יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לבג"ץ – עצור!

בנאומו הדגיש אוחנה את הסכנה בהתנהלות בג"ץ, שבעצם הדיון ללא סמכות בחוקיות חוקי היסוד מערער מיסודה את הדמוקרטיה. קריאתו חשובה אך לא די בה. חובת הכנסת לעשות את הנדרש כדי להשיב את הגלגל אחורנית ולמנוע את ההפיכה המשטרית בידי בג"ץ

צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

טליה איינהורן היא פרופסור למשפטים וחברה קבועה באקדמיה הבינלאומית למשפט השוואתי.

***

בנאומו המכונן בשבוע החולף הציב יו"ר הכנסת אמיר אוחנה לבג"ץ תמרור "עצור" והבהיר שהכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה. בדבריו עמד אוחנה על הליך הכרסום המתמשך בסמכויות הכנסת והממשלה בידי בית המשפט העליון, הביא מדברי הביקורת שנמתחה על התנהלות בית המשפט העליון בידי נשיאים קודמים של בית המשפט וקרא לבית המשפט להכיר במגבלות הכוח ולא להעמיד את עצמו מעל לחוק.

מאמר זה מנתח את המצב הנוכחי שבו ממשלת ימין אינה מושלת, את המדרון החלקלק אליו מוליך הליך הכרסום המתמשך בסמכויות הכנסת והממשלה בידי בית המשפט העליון, עומד על הביקורת שנמתחה על התנהלותו של בית המשפט העליון בידי נשיאים קודמים של בית המשפט, כפי שהוצגה בידי יו"ר הכנסת, וקורא לכנסת לעשות את הצעד הנדרש כדי לעצור את המהפכה המשטרית שבית המשפט מבקש לבצע, ולהטות את הגה האנייה באופן שיחלץ את המדינה מהמערבולת אליה בית המשפט סוחף אותנו, כביכול בשם הדמוקרטיה.

יש ממשלה אין משילות 

צודק יו"ר הכנסת בציינו את בחירות 1977, בהן זכה לראשונה הימין בשלטון, את ראשית המדרון החלקלק. כפי שתיאר זאת פרופ' דניאל פרידמן בספרו "קץ התמימות – משפט ושלטון בישראל" (2019),

לא היו אלה חילופי שלטון רגילים מהסוג המתרחש תדיר במשטרים דמוקרטיים. זו היתה רעידת אדמה שתוארה כמהפך. מצד אחד ירדה מהשלטון המפלגה שהנהיגה את הישוב במשך כשישים שנה והביאה להישג האדיר של העם היהודי – הקמת מדינה עצמאית לראשונה לאחר כ-2000 שנה. מנגד, עלתה לשלטון מפלגה, שהיתה במשך עשרות שנים מנודה ודחויה, תוארה כמפלגת 'פורשים', שלא לדבר על ביטויים חריפים יותר שננקטו כלפיה וכלפי מנהיגה, ואשר הפקדת השלטון בידיהם תוארה בידי הנהגת הישוב כחוסר אחריות"

אלא שכפי שמתאר זאת ארז תדמור בספרו "מדוע אתה מצביע ימין ומקבל שמאל" (2017), עד מהרה נכזבו תקוותיהם של הבוחרים אשר

קיוו להפוך בקולם את ישראל ממדינת מפא"י למדינה ליברלית ודמוקרטית, ממדינה שבה אם אינך מחזיק בפנקס האדום אינך יכול למצוא עבודה ראויה, … ממדינה שבה כל עמדת מפתח בחינוך, בתעשייה, בבנייה, בחברות הממשלתיות או בשירות המדינה אוישה בידי אנ"ש – אנשי שלומנו מהמפלגה ה'נכונה' – למדינה שבה כל אדם יוכל למלא כל תפקיד, בלי הבדל דת, גזע או מין – ושוב לא פחות, גם בלי התחשבות במוצאו העדתי או בהזדהותו הפוליטית"

בעוד שפקידי השמאל הבינו כי מי ששולט במינויים, בפקידות הגבוהה ובמגזר הציבורי שולט במדינה, רה"מ הטרי מנחם בגין יצא בהודעה "באנו לשרת, לא לרשת", והחליף רק שלושה בעלי תפקידים מרכזיים – את מנהל לשכתו, את מנכ"ל משרדו ואת מזכיר הממשלה. בגין היה משוכנע שהממשלה היא הקובעת את המדיניות והמנגנון מבצע אותה, ועל כן אין צורך במינויים פוליטיים.

בפועל, אליטות השמאל ניצלו זאת כדי להעביר סמכויות שלטוניות לידי פקידות לא נבחרת, אך מאז 1977 איבדו בהתמדה את קולו של העם בבחירות. המשק איננו עוד המשק ההסתדרותי שהיה כאן בעבר, במדדים הכלכליים המקובלים ישראל עומדת במקום טוב בעולם המערבי. ישראל התחזקה בזירת יחסי החוץ, גם מול מדינות ערב, ובזכות נחישותם של רה"מ נתניהו ושר האוצר שטייניץ, שלא להשאיר את הגז באדמה, הפכה ישראל אף ליצואנית גז נחשקת.

אך כל ההישגים היו ועודם לצנינים בעיני מחנה השמאל והם מוצגים ברשתות התקשורת המרכזיות ככשלונות סדרתיים. הייאוש מאובדן השליטה הוא שהניע את מפלגת העבודה להתהפך על ההתיישבות ביהודה ושומרון, ולטעון לחוסר הלגיטימיות שלה, ובהמשך אף לפנות למחוזות ה-BDS, ולקרוא להחרים את ישראל, להוציא ממנה השקעות ולהטיל סנקציות על עם ישראל היושב בציון, ולכנות את ישראל מדינת אפרטהייד כדי להבאיש שלא בצדק את ריחה בעולם. מבית, נעשה מאמץ הולך וגובר להרחיק את הימין ממערכת המשפט, התקשורת, האקדמיה ותקציבי התרבות ומתנהל קרב מאסף על דמותו של צה"ל כצבא העם, על הציונות, על זהותה היהודית של המדינה ועל סמלי הלאום.

תרומתו המתמשכת של בג"ץ לכרסום בסמכויות הכנסת והממשלה

בדמוקרטיות מערביות תפקידו של בית המשפט הוא ליישב סכסוכים ומחלוקות בדרכי שלום על פי דין. בעת שלמדתי משפטים ובשנים הראשונות בהן התמחיתי ועשיתי את צעדיי הראשונים כעורכת דין בפרקטיקה כך היה המצב גם בישראל. רק מי שנפגע ישירות ממעשה המנהל בנושא שלבית המשפט יש סמכות לדון בו (כלומר, שנושא המחלוקת שפיט) היה יכול לעתור לבג"ץ שיתקן את העוול שנעשה לו. בבית המשפט העליון ישבו שופטים בעלי מומחיות בתחומי המשפט המגוונים – המשפט המסחרי, המשפט הפלילי, דיני מיסים, דיני משפחה וירושה והמשפט המנהלי.

ואולם, נשיא בית המשפט העליון אהרן ברק שינה את המצב מיסודו. בהכריזו כי "מלוא כל העולם משפט" הוא הפך את בית המשפט לזירת התגוששות בכל נושא מדיני, כלכלי ובטחוני. בפתיחת הדיון בכל הנושאים האלה בפני שורת עותרים ציבוריים מטעם עצמם, בעיקר כאלה שעתירותיהם תאמו את האג'נדה הפוליטית של רוב השופטים (תוך שבג"ץ דוחה את הפנייה של עותרים ציבוריים אחרים להופיע כתומכים במדיניות הממשלה ובחוקי הכנסת, בטענה שהם מתערבים בעניין אשר הם אינם צד לו), הפך בג"ץ למפלגה פוליטית אשר לא הועמדה לבחירת הציבור. כמפורט בספר "מפלגת בג"ץ" (2019) של יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן, בכוחה של מפלגת בג"ץ להכשיל את מדיניות הממשלה בכל תחום ולהתנהל במנותק מצרכיו ומרחשי ליבו של ציבור הבוחרים. בהתאם לכך, בחירת השופטים לבית המשפט העליון נהייתה אף היא עניין פוליטי מהמדרגה הראשונה.

במיוחד הגדיל ברק לעשות כאשר הכריז בשנת 1995 כי שלוש שנים קודם לכן, ב-1992, עם קבלת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, נולדה בישראל המהפכה החוקתית, וכי מאז נהיה בית המשפט מוסמך לפסול חוקים של הכנסת שאינם תואמים את חוק היסוד. ההכרזה באה על אף שבעת שהחוק הועבר ברוב של 32 חברי כנסת (כלומר, כרבע מחברי הכנסת) כנגד 21 מתנגדים ושני נמנעים, הובטח לחברי הכנסת כי החוק הצהרתי בלבד ולא ישמש להעברת סמכויות מהכנסת לבית המשפט. אציין שבשלוש השנים שחלפו איש מבין הפוליטיקאים וגם איש מבין העיתונאים וערוצי התקשורת, לא שם לב לחוקה שנולדה לה כך בחשכת אותו לילה. לאופן לידה כזה של חוקה אין אח ורע בעולם.

בניסוחו של פרופ' רוברט בורק בספרו Coercing Virtue – The Worldwide Rule of Judges (2003) –

מקום של כבוד בדפורמציה השיפוטית הבינלאומית של ממשלה דמוקרטית תופסת לא ארצות הברית, לא קנדה אלא מדינת ישראל. בית המשפט העליון בישראל הפך עצמו למוסד הדומיננטי במדינה, שליטה ששום בית משפט אחר בכל העולם לא השיג לעצמו.

תארו לכם, אם רק תוכלו, בית משפט עליון שהשיג את הסמכות לבחור את השופטים שיכהנו בו, הוציא את השליטה במוסד היועץ המשפטי לממשלה מידי הרשות המבצעת, ביטל חוקים ופעולות של המנהל בתחומים שבהם יש מחלוקת לגבי המדיניות, שינה את משמעותו של החוק הכתוב, אסר על הממשלה לפעול במקרים מסוימים, ציווה על הממשלה לפעול במקרים אחרים, ותבע לעצמו וגם הפעיל את הסמכות לבטל אמצעי ביטחון לאומי. עוד תארו לעצמכם בית משפט שברא קורפוס של משפט חוקתי באין חוקה בפועל. אין צורך בדמיון. בית המשפט העליון בישראל עשה את כל אלה"

בעתירות יושב בג"ץ כערכאה ראשונה ואחרונה ללא סדרי דין ודיני ראיות שיאפשרו את בירור העובדות. את מעשי המנהל הוא פוסל על סמך אי-סבירות שהיא בעיני המתבונן. כך קרה שבג"ץ פסל את פסקת היציבות, שהבטיחה לחברת נובל אנרג'י שהשקיעה בחיפושי הגז עשר שנים שבהן המדינה לא תשנה את הרגולציה, אף שהמקובל בדיני השקעות בינלאומיות הוא להבטיח 25-10 שנות יציבות רגולטורית.

בג"ץ פסל את חוק הגיוס, שבו נקבעה מכסת מתגייסים מהציבור החרדי והורדת גיל הפטור להצטרף לשוק העבודה. רוב מוחלט של השופטים קבע שאין קשר לוגי בין מטרת החוק להוראותיו, ורק השופט נעם סולברג, בדעת מיעוט, תהה כיצד יכלו השופטים להגיע באותו שלב למסקנה כה נחרצת לגבי חוק כה מורכב; את חוקי הכניסה לישראל; את מאמצי המדינה להתמודד עם מסתננים ממדינות שלישיות שממררים את חיי תושבי דרום תל-אביב; את נוהל שכן, שנועד למנוע סיכון לחיילי צה"ל בלי לסכן את שכני המחבל אותו ביקשו לעצור. בג"ץ אסר גם על שלילת תושבות קבע ותנאים סוציאליים ממחבל שפוצץ אוטובוס ובו 24 אנשים, ופינה את היישוב עמונה, מבלי שהוכח שהעותרים הם בעלי הקרקע (בדיעבד התברר שהם לא היו הבעלים ובכל מקרה השוואה לפסיקת בית המשפט האירופי לזכויות האדם מראה שהאחרון היה רואה דווקא בפינוי עמונה פגיעה קשה ולא מידתית בזכויות המתיישבים).

אלה רק מקצת הדוגמאות. אין בעולם בית משפט עליון או בית משפט לחוקה הממיר כך את שיקול דעתן של הרשויות בשיקול דעתו שלו. אין בית משפט המתערב כך בסוגיות פוליטיות שהן בלב המחלוקת הציבורית. אין בית משפט שרומס כך את הפרלמנט ואת הרשות המחוקקת.

ואולם לאחרונה, צעד בית המשפט העליון צעד גדול קדימה. בשבועות האחרונים יש יסוד לחשש שבג"ץ מבקש להסמיך עצמו לפסול גם חוקי יסוד ואת התיקונים להם, ואין להם מעמד מיוחד בעיניו. אלא שבאין חוק יסוד אשר לו מעמד מיוחד, סמכות העליון לפסול חוקים מניין?!

אכן כך הציג את הדברים יו"ר הכנסת אמיר אוחנה בנאומו:

"במדינה דמוקרטית מערכת המשפט מכבדת את הריבון, הלא הוא העם, ואת בחירותיו, והכבוד הזה הוא הדדי. אין ולא יכולה להיות מחלוקת על השאלה האם הכנסת הסמיכה את ביהמ"ש לפסול או לשנות חקיקת יסוד. התשובה על כך היא בלאו מוחלט. אין אף דבר חקיקה שמסמיך, ואפילו ברמז, את בתי המשפט לעשות כן. הסמכות המכוננת נתונה לכנסת המייצגת את כל העם – ולה בלבד, כך היה מקובל גם על בתי המשפט לאורך השנים. חשוב להבין: הכרעה אחרת איננה נגד הקואליציה או מפלגה זו או אחרת – הכרעה אחרת היא נגד הכנסת ונגד הדמוקרטיה הישראלית.

בעד חוקי היסוד שהעבירה הכנסת ה-25 בראשותי הצביע רוב של חברי הכנסת, כפליים בדיוק מאלה שהצביעו בכנסת ה-12 בעד חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, דבר שלא הפריע למערכת המשפט לעשות בו שימוש יותר מבכל חוק יסוד אחר כדי לבטל את החלטות הכנסת והממשלה. החוקים שעברו בכנסת הזאת לא עברו במחטף באישון לילה בזמן ממשלת מעבר כמו החוק ההוא, אלא לאחר דיון ציבורי משמעותי שהתקיים גם בכנסת וגם מחוצה לה. חוקי היסוד הללו הם חוקי יסוד לא אך משום שהתקבלו ברוב של חברי הכנסת ובכותרתם מתנוססות המילים "חוק יסוד", הם חוקי יסוד כי הם עוסקים ביסודי היסודות של המשטר הדמוקרטי: ביחסים שבין הרשויות ובשאלה – מי יכול להדיח ראש ממשלה. והתשובה: רק העם באמצעות נבחריו – אותו גורם שהסמיך אותו לכהן בתפקיד זה.

לזה ייקרא דמוקרטיה.

אם חושב ביהמ"ש לבוא ולומר כי אין לחוקי היסוד מעמד מיוחד ועל כן בכוחו לבטלם או לשנותם שינוי כלשהו, לרבות מועד כניסתם לתוקף, הרי שכל פסקי הדין שבהם פסל ביהמ"ש לאורך השנים חוקים והחלטות של הכנסת והממשלה מכוחם של חוקי היסוד – בטלים ומבוטלים, שאחרת איך תסביר את היתכנותם המשפטית?"

הבעיות בהתנהלות בית המשפט העליון כיום

מדינת ישראל נמנית במידה רבה עם מדינות המשפט המקובל, כלומר מדינות אשר בהן המשפט מתפתח מתקדים לתקדים. בישראל, בית המשפט העליון הוא הערכאה היחידה שבכוחה לפסוק הלכות פסוקות, כלומר תקדימים המחייבים את כל בתי המשפט בישראל. במצב הקיים הוא אינו ממלא את ייעודו.

על פי דו"ח הנהלת בתי המשפט, 65% מזמנו של בית המשפט העליון מוקדשים להליכים חוקתיים ומנהליים אשר, במתכונת הנוכחית, פוגעים קשות במשילות, ואשר ברבים מהנושאים הנידונים בהם בית המשפט אינו אמור כלל להתערב. בצדק אומר יו"ר הכנסת בנאומו את הדברים הבאים –

ישנם תחומים אשר, באיזון נכון בין רשויות המדינה, הם לפי מהותם נחלת הכנסת והממשלה. מוטב שבית המשפט ימשוך ידו מהתערבות בעניינים מסוג זה, גם אם התנהגות הכנסת, הממשלה וראש הממשלה נראית בעיני השופטים כלא נאותה ולא ראויה. מוטב להניח התנהגות כזאת למשפט דעת הקהל וציבור הבוחרים בהליך הדמוקרטי.

אחרת, אני מוסיף, מה הטעם בקיום ההליך הדמוקרטי הקרוי 'בחירות'?"

מנגד, הזניח בית המשפט את תחומי המשפט האזרחי והמשפט הפלילי. במשפט האזרחי, בית המשפט העליון, בהנהגת הנשיא ברק, אינו אוכף בהכרח את החוזה כפי שנוסח בידי הצדדים, אלא בוחן האם בנוסחו הסופי החוזה תואם את התוצאה אליה היו מגיעים אנשי עסקים סבירים ואף שוקל על כפות המאזניים את תום ליבו של כל אחד מהצדדים. מאחר שניהול משא ומתן מסחרי מחייב ויתורים הדדיים בין הצדדים עד לשלב החתימה, אין זה אפשרי או רצוי לשחזר את הארכיאולוגיה הזאת. חוזים אמורים לחייב את הצדדים כפי שנוסחו. אחרת, הוודאות בחיי המסחר מתערערת מיסודה. כשהכנסת תיקנה את חוק החוזים באופן שיחייב את בית המשפט להתייחס ללשון החוזה, כאשר אומד דעתם של הצדדים משתמע במפורש מלשון החוזה, בחרו שופטי העליון להתעלם מהתיקון. בדו"ח שהכין הבנק העולמי זוכה ישראל לציון נמוך באכיפת חוזים, במשך הזמן הארוך שנדרש לדיון המשפטי (975 ימים בממוצע), ובעלות הגבוהה של ההליך.

בהליך הפלילי, גופי האכיפה עושים כל שביכולתם, כולל הפעלת אלימות פיזית, הארכת מעצרים שלא לצורך, הרעבה, מניעת תרופות, איומים וחילוט נכסים, כדי לחלץ הודאות מאנשים שהם מבקשים להעמיד לדין או שישמשו עדי מדינה בהליך כלפי נאשמים אחרים, גם אם אינם שותפים לעבירה הנטענת. בתי המשפט כמעט שאינם פוסלים ראיות שהתקבלו שלא כדין. הם חותמים על צווי חיפוש לא חוקיים (לרבות שימוש ברוגלות מסוג פגסוס), ואינם פועלים להפסקת הדלפות פליליות שקריות שמטרתן לפגוע בחשודים ובנאשמים, ובשורה התחתונה זכויות יסוד במשפט הפלילי שעניינו דיני נפשות ממש אינן מכובדות בידי בתי המשפט.

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – צו השעה

בעיות מערכת המשפט נובעות מאחדות הדעים של שופטי העליון, אשר במצב הקיים יש להם וטו על המצטרפים לשורותיהם. בג"ץ העמיד את עצמו מעל לרשויות האחרות ללא איזונים ובלמים. הוא מתנהל כמפלגה פוליטית עם אג'נדה משלה.

ואולם, דווקא לעת הזאת יש פתח תקווה. ועדת החוקה כבר הכינה לקריאה שנייה ושלישית מתווה מאוזן עם ועדה שחברים בה שלושה שופטים, שלושה שרים וחמישה חברי כנסת, מהם שניים מהאופוזיציה. הקואליציה, אשר לה שישה מ-11 החברים, תוכל לבחור שני שופטים מטעמה בכל קדנציה של הכנסת, מהשלישי ואילך תידרש הסכמת האופוזיציה, ומהרביעי ואילך – גם הסכמת השופטים. גם נשיא העליון ייבחר ברוב רגיל.

בחודש אוקטובר 2023 תפרושנה הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון, דבר שיחייב לא רק בחירה של שני שופטים אלא גם בחירה של נשיא העליון. במצב הקיים הנשיא נקבע לפי עקרון הסניוריטי, זה שכהונתו בבית המשפט היא במועד הנתון הארוכה ביותר. עיקרון זה אינו מקובל בדמוקרטיות מערביות והגיעה העת להחליפו. למרבה המזל, השופט יוסף אלרון הודיע שהוא רואה עצמו מועמד לנשיאות העליון. הדעת נותנת שמינויו של השופט אלרון לנשיא תלויה בשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים שתפתח את הדרך למינוי בהצבעת רוב חברי הוועדה.

בדברי הסיכום לנאומו פנה יו"ר הכנסת לשופטי בג"ץ בזו הלשון –

הכנסת לא תקבל בהכנעה את רמיסתה.

רבותי, אינני עומד כאן לפניכם מתוקף חברותי במפלגה ולא מתוקף חברותי בקואליציה, אני עומד כאן בפניכם מתוקף תפקידי כיושב ראש הכנסת.

ומתוקף תפקידי זה אני מציע לביהמ"ש ולשופטיו, שאני מכבד מאוד – ותמיד כיבדתי, גם כשחלקתי ולא הסכמתי: הכירו גם במגבלות הכוח שלכם, לא רק של הרשויות האחרות. הכירו בכך שבדמוקרטיה – אף רשות איננה כל יכולה. אני חושב שהרשות המבצעת הפנימה זאת, אני יודע שהרשות המחוקקת הפנימה זאת.

כעת תורכם"

ואני הקטנה, בערב ראש השנה תשפ"ד, פונה ליו"ר הכנסת ולחברי הכנסת מטעם הקואליציה בבקשה שהכנסת תעביר את התיקון לחוק המוכן כבר לקריאה שניה ושלישית, ואשר יש בכוחו להביא למינוי שופטים שיכבדו את לשון החוק ואת מטרתו, שופטים שיראו את תפקידם כמיישבי מחלוקות בדרכי שלום על פי דין, במקום המצב הקיים שבו הם מרבים ריב ומדון ומערערים את המשילות תוך חריגה מהסמכות של בית משפט בחברה דמוקרטית. היא גם תאפשר לנשיא חדש לעליון להכניס בו רוח חדשה-ישנה, שתשיב את שופטינו כבראשונה ובהמשך גם את יועצינו כבתחילה.

לשם כך נבחרתם. הדבר בידיכם.

כך תשפ"ד תהא שנת פריצת דרך, אכי"ר.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. הצעה : לעשות חוק ששופט שחורג מסמכותו ונכנסת לתחומים שלא בסמכותו=לפטר אותו ולישלול לו את הפנסיה!!

    לא ייתכן שעל כולם יש חרב פיטורין חוץ משופטי בג"ץ,

    שזה כנראה הסיבה שהם משתוללים עם הכוח שאף אחד לא נתן להם

    מסכימים איתי? אנא שלחו את הצעתי למקבלי החלטות שהנכם מכירים,

    בג"ץ הקדיח את תבשילו שמעז להתערב בחוק יסוד , שזה לדעת כולם אין לו בכלל סמכות

    שכאילו בג"ץ מעל הכנסת … יש להם סוג של "היבריס" שזאת התנשאות ,

    שהם חושבים שהם יכולים לעשות מה שבא להם בלי לשלם מחיר על מעשיהם , כמו שראינו בשבת שבגלל שבג"ץ מרט למדינה את כל היכולות לטפל במסתננים

    קיבלנו הפרות סדר חסרות תקדים ש- 49 שוטרים נפצעו!!!!

    1. שום חוק לא יעזור כאשר אין מי שיאכוף אותו וזה מה שקורה כרגע לא רק בישראל אלא בכל המערב כולל בארה״ב. השמאל החליט להפוך את מערכת האכיפה לכלי פוליטי וברגע שהם יתחילו לחלק הוראות למחזיקי הרובים לגרור את ראש הממשלה ממשרדו הסיפור נגמר. הגאונות של ברק לא הייתה מעולם בצד המשפטי אלא בשקרים הנכלוליים ובמסך העשן שהוא פיזר כל השנים כדי להסתיר את המטרה האמיתית שלו. מן הסתם, ורק במקרה כמובן, כל שר משפטים שניסה להגביל אותו מצא את עצמו בחקירות של השטאזי, מסתבך במשפטים פליליים ונאלץ להתפטר. לא סתם הם חסמו את המינוי של גל הירש. האיש ישר מדי כדי להפוך להיות המוציא לפועל שלהם.

    2. בנוגע לגאונות של ברק. ברק הוא נוכל על ולא גאון. איש שברמיה גנב דעת ושלטון ותו לא הגיב:

      הגיע הזמן שתפסיקו להלל את גנב הדעת והשלטון הזה.

      על מנת לעשות מה שהוא עשה צריך להיות ערמומי, נחשי, הוגה רעות ופועל במחשכים.

      זו לא גאונות.

      זו רמאות ודיקטטוריות נמוכה ושפלה. הוא אדם שפל ביותר.

      נמאס לקרוא על ה"גאון" הזה.

      אדם מעוות שמטרתו חיסול המדינה היהודית ומסירתה לכל דיכפין.

    3. אהרון ברק מייצר בראיון גירסה אלטרנטיבית להיסטוריה, המטאטאת מתחת לשטיח המהפכה החוקתית מערכה מלוכלכת של הטעיה, פוליטיקה, כיפופי ידיים והשתקה.

      מיכאל איתן, שהיה במליאה בעת חקיקת החוק מתאר זאת במונחים ציוריים יותר:

      איש לא דיבר על כך שיש פה אסיפה מכוננת, איש לא דיבר על כך שמדובר במהפכה, ואיש לא אמר שמבצעים שינוי קונסטיטוציוני כלשהו.

      הצביעו.

      לאחר חודשים מספר מודיעים לעם ישראל: התחוללה מהפכה. נו, המהפכה הראשונה שנעשתה בלי שהציבור ידע עליה … כך בונים חוקה? למה היה צריך להטעות את חברי הכנסת?

    4. פרופ' פוזנר מבכירי המשפט העולמי: אהרן ברק שודד-ים והחוק בשבילו הוא רק טיוטה

      'אהרן ברק שבר את השיא העולמי ביהירות שיפוטית" ו"החוק בשבילו הוא רק טיוטה". האיש שהפר את החוק יום יום ויותר מכל אחד אחר, הוא, לדעת פרופ' פוזנר, לא אחר מ… אהרן ברק. בביקורתו כותב עוד פוזנר: "לישראל אין חוקה. רק חוקי יסוד שחוקקה הכנסת ואותם הגדיר ברק כחוקה וקבע כי הכנסת אינה יכולה לבטלם.

  2. את מדהימה מאז שעלית בפעם הראשונה שלך לתקשורת התחלת להפיח רוח חיים במחנה שלנו, כל פעם שאני שומע אותך את עושה לי צמרמורות

  3. מאמר מאלף.
    אבל יש בו טעות.

    "הייאוש מאובדן השליטה הוא שהניע את מפלגת העבודה להתהפך על ההתיישבות ביהודה ושומרון, ולטעון לחוסר הלגיטימיות שלה"

    ההתהפכות של מפלגת העבודה לא
    הגיעה על רקע אובדן השלטון.
    כבר אחרי מלחמת ששת הימים גורמי שמאל
    קיצוני ומתון חששו מאוד מ'המשיחיות'
    שמגיעה ביחד עם הר הבית,חברון,קבר יוסף
    ושאר חלקי ארץ האבות.

    על רקע זה משה דיין מסר את הר הבית בחוסר
    סמכות לידי הוואקף.

    לאחר ההפסד ב77 והתפרקות גוש השמאל,
    נכנסו למפלגת העבודה גורמי שמאל קיצוני
    שבהדרגה היטו את המפלגה לכיוון הרצוי להם.
    אנשי שלום עכשיו והדומים להם.

    מאז העליה הראשונה מתנהלת פה מלחמת דת
    בין יהודים אמוניים ל"יהודים" אתאיסטים וכופרים.
    וזה הרקע לשלל מחלוקות בין השמאל לימין.
    החל מהמחלוקת בעניין יו"ש וכלה במחלוקת
    בעניין המסתננים.

    בגץ, כגוף משובטים המייצג את הקיצון השמאלי,
    בוחר בכל החלטותיו את חיזוק קיומם של שלל
    גויים בארץ ישראל(הלאום האויב, חוק השבות,
    מסתננים וכו) על מנת שיוכל לטעון כנגד היהדות
    בטיעונים של שיוויון אזרחי וכיוצא באלה.

    ועד שלא נבין שמדובר במלחמת דת שהוכרזה
    כנגד היהדות עוד בגרמניה של 200 שנים….
    לא נוכל לפתור את הבעיה מיסודה.

  4. יש לחסל את בג''צ במתכונתו הנוכחית. אך ורק ממשלות ישראל תבחרנה את השופטים! הגיב:

    יש לחסל את בג"צ במתכונתו הנוכחית בה השופטים בוחרים את עצמם בעצמם באמצעות ועדה חשאית המתנהלת בלא נהלים כתובים, לפי קריטריונים לא ברורים, באמצעות מסלולים עוקפי ועדה סטטוטורית. יש לבטל את כל השיטה הזו.

    את השופטים תבחרנה, כמו בכל העולם הדמוקרטי, אך ורק ממשלות ישראל המתחלפות ורק לאחר שימוע עומק בכנסת, במהלכו תובררנה עמדות המועמדים ויחסם לעם היהודי ולזכותו על ארצו, הקודמת לכל זכות אחרת.

    מי שיש לו בעיה עם ההמנון או הדגל לא ישמש שופט במדינה היהודית.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ המשפטי לממשלה ייבחר אך ורק על ידי הממשלה, כראות עיניה ובהתאמה עם האידיאולוגיה הפוליטית שלה ולא יונחת כפי שקורה היום, כאחד מרשימה שבג"צ קובע.

    יש לקבוע בחוק שהיועץ הינו אך ורק יועץ ואינו קובע דבר לגבי מדיניות הממשלה או מינוייה לתפקידים שונים – שכן כך מתבצעת אידיאולוגיה הלכה למעשה.

    אהרון ברק הוא שקבע בפסיקה הזויה שעצות היועץ יחייבו את הממשלות ומאז שולט היועץ מטעם בג"צ על המדינה. יש לבטל את הפסיקה – שאינה מעוגנת בחקיקה כלשהי.

    אשר לטענה שהפקדת סמכות המינויים במערכת המשפט בידי הכנסת תביא לפוליטיזציה פסולה של ההליך, התשובה היא פשוטה:

    אם הכנסת כשירה לשרת כנציגת העם לצורך חקיקת חוקים שבכוחם אף לחייב כנסת עתידית, יהיה זה מופרך ואף מגוחך לטעון שהיא איננה כשירה לאשר את המינויים לאותו גוף אשר יפרש את החוקים שהיא חוקקה.

    מנגנון דמוקרטי חדש לבחירת שופטים חיוני לא רק לשימור מעמדו של בית משפט החשוף לביקורת ציבורית גוברת. הוא אף ימלא תפקיד חשוב בחיזוק הדמוקרטיה הישראלית בכללותה.

    בין התופעות המסוכנות ביותר העלולות לאיים על משטר דמוקרטי בולטת התפתחותה של תחושה בקרב העם שדעתו אינה נחשבת, שאין לו כל שליטה על מושליו וכי אין טעם אפוא שייטול חלק בענייני ציבור.

    השיטה הנוכחית למינוי השופטים בישראל מעודדת בדיוק את התפשטותה של מחלה זו, שכן המסר שלה הוא שאין להותיר בידי נציגיו הנבחרים של העם את ההחלטות החשובות ביותר ושמשום כך הרכב בתי המשפט חייב להיקבע בידי ועדה סגורה.

    ממשלת "ימין" ממנה רדיקלים סמולנים חסרי כישורים לרמטכ"ל, נגיד הבנק, פרקליט המדינה.

    ממש לא מדובר באליטה כי אם בכנופיה פיאודלית כמו בירדן, מצרים וסוריה.

  5. כל הרעות החולות במדינה הן תוצאה של שלטון המשפטפטנים. של ההפיכה המשפטפטנית האלימה הגיב:

    כל הרעות החולות במדינה הן תוצאה של שלטון המשפטפטנים. של ההפיכה המשפטפטנית האלימה, שהפכה ב-30 השנים האחרונות את ישראל לבג"ציסטאן, מדינת כל משפטפטניה, כל שופטיה וכל רועציה המשפטפטיים.

    ישראל הפכה מדמוקרטיה למשפטפטוקרטיה – שלטון המשפטפטנים, ע"י המשפטפטנים, למען המשפטפטנים.

    המשפטפטוקרטיה הראשונה והיחידה בעולם.

    בראש פירמידת הטירוף וההפקרות עומדת כנופיית בג"ץ, שהיא המקבילה המקומית (לא רוצה לומר "הישראלית", כי הכנופיה הזו אינה ישראלית בכלל) למועצת האייאתוללות של איראן – והנה ההסבר, לטובת האהבלים, הפתיים-תמימים והשקרנים (מחקו את המיותר) שעדיין תומכים באייאתוללות האלה –

    בג"ץ הוא התופעה הכי איראנית בישראל:

    קבוצת אנשים שלא נבחרים ע"י הציבור, שלא נושאים באחריות לשום דבר ובפני אף אחד ושלא ניתן להעבירם מתפקידיהם במקרה של פאשלות, ושהפכו את עצמם לפוסקים האחרונים והעליונים בכל סוגיה ציבורית, פוליטית וערכית.

    בדיוק – אבל בדיוק! – כמו מועצת האייאתוללות של איראן. ועוד לא אמרתי כלום על הגלימות השחורות, שמשותפות לאייאתוללות שלנו ולאייאתוללות של איראן. אולי בכל זאת יש הבדל אחד, דווקא לטובת האייאתוללות האיראניים: האייאתוללות של איראן לפחות דואגים לאיראן – מה שממש לא ניתן לומר על האייאתוללות שלנו, שהם סייעני אויב ותומכי טרור. מי הרשה לחולרות האלה להעניק "זכויות" לפולשים זרים, על חשבון בעלי הבית?

  6. כך הפך אהרון ברק את היועץ המשפטי לממשלה לסמכות שנותנת לממשלה הוראות הגיב:

    אהרון ברק הביא בסדרה של מהלכים לביסוסן של שתי הלכות שאין להן בסיס בחוק:

    האחת היא שהממשלה חייבת לקבל את חוות-דעתו של היועמ”ש;

    השניה היא שהיועמ”ש רשאי לסרב לייצג את הממשלה בביהמ”ש, אם זו פעלה בניגוד לחוות-דעתו.

  7. מערכת המשפט בישראל היא מוסד פוליטי ממנו מנהל השמאל את הפוליטיקה שלו הגיב:

    שר המשפטים דניאל פרידמן:

    מערכת המשפט תופרת תיקים לפוליטיקאים שפועלים נגדה

    שר המשפטים לשעבר פרופסור דניאל פרידמן התארח באולפן הפטריוטים ואמר שמערכת המשפט תופרת תיקים לפוליטיקאים שפועלים נגדה.

    הפוליטיקאים חוששים מכך ויודעים שאם יצאו נגדה יהיה לזה מחיר.

  8. פרופ' מאוטנר: בג''צ הפך למוסד לפעילות פוליטית של השמאל שאיבד כוחו בכנסת! הגיב:

    השמאל הפסיד הרבה מאד כוח בפוליטיקה וסובל הפסדים פוליטיים גדולים מאד ומה שהוא עושה בעצם, הוא העתיק את הפעילות הפוליטית שלו מהפוליטיקה של הבחירות, שהיא הפוליטיקה של הכנסת, למקום אחר – לבית המשפט העליון – והפך אותו למוסד שממנו הוא מנהל פוליטיקה.

  9. הדיקטטורה של בג"צ חייבת לעוף מההיסטוריה של מדינת ישראל! זו לא דמוקרטיה זו דיקטטורה מרכסיסטית הגיב:

    הדיקטטורה של בג"צ חייבת לעוף מההיסטוריה של מדינת ישראל! זו לא דמוקרטיה זו דיקטטורה מרכסיסטית

  10. הגיע הזמן לשחרר את הבג"צ מההשתלטות העוינת שביצע בו השמאל בניצוחו של אהרון ברק הגיב:

    הגיע הזמן לשחרר את הבג"צ מההשתלטות העוינת שביצע בו השמאל בניצוחו של אהרון ברק.

    הפארסה של פניה לבג"צ וצפי שאולי הפעם יהיה אובייקטיבי, שלא לדבר על אוהד ישראל וקשוב ללב אזרחי המדינה צריכה להסתיים ויש רק דרך אחת ויחידה לסיימה – לסגור את הפירצה שדרכה ממנה חבורה רדיקאלית שמאלנית את חבריה והיא על ידי שינוי הועדה למינוי שופטים.

    הועדה חייבת להיות כולה תמונה ושיקוף של מבנה הכנסת.

    רק כך נוכל להבטיח יצוגיות הולמת להשקפת עולם של אזרחינו.

    כל עוד בג"צ התעסק בנושאים של בן אדם וחברו והממשלה באזרחיה לא היה צורך בשינוי, אך משגלש בג"צ לשטח הפוליטי אזי שונו כללי המשחק ועלינו להתאים עצמנו למצב החדש!

  11. העליון פוסק לפי חוקים שקיימים רק במוחו הקודח, לא בספר החוקים הגיב:

    העליון פוסק לפי חוקים שקיימים רק במוחו הקודח, לא בספר החוקים.

    כמו "החקיקה" שהמציאו רובינשטיין ועוד "מחוקקים" בעליון, לפיה ממשלה לא יכולה לקבל החלטות שישפיעו גם על הממשלות הבאות…

    בית המשפח העליון שלנו יתפוס מקום מרכזי בספר חדש על מצעד האיוולת אם וכאשר ייכתב על ההמצאות של "מבחן הסבירות", "מבחן המידתיות", "אמת לשעתה", "מסה קריטית של ראיות" ושאר הבלים.

  12. פרופ' דיסקין: מאז אהרון ברק יש שלטון של הפחדה והטלת אימה על השופטים הגיב:

    מאז אהרון ברק יש שלטון של הפחדה והטלת אימה על השופטים. זה ממש שלטון של טרור. מי שלא מיישר קו נפגע ולא מקודם.

    רק זכויות של ערבים או מסתננים אפריקנים שחורים מעניינות אותם, אך לא באמת סובלנות אמיתית ולכן מאוד קשה לבקר את בית המשפט העליון. שופטי בג"צ מובילים להרס שלטון החוק וזה לא דמוקרטי, היות והם לא גוף נבחר בכלל.

    הליך הבחירה היום הוא שהשופטים בוחרים את עצמם.

    על הכנסת לשנס מותניים ולחוקק את החוקים המתאימים על מנת לשנות את המצב.

  13. מישהו כאן הצביע בג"צ?

    אם החיים שלנו בארץ הזו תלויים בבג"צ, אפשר להגיד ביי ביי ישראל

  14. בית המשפט העליון הוא הגדרה למהי דיקטטורה!

    בולשביזם אליטיסטי שחצני ומנותק מהעם. כולם יודעים זאת, גם הסמול הצבוע שמדבר גבוהה על דמוקרטיה.

  15. אני אזרח שומר חוק ואני בז למערכת המשפטית במדינת ישראל הגיב:

    אני אזרח שומר חוק ואני בז למערכת המשפטית במדינת ישראל.

    אין לי אמון בה:

    לא בפרקליטות המושחתת,

    לא בבית המשפט העליון השמאלני,

    ולא בשופטי ישראל בכל הערכאות עם הפסיקות המגוחכות שלהם.

  16. בבריטניה אין חוקה. היועץ המשפטי לממשלה הוא חבר פרלמנט ממפלגת השלטון ואנו רק יכולים לקנא במסורת הדמוקרטית שלה הגיב:

    בבריטניה אין חוקה. היועץ המשפטי לממשלה הוא חבר פרלמנט ממפלגת השלטון ואנו רק יכולים לקנא במסורת הדמוקרטית שלה.

  17. יש מספר הערות לנושא:
    1. הדבר הראשון שיש לטפל בו הוא איזון בית המשפט העליון הקיים, כפעולה התחלתית חד פעמית.
    זה יכול להיעשות על ידי הגדלת מספר שופטי העליון לכזה מספר שההרב שלו יבטא את המאזן האמיתי של הציבור במדינה.
    2. לאחר מכן צריך להקים גוף מבקר לעליון, לא יכו להיות שיטענו לפסק מסויים בגלל סבירות או מידתיות וכו' ואחרי שזה מתפוצץ לנו בפנים אף אחד לא יתן את הדין, כלומר אם השופטים רוצים כאלה עילות חייבת להיות ליהן ביקורת חזקה עם שיניים.
    3. סוקרטס, הוגה הדעות החשוב, ששילם בחייו כדי לתת דוגמא של שמירה על החוק, מספר במשפטו כיצד היה "היחידי שהתייצב כנגדכם לבל תפרו במעשיכם את החוקים, והצבעתי בניגוד לרצונכם" לחנינת המפקדים; "וכשעמדו הנואמים להאשימני ולאסרני, ואתם תבעתם זאת בצעקותיכם, חשבתי כי מוטב לי כי אסתכן עם החוק והצדק, משאפחד ממאסר או מוות ואעשה איתכם יד אחת במה שהחלטתם שלא כדין", נראה לי שאהרון ברק מיישם את ההיפך.