"המשטרה ומח"ש בכאוס, הפתרון היחיד הוא ועדת חקירה"

עו"ד פיני פישלר על שורת הפרשות האחרונות בצמרת מערכת אכיפת החוק: "רק קצה הקרחון של תרבות טיוח מושרשת, שום לקח לא נלמד והריקבון נמשך"

עו"ד פיני פישלר, המפכ"ל לשעבר אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר ניצן | צילום מסך

בסיומו של עוד שבוע מטלטל שעבר על מערכת אכיפת החוק עם עוד שורת חשיפות על התנהלות המשטרה והפרקליטות, עו"ד פיני פישלר אומר בשיחה עם 'מידה' כי במצב הנוכחי מדובר ב"מערכת חסרת תקנה" וקורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית.

עו"ד פישלר, ממייסדי תנועת אומ"ץ וקצין משטרה לשעבר, נודע בשנים האחרונות כאחד ממבקריה החריפים של המשטרה בתקשורת וברשתות החברתיות, ואף מפרסם מדי חודש דו"ח עב-כרס המכיל את כל החשיפות לגבי התנהלות המשטרה. בנוגע לחשדות לטיוח אותם חשף השבוע עמית סגל בפרשת אום אל-חיראן ומותו של יעקוב אלקיעאן מירי שוטרים בינואר 2017, עו"ד פישלר אומר כי מדובר ב"דוגמה מובהקת להמצאותו של מפכ"ל משטרה במצב של ניגוד עניינים".

"רוני אלשיך בתור מפקד משטרת ישראל ידע שמח"ש חוקרת את המקרה ושעולים שם ממצאים בעייתיים שלא מסתדרים עם האמירות שלו על "מחבל" ו"בן עוולה", והוא הולך וטוען שלמח"ש אין סמכות לקבוע לגבי כוונת וזהות ההרוג ועושה את זה דרך התקשורת כשהוא קופץ מעל כולם", הוא אומר ומוסיף: "מה שראינו בכתבה של עמית סגל השבוע זה חלק מחלופת הדברים בין אורי כרמל שהיה אז ראש מח"ש והוא איש ישר מאוד שאמר שאי אפשר לעבור לסדר היום על האמירות של אלשיך. מצד שני היה פרקליט המדינה שי ניצן, שאמנם הסכים שמדובר בהתנהלות שערורייתית של אלשיך בתור ראש המערכת, אבל בכל זאת מחליט לעצור את הבדיקה בגלל "אינטרסים של המדינה"".

מה לדעתך הייתה הכוונה בביטוי הזה?

"מה זה אינטרסים של המדינה? אני לא מכיר עילת גניזה כזו של חקירה. אם אתה טוען שיש אינטרסים עמומים כלשהם, בוא תגיד מה הם. מה שמתפרש מהדברים האלה זה שניצן אומר בעצם: יש לנו עכשיו דברים ברומו של עולם עם חקירות נתניהו, ואנחנו לא רוצים להסיט את דעת הקהל מהמיקוד הזה".

אתה מסכים עם הטענה להתנהלות שערורייתית של אלשיך בפרשה?

"בפרשת אום אל-חיראן רוני אלשיך הטעה את ראש הממשלה והטעה את השר ארדן, וזה עוד לפני העוול האדיר שנגרם למשפחת אלקיעאן. ראש הממשלה כבר התנצל אבל המשטרה משום מה עדיין לא התנצלה".

מעבר לטיוח באום אל-חיראן, עמית סגל חשף גם חשד לניגוד עניינים חמור של אחד מחוקרי נתניהו

"זה עוד סיפור ארוך של טיוח. קודם כל רפ"ק אבי רוטנברג שיקר ואמר שאין לו שום קשר אישי עם גברת מוזס. עם הזמן הצטבר מידע אחר שהגיע לממונים שלו שהחליטו לפי הדיווחים לסגור את זה בסופו של דבר בתוך המשטרה עם הערת מפקד מניצב רוני ריטמן. לפי הכתבה, רק אחרי שאשתו של רוטנברג שהייתה גם קצינה במשטרה הגיעה למני יצחקי ואיימה שתוציא את הדברים לתקשורת אז יצחקי נלחץ ופנה לדווח למח"ש. בכל הזמן עד לאותו רגע אף אחד לא חשב לדווח או לעדכן על המצב הבעייתי".

לטענת רוטנברג הוא לא היה קשור ישירות לתיק 2000

"לפי פקודת המשטרה בוודאי שזה מצב של ניגוד עניינים. גם אם רוטנברג לא עסק בתיק 2000 שכבר היה אז על שולחנות הבכירים בלהב 433, ברור שהוא הוביל את החקירה בפרשת המעונות וגם לפי המסמך שפורסם אתמול ב'גלובס' רוטנברג נחשף לכאורה למידע הקשור למוזס. יש פה מקרה חמור של חוסר תום לב, חוסר שקיפות ואי-דיווח וכל הדברים האלה היו חייבים להיבדק. אבל גם כשזה הגיע למח"ש המשנה לפרקליט המדינה למברגר שוב עצר את הבדיקה ושוב בתירוץ שזה יכול לפגוע בחקירות נתניהו".

מאיפה כל זה נובע? האם מדובר בתרבות ארגונית?

"יש במשטרה תרבות ארגונית שמושרשת במשך הרבה מאוד שנים, והשיא שלה הגיע בפרשות הניצבים שהודחו או פרשו סביב שערוריות אישיות שונות. כולם ידעו מה קורה שם בצמרת וכולם שתקו, והמגמה הזו נמשכת עד היום. יש עוד המון דוגמאות לפרשות וחשדות שגם במח"ש לא רצו לגעת בהן ובזכות תלונות ופניות שלנו הנציב דוד רוזן פרסם קביעות קשות מאוד בעניין. חלק מהתיקים עוברים לבדיקות משמעת פנימיות שמסתיימות בכלום, ושאר הבדיקות והחקירות נגררות לפעמים במשך שנים ובינתיים חלק מהמעורבים כבר פורשים מהמשטרה אז התיק נסגר. זה המעגל של הטיוח".

לדברי עו"ד פישלר, הרעיון בהקמת מח"ש במסגרת משרד המשפטים היה ליצור מסגרת נפרדת שתפקח על המשטרה מבחוץ אבל בפועל קרה בדיוק ההפך. "אנחנו רואים שעכשיו הכל קורס ויש בכירים במח"ש שנמאס להם ומתחילים לפתוח את הפה ולהוציא את הרפש. כשאני קורא את העתירה של החוקר דובי שרצר שהתפרסמה אתמול ב'הארץ' אני רואה שם דברים מצמררים על עצירת חקירות ועל שיתוק של המחלקה, והתבטאויות של אלשיך שרואה במח"ש גוף עוין רק בגלל שחלק מהאנשים שם ביקשו לברר חשדות נגדו".

מהניסיון שלך, האם באמת כך הדברים מתנהלים במח"ש?

"ממש אתמול התפרסם דו"ח הסניגוריה הציבורית השנתי שכמו בכל שנה מצביע על כשלים חמורים מאוד במערכת אכיפת החוק ובכל מה שנוגע לפגיעה בזכויות חשודים. אם בסניגוריה לא מצליחים להתמודד מול המשטרה אז אין פלא שמח"ש מורחת ומטייחת כמעט כל מה שמגיע אליה. אני מזכיר לך את הדברים שאמרה ראש מח"ש הנוכחית קרן בר מנחם כאשר נכנסה לתפקיד והכריזה שהמטרה שלה היא לתת שירות למשטרה. מדובר במועמדת שהייתה כנראה הכי פחות כשירה לתפקיד מבחינת ותק וניסיון אבל בכל זאת היא מונתה אחרי לחץ של אלשיך שמשך בחוטים כדי לנטרל אנשים מתאימים יותר מתוך המערכת. לדעתי הליך המינוי של ראש מח"ש הוא פרשה בפני עצמה וצריך לחקור ולברר מה בדיוק קרה שם".

שוב פעם השם של אלשיך עולה בהקשר בעייתי

"זאת באמת שאלה שצריך לשאול – איך אנחנו מוצאים את רוני אלשיך מעורב כמעט בכל פרשה חמורה במשטרה בשנים האחרונות? המימד החמישי, אום אל-חיראן, פרשת ריטמן והקצינה צ', תנ"צ גיא ניר וההשתקה שלו דווקא בגלל שניסה לחשוף שחיתות, ההעסקה של יועץ התקשורת ליאור חורב ללא מכרז, המעשים הפסולים בחקירות עדי המדינה, הפריצה לטלפונים של יועצי ראש הממשלה. בכל פרשה אנחנו רואים בסופו של דבר את השם של אלשיך נקשר אליה".

איך אתה מסביר את זה?

"קראתי עכשיו את הספר של אלשיך ואין בינו לבין המציאות שום קשר. קח למשל את פרשת המימד החמישי, שם רוני אלשיך בתור מפכ"ל יושב בוועדת רכש, יחד עם ניצבים לשעבר ויחד עם בני גנץ שהיה יו"ר החברה. אין דבר כזה בשום מקום בעולם. ראשי החברה הלעיטו את המשטרה בכזבים על מוצר שלא קיים ועל חברה שבקושי קיימת, והמשטרה משלמת להם ארבעה מיליון שקלים בלי שום מכרז ועוד מעבירה לחברה קניין רוחני. מי יחקור את החשדות החמורים האלה לפלילים בצמרת המשטרה? המשטרה עצמה לא יכולה וגם לרשויות האחרות אין ממש סמכות".

איך מתחילים לשקם את המשטרה ומח"ש?

"קודם כל יש את הוועדה שהקים השר אוחנה לבדיקת הטיפול המערכתי של מח"ש בעברות שוטרים, בראשות השופט בדימוס הרן פיינשטיין, וחברים בה גם פרופ' אברהם דיסקין ופרופ'  רינת קיטאי-סנג'רו. הוועדה התחילה לעבוד אבל הוקפאה בינתיים בגלל צו מניעה של בג"ץ. אני יודע שכבר התקבלו אצלה הרבה מאוד תלונות מאזרחים והיא תצטרך לעבוד שנים כדי לבדוק את כולן, אבל גם ועדה כזאת לא יכולה לרפא את כל התחלואים ולא יכולה לגעת למשל באנשים כמו אלשיך, ניצן או למברגר".

איזה פתרון אחר אתה רואה?

"הפתרון האמיתי והיעיל צריך להגיע רק מממשלה שתקים ועדת חקירה ממלכתית שתפקידה היחיד יהיה לבדוק את מערכת אכיפת החוק, המשטרה והפרקליטות כולל מח"ש. אין פתרון אחר לריקבון שמוצאים בכל מקום במשטרה".

מה לגבי נבחרי הציבור שאמורים לפקח על המשטרה במסגרת הכנסת והמשרד לביטחון פנים?

"גם מבקר המשרד לביטחון פנים הוא גוף חסר שיניים שלא מפרסם בכלל לציבור את הדו"חות שלו. ומי עומד בראש המשרד הזה כמנכ"ל? משה אדרי שנפסל מלהיות מפכ"ל בגלל תלונות שלי ושל רפי רותם. אז להיות מפכ"ל הוא לא יכול ומנכ"ל המשרד לביטחון פנים כן? קח גם את סיפור מינוי המפכ"ל – אנחנו נמצאים עם ממלא מקום מפכ"ל כבר כמעט שנתיים, בזמן שכל הניצבים מתחתיו רוצים את התפקיד שלו. מצד שני כמו שראינו אין שום סיכוי להביא מישהו מחוץ למשטרה. כל הכאוס הזה נוצר בגלל שאין שום פיקוח וניהול ואין אף אחד שיכול באמת לתקן את הליקויים".

אתה רואה תקנה אפשרית למצב הזה?

"כל עוד ההתנהלות הזו תמשך אני לצערי לא רואה תקנה. תאר לך מצב שבצה"ל היו מודחים שבעה אלופים בתוך פרק זמן קצר. האדמה הרי הייתה רועדת והיה ברור שחייבים לשנות משהו. במשטרה הכל עסקים כרגיל, שום לקח לא נלמד והריקבון נמשך. כל הפרשות שנחשפו בשנים האחרונות זה רק קצה הקרחון. כשיש לך בית רעוע ומט ליפול, בסופו של דבר האפשרות היחידה היא להרוס אותו ולבנות מחדש".

***

ממשטרת ישראל טרם נמסרה תגובה.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: בעניין אום אל חיראן: "מדובר בבליל טענות שקריות וחסרות שחר. ההחלטות בכל תיק מתקבלות בהתאם לראיות שבו ולנסיבותיו, וזאת במנותק מכל תיק אחר".

בעניין רפ"ק אבי רוטנברג: "הטענות ביחס לרוטנברג מופרכות וחסרות כל שחר. באותה עת (נובמבר 17') הובאה המלצה של פרקליט במח"ש לפתוח בהליך בדיקה. המשנה הפלילי ביקש ממח"ש לבצע מספר בדיקות אשר בסופן התברר כי רוטנברג לא היה מעורב בחקירה.. ההחלטה שלא לפתוח בחקירה התקבלה כשנה לאחר מכן ע"י מנהלת מח"ש הנוכחית, על דעת המשנה לפרקליט המדינה עו"ד למברגר, בסמוך לאחר כניסתה לתפקיד, בין היתר בשל הספק שהתעורר בדבר קיומה של עבירה פלילית, פרישת השוטר מהמשטרה וצעדים פיקודיים שננקטו במשטרה בעניינו עוד קודם להעברת העניין לטיפול מח"ש. גם כאן הניסיון לקשור זאת לתיקי רה"מ הינו מופרך וקונספירטיבי".

לגבי העתירה של דובי שרצר: "בימים אלה מתפרסמות טענות שונות ומופרכות בעניינים הקשורים במח"ש. מאחורי תביעה זו עומדים גורמים ממורמרים שלא קודמו, כל אחד מסיבותיו, המבקשים לפגוע בהמשך התקדמותה של מח"ש. התביעה מצטרפת לגל הפרסומים הכוזב, ולא בכדי. הטענות בתביעה ייענו במסגרת ההליך".

לגבי ראש מח"ש קרן בר מנחם: "הציטוט הזה לא נאמר מפי מנהלת מח"ש. העובדה שיש מי שחוזרים עליו שוב ושוב לא תהפוך אותו לאמת. מנהלת מח"ש נבחרה לתפקיד ע"י ועדת מכרזים של נציבות שירות המדינה, בראשות נשיאת בימ"ש שלום בדימוס, שמצאה אותה כמתאימה ביותר לתפקיד מבין המועמדים. כל טענה אחרת המשחירה את פועלה לאורך 23 שנות שירות ציבורי מסור היא השמצה פרועה".


מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

24 תגובות למאמר

  1. שורה תחתונה:
    לבטל את משפט נתניהו! כמובן!

    1. איפה קראת את זה בכתבה?
      אתה מסוגל לנסח תגובה עניינית בלי המילים נתניהו או ביבי?

    2. עד מתי תרננו בישבנכם ? שובו בצעד תימני ,ותמשיכו לפזז כבימי קדם.

  2. ועדת חקירה לא תעזור. עד היום רוב וועדות החקירה טייחו את העוולות. כך ועדת החקירה בעניין ילדי תימן כך וועדת החקירה בעניין אהוד ברח. הפתרון לדעתי הצבעה מסיבית עוד יותר לליכוד, שתאפשר לליכוד להקים ממשלה ללא שותפים החותרים תחת פעולותיה. וחברי כנסת אגרסיביים יותר מסוגו של קרעי

  3. "ועדת חחחקירה ממלכתית"
    מתי תוציאו לעצמכם את השטות הזו מהראש ?
    אין שום תועלת בועדה כזו בשום מקרה שהוא !
    למה מי בדיוק חשבתם שישבו בועדה הזו ?
    "מומחים" נכון ?!
    https://www.calcalist.co.il/markets/articles/0,7340,L-3553328,00.html
    "המדעים ההומאניים" אינם מקצוע ! ואין בהם מקצועיות !!
    הם "דת" לכל דבר ועניין

    1. הצבעה לליכוד אסון ,שמנציחה את הנהנתן שלא יהנה יותר בעזרת ה,' ,והרשעים כמו החטאים יתמו מן הארץ. ,יבוא כבר מישהו בלי שוחד סיגרים ושמפניה,,אנחנו תימנים הלכנו עם מפלגת העבודה .והמרוקאים עםבבניהו

  4. יום הדין של החונטה יועמש,פרקליטות, משטרה ובגצ קרב הגיב:

    צמרת המשטרה בשיתוף צמרת הפרקליטות שבראשה עומד היועמ״ש מנדלבליט, שבמינויו הוסתר דבר קיומו של תיק חקירה עליו, שעל זה הוצא צו איסור פרסום, הם הסדום והעמורה של ימינו, חונטה מאורגנת בגיבוי רוב שופטי הבג״צ שטפלו על ראש ממשלה מכהן אשמות של שוחד מרמה והפרת אמונים על פרסום כתבות אוהדות, שמעולם לא הופעלו על כגון זה ובצורה הברורה ביותר בעשרות אם לא במאות מקרים אחרים, על מנת להפילו ובמילים הפשוטות פוטש.
    וחטא על פשע, אין מכירים בחפותו של נאשם עד חיובו בדין. ובנוסף מנסים לעקוף ולדרוס את החוק שכוחו של ראש ממשלה מכהן לא יפגע בתיפקודו עד לפסק דין חלוט.
    ניקוי המערכת מהפושעים בחונטה, מחייבת הקמת וועדת חקירה שתחקור את הפושעים במערכת ולדאוג שמקום מושבם יהיה בכלא.

    1. אין שום בעיה ועדת חקירה ממלכתית לכל הטענות של הליכוד גם הבאות לועדת חקירה לצוללות ולמניות.אני בטוח שאתם רודפי הצדק מיד תסכימו.עו שהצחקתם אותי.

  5. מתוך ראיון של חוקר וותיק ובכיר מתוך המערכת עצמה לעיתון 'בחזית" שהתפרסם היום:
    משה סעדה היה מועמד טבעי ממרומי שנותיו והניסיון הרב שצבר, "אלא שבאופן מפתיע, התיאום המוזר עם רוני אלשיך הביא את ניצן לפנות לחוקרים בדרגות זוטרות בשירות ולבקש מהם להציע את עצמם כמועמדים לתפקיד שהתפנה".
    גורמים במשטרה יודעים לספר, כי כשהובעה פליאה לנוכח ההתערבות החריגה מלמעלה בהליך בחירת מנהל מח"ש נאמר להם על ידי המפכ"ל דאז אלשיך: "על גופתי המתה… נתנקש בסעדה".
    יתרה מכך, לדברי הגורם ששוחח עם 'בחזית', "אחד מיועציו האישיים של מנדלבליט, המועמד בימים אלה מטעמו לתפקיד בכיר, אמר לסעדה מפורשות: "בעת הזאת אין לך שום סיכוי". חשוב להבין, קרן בר מנחם הייתה עובדת זוטרה -32 דרגות מתחת למשה. לדבריה, היא בכלל ניגשה למכרז באקראי. כשסעדה התקשר לברך אותה על בחירתה הגיבה במבוכה: '"אוי. סליחה שהתמודדתי לא התכוונתי". גם היא לא העלתה בדעתה שתיבחר לתפקיד. היא מגיעה ממקום ללא הכרות עם חקירות".
    הגורם הוסיף וציין, כי "הכי מפליא זה שלמרות שסעדה התכוון להמשיך לעבוד איתה כרגיל ולעבור על זה בשתיקה, היא קיבלה הוראה משי ניצן למדר את סעדה. מומי למברגר בעצמו העיד כי הופתע כששמע שסעדה הפסיד במכרז".
    התנהלות מביכה – מטרה עלומה
    מעבר לירידה בכמות התלונות וסגירת התיקים, לדברי גורמים במח"ש, ההתנהלות של בר מנחם מאופיינת בחוסר ניסיון ניהולי ניכר. "ככה זה שההנחיות לביצוע מונחתות מלמעלה", הם טוענים.
    בשיחה עם 'בחזית', טען גורם במחלקה לחקירות שוטרים כי רק לאחרונה בחרה ראש מח"ש לפטר עובד אתיופי שמועסק במחלקה ולא הסתדר עם ראש המחלקה – במקום להעבירו למחלקה אחרת. "בתקופת אלשיך, פגישות מתארכות ומסתיימות כעבור 6 – 5 שעות היו מניבות פרוטוקול של עמוד וחצי בסך הכל. זו הפעם הראשונה שמפכ"ל משטרה מגלה מעורבות כה רבה ומשפיע על פרקליט המדינה מי יהיה ראש מח"ש".
    לדברי הגורם, "כולם היו במגמה להגן על אלשיך ולא לעצבן אותו כדי לא לפגוע בחקירות ביבי. שמועות אומרות שגם בשב"כ לפני זה לא ממש אהבו אותו ואף בירכו על כך שהסגן עתיר הניסיון פינה את מקומו לטובת תפקיד בכיר אחר אך לא בשירות הביטחון הכללי".
    באשר לחקירת פרשת מותו של אבו עלקיאן, אומר הבכיר כי "מח"ש סיימה את חקירתה והציגה בפני שי ניצן את תוצאות הבדיקה שהעלתה כי אין מדובר בפיגוע. אלשיך התעקש שכן מדובר בפיגוע, אולם בסוף קבע ניצן שאי אפשר להחליט…"
    "ברור שאף אחד לא תמך באלשיך כי העריכו אותו או את עבודתו המקצועית, הסיבה היחידה לשיתוף הפעולה בין הצדדים היה כדי לא להוריד לו את המוטיבציה שגילה בחקירות נתניהו. אף אחד לא רצה לקרר אותו. איך אמר מומי למברגר על פרשה שצפה ועלתה באותם ימים והוזזה? "בעת הזאת לא נחקור אותה. נתעסק בה כשיגיע הזמן'. המגמהבאותם ימים הייתה שאלשיך יספק את הסחורה".

  6. רק נזכור : מי שמינה את אלשייך כמו גם את יתר המושחתים ניצן מנדלשיט ועוד – הוא נתניהו !
    אם רוצים בתיקון של מערכות המשפט והשלטון – חייבים להחליף את הנוכל המושחת וחסר הכישורים נתניהו !

    1. בוט בולשביק. כמצוות אדוניך הקומוניסטים לגרור לכל נושא את נתניהו ולהכפישו אישית. ואם מנדלבליט יגנוב אז גם נתניהו אשם, וניצן כשהוא מרמה גם נתניהו אשם? תתייחס להתנהלות של ניצן ואלשיך. עניינית. כל עניינך לתקוף את נתניהו. לדיון תרומתך אפס. ואת הגידופים הבהמיים שמור לאדוניך הקומוניסטים

  7. עדיף מאוחר מאשר בכלל הגיע הזמן להוצא את הרקבון שנוגוע במערכת אכיפת החוק והפקליטות ולהעמיד אותם לדין כמשפט שדה בכיכר העיר

  8. רואים את הסוף של המדינה.יתכן שבבתי הכלא יושבים אנשים חפים מפשע .אתם יושבים יום יום מול מסך הטלויזיה ורואים תוכניות ריאליטי שמכורים מראש אתם רואים כתבים שמזמן היו צריכים לשבת בכלא.אתה רואה פרקליט מדינה שאומר בפה מלא שמפכל המשטרה לא בסדר אבל הוא לא רוצה לפגוע באמינות המשטרה אתה רואה רמטכל שפוגע שמנסה לעשות הפיכה ואתה מגן עליו כדאי לא לפגוע בצבא.הגענו למצב שאי אפשר להאמין הריקבון מתפשט בגץ במקום להגן על המדינה נהפך לשותף לפשע יש אנשים שלא מפרסמים את שמם אני צבר יליד 1947 לא מפחד אני מתביש לאן שהגענו

  9. שי ניצן יודע כמה שנים יושבים בכלא על הסתרת פשע ? לא יאומן אם אני אזרח פשוט יודע על פשע ולא מודיע עליה אני אשב בכלא כמה שנים.
    והאיש המנופח ניצן מיתנהג ומדבר כאילו מדובר על גניבת אופניים…

  10. להביט אחורה, זה בדיוק מה שלא נדרש.
    הבט קדימה ונסה כוחך בהקמת מחלקה נאותה, תחת חוקים/מגבלות, ומטרות נכונות.
    הלא את הרע ואת הכשלונות אתה מכיר, אז מה תועיל חקירת העבר ?
    אם תקים מחלקה שאמורה לשרת אותך, נכשלתה עוד בטרם התיישבתה לכסא.
    אם את רגשן עזוב את המשימה.
    ההיסטוריה גדושה ב"רודפי צדק". בחן את עצמך ביושר.
    יש סיכוי שתתאכזב מעצמך. בחן שנית ושלישית. אם אתה ישר והמשימה הוגנת לכל,
    לך על זה. ברבות השני נראה את התוצאות. נקווה שלא נתבדה.