כך תעשו זאת נכון: עשרה צעדים להורדת יוקר המחייה

ביטול המכסים והפיקוח בשוק המזון, רפורמה בחוקי העבודה, דה-רגולציה, תיקון עיוותי המס ועוד. גזרו ושמרו להפגנה או לישיבת הממשלה הבאה

פונטציאל כלכלי לא ממומש. רה"מ נתניהו ושר האוצר כחלון | פלאש90

"מחאת האפודים" נתקלת באדישות בקרב הציבור הישראלי, ומוביליה נתפסים כאופורטוניסטים. יאיר לפיד, שמיהר להצטלם לבוש אפוד מחוץ לווילה שלו והמיליונר אבי גבאי, שסיפר שאימו מתלבטת אם להדליק את החימום בבית, זכו לביקורת עצומה ברשתות החברתיות. הפעילים החברתיים שחסמו את עזריאלי התגלו כאותם אנשי "רק לא ביבי", ועל אף הניסיונות הנואשים של התקשורת לייצר כותרות, מסתבר שהציבור לא ממש נתפס בהמוניו למחאה.

מחאת האפודים בת"א | פלאש90

הסיבה העיקרית לכך היא שמצבם של הישראלים הוא די טוב. האבטלה בשפל היסטורי, השכר עולה, אי-השוויון מצטמצם. מחיר החשמל למשל, שהיה הטריגר למחאה, זול יותר היום ממה שהיה בתקופת לפיד. לישראלים לא רע, אפילו טוב, ודוחות 'מרכז אדווה', 'לתת' ו'קרן ברל כצנלסון' נתפסים כמניפולטיביים או שקריים.

יחד עם זאת, יכול להיות פה יותר טוב, הרבה יותר טוב. מדינת ישראל היא מדינה עם פוטנציאל כלכלי לא ממומש גבוה במיוחד, והסיבה לכך היא מספר חסמים המגבילים את השוק ומונעים את המשך הצמיחה. לכן, אם בכל זאת חשקה נפשכם לצאת  ולהפגין תוך לבישת אפוד צהוב, הכנתי רשימת דרישות שיכולות להפוך אותנו באמת לאחת המדינות המשגשגות בעולם:

1. ביטול כלל המכסים, המכסות, הפיקוח והתכנון בשווקי המזון. המכסים המוטלים על מוצרים שונים והתכנון המרכזי יוצרים מחסורים מלאכותיים ומייקרים את מוצרי המזון. פתיחת השווקים לתחרות תוזיל את מחירי המזון באופן מיידי, תגדיל את הרווחה ותאפשר התייעלות וצמיחה בסקטור החקלאי.

2. ביטול תכנית 'מחיר למשתכן' ורפורמה בהליכי התכנון והבניה. תוכנית הדגל של שר האוצר כחלון כשלה בהורדת עלויות הדיור ולא סיפקה מענה לביקוש במשק. 'מחיר למשתכן' עלתה עשרות מיליארדים שירדו לטמיון והגדילו את הגירעון לרמה מסוכנת. בנוסף, פישוט הליכי התכנון והבנייה יובילו להגדלת ההיצע באיזורי הביקוש, ובכך יובילו לירידת מחיר הדיור.

3. רפורמה בארנונה ותיקון העיוותים. ארנונה היא מס חסר הגיון המגדיל את הפערים בין ישובים באופן מלאכותי. נטל הארנונה נופל בעיקר על עסקים וסוחרים ואלו נאלצים לגלגל עלויות על הלקוחות, כך שהמחיר הסופי עולה. כמו כן, משטר הארנונה יוצר תמריצים מעוותים לשלטון המקומי ומונע בניה למגורים, והפטורים מארנונה יוצרים גירעון ומעלים את נטל המס על כלל הציבור. לכן יש לעבור למשטר ארנונה יעיל תוך שקילת החלפתו במנגנון מודרני.

4. ביטול חוק עידוד השקעות הון וחוקי רכש גומלין. חוק עידוד השקעות הון נכשל ביצירת מקומות עבודה בפריון גבוה, הביא לאובדן של מיליארדים רבים והגדיל את הגירעון. גם חווק רכש גומלין הביא להגדלת ההוצאה הממשלתית ללא תמורה ראויה. לכן יש לפעול לביטול עיוותים אלה והורדת נטל המס באופן רוחבי.

5. הגדלת שכר החיילים ורפורמה במערכת השכר והפנסיה הצבאי. המדיניות הנוכחית של תקציב הביטחון פוגעת הן בביטחון והן במוטיבציה. מרבית התקציב מופנה לפנסיות ולשכר בכירים במקום להתעצמות צבאית, והשכר הנמוך של חיילי החובה פוגע במוטיבציה, במורל ובאחוזי הגיוס. רפורמה במשך השרות הצבאי תאפשר לצה"ל להגדיל את היקף הלוחמים ולהתמקד בביטחון במקום בתנאי השירות, וזאת ללא פריצת מסגרת התקציב.

6. הגדרת צמצום הגירעון והחוב הלאומי כיעד לאומי. שראל דאגה בשנים האחרונות להפחית את יחס החוב-תוצר שלה לרמה טובה יחסית, ויש לברך על כך, אך הנתונים האחרונים בדבר יעד הגירעון שנפרץ מהווים תמרור אזהרה לממשלה ולציבור.  אם ישראל לא תגבש מדיניות גירעון אחראית, המשק יספוג מהלומה קשה במשבר העולמי הבא.

7. ביטול הטבות מס סקטוריאליות ועיוותי מס. הטבות המס הקיימות ושיעורי מס לא אחידים מגדילים את אי-השוויון ופוגעות בהכנסות המדינה. יש לבטל את הפטור ממע"מ לאילת ולפירות וירקות, וכן הטבות מס מבוססות מיקום גיאוגרפי אחרות. כממו כן יש לפעול לצמצום הטבות מס כגון קרנות השתלמות או אי זקיפת חניה ומעבר לסבסוד החיסכון באופן פרוגרסיבי.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן | פלאש90

8. רפורמה בחוקי עבודה ובחוקי הסכמים קיבוציים. חוקי ההתאגדות בישראל הם דרקוניים, משרתים בעיקר ועדים גדולים וקבוצות לחץ, ומטילים מיסים גבוהים מדי על העובדים. בנוסף, חוקי ההתאגדות פוגעים בתעסוקה וביחסים התקינים בין עובדים למעסיקים. יש לבטל את "זכות" השביתה במגזר הציבורי, ולהחיל שקיפות על האגודות העות'מניות במסגרת יישום רפורמה מקיפה בדיני העבודה בישראל.

9. פתיחת שווקי התשתיות לתחרות חופשית. מתן האפשרות לתחרות והורדת מחירים וסובסידיות בתשתיות החשמל, המים, התחבורה הציבורית, והתקשורת, תוריד באופן משמעותי את יוקר המחייה של כולנו.

10. דה רגולציה. ישראל חברה במשך שנים במועדון המפוקפק של תחתית המדדים בקלות עשיית עסקים ונטל רגולציה, להם השפעה עצומה על יוקר המחיה והמגזר העיסקי. עשרות אלפי עסקים נסגרים בשנה בגלל הנטל הרגולטורי העודף, ויש לפעול בדחיפות כדי לשחרר את הנטל הזה.


יונתן סורוצקין הוא חוקר בפורום קהלת וראש מטה קבוצת הליברלים בליכוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

14 תגובות למאמר

  1. אני מסכים עם חלק מהדברים שהוצגו כאן, לא מסכים לגבי ביטול המע״מ לאילת מ 2 סיבות: 1. זה העוגן היחידי שיש כרגע לעיר להציע הן לתייר המקומי והן לזה מחו״ל 2. אילת הפכה בשנים האחרונות לעיר מקלט למוצרי צריכה ללא מע״מ כולל מותגים, ההתפתחות של אתרי השוואת מחירים מאפשרים לצרכן הנבון לקנות את אותו מוצר בדיוק באותה רשת אבל בהנחה של 17% אוטומטית בעיר אילת. האוצר משווע לביטול הפטור על המע״מ באילת שנים, תמים מי שחושב שביטול הפטור יביא להגדלת הרווחה כאן.

  2. סגירת תאגידי המים שהם אשכרה מונופולים כי הרי אסור לאזרח בחוק לאגור מי שתיה, הם הכרח . התאגידים הללו הם צינור מיסוי נוסף ורשות המים היא פיקציה שכל מטרתה מבחינת האוצר זה לשמש חותמת גומי בדיוק כמו רשות החשמל
    חבל שדווקא נושא חשוב זה של סגירת תאגידי המים העירוניים או לכל הפחות צימצומם בשלב א מכ 56 תאגידים לכ 15 בכל רחבי הארץ נמצא דווקא על שולחן האופוזיציה

  3. הקטנה של השמוש במזומן ל2500 לכל היותר לעיסקה ובטול סחירות שיקים יניבו מיסים במיליונים סליחה מילארדים וזה יהיה המקור לביטול או הקטנה של מכסים

  4. ודבר נוסף ששכחתי צימצום של מספר העיריות והרשויות המקומיות לכשליש ממספרן היום יניב מאות מליונים נוספים.

  5. יונתן.
    אפשר להוסיף 11 אבל בראש הרשימה.
    ביטול כל תשלומי העברה של הביטוח הלאומי פרט להשלמת הכנסה.
    קרטריון התמיכה של הביטוח הלאומי צ"ל אחד והוא *חוסר היכולת* של האדם לספק לעצמו מינמום הכרחי למחיה.
    הוסף 12.
    פנסיה המשולמת בכל הגופים הקשורים לתקציב המדינה לא תעלה על 20000 שח.

  6. פתרונות לטווח הארוך. בטווח המידי – הישראלים מחונכים לפחד בכלל ולפחד מסיכון בפרט. אריזות גדולות, גם של מוצרים מיובאים כמו אורז וסוכר, מייצגות סיכון גבוה ללקוח ולכן אינן מבוקשות בישראל. אריזות אלו, גם של המוצרים הישראלייים זולות עשרות מונים מהאריזות המקובלות. רוב הפירות והירקות נמכרים בארץ בעלות של 2.5-3 ש"ח לק"ג באריזות של 400 ק"ג. הרבה למשפחה בודדת, לא כל כך הרבה לבניין, שכונה או כולל. שקים של 25 ק"ג של מוצרי יסוד נמכרים בפחות מ-100 שקל.

    1. איפה אתה קונה את שקי המוצרים האלו? מה שאתה מציע זה בעצם צרכנות קהילתית אם אני מבין נכון.

  7. קישקוש !!!
    להלן הטיפים לפחות בענייני מפעלי מזון וחקלאות:
    1. הורדת שכר מינימום ! שכר מינימום עלה ב 100% ב15 שנים האחרונות.
    2. פיטורים של 50% מעובדי הממשלה- שים לב ! הם עובדי ממשלה ולא משרתי ציבור, civil servant כמו באירופה, הבירוקטטורה תרד ויהיה זול יותר לפתוח ולנהל עסקים.
    3.ביטול הפנסיה לעובדים זרים , עובד זר לא לוקח לעובד ישראלי אפילו מקום עבודה אחד, קרן פנסיה היא קרן הדדית שהצעירים משלמים כדי שלזקנים תהיה פנסיה , הזרים מוציאים את הכסף מהארץ אחרי 5 שנים . אין סיבה לייקר את עלות העבודה לחקלאים , מסעדות וזקוקים לסיעוד .
    ואם לא יבוא לציון גואל …. לפחות יהיה אפשר לעבוד קשה וגם להרוויח כמה לירות.

  8. מה זאת אומרת החלפת הארנונה במנגנון מודרני? איך הדבר הזה יראה?

    ביטול קרנות החסכון וסבסוד החסכון באופן פרוגרסיבי- איך יראה סבסוד החסכון הפרוגרסיבי הזה?

  9. מה שקורה בפועל זה שבעלי עסקים באילת מרוויחים 10 אחוז יותר משאר חלקי הארץ(סליחה על ההכללה) בעוד הם מספרים ללקוחות שהמחיר הוא זול כי אין מעמ והוא אכן זול באחוזים ספורים… נניח מוצר שבכל מקום אחר בארץ עולה 100 והמדינה לוקחת עוד מס של 17 שח בעל העסק מרוויח 100 היות ולרב בחנויות ומקומות בילוי אנשים לא מחשבים את המס הם רואים את המחיר הסופי ולכן אם הם יודעים שבכל מקום בארץ הם משלמים 117 ובאילת "רק" 110 חושבים שהם משלמים מחיר נמוך בעוד שבפועל בעל העסק גורף לכיסו 10 אחוז מעל שאר חלקי הארץ ..

  10. בקיצור, מדיניות ימין בכלכלה

    לא הייתי בונה על ה"ימין" הקיים שיבצע #רק_זהות

  11. חשוב גם שאנשים יתנהלו נכון כלכלית. שיעשו סדר עדיפויות בהוצאות שלהם. להקפיד על תזונה נכונה, על משקל תקין ולעשות פעילות גופנית – ובכך לחסוך המון כסף על תרופות וטיפולים רפואיים מיותרים. להחליף סמארטפון או רכב בתדירות נמוכה יותר. ואם אתם כאלה שמוציאים 500,000 שקל על בר מצווה לבן שלכם, אל תתלוננו.

  12. המונופולים מפחדים מזליכה כיוון שהוא כיוון להקטנת כוחם
    המונופולים הם מגורמי העיוות במדינה ןבהם צריך קודם כל לטפל
    כבר הלוביסטים תפרו לו תיק למנוע ממנו לתפוס תפקיד

  13. המונופולים מפחדים מזליכה כיוון שהוא כיוון להקטנת כוחם
    המונופולים הם מגורמי העיוות במדינה ןבהם צריך קודם כל לטפל
    כבר הלוביסטים תפרו לו תיק למנוע ממנו לתפוס תפקיד