מבחן המנהיגות של אמיר אוחנה

מול קצינים בכירים לעומתיים ואנרכיה ברחובות, לשר לביטחון פנים יש הזדמנות להוכיח משילות ולעשות סוף סוף סדר במשטרה

השר אוחנה בסיור עם בכירי המשטרה | דוברות משרד בט"פ

השר לביטחון פנים אמיר אוחנה נכנס לתפקידו ב-17 במאי, לאחר דעיכת "הגל הראשון" של התפרצות נגיף הקורונה בישראל וממש בראשית הגל השני. מתוקף הנסיבות של מגפה המונית, המשרד בראשותו ומשטרת ישראל עליה הוא הוא מופקד נאלצו להתמודד עם אתגרים חיצוניים רבים ומורכבים בתחומי הבריאות והאכיפה, אך לפחות לאחרונה נראה כי האתגר הגדול מגיע דווקא מבפנים.

כבר מראשית התפרצות הקורונה, ועוד בטרם אוחנה נכנס לתפקיד, עמדה המשטרה במוקד של דיון ציבורי בנוגע לנהלי האכיפה שבחרה להפעיל. מצד אחד נשמעו תלונות רבות מתושבי דרום תל-אביב למשל על חוסר אכיפה מוחלט (כולל "בעיה טכנית" שלא אפשרה לרשום דו"חות לזרים) מול המסתננים בשכונות וחשש בריאותי כבד, ומנגד התפרסמו כל העת מקרים רבים בהם תועדה אכיפה יותר מנוקשה כלפי חרדים או בעלי עסקים קטנים. התחושה הרווחת הייתה של אכיפה בררנית ביותר שהעלתה סימני שאלה קשים בקשר להתנהלות המשטרה, והיא רק התעצמה עם תחילתן של הפגנות השמאל ההמוניות מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

בסדרת הקלטות שנחשפה בימים האחרונים מפגישות של השר עם בכירי המשטרה בנוגע למחאת השמאל ולאחר תלונות רבות של תושבי שכונת רחביה על ההפרעה הקשה לסדר חייהם, התגלו מחלוקות בין ממלא מקום המפכ"ל מוטי כהן לאוחנה. השר טען כי אילו היה מדובר ב"הפגנות של ערבים או חרדים" המשטרה הייתה "נוהגת אחרת", וכהן דחה את הדברים וטען מנגד כי המשטרה פועלת "לפי הנחיות היועמ"ש". בהקלטה נוספת שנחשפה אמש נשמע השר משוחח בעניין עם מפקד מחוז ירושלים דורון ידיד ומבקש ממנו להחזיר את הסדר הציבורי בעיר על כנו, בעוד הניצב טוען כי דווקא חולקו דו"חות למפגינים על אי-חבישת מסכה.

המוטיב החוזר בכל אותן שיחות היה אחד: בכירים במשטרה מסרבים לקבל את סמכות השר הממונה עליהם, ומתחמקים מלמלא את הנחיותיו בתירוצים שונים במה שנראה כהתנהלות מתריסה ודווקאית. גם ההדלפה של שיחות פנימיות והדלפות אחרות  מצד "גורמים בכירים במשטרה" מעידה על בעיה קשה במערכת היחסים הזו, בה נראה כי הניצבים מעדיפים לקבל חיבוק תקשורתי מפנק מאשר לבצע את עבודתם בשמירה על החוק והבריאות ואולי לספוג על כך ביקורת מהשמאל, שבינתיים ממשיך להשתולל באין מפריע ברחובות.

על פי פקודת המשטרה (תשל”א) שמכוחה פועלת משטרת ישראל, המשטרה היא זרוע של הממשלה וכפופה לה. בראש המשטרה עומד המפכ”ל שאחראי על ניהולה השוטף ועל התקציב, אך גם הוא על פי החוק כפוף לשר לביטחון פנים. כאשר בכירים במשטרה מסרבים לכאורה למלא הנחיות ישירות של השר הם למעשה עוברים על החוק ומועלים בתפקידם, ומאפשרים לאנרכיה להימשך ולהתגבר.

זו כמובן אינה תופעה חדשה בשורות משטרת ישראל, שלרוב מעדיפה יחסי ציבור על פני אכיפה ממשית ורדיפה של פעילי ימין כמו שפי פז על פני התמודדות עם הפגנות שמאל מתוקשרות. תופעה זו היא גם חלק ממורשת המפכ"ל לשעבר אלשיך שהפך בכהונתו את המשטרה לפוליטית ושנויה במחלוקת יותר מאי-פעם עם הדלפות בלתי פוסקותקשרים מפוקפקים עם עיתונאים והסתרת נתוני פשיעה. מי שאפשר לאלשיך את ההשתוללות הזו הוא השר לשעבר גלעד ארדן, שבמשך חמש שנותיו בתפקיד עסק בשלל נושאים שונים אך דווקא בתחום אחריותו הישיר נכשל כליל, ונמנע מלעסוק בסוגיות מהותיות הקשורות למשטרה.

כישלון נוסף של ארדן היה במינוי מפכ"ל למשטרה, הן בסיכול הממוקד שנעשה לגל הירש עוד בטרם מינוי אלשיך והן לאחר פרישת אלשיך אשר בעקבותיה לא מונה למעשה מפכ"ל קבוע עד היום. חוסר הוודאות הזו לגבי התפקיד הוא גם חלק מהסיבה למתחים בצמרת המשטרה הבאים לידי ביטוי כעת בטיפול במשבר הקורונה ובאנרכיה, לאחר שהשר אוחנה הודיע לפני כשבועיים כי ימנה מפכ"ל חדש בקרוב.

כפי שלמדנו היטב בפרשות קודמות במשטרה ובמקומות אחרים, ברור גם כעת כי לכל מועמד שיציע השר תהיה התנגדות רבה, כולל "סערה" תקשורתית והדלפות והשמצות מכל הצדדים. אוחנה הראה בעבר כי אינו נרתע מחשיבה מחוץ לקופסה במסגרת התמודדות מול ממסד פקידותי כוחני ומסוגר, והוכיח כי הוא מבין את תפקידו כשליח ציבור המקדם את המדיניות לשמה נבחר ולא את גחמות הפקידים והיועצים למיניהם. כעת יש לשר אוחנה הזדמנות נוספת וחשובה לא פחות להפגין מנהיגות אמיתית. הגיע הזמן לעשות סדר במשטרת ישראל.


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. הקלטת שיחה של בין שר נבחר לבין מפקד מחוז במשטרה (2 משתתפים), זלגה לתקשורת והושמעו מתוכה חלקים – הפוגעים (המנסים לכל הפחות), בשר בלבד.

    אז או שהאיראנים פרצו שוב לטלפון של גנץ או שמפקד מחוז במשטרה, מנסה לסכל את הרשות הנבחרת במדינת שראל.

    1. לטלפון של גנץ לא צריך לפרוץ, הוא מחובר ישירות לטהראן

  2. שניים מהמועמדים למפכ"לות, כהן וידיד מתחמקים מלמלא את הוראות השר ואפילו מתנדים להן.
    הפתרון : הבאת מפכ"ל מבחוץ.
    נכון, תהיה סערה תקשורתית, אבל בסיומה יהיה מפכ"ל מבחוץ שילמד את קציני המשטרה פרק במשמעת וציות.

    1. משרד ביטחון הפנים הוא משרד סטטוטורי. לאוחנה אין שום סמכות לומר להם מה לעשות ומכאן שאין שום תוקף לאמירתך שהם מתחמקים מלעשות את מה שהוא מבקש. הבעיה כרגע היא שהם כן מנסים לרצות אותו מתוך תקווה נואלת שזה יסייע להם להפוך למפכ"ל. אבל אל דאגה, ככל שהם מכים במפגינים כך ההפגנות מתעצמות. איבדתם את זה. אף אחד לא קונה את ההסתה שלכם. נתניהו מוביל את ישראל לאבדון, מחלק כסף שאין, חופש בורות של גירעון. תכף יורידו את דירוג האשראי, אנשים יאבדו את הבתים שלהם והצונאמי יעלה על גדותיו.

    2. המוח שלך סטטוטורי. תקרא שוב את פקודת המשטרה ואת החוק ותחזור אלינו

    3. ל1. הסצנריו שאתה מתאר זהו בדיוק דמות של שלטון שמאל. ונצואלה קוריאה צפונית. אנחנו תחת שלטון הימין ונאבק בקומוניסטים כמוך למען ארצנו וילדינו. וגררת שוב את נתניהו לנושא שאינו שייך אליו כמצוות הפוליטבירו. שקוף ודוחה

  3. במדינת ישראל שורר כבר זמן רב *שלטון כפול* – DUAL POWER: השלטון הפורמאלי המיוצג ע"י הממשלה והרוב בכנסת, ו'השלטון המהפכני' של החונטה המשפטית, הפקידותית והמשטרתית-צבאית בעידוד התשקורת.

    זה החלום הרטוב של ה'מהפכנים' בכל עת וזמן: שלטון אחד *כבר* לא יכול, והשלטון האחר *עוד* לא יכול.

    אצלנו נוספה העובדה שחלק מ'השלטון המהפכני' פועל כשלוחה של אויבי המדינה מבחוץ המממנים ומכוונים אותו, מה שמזכיר את התפקיד הבוגדני שמילאו הבולשביקים של לנין ברוסיה של 1917 כשהם פעלו כסוכנים קנויים של המטה הכללי הגרמני שהיה לו אינטרס ישיר למוטט את המדינה הרוסית שהוא נלחם בה.

    המצב של 'שלטון כפול' לא יכול להימשך הרבה זמן: או ש'השלטון המהפני' יצליח למוטט את המשטר הקיים, או שהשלטון הקיים ינטרל וידכא את כוחות המרד. דרך שלישית אין.

    1. @וולודיה, הבולשביקים לפחות רצו לשלוט. לעומת זאת, בישראל וגם בכל ארצות המערב (אני מגדיר כמדינות בעלות רוב ממוצא אירופאי, כלומר לבנים) מאז סוף מלחמת העולם השנייה מתנהלת מלחמת אזרחים קרה, חד צדדית שבה חלק מהילידים (לבנים) מנסים למוטט את שלטון הקיים כדי להעבירו לאנשים לא לבנים, מין אובדנות לטווח ארוך.
      נכןן זה נשמע הזוי אבל רק כך אפשר להסביר את הנטייה עבעת לעמדות שרעות לרוב האירופי.
      השמאל בישראל (ולדעתי זה כחול לבן ושמאלה, כולם) מנסה למוטט את המדינה כדי שכאן ישלטו מוסלמים למרות שכל אחד מהם יודע שהתוצאה תהיה שואה שנייה. כל כך חזקה השנאה העצמית

  4. כבר מזמן רציתי לשאול: מה בדיוק תפקידיו של השר לבטחון פנים, אם אסור לו להתערב בגוף האחראי לבטחון פנים דהיינו המשטרה?

    1. זה המצב המשוגע שאנו חיים בו.
      שר המשפטים לא יכול להתערב במשרד המשפטים
      השר לבטחון פנים לא יכול להתערב במשטרה
      שר התרבות לא יכול להתערב בתרבות
      עכשיו כבר ניצנים לכך ששר האוצר לא יכול להתערב לנערי האוצר.

  5. האנרכיה היא בממשלה ובמיוחד בראש הממשלה הזורע פילוג והסתה. ראש ממשלה שטומן ראשו בחול בזמן שמפגינים מוכים על ידי תומכיו. שרים העושים קונצים של מדינות חשוכות במטרה לסתום את הפה למפגינים ושולחים אליהם פקחי עיריות או מתמרצים טיפול ברוטלי תמורת מפכ"לות. ומה הכי הזוי – עוד מעיז לדבר על קציני משטרה לעומתיים. מי משמר פה ממלא מקום מפכ"ל כבר שנתיים? מי? מדוע נתניהו התעקש שלא למנות אף אחד במשך חצי שנה? ככה יוצרים אנרכיה. ככה יוצרים פקידות מפוחדת שאפשר להחזיק בה קצר קצר. מאפיה כבר אמרנו?

    1. בוא נעשה עסק. קודם תחליט מי אתה – "ירושלמי", "ירושלמית", "ליכודניק", "מוטי", "אהוד", "חייל" או "עוגת בסקוויט". אחרי שתטפל בפיצול האישיות שלך ותמסור ד"ש לזומבים של ליאור מאירי, תבוא ותטיף לנו מוסר.
      בתודה: הוועד נגד צבועים, מתחזים וכשלים לוגיים

  6. אני בעד לסגור את ערוץ התעמולה. למה אני משלם מכספי מיסים לתעמולת בחירות, הסתה ליבוי אלימות נגד ראש הממשלה

  7. ימין חלשלוש ועלוב. לכו ללמוד ממפאיניקים איך לשלוט. עלובי החיים. 40 שנה בשלטון ועדיין לא מבינים מה עושים ורק מתנצלים. כולכם ארדנים , כולל ביבי. לא יודעים להפעיל סמכות , נותנים למנדלבליט להיות השליט של המדינה. לכן גם תפסידו את הבחירות. כי כאשר מצביעים ימין ןמקבלים למעשה שמאל אז למה לא להצביע ישירות לשמאל?

    1. עצוב כמנ שאתה צודק.

      אבל הפתרון הוא לא להצביע לגנץ ולפיד.

      אם צריך – נפנה ימינה. שאף אחד לא יתפלא אם תתקבל בכנסת הבאה ההרכב הימני ביותר אי פעם. צופה לבן גביר לא מעט מנדטים.

      זה לא אןמר שהימין ישלוט. כנראה שוב תהיה תקופתמעבר שבה השמאל ישלוט זמנית.

      אבל כשהימין שוב יעלה,הוא יעלה כדי לשלוט ובלי להתנצל.

  8. כל מינוי אחר מאשר מוטי כהן מדול לכשלון חרוץ ולזלזול במי שעושה את המפכלות בזמן הכי קשה בצורה המקצועית ביותר. על אלו שמתקפלים בפני השר מובאים לדיון למפכלות – חבל

  9. אני לא משוכנעת שהמשטרה מעדיפה תקשורת אוהדת…
    מאשר למלא את תפקידה…
    בואו לא נשכח כמה ניצבים עפו כמו טילים מהמערכת –
    ממשטרה שראשיה חולי מין מהסוג הלא טוב… מה הם הקרינו שנים לפיקודים שלהם???
    עבודה משטריתית סדורה?
    המשטרה הפכה לגוף שלא אוהב לעבוד בעבור שכר
    לא רע ותנאים סוציאלים מהטובים… ומי שלא אוהב לעבוד מקרין
    מטה 'עזבו אותכם מלהתאמץ'… וכך זנ נראה בנגב. בגליל מול גנבים מול שורפים ומול שמאלנים אותו הדבר…

  10. השר אמיר אוחנה אינו ירא מה " בכירים במשטרה " , רובם אנשים מקושרים לתקשורת ולפוליטיקאים . הגיעה העת שיתבצע ניקוי אורוות בצמרת משטרת ישראל אחרי שרוני אלשייך השאיר אחריו אדמה חרוכה . המשטרה אמונה על החוק והסדר ומי שמפר זאת עליו להיות מטופל כנדרש על פי חוק . מי מבין הבכירים שמינויו של השר אמיר אוחנה היה לצנינים , יואיל לארגן את הפקלאות וללכת הביתה . נגמרה הקייטנה ומי שלא טוב לו שישוב מהיכן שהגיע . ניקוי אורוות במשטרה כמו בפרקליטות . מייד ובלי היסוס .