"אין עילה למעצר": ביהמ"ש דחה את ערעור המשטרה על שחרורה של שפי פז

שופטת המחוזי לא קיבלה את הטענה לפיה קיימת סכנה לשלום הציבור, וקבעה כי אין הצדקה לתנאים המגבילים שביקשה המשטרה. "לא ישברו אותי", אמרה פז ל'מידה'

"שמו לי מטרה על הגב". שפי פז באחד מהמעצרים הקודמים | פלאש90

בית המשפט המחוזי בתל-אביב דחה הבוקר (שני) את ערעור המשטרה על שחרורה ממעצר של שפי פז, ממובילות מחאת תושבי דרום תל-אביב נגד המסתננים. השופטת שרית זמיר לא קיבלה את טענת המשטרה לפיה פז מהווה סכנה לשלום הציבור, וקבעה כי בנסיבות האלה אין כל עילת מעצר המצדיקה השתת תנאים מגבילים.

עוד הוסיפה זמיר כי אין לקבל את התפיסה שהציגה המשטרה ולפיה מוטלים באופן אוטומטי ערבויות ותנאים מגבילים על כל אדם שנחקר. "לתנאים המגבילים יש תכלית, ואם לא קיימת עילת מעצר הרי שאין עוד תכלית להטלתם", אמרה והוסיפה: "לא מדובר באישה מסוכנת שמצדיקה מעצר. תתמודדו בדרך שצריך להתמודד".

פז הבוקר בבית המשפט

לטענת נציג המשטרה בדיון, מטרת בקשת ההרחקה של פז משטח התחנה המרכזית הייתה כדי לאפשר קיום "מיצג של נתינים זרים" (הכוונה לפסטיבל 'מנורת לילה' שעורכת עיריית תל-אביב בנווה-שאנן). "אנחנו חסרי אונים לשמור על הסדר הציבורי כאשר המשיבה עושה ככל העולה על רוחה", אמר בהתייחסו לפז, הנמצאת בעשור השביעי לחייה. לכך השיבה השופטת: "נתינים זרים צריכים לעשות מיצג אז היא צריכה לחתום ערבות? אני לא מצליחה להבין את הערר הזה".

בדברי הסיכום שלה, השופטת גם מתחה ביקורת על התנהלות המשטרה מול פז ואמרה כי אם לדעת המשטרה ביצעה פז עברות כלשהן, הרי שיש לחקור אותן ולהגיש במקרה הצורך כתב אישום ולא להמשיך בדרך של מעצרי שווא ושחרור בתנאים מגבילים. "המענה בעניין זה אינו מצוי בהטלת תנאים מגבילים שעניינם ערבויות כספיות אלא במיצוי חקירה, זה לא ההליך המתאים", הסבירה זמיר.

הדיון הבוקר במחוזי התקיים כאמור בעקבות הבקשה החריגה מצד משטרת ישראל להגיש ערעור על החלטת בית משפט השלום מאתמול, שדחתה את בקשת המשטרה להטיל על פז תנאים מגבילים כמו הרחקה מאזור מגוריה וערבויות כספיות. "לא מצאתי בסיס המצדיק הטלת מגבלה", כתב השופט עלאא מסארווה והורה על שחרור ללא תנאים.

פרקליטה של פז, עו"ד איתמר ברקאי, אמר ל'מידה' כי בקשת הערר שהגישה המשטרה היא "בדיחה": "בדרך כלל מגישים ערעור אם חושבים שנפלה טעות שיפוטית בערכאות הנמוכות, אבל מעולם לא נתקלתי במקרה כזה שבו מערערים על ערבויות. המשטרה פשוט באה לתבוע את עלבונה ולא אכפת לה מבזבוז הזמן והכסף הציבורי".

מטרה על הגב

שפי פז נעצרה במוצאי השבת האחרונה לאחר שהגיעה עם מספר פעילים נוספים למתחם הפסטיבל ברחוב בני ברק הסמוך לתחנה המרכזית. בסרטון המתעד את האירוע נראית פז נגררת בכוח מהמקום על ידי מספר רב של שוטרים, לקול מחאת הקהל שדרש לדעת את סיבת המעצר. פז הטיחה בשוטרים בעוד הם לוקחים אותה לניידת: "תעזבו אותי! תנו לי לחיות!". לאחר 12 שעות במעצר בתחנת שרת, היא הובאה בפני השופט שהחליט על שחרורה.

משטרת ישראל מסוכנת לכולנו

לא צריך להיות שופט כדי לקבוע: המעצר היה מיותר. כך מנסה המשטרה לשבור את תושבי דרום ת"א. היא לא תצליח, כמובן. אבל חשוב לדעת ולזכור: המשטרה הזו מסוכנת לכולנו.Israel Police – משטרת ישראל@גלעד ארדן | Gilad Erdan

Posted by ‎עוטף תחנה מרכזית – דף המאבק של דרום ת"א‎ on Sunday, December 23, 2018

"זאת הפעם התשיעית תוך שנה שעוצרים אותי ללא סיבה", אמרה פז בשיחה עם 'מידה' בבית המשפט. לדבריה, המשטרה מנהלת נגדה בחודשים האחרונים "מלחמת התשה", במטרה להשתיק אותה ואת המחאה שהיא מובילה אך עובדה זו רק מחזקת אותה בדרכה. "יש תחושה שאני מאיימת על המשטרה. זה יוצר בי הרבה כעס, אבל אם המטרה היא לשבור אותי, אז הם הולכים להפסיד", היא מבטיחה.

לדברי פז, אם בעבר המשטרה עבדה בשיתוף פעולה עם התושבים וניסתה לסייע להם, כיום בעקבות התגברות המחאה המצב שונה לחלוטין. "פעם היינו ביחסים טובים, אבל מאז נשברו הכלים. לפני כמה חודשים עצרו אותי באמצע המדרחוב והשאירו אותי לעמוד שם במשך רבע שעה. אז הבנתי ששמים לי מטרה על הגב".

עוד אומרת פז כי היא חושדת שהמעצרים הרבים שבוצעו נגדה ונגד פעילים אחרים מגיעים מתוך החלטה בדרגים הגבוהים של המשטרה. "המשטרה הציבה את עצמה כיריב של תושבי דרום תל-אביב. הם עובדים ביחד עם המסתננים ומנסים לנהל את המצב. מי מפריע להם? החבורה שלנו שבאה ומתעדת אותה. מבחינתם עצם הנוכחות שלנו בשטח היא הפרת סדר. זה בדיוק הפוך מהאינטרס של המשטרה להרגיע את השטח".

למרות היד הקלה על ההדק בכל הקשור למעצר של תושבי השכונות, נראה שהמשטרה פחות ששה לפעול כאשר מדובר במסתננים שעברו על החוק. "הם תוקפים אותנו אבל אנחנו בסוף אלה שנעצרים. בשבת האחרונה זרקו עליי בקבוק זכוכית מאחת החמארות ברחוב. שוטר שראה את זה ניגש למסתנן שזרק את הבקבוק, אבל הסתפק בנזיפה. לפני כמה חודשים אחד המסתננים סימן לי בתנועת שחיטה עם היד על הצוואר ואמר: "גם אם אני ארצח אותך למשטרה לא אכפת". כשסיפרתי את זה לשוטר שהיה בסמוך הוא אמר לי ללכת להגיש תלונה". עוד אומרת פז כי היא שוקלת ברצינות הגשת תביעה נגד המשטרה.

היסטוריה של מעצרי שווא

כפי שדיווחנו בהרחבה ב'מידה', השיטה של משטרת ישראל לעצור פעילים בזירת הפגנה ואז לשחרר אותם בהמשך ללא הגבלות אינה דבר חדש. גם לא אוזלת היד שהיא מגלה מנגד מול המסתננים. כך למשל באירוע שהתרחש בחודש מאי האחרון, אז מספר תושבים הותקפו באלימות על ידי מסתננים, אך המשטרה איימה לעצור דווקא את הקורבן. בהפגנה אחרת בחודש פברואר שוב נעצרה פז באלימות, ולאחר מכן שוחררה ללא תנאים מגבילים.

מספר שבועות לאחר מכן, הופעלה אלימות משטרתית קשה נגד נשות דרום תל-אביב, רובן נשים מבוגרות וקשות יום, על מנת לפנות מקום להפגנת המסתננים שהתקיימה בגינת לוינסקי בדרום העיר. על אף התמונות הקשות טענו במשטרה באופן מקומם כי השוטרים “גילו סבלנות ואיפוק". בהמשך סילקה המשטרה בכוח את פז מהפגנת תומכי המסתננים בכיכר רבין.

מקרה דומה נרשם בחודש אוגוסט האחרון, אז עשרות מסתננים התקיפו באלימות תושבים בגינת לוינסקי אך השוטרים עצרו דווקא את דורון אברהמי, אחד מהמותקפים. בעקבות האירוע הגיש אברהמי תלונה למח"ש בטענה כי נעצר באופן לא חוקי.

כפי שחשפנו לראשונה ב'מידה' לפי כחמישה חודשים, במשך תקופה ארוכה ניסתה המשטרה להסתיר מהציבור את נתוני האמת על פשיעת המסתננים, בנימוק כי הפרסום עלול “לפגוע ברגשות” המסתננים ואף להוביל להתפרצות אלימה מצדם וכנגדם. בעקבות עתירה שהגישו תושבי דרום תל-אביב, נחשפו לבסוף הנתונים הקשים בשבוע שעבר ב-ynet, ומתוכם עולה כי שיעורי הפשיעה של הזרים מאריתריאה וסודן בעבירות מין, רכוש ואלימות גבוהים באופן משמעותי בהשוואה לכלל האוכלוסייה וגם לשאר אוכלוסיית הזרים בישראל.

על פי הנתונים, המשטרה פתחה ב-2017 פי 4.3 תיקים לאריתריאים וסודנים על עבירות מין מאשר חלקם היחסי בכלל האוכלוסייה, פי 3.5 על עבירות אלימות שלא גרמה למוות (חבלה גופנית חמורה, תקיפה וכו') ופי 3.1 על עבירות רכוש. כמו כן, ב-2017 נפתחו פי 3.4 תיקים לאריתריאים וסודנים על עבירות מין מאשר חלקם היחסי באוכלוסיית הזרים בישראל, פי 3.3 על עבירות רכוש ופי 3.1 על עבירות אלימות שלא גרמה למוות. המשטרה סירבה להעביר נתונים לגבי עבירת הרצח.

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה:

"החשודה נעצרה כשהפרה את הסדר הציבורי באופן בוטה, הפריעה להתנהלות התקינה של פסטיבל אומנות וביצעה עבירות נוספות שחייבו את מעצרה. בתום חקירתה, הוחלט במשטרה לשחררה בתנאים מגבילים להם היא סירבה וביקשה להביאה בפני שופט, שעל החלטתו לשחררה משטרת ישראל הגישה ערר שידון הבוקר בבימ״ש המחוזי.

משטרת ישראל תמשיך לפעול על מנת להגן על הציבור הנורמטיבי מפני כל מי שיבקש להפר את הסדר הציבורי בניגוד לחוק, לייצר פרובוקציות שעלולות להוביל לאלימות ולא להישמע להנחיות השוטרים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

17 תגובות למאמר

  1. זה לא משטרה, זה משטרע.

    השאלה היא בשביל מה יש שר לבטחון פנים ואולי הוא הבעיה

    1. הכריזו היום על בחירות, נזכור את תפקוד השר בפריימריז הקרבים

  2. זאת לא משטרה זאת פשוט מאפייה. מקווה מאוד ששפי פז תתבע את המשטרה על עכיפה לא חוקית במליונים וגם שתדרוש פיטורים וסילוק מיידי מהעבודה של המפקדים שהובילו את העכיפה הלא חוקית נגדה. מקווה גם שרת המשפטים תטפל בנושא המשטרה ודרך פעולתה הלא חוקית.

  3. זה נראה כאילו או אולי לא כאילו – שזו משטרה של המסתננים ולא של התושבים היהודים הגרים בארץ הקודש.
    אלו שמשלמים מיסים ותושבים הם אלו המותקפים ומואשמים ואלו שנכנסו לארץ בלי אישור והשתלטו על שטחים שלא להם מקבלים הגנה וגיבוי מהמשטרה.
    פשוט בושה.

  4. מעניין מתי וע"י מי התקבלה במשטרה ההחלטה לשתף פעולה עם פושעים ואוייבים ולהתעלל היהודים שנלחמים על חייהם. מעניין גם למה השוטרים הפשוטים משתפים פעולה עם הוראות לא חוקיות של החלאות מלמעלה.

  5. 1 כנראה שיש עוד כמה שופטים שפויים במערכת המשפט.
    2 אני לא מבין את האינטרס של המשטרה, היא הרי קיימת על מנת להגן על האזרחים מפני מפירי החוק ולא הפוך, מה לעזאזל מתחולל בקבלת ההחלטות בארגון? כנראה שהמפכל הקודם רק החריב עוד יותר את הארגון. משטרה טובה היא אינטרס לאומי וחייבים להחזיר אותה ליסודות מטרתה.
    3 אם זה היה קורה בהפגנת שמאל יש לי תחושה שזה לא היה עובר ככה בשקט מצב העיתונות ״המיינסטרימית״

  6. המשטרה הפכה מזמן לשמש כזרוע פוליטי נוסף בשירות ארגוני השמאל:
    באותה השיטה המתוארת כאן המשטרה נוהגת בצעירי יו"ש מזה שנים עם מעצרי שווא ובקשות סרק מהשופטים להרחקה ולשחרור בתנאים מגבילים ללא כל הצדקה. עוד זוכרים את ההשתוללות האלימה של השוטרים בפינוי עמונה. כצפוי מח"ש מחפה וסוגרת את תיקי השוטרים האלימים בסיטונות. חיים לוינסון כתב על כך ב"הארץ" כתבה על השערורייה המחפירה:
    https://www.haaretz.co.il/1.1186895

  7. חבל ששפי רז לא עצרה את המשטרה. המדובר בפאלנגות כמו בלבנון, ולא בגורם אכיפת חוק

  8. המשטרה גיבורים על חלשים.
    לא רואים אותם פועלים באותה נחישות בהפגנות מול ביתו של היועץ המשפטי לממשלה
    או בכל חסימות הכבישים של המפגינים (נכים,נשים,עובדים וכו')
    איפוא שר הפנים ? מתחבה מתחת לשולחן ?
    מה שקורה במדינה הזאת זה הפקרות וביזיון , אי דין ואין דיין .

  9. רק עוצמה יהודית תשנה את כללי המשחק ותעיף את קציני משטרת סדום לכל הרוחות.

    1. אני, חבר מרצ רשום, תורם ל"עוצמה יהודית": ככל שיותר קולות ימין יתבזבזו על מפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה, כך יגדלו סיכויי השמאל להרכיב קואליציה אחרי הבחירות. זו הסיבה שהרבה חברי מרצ כמוני תורמים כסף ל"עוצמה יהודית". חבל שהקרן החדשה מנועה מלתרום להם, אחרת היינו רואים אותה ברשימת התורמים של "עוצמה יהודית" ושל "זהות".

  10. כך זה כאשר אין מי שיבקר ואין מי שיתן את ראשו כאשר השוטרים סורחים. אותה בעיה יש במערכת המשפט ובפרקליטות.
    אור השמש צריך לחטא ועל הכנסת והממשלה להחזיק גופי ביקורת נשכניים שמורים למערכת להעיף על טיל שוטר או שופט שסרח.

  11. קציני המשטרה ששולחים רוטוויילרים בצורת מ"גב נגד תושבי דרום תל אביב המומחים נגד זילזול הממסד בהם ובאותו זמן תומכים במיסתננים הם השוטרים הקצינים מאותו גזע פולני ארור שלחם נגד התימנים שביקשו לחקור את חטיפת ילדיהם על ידי הפולנים ההרורים שעדיין שולטים בארץ למרות שלא הם נבחרו על ידי רוב העם .

    1. המשטרה בארץ מסגלת את הפוליטיקה המקובלת באירופה היינו התעלמות מן האזרחים הטובים השקטים והממושמעים והתנכלות להם במקום להפעיל כוח כלפי האוכלוסיה האלימה וזאת כדי להימנע מהתפרצויות אלימות כלליות של האוכלוסיה האלימה. יותר נוח לעצור יהודי שקט שהותקף והזעיק את המשטרה מאשר לעצור אריתראי באשר מעצר כזה יביא להשתוללות המסתננים ואז התקשורת תגבה כדרכה את המסתננים וכך ג גופים מוסדיים אחרים. בלשון אחרת המשטרה עצלה באכיפת החוק וביחסה למסתננים מפחדת מעימות עימם.