נתניהו, דבר כלכלה

מעבר להצלחות המדיניות, התמקדות מחדש בנושאים כלכליים חשובים יכולה למשוך קהלים נוספים לליכוד ולסייע להכרעה בבחירות

ראש הממשלה נתניהו בעצרת בחירות

ההישג הגדול ביותר של תקופת נתניהו הוא השקט המדיני והביטחוני, אך השקט הזה הוא גם עקב האכילס של הימין בבחירות הקרובות. סיבוב הבחירות השלישי ברציפות יוכרע בזכות שלוש נקודות: אחוז ההצבעה, הקהל הצעיר, ומה שמוגדר כ"ימין רך" – לרוב אנשי ימין שלא רואים פער אידיאולוגי גדול בין נתניהו לגנץ אבל מאסו בהתנהלות הפוליטית ומתקשים לעכל ראש ממשלה תחת כתבי אישום.

אם לשפוט לפי צעדיו של נתניהו בשבועות האחרונים, גם הוא מבין זאת היטב. נתניהו משך את בקשת החסינות לאחר שהבין שלא תאושר ושהעיסוק בנושא פוגע בו פוליטית, גם אם הוא משוכנע שהבקשה מוצדקת. במקום זאת הוא בחר להציב סדר יום אידיאולוגי בדמות סיפוח בקעת הירדן והחלת החוק הישראלי על היישובים ביהודה ושומרון, מהלך מדיני שעוד לא היה כמוהו בישראל מאז מלחמת ששת הימים. מנגד, ניכר היה שב'כחול לבן' התבלבלו כאשר יועז הנדל מדבר ריבונות ויעל גרמן התנתקות. אמנם גם הריבונות הפכה במהרה למשאלת לב ליום שלאחר הבחירות, אך סדר היום האידיאולוגי בצבץ לימים ספורים אל חיינו הפוליטיים.

הסקרים שמתפרסמים מאז פרסום 'עסקת המאה' מוכיחים שסיפוח לבדו לא מספיק, ושימין מדיני בלבד כבר לא מביא מצביעים לנתניהו. מי שעוד יכריעו את הבחירות, אלו צעירים, לרוב עד גיל שלושים, שעדיין לא גיבשו זהות פוליטית יציבה. זהו דור שחווה בשנות הבגרות שלו יציבות ביטחונית ומדינית, ועבורו התחושה היא שמדובר במצב נתון, לא בפרי עמל של שנים ארוכות.

כמי שחיים בסביבה בטוחה ויציבה, אחד הנושאים שמעסיקים יותר מכל את הצעירים הוא הנושא הכלכלי: החמאה במדפים, יוקר המחיה, הפקקים ושחרור המשק הישראלי משלל כבלים סוציאליסטיים. גם כאן נתניהו מציג משנה סדורה (למרות מגוון דעות בתוך הליכוד), ובצד השני אנדרלמוסיה. כיצד יגיבו למשל ב'כחול לבן' להצעת חוק להגבלת שביתה בשירותים חיוניים? האם צבי האוזר ואבי ניסנקורן יצליחו להתאגד תחת אותה קורת גג? מה יעשו עם התחייבות לפתיחת שוק התחבורה לתחרות? האם יתמכו כפי שהיו רוצים לראות בימין או שמא יתנגדו לקדמה במיטב המסורת של מפלגת העבודה?

גם גדולי המתנגדים לנתניהו מבינים שבכל הקשור לכלכלה הוא יודע את העבודה, השאלה היא רק האם ועד כמה יפשיל את שרווליו ויפעל על פי תפיסת עולמו, דבר שכבר נעלם מהנוף הפוליטי בישראל. נתניהו שולט בימין ויכול להוביל את סדר היום שהוא מאמין בו. לעומתו, בני גנץ תלוי בשלל גורמים החל האוזר, יעלון והנדל ועד לאחמד טיבי ועופר כסיף. בלתי אפשרי לדבר ערכים ולשמור על קונצנזוס על פני הקשת הזו. לכן אם ישכיל נתניהו לדבר אידיאולוגיה לא רק מדינית ויצליח לשכנע את ציבור הבוחרים שהוא חוזר להרים את הדגל הכלכלי, תקצר דרכו לניצחון בבחירות הללו. הוא יצליח לגרוף את הימין הרך, את הדור הצעיר ואף להעלות את אחוזי ההצבעה, מה שמסתמנת כדרך היחידה לקואליציית 61 של הימין.

למרות שנתניהו יודע שכלכלה חופשית היא הדרך לחיזוק ישראל ואמר זאת בעבר מעל במות רבות, עד כה הוא לא התמקד בה כחלק מקמפיין הבחירות שלו. קמפיין כלכלי גם יביא להכרעה בבחירות, וגם ייתן לגיטימציה להמשך פיתוח הכלכלה והזנקת ישראל קדימה.


אלעד מלכא הוא סגן יו"ר הליברלים בליכוד

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. 1. נתניהו הנוכחי הוא ראש ממשלה כמעט סוציאל-דמוקרטי, בפועל הוא העדיף להתעסק בדברים מדיניים, לא רב עם ההסתדרות, וברוב הגזרות הוא נתן למגזר הציבורי להשמין ולמגזר הפרטי להרזות.
    לצערנו גנץ יחד עם פרץ כנראה יהיו הרבה יותר גרועים.

    2. הבעיה של נתניהו היא הזנחת האינטרסים של האגף החילוני ליברלי של הליכוד, הבוחרים החילונים שלו, ההגזמות של החרדים, מה עוזר לי שהכלכלה מתפתחת כשהחרדים יושבים על השיברים מקבלים שיק פתוח משני הצדדים, וסוגרים לחילונים את הערים בשבתות.

    3. הוא היה צריך שותף במפלגת מרכז חילונית נפרדת מהליכוד במקום ליברמן שיהיה מוכן לשבת איתו בקואליציה.

    1. נתניהו פעל נגד הרבה מאוד כוחות מנוגדים והרסניים במציאות מורכבת מאוד והוא בחר את המאבקים שיביאו את מדינת ישראל למצב האסטרטגי והכלכלי המעולה בו היא נמצאת כיום. בדרך הוא הקריב כמה נושאים ובעיקר את עצמו ומשפחתו אבל זה כבר עניין לדיון אחר לגמרי.

    2. 1.עיין בתגובתו של המשתמש האנונימי.
      2.אתה חושב שנתניהו החילוני רוצה להכנע לדרישות החרדים? הציבור החילוני אינו נוהר לצד הימני של המפה ולמעשה מאלץ אותו להסתמך על קואליציה ספציפית שכוללת את הליכוד, החרדים, הדתיים-לאומים ומפלגת מרכז(מה שתוקע כרגע הוא שאין אחת פוטנציאלית כזו)
      3.ברור אבל איזו מפלגה: לכולנו נגמר הסוס. ליברמן לא מוכן לשתף פעולה וגדעון-גיס חמישי-סער לא יקים אחת למרות שהוא יכול לגנוב לליברמן וכחולבן את המנדטים הנחוצים להשלמת ממשלת ימין. מי נשאר?

  2. חסינות ליו"רב ועד העובדים בתע"א חיים כן – זו הבשורה החשובה של ח"כי הליכוד.
    להצביע ע"מ לאתרג בולשביק שהואשם בניצול קשרים זו הבשורה והמסר לעם…

  3. מראה שמישהו בסביבת נתניהו קרא את הכתבה הזו.
    הוא כבר הכריז על שר האוצר הבא והתחייב לפעול כדי לקדם שוק חופשי.
    מי ידע של״מידה״ יש כזו השפעה…

  4. מצטער להרוס את החגיגה,

    אם בצעירים עסקינן, נתניהו בעשור בו הוא רוה"מ "דפק עד העצם" את הצעירים.

    החסכון הגדול ביותר של אדם היא קרן הפנסיה שלו שאמורה לאפשר לו לחיות 30 שנות פרישה מהעבודה.

    החסכון השני בגודלו של האדם הוא ביתו של האדם הסביר.

    ————–

    המדיניות הנוכחית מתגמלת את אנשי הפנסיה התקציבית בקרב הדור הישן שמקבל קצבה צבאית נדיבה, או קצבה כאיש הוראה, משטרה, מועצה מקומית, אוניברסיטה, כ"ו.

    מאות אלפי אנשים בני 50-90 דהיום מקבלים או יקבלו סכומי כסף גדולים מאוד – על כל הטוב הזה ישלם הדור הצעיר – זה שנכנס לשוק העבודה בשנות ה- 90 ואילך.

    במשק הישראלי בוצע חתוך גילאי בין דור א' שקיבל פנסיה תקציבית, קביעות בעבודה או לכל הפחות פנסיה "ישנה" לדור ב' שאלו בני ה- 40+ ומטה.

    שנות ה-90 ושנות ה- 2000 אלו השנים בהן נתניהו היה רוה"מ on and off.

    מי שנדפקו הכי חזק אלו בני ה- 25-35 שיצאו מהאוניברסיטאות והמכללות אל שוק העבודה שלאחר התמוטטות הבורסות של 2009.

    מאז 2009 הריבית ירדה ל~ 0.25%. הצד הרע של הריבית הנמוכה הוא נפוח נכסים כמו נדל"ן אבל גם בורסה.

    מי שנהנה מהנפוח הוא מי שהיה בעל נכסים כאשר הצעירים רק התחילו להכנס לשוק העבודה.

    תחת הריבית הנמוכה מחירי הדיור שלשו את עצמם בתוך עשור.

    אם בעבר משכנתא ממוצעת היתה ~ 200-300,000 ש"ח לעשור אותו הנכס בדיוק מחייב משכנתא של 1,200,000 ש"ח ל- 3 עשורים בעבור אותו הון עצמי שנחסך מעבודה.

    נתניהו כרוה"מ אחראי ישיר למחדל המתמשך (במקרה הטוב או רשעות במקרה הפחות טוב).

    מחיר למשתכן מציע הנחה של 20-30% ביחס למחיר שהוא פי 2-3 ממחירו ההוגן ביחס לשכר במשק.

    נתניהו ושר האוצר שלו לפיד היו צריכים ללכת על מחיר למשתכן ב- 2010 כאשר המחירים קפצו רק 20-30% ולתת הנחה לזכאים של 20-30% על מנת להגן על הדור הצעיר.

    במקום זאת מה עשו נתניהו ולפיד?

    מע"מ 0 – מהלך שהקפיץ את המחירים בכמעט 20% כי הקבלנים מייד הבינו שכח הקניה של הצבור גדול ב- 17% על חשבון משלם המיסים הישראלי (נתניהו כבעל תואר בכלכלכה מבין את הקשר בין עקומת הבקוש לעקומת ההיצע).

    אם בתקופה שישראל היתה מדינה ענייה המדיניות היתה לתת לכל משפחה בעלות על דירה שיהיו בעלי הבית (ולכן דהיום בני ה- 60-80 גרים בבתים שקבלו בחינם או חצי חינם או לפעמים עלו 40 משכורות חציוניות בשנות ה- 70).

    נתניהו ולפיד פעלו על מנת לייצר לבעלי הנכסים צמיתים פאודלים. דירה להשכיר – היא מצב בו במקום שעשירון 7-10 יקנה דירה ממשכורת אנחנו מסדרים להון הגדול שוכרים AAA מעשירונים 10,9,8 שיהיו שוכרים עד הפנסיה.

    הן נתניהו והן לפיד הם חלק מהאליטה הישנה והפריבילגית בישראל (להערכתי זו הסיבה שנתניהו הגן על ביהמ"ש והפרקליטות עשור ויותר – שלא יהיה ספק, על מה שנתניהו עומד לדין ראשי הממשלות בעבר אפילו לא נשאלו שאלות, גם כיום לא ראיתי איזו חקירה של מי שפעל מול נוני מוזס בעניין קשרי הון-שלטון-עיתון ע"ע סגירת ישראל היום).
    נתניהו להערכתי באמת האמין שהוא חלק מהקליקה העשירה והמחוברת של ההון, המשפט, האקדמיה, הצבא אלו שנהנים מפמסיה תקציבית של 80,000ש"ח בחודש עד לכתם ובת הזוג לעולם שכולו טוב.

    מעניין מה מרגיש מר נתניהו שרואה את התקדימים שתפרו לכבודו ע"י האליטה הישנה – לא לחינם בג"צ נקראה פורום מר"צ – קבוצה אליטסטית קוסמופוליטית ובעיקר קטנה מאוד שמייצגת את השכונות העשירות במדינת ת"א. או איך שכתב אחד הכותבים הטובים בעיתונות הישראלית קבוצה עשירה ופריבילגית זו לא מקבלת יותר מ- 2-3 מנדטים מקרב היהודים.
    מדובר במאיון עליון של המשפחות בישראל שמשרת את הכסף הגדול ולא את הצבור הרחב והלא מחובר.

    השפע שאתה רואה דהיום בישראל מקורו בהלוואות עתק שקוברות את משקי הבית הצעירים.
    ההון הזה חלקו נפדה במיסים לקופת המדינה.

    רק כדוגמא חשב מה הפרש 17% מע"מ על דירה שמחירה 600,000ש"ח אל מול 1,700,000ש"ח.

    המחירים עלו ב- 200% המשכורות ב- 20% בלבד.

    נתניהו לא צריך לטובתו לדבר על כלכלה כי אם הצעירים יבינו איזה נזק הוא יצר להם לעשרות שנים הוא לא יקבל 30+ מנדטים אלא אולי 15.

    כותב תגובה זו הוא איש ימין בדעותיו שמקווה לנצחון של גוש הימין בבחירות השלישיות.

  5. אפשר להמליץ לביבי הרוה"מ להציץ במצע של מפלגת "עוצמה כלכלית ליברלית", וליישם אותו מהתחלה ועד הסוף. פעם היה לנו שר אוצר אמיץ עם ידע וחזון לטווח ארוך – כדי לחזק את כלכלת המדינה. אבל כיום כבר לא יודעים איפה נמצא האיש ההוא…

    https://smb.org.il/#matza

    כאשר ביבי הרוה"מ יחזור להיות מה שהיה פעם – כל אלה שמבינים איזה אסון כלכלי תביא עלינו הכלכלה של ניסנקורן: ההיסתדרותי \ בולשביקי \ סוציאליסטי \ ועדים מושחתים \ פרוטקציה שחיתות \ אישורים ופקידים על כל צעד ושעל \ חוסר יכולת לעשות צעד כלשהו מבלי לפגוש איזה פקיד או טופס אישור… – יחזרו להצביע לנתניהו.

    צריך פה רפורמות אמיתיות – לא רק דיבורים.

  6. שקט ביטחוני? כמי שגר בתל אביב הוא צודק, לגבי העוטף אני בספק רב.