" הפריעו לכוחות צה"ל בעבודות בניית גדר שאמורה למנוע הסתננות ומעבר עדרי צאן משטח לבנון. אדם שהזדהה כחקלאי מקומי אשר חסם דחפור צה"לי בשובא, הופיע בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה והכריז כי פעולתו הייתה דוגמה לסיסמת ארגון הטרור בדבר "צבא, עם, התנגדות".

מספר ימים לאחר מכן, אנשי צבא לבנון, אשר בפועל מקבלים שכר הודות לסיוע אמריקני נדיב, שוב חצו את הגבול לשטח ישראל. הם תועדו במצלמות הטלוויזיה של חיזבאללה, ותפסו עמדות כאשר הם מכוונים את נשקם לעבר חיילי צה"ל. כפי שנעשה עם חקלאי כפר שובא, הפעולה המתוכננת של צבא לבנון נועדה להדגים את הסינרגיה בין ארגון הטרור, מוסדות הממשלה והאזרחים. היא הדגישה כי חיזבאללה מהווה את חוד החנית של מדיניות הנתמכת בידי ממשלת לבנון והמדינה כולה.

הנקודה האחרונה הודגמה שוב בסיורים שערכו חברי פרלמנט לבנונים בפאתי הכפר, בהם הביעו תמיכה בשחרור "האדמה הלבנונית הכבושה". אנשי צבא לבנון השתתפו בתרגיל נוסף כזה לצד פעילי חיזבאללה באזור מנרה, מערבית לקריית שמונה, שם חצו את הגבול והפריעו לפעילות צה"ל בשטח, לפני שנהדפו בחזרה ללבנון.

בחירת המיקומים לא הייתה מקרית. בשנת 2000 ישראל נסוגה מלבנון לקו הגבול הידוע בשם הקו הכחול שנקבע על ידי האו"ם על בסיס מפות היסטוריות. מלבד חלקו הצפוני של הכפר ע'ג'ר הנחצה בידי הקו וחוות שבעא הסמוכה לשובא ומהווה חלק מרמת הגולן שמעולם לא הוכר כלבנוני, ישנן כמה נקודות אחרות לאורך הגבול הנמצאות במחלוקת. פעלולי היח"צ של חיזבאללה לאורך גדר הביטחון התרחשו בחלק מהן, באזור שבין מטולה ועד זרעית במערב. זהו אותו אזור בו צה"ל חשף ב-2018 את רשת מנהרות הטרור חוצות הגבול של חיזבאללה.

באירוע אחר סמוך למטולה בראשית חודש יולי, פעילי חיזבאללה הסירו מצלמות אבטחה ישראליות שהותקנו על הגדר החכמה. פעולות כאלו של חבלה בציוד מעקב הפכו לשגרה, לעתים קרובות בסיוע צבא לבנון. בנוסף, חיזבאללה משתמש בארגון קש "סביבתי" בשם Green Without Borders כדי לנטוע עצים שיפריעו למצלמות האבטחה, ולהקים מגדלי תצפית מטרים ספורים מהגדר. בשנה האחרונה בלבד, ארגון הטרור הקים 27 מוצבים כאלה לאורך הקו הכחול. הצבא הלבנוני מצדו מסייע בכך שהוא מונע מצה"ל לפנות את אותם עצים, כמו באירוע מ-2010 אז נורה למוות קצין צה"ל שהיה חלק מצוות עקירת עצים מערבית למטולה.

על מנת לחסום תוכניות מבצעיות של חיזבאללה לפלוש לשטח ישראל בעימות עתידי, צה"ל הקים בשנים האחרונות גדר בטון בגבול לבנון ועסק בשדרוג הביצורים לאורכה. הבנייה נערכת כעת באזור הר דב מול הכפר שובא. גורמים ישראלים מעריכים כי המערכה הנוכחית שמנהל חיזבאללה נועדה להפריע לבניית המכשול הזה ולהקמת אמצעי הביטחון של צה"ל בכלל. יש בכך אמת, אך הערכה זו אינה מספקת את התמונה המלאה. נסראללה עצמו הבהיר בגלוי את מטרתו כאשר דיבר על תפקיד חיזבאללה והתפקיד המסייע של ממשלת לבנון בהשגת ויתורים טריטוריאליים מישראל, "כפי שהיה בהסכם הימי".

בחיזבאללה היו גלויים למדי באשר למטרותיהם. הראשונה היא הכפר ע'ג'ר, שהקו הכחול החוצה אותו היה אמור להותיר את חלקו הצפוני בידי לבנון. האו"ם רואה בכפר שטח כבוש ומועצת הביטחון דוחקת בישראל להשלים את הנסיגה מחלקו הצפוני. בתקופה שקדמה לנסיגה הישראלית מלבנון בשנת 2000 ומלחמת לבנון השנייה ב-2006, ע'ג'ר והר דב היו מטרות תכופות למתקפות חיזבאללה, הסתננות וניסיונות חטיפה. אחד מהאירועים הבולטים התרחש בנובמבר 2005, אז במבצע משולב הותקפו מוצבי צה"ל בהר דב ובע'ג'ר, שם נערך גם ניסיון חטיפה תוך שימוש באופנועים וטרקטורונים, דומים לאלו שהוצגו במצעד הצבאי של חיזבאללה במאי, ובסרטון שפורסם ביוני והדגים מתקפה חוצת-גבול של כוח רדואן.

פחות משנה לאחר מכן, חיזבאללה הוציא לפועל מבצע חטיפה מוצלח סמוך לזרעית, שלמעשה הצית את המלחמה בקיץ 2006. כיום שוב ברור כי הארגון מאותת על מוכנותו ליצור גרסה מחודשת של המציאות הזו על הגבול.

ממש לפני חתימת ההסכם הימי אשתקד, המועצה המקומית בע'ג'ר החלה להקים גדר גבוהה הכוללת מצלמות וחיישנים לאורך החלק הצפוני של העיירה. ישראל החלה לאפשר תנועה חופשית ופעילות תיירותית בכפר שהיה בעבר שטח צבאי סגור. לפני הקמת הגדר החדשה לא היה קיים למעשה מכשול ביטחוני וכך הכפר נותר פגיע, בנוסף להפיכתו למוקד של הברחת סמים ונשק מלבנון.

ההחלטה להקים גדר חדשה הפכה להיות מלכודת עבור הממשלה הנוכחית בישראל. לאחר שהמתין כמעט שנה, חיזבאללה החליט לנצל את המצב ושלף שוב את אותו מהלך בו השתמש בהסכם הימי. "כפי שעשינו עם הגז ושרטוט הגבול הימי, גם היום, בשיתוף פעולה בין המדינה וההתנגדות ועם תמיכת העם הלבנוני והכוחות הפוליטיים, אנחנו יכולים לשחרר את אדמתנו הכבושה בעיירה ע'ג'ר", הסביר נסראללה.

ראשית חיזבאללה ירה ב-6 ביולי טיל נ"ט סמוך לכפר. כמה ימים לאחר מכן, הוא פרסם תיעוד של כלי רכב צה"ליים בגדר והכריז על כך כ"סיפוח" החלק הלבנוני של ע'ג'ר. בהמשך הוא דחק בממשלת לבנון להעביר הצעה לאמריקנים: עליכם לכפות על ישראל להוריד את הגדר ולסגת מן החלק הצפוני של הכפר. בתיאום מושלם, האמריקנים שוב פעלו כשליחי חיזבאללה.

חיזבאללה בחר להתמקד בע'ג'ר משום שהוא מהווה נקודת מוצא טובה לדעת הקהל בארה"ב ובאו"ם, שכאמור עוסק מזה תקופה ארוכה במעמד החלק הצפוני בכפר. אם ארה"ב תלחץ על נתניהו לוותר, יהיה מדובר בניצחון קליל לחיזבאללה שהושג ללא שום צורך במשא ומתן. אם ישראל תסרב לסגת מע'ג'ר, אך יחד עם זאת תסכים בעידוד אמריקני שלא להסיר בכוח את אוהלי חיזבאללה, גם תוצאה זו תיחשב כניצחון עבור ארגון הטרור והוכחה לכך שישראל מורתעת. נקודה זו חזרה שוב ושוב בנאום נסראללה: ההססנות הישראלית היא תוצאה ישירה של ההרתעה שחיזבאללה כופה עליה.

בהתבססו על תפיסה זו של הרתעה, מטרה נוספת של חיזבאללה היא התפרסות באזור חוות שבעא בהר דב. במהלך העשור האחרון, חיזבאללה השתמש בגזרה זו כזירה לפעולות תגמול נגד תקיפות ישראליות בסוריה (ולעתים נדירות יותר בלבנון), בהן הארגון ראה הפרה של משוואת ההרתעה. כעת הוא מתכנן להפוך את השטח המזרחי של החווה ואת כפר שובא הסמוך לזירת פעילות מוגברת, בדומה לנקודות הגבול ממערב.

לאחר שבחן את התגובות הישראליות במהלך חודש יוני, ובמיוחד לאחר ביקור הוכשטיין ביולי, חיזבאללה הגביר את קצב הפעילות בשובא. ב-20 ביולי הוא הביא למקום דחפור אשר הסיר מכשולים וגדרות צה"ליות והמשיך ליישר את הקרקע הסמוכה לגבול. אותו חקלאי מקומי נמרץ שכיכב בפרקים הקודמים הסביר שוב בערוץ הטלוויזיה של חיזבאללה כי התוכנית היא ליצור כביש לאורך הגבול "בנקודה הקרובה ביותר לאויב הציוני".

נסראללה הוסיף פרטים בנאומו. האזור בו חיזבאללה הקים אוהלים הוא שטח לבנון, הסביר, ולכן אין לו כל כוונה להסיר אותם. לדבריו, חיזבאללה חש חופשי להקים כל מבנה שירצה בשטח המדובר. כאשר פירט בצחוק את רשימת המבנים האפשריים הוא כלל בה בין היתר "מגדל". יתכן כי בקרוב יצוצו גם בשובא מגדלי תצפית מטעם ארגון Green Without Borders, כפי שקרה מערבה משם.

כדי להדגיש עוד יותר את הנוכחות הגלויה של חיזבאללה לאורך הגבול כולו, תועדו לפני כשבועיים אנשי חיזבאללה בחגור צבאי מלא מסיירים באור יום ממש על הגדר סמוך למושב דובב בגליל העליון, ומביטים הישר למצלמה.

https://twitter.com/SayedIbrahimMah/status/1683753344479686656?s=20

פעולות חיזבאללה בגבול הן חלק ממהלך רחב יותר אותו מנהל הארגון נגד ישראל. עוד לפני הקמת האוהלים באפריל, נסראללה הכריז בחודש מרץ על מאמץ "מקומי" ביחד עם כוחות צבא לבנון להפריע ל"התרחבות הישראלית מעבר לקו הכחול", במיוחד סמוך לכפר חולא מערבית למטולה.

באותו חודש חיזבאללה שלח מחבל עמוק לתוך ישראל כדי לבצע את הפיגוע בצומת מגידו, חלק ממאמץ לחבר בין החזית הלבנונית לבין זו הפלסטינית בתמיכת איראן. ב-6 באפריל, חיזבאללה ניצח על ירי 34 רקטות מלבנון. יומיים לאחר מכן, על פי מקורות ישראלים, מתחם האוהלים הוקם בתוך שטח ישראל.

האותות אותם חיזבאללה שולח בפעילותו באיזור שבעא מלמדים על חזרה לסטטוס-קוו אשר שרר באיזור טרם 2006. המלחמה טרפה את כללי המשחק שהיו נהוגים מול חיזבאללה בעשור שקדם לה, ובמיוחד מאז הנסיגה בשנת 2000. כללים אלו אפשרו אז לדרום לבנון להפוך לזירת עימות בעצימות נמוכה מול ישראל, מבלי שחיזבאללה יידרש להשלכות משמעותיות.

מאז ראשית כהונת ביידן, חיזבאללה הגביר בהדרגה את הטמפרטורה בדרום לבנון. החל ממתקפת טילים בקיץ 2021, דרך ניסיון התקיפה של אסדת 'כריש' ביולי 2022 ועד לפיגוע במגידו באפריל 2023 – חיזבאללה הפך את החזית הלבנונית לזירה ממנה ניתן להציק לישראל, אם כי בעוצמה פחותה מזו של התקופה בטרם 2006.

השורה התחתונה היא שכל הרתעה אותה הצליחה ישראל לבסס לאחר המלחמה ב-2006, כעת נשחקת באופן משמעותי. כפי שנסראללה הדגיש בנאומו, חיזבאללה אינו סבור כי ישראל מוכנה להגיב להפרת כללי המשחק במלחמה כוללת, בוודאי לא סביב כמה אוהלים. בנוסף, וכפי שכבר למד בעיקר בהסכם הימי, הוא מבין כי האמריקנים מתנגדים להסלמה בלבנון ופועלים כל העת כדי להגביל את ישראל.

זה בדיוק האופן בו ההסכם הימי היה אמור לפעול. אנשי ביידן הבהירו היטב כיצד הם רואים את ההסכם: הוא הבטיח ללבנון שקט, יציבות ושגשוג, או במילים אחרות – העניק ללבנון (ובכך גם לחיזבאללה) מטריית הגנה, בכך שהוא הגביל בגלוי את פעילות ישראל בשטח.

גם נסראללה חיבר בדבריו בין התפקיד האמריקני בתיווך לבין ההרתעה הישראלית: "הסיטואציה שונה כעת… זו הסיבה בגינה ישראל לא העזה לפעול נגד האוהלים. מדוע?… משום שהישראלים מבינים [שחיזבאללה יבצע פעולת תגמול]. ומשום שהם מבינים, הם פנו לתיווך בעניין". במילים אחרות, נסראללה מזהה היטב כי מטרת התיווך האמריקני היא להגביל את פעילות ישראל בלבנון, במקביל לאפשרות חיזבאללה להכריז על "ניצחון" שאמור לייצב את לבנון ולחזק עוד יותר את הארגון.

בזמן חתימת ההסכם הימי בשנה שעברה, מרבית הפרשנים ביטלו את החשש לפיו חיזבאללה יוכל לנצל את העסקה להשגת ויתורים נוספים ביבשה, אם בכלל הבינו את הקשר בין שתי הסוגיות. אלא שנסראללה עצמו הצביע על קשר נוסף בין פעולות הארגון הנוכחיות בגבול היבשתי לבין העסקה הימית של הוכשטיין. כאשר פירט את הדרישות הטריטוריאליות שלו באזור שמערבית לע'ג'ר, הוא כלל את נקודה 1B בנקורה שעל החוף כנקודת הסיום של הגבול הלבנוני. במהלך הדיונים על ההסכם הימי, הלבנונים התעקשו על נקודה זו כנקודת ההתחלה היבשתית ממנה יוצא הגבול הימי.

במקביל, הממשלה הזמנית בראשות לפיד ותומכיה חגגו את ההסכם הימי כ"ניצחון", בעיקר משום שהוא מעניק לכאורה הכרה ב"קו המצופים" הנמשך לים מראש הנקרה. מקור אנונימי בממשלת לפיד הזין עיתונאים בספין לפיו מדובר בקו ביטחון חשוב שמעולם לא הוכר בידי גורמים זרים, ולכן ההכרה בו בהסכם תאפשר לישראל "להתייחס אליו כקו הגבול הצפוני שלה".

בפועל, שום דבר מזה לא הופיע בהסכם. המצב נותר בדיוק כפי שהיה והשאיר פתח רחב לטענות לבנוניות לשטח שעל פי ההסכם "אינו מוגבל". עוד מציין ההסכם כי "הגבול הימי לכיוון היבשה בנקודה המזרחית ביותר צפוי להיות מוגדר בהקשר או בזמן סביר לאחר שהצדדים יסכימו על גבול יבשתי סופי".

הצמדת הגבול הימי לטענות הגבול ביבשה הייתה דרישה לבנונית מלכתחילה, ולמעשה תנאי להשתתפות בשיחות ההסכם הימי. מחלקת המדינה תחת מייק פומפאו, בשיקול דעת תמוה ביותר, נכנעה לדרישה הזו וכללה בהסכם המסגרת ניסוח לפיו ארה"ב "מצפה" לשיחות נפרדות בנוגע ל"סוגיות בלתי-פתורות הקשורות לקו הכחול". כלומר – המצב הנוכחי בגבול היבשתי כלול בהסכם הימי, וכך גם לבנון מתייחסת אליו.

יום לאחר נאום נסראללה, יו"ר הפרלמנט נַבִיה בֵרִי (שותף של חיזבאללה ובן שיח אמריקני) הדהד את הדברים כאשר כרך יחדיו את כל טענות לבנון ביבשה, ואמר כי הקהילה הבינלאומית "נדרשת לחייב את ישראל… לסגת מהחלק הצפוני של ע'ג'ר, חוות שבעא וגבעות כפר שובא, ונקודה 1B".

בכתבה בעיתון 'אל-אחבר' התומך בחיזבאללה, שפורסמה במקביל לביקור הוכשטיין בישראל וזכתה לתהודה בכלי תקשורת נוספים בלבנון, נטען כי "מדינות במערב הודיעו ללבנון על נכונות ישראל להיכנס לשיחות בנוגע לסימון הגבול ביבשה, למרות שבעבר התנגדה לכך, ולהגביל את הדיונים ל-13 הנקודות במחלוקת לאורך הקו הכחול". עוד נטען בכתבה, בציטוט מקורות דיפלומטיים אלמונים, כי "הממשל האמריקני רואה בהתפתחות הזו הזדמנות להשלים את סימון הגבול היבשתי, דבר אותו הוא שואף להשיג מאז חתימת ההסכם הימי".

האם אלו טענות אמיתיות? אין לדעת. מה שניתן לומר במידה מסוימת של ודאות הוא שמבחינת ממשל ביידן קיימים תמריצים רבים לנסות ולנעול את ישראל בתהליך כזה, כהמשך להסכם הימי ולמדיניות הכללית של "הרגעה" עליה הוא מבוסס.

השורה התחתונה של מסלול כזה תהיה ניצחון עבור חיזבאללה. בכל פעם בה הוא הסלים ישראל נסוגה, האמריקנים התערבו והניאו את ישראל מתגובה כוחנית, ובמקום זאת עודדו אותה להיכנס לעוד תהליך בסופו יתקבלו דרישות חיזבאללה. יתרה מכך, נסראללה מעולם לא אמר מילה אחת על קיפול האוהלים ביוזמת חיזבאללה, אפילו במקרה בו ישראל תיסוג מע'ג'ר.

גוגל מפות

מן הסתם, דרישות חיזבאללה אינן נעצרות בע'ג'ר וב-13 הנקודות לאורך הקו הכחול, והארגון מנסה להשתמש בקו הכחול כדי להבטיח לעצמו יעדים נוספים ברמת הגולן. "מהו הערך של האוהלים? הוא טמון בכך שהם האירו זרקור על המצב הכולל בגבול", הבהיר נסראללה. "הערך של האוהל הוא בכך שפתח הדיון לרווחה. אנחנו קבוצה בעלת מטרה".

מאז שארה"ב והאו"ם החלו לקדם יוזמות לפתרון המצב בצפון ע'ג'ר, הלבנונים היו גלויים למדי בעמדתם לפיה סוגיית הכפר היא קרש קפיצה לטיפול בסוגיית שבעא וגבעות שובא. לפחות בסוגיה הזו, הטענה הלבנונית לשטח היא פיקציה שהומצאה רק לאחר הנסיגה הישראלית בשנת 2000.

בעיתון 'אל-אחבר' ניסו למסגר את בניית הגדר הישראלית בהר דב כ"ניצול ההכרה האמריקנית במהלך כהונת טראמפ בריבונות הישראלית ברמת הגולן". העמדה האמריקנית הנוכחית אינה מכירה בדרישה הלבנונית לחוות שבעא וגבעות שובא, ורואה בהן חלק מרמת הגולן. עם זאת, חיזבאללה מודע היטב לתמיכת אנשי אובמה בהחלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם והגדרתה את קווי 1967 – מדיניות אותה אימץ בנאמנות ממשל ביידן גם בהקשר ירושלים והשטחים הפלסטיניים.

אנשי ממשל אובמה, אשר רבים מהם משרתים כיום בממשל ביידן, מעולם לא הביעו תמיכה בהכרה בריבונות ישראל בגולן. אם חיזבאללה יצליח לגרום לשינוי קל בעמדתם לגבי שבעא ושובא, הוא יכול לרשום לעצמו עוד ניצחון גדול.

טרם ברור כיצד נתניהו יבחר להמשיך. כשלושה שבועות לאחר ביקור הוכשטיין, וחודשים לאחר המחאה שהביעה ישראל בעניין ופניותיה דרך צד שלישי, היא נותרה שקטה בכל הקשור לפרשת האוהלים. אפילו כאשר הצהיר על מוכנות צבאית לכל תסריט אפשרי, לאחר ישיבת הקבינט לפני שבועיים צה"ל המשיך לשדר כי הוא מעדיף רגיעה והימנעות מעימות עם חיזבאללה, ואת עמדתו לפיה פרשת האוהלים צריכה להיפתר "במקום ובזמן שנבחר".

נכון לעכשיו לא ברור האם נתניהו אכן יממש את איום השימוש בכוח, מתוך הבנה כי עימות בהיקף כלשהו הוא תסריט סביר בכל מקרה, או שמא יחליט ללכת עם יוזמת ביידן המובילה אותו לתהליך מסוכן חדש בו ארה"ב נמצאת בצד של חיזבאללה, בדיוק כפי שהייתה בהסכם הימי.

ישראל חייבת להבין כי ארה"ב אינה נמצאת לצידה בכל הקשור ללבנון. בפועל, המדיניות האמריקנית בלבנון מעצימה את חיזבאללה, לא מרסנת אותו. ישראל אינה יכולה לסמוך על הצהרות חסרות תוחלת הדורשות מצבא לבנון או האו"ם לנקוט פעולה, או בקשות מארה"ב ללחוץ על הממשלה בביירות. כל הסיסמאות האלו מייצגות הבנה מיושנת של המציאות בלבנון וכמו כן של העמדה האמריקנית הנוכחית. הדחף האמריקני הוא לדחוק את ישראל מגבול הצפון כדי לקדם את ביטחונה ושגשוגה של לבנון – בפועל כמדינת חיזבאללה.

בכל נתיב בו ממשלת ישראל תחליט לבסוף לפעול כדי להתמודד עם סוגיית האוהלים – בין אם להסיר אותם בכוח או פשוט להמשיך ולא לעשות דבר – עליה להתרחק מכל יוזמה אמריקנית שרק תחזק את עוד יותר את תקדים ההסכם הימי, זה שהציב את וושינגטון כמתווכת בין חיזבאללה לבין ישראל, ולא כבת-ברית שלה.

***

עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. ארה"ב מעולם לא היתה לטובת מדינת ישראל, בטח ובטח לא לטובת מדינת היהודים.
    ארה"ב מאז ומתמיד היתה לטובת אך ורק האינטרסים של ארה"ב.
    ארה"ב תומכת במדינת ישראל בשני תנאים במצטבר:
    1) התמיכה במדינת ישראל מועילה לאינטרסים של ארה"ב (כמו השימוש בחיל האויר הישראלי כדי לקדם מכירות של מטוסים)
    2) התמיכה במדינת ישראל לא מזיקה לאינטרסים האחרים של ארה"ב יותר משהיא מועילה (כמו הסכם הגרעין עם אירן)

    מתי תפנימו שארה"ב היא לא ידידה אלא אויב שמשתמש בנו לצרכיו בזמן שהוא מראה לנו פרצוף מחייך?

    1. באשכול זה תעלה לדיון השאלה החשובה והמטרידה יותר ויותר: האם ארה"ב מועילה או מזיקה למדינת ישראל?

      העובדה שהמצב שהתקבע בשנים האחרונות בו ארה"ב מתעלמת כליל מהיותה של ישראל מדינה דמוקרטית ודורשת ממנה להישמע לפקודות אמריקניות בצורה הולכת וגוברת, מדאיגה ביותר.

      דרישה אמריקנית זו מבטלת בעצם את הדמוקרטיה הישראלית, על פיה אמור העם היהודי בציון להחליט על גורלו ולא מימשל כזה או אחר בארה"ב.

      אמנם יש לציין שארה"ב תומכת במדינת ישראל כלכלית, ומעניקה לה כל שנה מספר מיליארדי דולרים, אך ישראל אינה יחידה שזוכה לתמיכה כזו.

      מצרים מקבלת כסף אמריקני וכך גם ירדן ואיש לא שמע על הנחתת הוראות אמריקנית בסגנון שמתקיים מול ישראל.

      ומדוע אנחנו זקוקים לנדבה הזאת בכלל?

      הרי ידוע שבעל המאה הוא בעל הדעה.

      למה לנו להציב את עצמנו בעמדת מקבלי נדבות ותרומות מהדוד סם המרושש, כאשר מצבנו הכלכלי הנוכחי טוב משל ארה"ב?

      בזמן האחרון התפתח מצב שישראל מקבלת תכתיבים גסים ופומביים, ובכל זאת ממשיכים מנהיגיה של ישראל להעמיד פנים כאילו קיום של מצב כזה הוא תקין ונורמטיבי בין מדינות דמוקרטיות.

      יש צורך להבין האם מצב זה נוצר בעקבות התרפסות ופחדנות יהודית של נבחרי ישראל, או שמא זו גזירת גורל שאינה ניתנת לשינוי.

      ואם זו אכן גזירת גורל, מדוע ממשיכים להעמיד פנים שישראל היא דמוקרטיה עצמאית ולא גרורה ספחתית?

      האם הגודל של ארה"ב מקנה לה מבחינה מוסרית זכות להתייחס לישראל בביטול כאל וואסל חסר חשיבות?

      אם כך היכן הדמוקרטיות הנאורה עליה מדברים מנהיגי ארה"ב השכם והערב בעודם מטיפים למנהיגים דיקטטוריים בעולם ללכת בעקבותיהם ולהפוך למדינות חופשיות ודמוקרטיות?

      ההתנהלות האמריקנית מתמיהה ואינה עיקבית ואחידה מול מדינות העולם השונות.

      כנ"ל ניתן לומר על ההתנהלות הישראלית מול ההשפלה האמריקנית.

      היא מתמיהה ומעוררת אי שקט רב.

      אם כך, האם ארה"ב בעצם מועילה או מזיקה לישראל?

    2. ארנס הציע לישראל לפתח את מטוס הקרב שלה בעצמה / משנת 2010 הגיב:

      היום בשיחה עם משה ארנס בגל"צ, הוא אמר שעל ישראל לסרב לאובמה ללא חשש.

      כמו כן הציע ארנס לישראל לפתח מטוס קרב משלה, כיוון שיש לה לדבריו את מרבית היכולות הטכנולוגיות ואת האנשים המתאימים לכך.

      הוא הציע להפסיק את התלות הלא בריאה בארה"ב, שמקנה לה כוח רב ללא כל צורך בכך.

      לדעתו ישראל עשתה טעות גורלית וחמורה כשהסכימה לא מזמן להתחייב למימשל האמריקני לקנות רק מארה"ב מטוסי קרב ב-25 השנים הבאות, ולדבריו ישראל לא עמדה בדרישה של ועדת וינוגרד-לבדוק חלופות מספר לפני כל החלטה צבאית שיש לה השלכה על בטחון ועתיד ישראל.

      לדעתו של ארנס היה על ישראל להתחיל לפתח יחסי גומלין בתחום הפיתוח הצבאי עם הודו, עם רוסיה ואולי עם מי שמעוניין בכך באירופה.

      זאת על מנת להשתחרר מהלפיתה של ארה"ב על צווארה של ישראל.

      הוא העביר ביקורת על כך שגורמים ישראלים כלל לא בודקים אפשרויות כאלה שיכולות להעניק מרחב תמרון נוח לישראל מול האמריקנים. במקום זאת מאפשרת ישראל לאמריקנים להיות בלעדיים ולאחר מכן ללחוץ עליה בגלל תלותה בהם.

      זו תלות מבחירה לדבריו ולא מחוסר ברירה.

      לדעתו אין שום סיבה לפחד מסנקציות אמריקניות-דבר שלא יוכל לצאת לפועל כלל כיוון שיש התנגדות כלפי הנשיא הנוכחי, וגם אם יופעלו סנקציות כלשהן הן תהיינה מינוריות וקצרות טווח.

      ארנס גם הבהיר שהמטוסים שישראל התחייבה לאחרונה לרכוש מארה"ב אינם בחירה מיטבית כיוון שאינם מאפשרים לערוך בהם שינויים שישראל חפצה בהם, דבר שהופך את הקנייה הזו לפזיזה ולא משתלמת.

      אלה מטוסים שיגיעו מוגמרים ללא יכולת תמרון ושינוי כלשהו.

      הוא סיכם ואמר שאין להיכנע ללחץ האמריקני. צריך לעמוד איתן מולו.

    3. 1.ישראל לא תאפשר להקים מדינה פלסטינית מלבד הרשות. ישראל לא יכולה ולא צריכה להקים מדינה פלסטינית מלבד הרשות הקיימת. לארצות הברית אסור להתערב בשיח הפוליטי בישראל או להציב תנאים לישראל.

      2.האויב מספר 1 של ישראל היא ה"מפלגה" ה"דמוקרטית". כל מה שקשור בסוציאליסטים הוא דמוקרטי בדיוק כמו צפון קוריאה. גם לא ממש מדובר במפלגה כמו שהתברר לאחרונה, אלא בכמה עשרות מליארדרים, רובם סמולנים כמו סבן או סורוס, שקובעים מי יהיה המועמד לנשיאות ומי יהיו הסנטורים ומי יהיו מועמדי ה"מפלגה" לכל תפקיד שהוא.

      מה שקורה עם ה"מפלגה" הזו מזכיר מאד את הספר "הפרוטוקולים של זקני ציון". עולם נטול יהודים היה ונותר המטרה העיקרית של הליברלים באירופה, ארה"ב וישראל. מפלגת הפרוטוקולים היא כישלון חרוץ וטוטאלי בכל התחומים בדיוק כמו המימשל של קלינטון וקרטר. וכשנכשלים בכל דבר מה נותר? להתעלק על ישראל ולכפות עליה איזה הסכם בתור "הישגים במדיניות החוץ" .

      3.הקהילה הבינלאומית יודעת כי ירדן היא הפרטנרית לסיום הסכסוך הישראלי ערבי, אבל מדינה פלשתינית בתוך ישראל (דהיינו בשטח ארץ ישראל המערבית) היא אינטרס כלכלי אמריקאי. עוד נשק, עוד סכסכנות, עוד פרנסה לתעשיית הנשק, עוד פרוייקטים לחברות אמריקאיות, עוד מדינה הנשלטת ע"י ארה"ב ומשמשת למשרד החוץ אמריקאי שופר, והעיקר-מספקת לה יכולת לנווט את המזרח התיכון להמשך המלחמות.

      יש להבין שמאז התפרקות ברית המועצות בשנת 1988 ,וקבלת העצמאות של מדינות מזרח אירופה, האמריקאים חיפשו מדינות ואיזורי קונפליקט על מנת לקיים את צבאם ואת תעשיית הנשק שלהם.

      האיזור האידיאלי הוא המזרח התיכון.

      מתי פרצה האינתיפאדה הראשונה? בשנת 1988.

      ארה"ב אינה מעוניינת שישרור שקט במזרח התיכון. היא דואגת ללבות את האש.
      22 שנה האמריקאים בוחשים כאן יחד עם האירופאים. מדברים יפה, מספרים על שלום, אך בפועל יוצרים כאן סכסוך.

      ביום נפילת בריה"מ ניתן היה לסיים את היכסוך במזרח התיכון.

      העולם המערבי עושה שימוש בישראל ובערביי המזרח התיכון לצרכיו הפוליטיים והכלכליים.

      כל כך שקוף. מדוע לא?

      מלחמות במזה"ת מרוחקות מאירופה ומארה"ב, אך הערך המוסף מהם הוא עצום, הוא כדאי בתחומים הכלכליים הצבאיים והפוליטיים.

      אילו האמריקאים היו באמת רוצים, הנושא הפלשתיני היה מסתיים מהר מאד. ירדן היתה מוכרזת כמדינה הפלסטינית בה על הערבים למצוא פתרון טריטוריאלי.

      על מנת לא לאפשר אחידות דעים של היהודים בישראל אשר תייצר נצחון ישראלי שישתק את האלימות והתעוזה של הערבים, בוחשת ארה"ב גם בתוך המדינה היהודית באמצעות ארגון הגג האמריקני ממומן ה- CIA, הקרן לישראל החדשה. אירגוניו עויינים לישראל ומפיצים מסר אנטישמי ואנטי ישראלי, המשמש לקריעת החברה ולסיכסוכה המלא, תוך פילוגה והריסתה הבלתי ניתנת לתיקון.

      כך מייצרת ארה"ב בסיס לפעילותה הצבאית, ובו זמנית מבטיחה לעצמה סכסוך צבאי לא פתיר שיאפשר לתעשיית הנשק שלה ניסוי כלים ושיפור מוצרים צבאיים שישמשו בסופו של דבר את צרכיה הצבאיים. ייתכן שהחשש שמסמכי ויקיליקס העתידיים יאשרו זאת גורם לארה"ב לפעול בהיסטריה חסרת שליטה עצמית, ולתפור תיק לאסאנג' באמצעות קונדום קרוע.

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/187/954.html?hp=1&loc=1&tmp=9088#talkback

    4. פרשת מלחמת יום כיפורים חוזרת על עצמה בענין האטום האירני הגיב:

      פרשת מלחמת יום כיפורים חוזרת על עצמה בענין האטום האירני. כאז כן היום, הם עוד פעם קושרים לנו את הידיים ולא מרשים לנו להגיב עד שזה יהיה מאוחר מדי ותהיה להם את הפצצה.

      חזרנו אחרי 37-38 שנים לאותו מצב שעומדים עלינו להשמידנו והפטרון עומד מהצד ומסתכל על הכל בהשלמה כאילו נגזר עלינו לסיים כאן את הקריירה.

      ואני אומר שנלמד לקח ממלחמת יום הכיפורים 1973 . שם כמעט הפסדנו את המדינה בגלל שהיינו "ילדים טובים" של אמריקה, וגם כאן נפסיד את הכל אם נמשיך להיות כאלה.

      אמריקה לא רוצה לעשות כלום. זאת זכותה .אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לרקוד לפי החליל שלה.

      הפצצה האירנית היא לא נגד אמריקה או אירופה או רוסיה. היא נגד ישראל בלבד והיא מסכנת את קיומנו. ועלינו מוטלת החובה העליונה לעשות הכל ולהרוס אותה לפני שיהיה מאוחר.

      הצרה שההנהגה מפחדת ומשקשקת ומחכה שביידן יעשה את העבודה, והוא לא יעשה, כי בסתר ליבו לא איכפת לו שהמוסלמים יסחטו את היהודים וישפילו אותם, ואולי גם יחסלו אותם. ביידן של היום זה המשכו של ניקסון של אז. ישראל היא קוץ בתחת בשביל אמריקה, ולא איכפת לה שאירן תשלוף את הקוץ הזה.

      http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/193/072.html?hp=0&loc=103&tmp=4058

      תגובית 25

    5. ויקיליקס: ארה''ב סייעה ללבנון לחשוף מרגלים של ישראל הגיב:

      ויקיליקס: ארה"ב סייעה ללבנון לחשוף מרגלים של ישראל שהוצאו להורג

      ארה"ב מסייעת ללבנון, זה לא חדש. המסמכים בווקיליקס חושפים: סיוע שלבנון קיבלה כלל אמצעי ביון אמריקנים מתקדמים. התוצאה: צבא לבנון וחיזבללה איתרו רשתות ריגול שפעלו למען ישראל. קצינים שנתפסו הוצאו להורג. המחאה הישראלית לא הועילה. דיווח.

      ארה"ב טוענת שהיא סייעה ללבנון כדי לקרב את צבא לבנון למערב במקום שייפול לזרועות החיזבללה ואולם מסמכי וויקיליקס חושפים התנהלות שונה לחלוטין. צבא ארה"ב, כך מתברר, העביר לחיזבללה ציוד האזנה מהמיטב המצוי בידי יחידות ביון מערביות. לא ברור מה הייתה מטרת הסיוע הזה ואולם ברור מה הייתה התוצאה. חיזבללה והמודיעין של צבא לבנון איתרו רשתות ריגול, בכירים בצבא לבנון לשעבר שריגלו למען ישראל.

      הטענות הלבנוניות לפיהן חשפו גורמי ביטחון לבנונים קצינים בצבא לבנון ובכירים אחרים אשר ריגלו למען ישראל – מתבררת כנכונות עפ"י המסמכים. בני הברית של ישראל שנתפסו קיבלו בדרך כלל עונש מוות.

      עפ"י המסמכים, האלוף עמוס גלעד המשמש בתפקיד אסטרטגי במשרד הביטחון, מחה בפני נציגים אמריקנים בפגישה שהתקיימה בשגרירות בתל אביב. האלוף גלעד הסביר על הנזק החמור שהסיוע המודיעיני האמריקאי מסב לישראל. דברי גלעד הועברו לממשל האמריקני ואולם למרות הנזק שדווח עליו בפרסומים גלויים, ארה"ב המשיכה להעביר סיוע לצבא לבנון ציוד וסיוע שהוא עושה בו שימוש בשיתוף עם החיזבללה.

      https://lbs.co.il/threads/20363/

    6. ארה''ב פועלת כאוייבת ישראל וחושפת רשתות ריגול שלה הגיב:

      אף שהדבר לא הוזכר בדיונים, ברקע הדברים הללו היתה תפיסתה של רשת ריגול ישראלית בלבנון, לפי פרסומים זרים. ממשלת לבנון טענה אז, שעצרה עשרות אזרחים לבנונים – חלקם קצינים בכירים לשעבר בצבאה ובארגוני הביון שלה – ואלה הודו שריגלו למען ישראל. הם נעצרו בעקבות שיתוף פעולה בין חיזבאללה למודיעין הלבנוני, בין היתר בעזרת ציוד האזנה ואיכון חדיש שסיפקה ארה"ב לצבא לבנון, ועל חלקם נגזר עונש מוות.

      בדיונים הסבירו נציגי ארה"ב, שהסיוע לצבא לבנון נועד דווקא למנוע את התקרבותו לחיזבאללה. "שיתוף הפעולה פרגמטי ונובע מחולשת הצבא", צוטט במברק אחד הדוברים האמריקאים. משתתף אחר בשיחות, עוזר שרת החוץ האמריקאית אנדרו שפירא, הדגיש ש"הסיוע לצבא לבנון הוא משקל נגד לחיזבאללה". גלעד חלק לחלוטין על גישה זו. הוא העריך ש"במלחמה הבאה, אם חיזבאללה יותקף בידי ישראל, יחוש צבא לבנון לעזרתו".

      http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1224297.html

    7. הרבה עיתונאים זרים סבורים כי רק בזכות הכסף של אמריקה העם היהודי מתקיים פה הגיב:

      בראיון השבוע מאשים פרידמן את ישראל שהיא עושה בכסף האמריקני שימוש לרעה דווקא "כשארה"ב צריכה אותו יותר מתמיד לתמיכה בתעסוקה האמריקנית". הרבה עיתונאים זרים סבורים כי רק בזכות הכסף של אמריקה העם היהודי מתקיים פה.

      כשמסבירים להם שהיקף כלכלת ישראל הוא מאות מיליארדי דולרים בשנה וכי התמיכה האמריקנית מהווה אחוז זעום מזה – הם מסרבים להאמין.

      מהשלושה מיליארד שארה"ב מעניקה לישראל מדי שנה רק 690 מיליון מועברים בפועל לישראל. השאר, 75% מהסיוע, נשאר בארה"ב. כי זו סובסידיה עקיפה של הממשל ליצרני הנשק האמריקנים – בואינג, לוקהיד, מקדונאל דגלאס, וכך גם תומך בתעסוקה האמריקנית.

      ישראל תורמת לכלכלה האמריקנית

      ישראל קונה בסכומים גדולים בהרבה מהמענק בארה"ב. השבוע פורסם על קנייה בסך 1.8 מיליארד דולר של מטוסי הרקולס מלוקהיד. האם פרידמן חושב שאין בעולם יצרניות אחרות למטוסי תובלה? בזכות המענק הזה ויתרה ישראל על פיתוח אמל"ח שמתחרה בתעשייה האמריקנית. יש גם פיתוחים ישראליים ששולבו בתעשייה האמריקנית והצילו חיילים אמריקנים בשדה הקרב.

  2. נתניהו בהחלט מודע לכל זה.
    זו הסיבה שכרגע האסטרטגיה היא כיבוי שרפות תוך הרגעת הבית הלבן אך ללא ויתורים אסטרטגים. בדיוק אותה אסטרטגיה בה נקט נתניהו בתקופת אובמה.
    וכאשר יעלה נשיא רפובליקאי, דוגמת טראמפ, נתניהו כבר ינצל את ההזדמנות.
    זו המשמעות של ״במקום ובזמן שנבחר״.

    1. לדאבוננו, טראמפ דרש ממדינת ישראל מחיר שגרוע מאד עבור היהודים. אולי הדרישה באה בעקבות ציפורים אוונגליסטיות שלחשו לו באוזן, והמבין יבין.
      אני לא יודע אם אפשר לסמוך על נשיא רפובליקני, אם יהיה כזה לאחר הבחירות בנובמבר 24.

      ולגבי נתניהו, הוא לא פספס ולא יפספס שום הזדמנות למסמס הזדמנות. כך שעליו אפשר לסמוך שלא יועיל.

      השיטה להעמיד את ארה"ב במקום, היא להבהיר שעקב סרבנות הטייסים, כל מטוסי ה F35 מקורקעים ולא יכולים לבצע משימות. זה יגרום לממשל לחשוש שמקדמי המכירות מס' 1 שלו של צעצועים יקרים במיוחד, לא יבצעו את תפקידם. או אז נראה את האמריקאים נותנים לנו מתנות. לא מתנות מעצמם, אלא מתנות על חשבון מדינות חלשות

    2. אתה בטוח שהטייסים הסרבנים שייכים ליחידה שמשתמשת ב f-35?
      הדבר האחרון שאנחנו רוצים זה להשבית עוד טייסים.

    3. אני לא יודע מי בדיוק הטייסים הסרבנים/סחטנים, כי פרטיהם אסורים בפירסום (נוח להם מאד לעשות רעש ולהסתתר מאחורי מסך הצנזורה). לא אתפלא שיש בין טייסי ה F35 טייסים סרבנים/סחטנים.

      לגבי הצעצוע F35, עד עכשיו הוא לא הוכיח שהוא מהוה הדבר היחידי שמציל את עם ישראל. כי אם כן, בשביל מה צריך את כל שאר הצבא?
      חיל האויר הישראלי משתמש במטוס הזה כדי להציג את יכולותיו בהפצצות בסוריה. אבל מכל הפרסומים מתברר שהמטוס בכלל לא מגיע לסוריה, אלא מפציץ משטח לבנון, ואפילו מערבית ללבנון, את שטח סוריה. אם הוא כל כך טוב וחמקן, למה הוא לא מתעלל במפעילי הנ"מ הסורים/רוסים?
      המטרה היחידה כרגע לשימוש בצעצוע הזה היא מכירתו למדינות עשירות שחוששות לעתידן (לא רלוונטי אם החשש מוצדק או לא).
      ומפה אנחנו צגיעים למסקנה לא נעימה – טייסי צה"ל (סרבנים או לא) לוקחים סיכון עצום על חייהם כדי לקדם צעצוע יקר שהאמריקאים רוצים למכור. אז איזו מין בעלת ברית היא ארה"ב? ולמה אני צריך טייסים סרבנים אם אני מפסיק לקדם את מכירות הצעצוע? נקטין את כמות הטייסים, נגייס רק כאלו שאין להם את מחלת הסרבנות, ונפסיק לקדם מכירות עבור ארה"ב.
      האמריקאים רוצים לקדם את מכירות הצעצוע, שיסכנו טייסים אמריקאים בלבד.

  3. חיזבאללה מבין נהדר שאם ישראל חוששת להסיר בכוח את האוהל ולחטוף בתגובה מספר ימי קרב אז בוודאי שהיא תחשוש ממלחמה כולל שתתרחש בתגובה של ישראל לפעולות הבאות של חיזבאללה. לא יהיה מוגזם להעריך שהדבר הזה שהם יעשו יהיה לא רק להקים אוהל אלא לתפוס שטח באחת מ 13 הנקודות, אולי הכפר עג'ר, ישראל אולי תצא בהצהרות לוחמניות אבל כאשר תרד ההבנה שחיזבאללה לא יוותר על השטח שכבש בקלות רבה כל כך ואפילו יגיב במלחמה כוללת ישראל תעבור מאיומים לכל מיני נימוקים מפולפלים מדוע אין דחיפות בשלב הזה לקחת את השטח חזרה, או שאולי אפילו היא תגיד שלמעשה אין לישראל צורך בשטח המדובר.

  4. ארה"ב איבדה את הבכורה העולמית שלה מבחינת יציבות כלכלית.

    חובותיה לסין כה גדולים, שאילו היתה סין דורשת את כל כספה בחזרה בצורה מיידית, היתה ארה"ב מתרסקת כלכלית.

    מצב זה מדאיג ביותר עבור העולם החופשי, ויכולות להיות לו השלכות שאין איש צופה אותן או מעלה אותן בדעתו כרגע.

    כבר עכשיו חייבים להימצא מומחים ישראליים בתחום הכלכלה העולמית שחובתם לייצר תחקירי עומק לגבי השלכותיה של מציאות זו.

    ללמוד את גודל החובות, הריביות, הקשר הסימביוטי והשלכותיו המדיניות העתידיות האפשריות, על מנת להתכונן לבאות.

    אין ספק שסין תנצל תלות זו בעתיד.

    ברור מאליו שלסין אינטרס עליון בהמשך קיומה והתאוששותה של הכלכלה האמריקנית, גם בשל היות השוק האמריקני השוק העיקרי המספק לסין עבודה והכנסה, וגם בשל החובות העצומים שארה"ב חבה לסין, אותם תאבד סין במידה וארה"ב תקרוס.

    חייבים להתקיים במדינת ישראל דיונים ברמות גבוהות על נושא זה, כולל הסקת מסקנות וייצור תרחישים שונים והתכוננות לבאות.

    1. הלהיטות של האמריקנים ל''הסכמי שלום'' מייצרת מלחמות הגיב:

      אגב, הסכם דייטון ביוגוסלביה.

      צריך ללמוד היטב את מה שהאמריקאים עשו שם, בשביל להבין שיש להרחיק אותם מהאיזור הזה מה שיותר מהר.

      הלהיטות שלהם ל"הסכמי שלום" טומנת בחובה מלחמות לא לנכדים שלנו, אלא כבר לבנים שלנו.

      על ההתערבות של האמריקאים במקומות שונים אמר דיפלומט ערבי אחד: אחרי שארה"ב טיפלה בכל אויבי האירנים

      במזרח – באפגניסטן, ובפקיסטאן,

      בצפון מערב – בעירק,

      סוף סוף פנוייה לאייטולות הדרך לטפל בדרום – בסעודיה ובאמירויות" .

      הוא רק שכח להוסיף שהיו אלו האמריקאים (קרטר) שסייעו בידי האייתולות באיראן להפיל את השאח.

      ושהיו אלו האמריקאים שסייעו להעלות את החמאס בעזה.

      http://www.nrg.co.il/app/index.php?do=blog&encr_id=f2b4c1b55be76d1e6d7b777256ea0370&id=1936#resp_blog_153826

      תגובית 355

    1. כסף כסף כסף ועוד הרבה כסף…

  5. ארה"ב הפכה ממדינה דמוקרטית לתופעה מסוכנת כלל עולמית! מפילה שליטים ובוחשת בקרבי מדינות, תוך שהיא מציגה את האינטרסים שלה עצמה כחזות הכל! זו יהירות וגסות בלתי נסבלת.
    אין שום הגיון בהתנהגותה של ארה"ב כלפי המתרחש בארצות ערב, בישראל ובעולם בכלל.

    ויקיליקס חשף וחושף את מעורבותה של ארה"ב בזריעת מהפיכות ומהומות בעולם הערבי, בישראל ובעולם כולו.

    איזו זכות או רשות יש לה לכך?

    ארה"ב מעורבת בריגול בוטה ובבחישה שקופה ובלתי נסבלת בישראל כפי שהתגלה לנו מחשיפת אסאנג', בחישה הכוללת מימון של ה- CIA לקרן פורד, המגלגלת את המימון הלאה לקרן ההונאה וההסתה החדשה, האמריקנית, הסוכנת הזרה בישראל, היא ה- NIF, על מנת ליצור בישראל מהפיכות חברתיות אמריקניות, מלאכותיות ומאולצות, שמטרתן חיסול המדינה היהודית בפועל.

    את פולארד שכחנו? הצביעות האמריקנית מעוררת סלידה!

    ארה"ב מפעילה את מדינות אירופה נגד ישראל באמצעות טריקים שקופים ובזויים!

    ארה"ב הפכה ממדינה דמוקרטית לתופעה מסוכנת כלל עולמית.

    ארה"ב היא עכשיו הסכנה האמיתית לקיומה של ישראל!

  6. רק בכל הקשור ללבנון??

    בכל הקשור ליו"ש, עזה, לבנון, איראן, קידום הסכמי אברהם עם מדינות ערב הסוניות וענייני פנים של ישראל כגון הרפורמה המשפטית, "ארה"ב" אינה ידידה של ישראל.

    מה שכן מעודד, הוא שממשל ביידן אינו מייצג את ארה"ב בעניין, אלא אולי את 20% הסמול קיצונים ביותר מבין האזרחים שם.

  7. ברור שהמימשל האמריקאי והאיחוד הגרמני מבקשים להחליש את מדינת היהודים. לכן הם מזרימים מליארדים לארגוני שמאל ,לארגונים פלסטינים,השתלטו על האקדמיה בישראל ,כופים על מדינת ישראל "אפליה מתקנת" של ערביי ישראל,מתערבים בחקיקה הפנימית ובבחירות,מתערבים במינויי הבכירים בכל מוסדות המדינה וכו .