הסקרים מלמדים דבר אחד: צאו להצביע!

על אף המגמות ההולכות ומתבהרות, גם הפרשנים המנוסים ביותר לא מצליחים לחזות במדויק את תוצאות האמת של הבחירות, עליהן מתברר שוב ושוב כי יש רק דרך אחת להשפיע: ברגליים

בחירות חמישיות בפתח? | חייל צה״ל מצביע בקלפי צבאית (צילום: משה מילנר, לע״מ)

הנה אנחנו ניצבים לפני עוד בחירות, עוד סקרים, עוד ספקולציות וכמובן – ים של ניתוחים. אך חשוב לפתוח ולהדגיש: המצב הנוכחי של הסקרים הוא רק מראה חלקית ומוגבלת לנקודת זמן רגעית. לכן אסור להתבלבל, יש לבצע הפרדה וללכת להצביע על פי השקפה ואידאולוגיה ולא לפי סקר כזה או אחר. יום הבוחר הוא היום שבו הכול יכול לקרות. מפלגות יכולות להתרסק ויכולות גם לטפס מנדט אחד או שניים, ואולי אף יותר מהסקרים.

כמובן שיש תלות רבה בנושא אחוז המצביעים שיגיעו ברגליהם אל הקלפי, אך יש לציין כי בבחירות ביום שלישי הקרוב מרבית אזרחי המדינה יהיו מצויים בארץ, וזאת בשונה מפעמים קודמות בהן רבים נפשו בחו״ל ביעדים שונים. כך יוצא שתקופת הקורונה היא עוד נקודה בעלת השפעה מבחינת ההצבעה, כשבתוך כך יכול נתניהו לקבל חיזוק בקלפי מרישמת מקדם ההדבקה הנמוך, התחלואה הנמצאת בירידה, כמות החיסונים המעוררת התפעלות וכמובן החזרה לחיים – לזכותו.

נפתלי וגדעון

יו״ר מפלגת ׳ימינה׳ נפתלי בנט הוא שחקן המפתח שיקבע את גורל הממשלה הבאה שתוקם לאחר הבחירות לכנסת ה-24, אם וכאשר מאזן הקולות יהיה ראלי להרכבת קואליציה. יו״ר ׳ימינה׳ הוא השחקן היחיד שלא החרים את נתניהו ולכן הוא נמצא בעמדת מיקוח מולו. המצב האבסורדי הוא שבמציאות בה הימין הישראלי היה מאוחד, כל מערכות הבחירות הללו יכולות היו להיחסך מאיתנו כשלפחות לאחר הבחירות הנוכחיות ניתן היה להרכיב ממשלת ימין עם כלל השחקנים הרלוונטיים. אך אין זה המצב. כמו כן, מאז שחבר ליברמן לשמאל כגוש חוסם לנתניהו הוא הכשיר למעשה את המצב בו אזרחי ישראל נאלצים ללכת פעם אחר פעם לקלפי בלי שמצליחה לקום ממשלה יציבה.

על פי הסקרים האחרונים ניתן לראות את מגמת הירידה המטלטלת שעוברת מפלגת ׳ימינה׳ יחד עם מפלגת ׳תקווה חדשה׳, שבראשה עומד שותפו של בנט להסכם העודפים והמועמד שבתחזית דמיונית עדיין רואה ומגדיר את עצמו כראש הממשלה הבא – גדעון סער.

זה בכלל לא מקרי שהשניים שראו בבחירות הרביעיות הזדמנות פז לשינוי המיוחל לסיום שלטונו של נתניהו, נלחמים כעת ראש בראש, צמודים כמו אחים תאומים. בסקרים האחרונים ירידתם משקפת את המשתה שנתניהו כבר החל לבצע ולא בכדי ראש הממשלה מתחזק על חשבונם. בימים האחרונים נדמה שגם סער מנסה ללגום עוד כוסית כדי לשכוח ממצבו בישורת האחרונה.

יקבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה? אולי אצל אופירה | נשיא המדינה ראובן ריבלין וגדעון סער (צילום: מארק ניימן, לע״מ)

במידה שהמספרים של השותפות לגוש הימני שחוסם את נתניהו נשאר על חד ספרתי, קשה להאמין שהן ייכנסו לממשלה תחת לפיד, שכן לאחר מהלך שכזה אין דרך חזרה למחנה הימין. בנט וסער יהיו ״שרופים״ ולא ייחשבו עוד כמנהיגי ימין שיוכלו לעמוד בהנהגת המחנה הלאומי והמדינה.

אך במידה שבנט יצליח להגיע למספר מנדטים דו ספרתי וכן יוכל להיכנס לרוטציה כלשהי עם לפיד, תעמוד לפניו השאלה האם נכון יהיה לו להמר, ללכת עם האגו ולעשות תרגיל נקודתי לטווח הקצר, תוך לקיחת סיכון לטווח הרחוק. זה אמנם יהיה מהלך תקדימי, אך התרחיש אפשרי (על אף שהוא מאוד קיצוני). בנוסף, לפיד יצטרך את החרדים, אך ליברמן לא ייתן לכך אור ירוק וככל הנראה גם הם עצמם. הסיפור הסבוך הזה של ממשלת רוטציה עם לפיד יוצר מערבולת מלאה בניגודים רבים והתנגשויות קשות שיהוו בעיה ממשית במציאת פתרון והשגת פשרה.

חרדים, שמאל ועריקים

פרמטר חשוב נוסף שיכול להאיר את תמונת הסקרים המורכבת הוא הפיזור הרחב של מפלגות השמאל הנמצאות בתחתית, על סף אחוז החסימה, לצד מפלגות מסוימות שנראה כי הולכות ומתרחקות ממנו צפונה. כך למשל טען פרופ׳ קמיל פוקס ב׳ערוץ 13׳ כי ׳רע״מ׳ ו-׳הציונות הדתית׳ נראות פחות בסכנה מ׳מרצ׳ ו׳כחול לבן׳, וכי מיכאלי מנסה כעת לשתות מ׳מרצ׳ לטובת ׳העבודה׳. לקשית של מיכאלי פוטנציאל להשפעה משמעותית, כיוון שכל תזוזה בציר המפלגות המדשדשות תוכל להכריע את התוצאות ולהביא להרכבת גוש ימין מלא, או לחלופין להרחקתו של נתניהו מה-61, מצב שעלול להוביל אותנו לבחירות חמישיות.

בתמונה הכוללת נראה כעת כי לא צפויים שינויים משמעותיים מבחינת המנדטים של ליברמן והחרדים. מי שעוד יכול להפתיע בבחירות הוא השר אריה דרעי עם ׳ש״ס׳, אך גם זה תלוי בכמות הבוחרים שיצליח להביא לקלפי ובדרך בה ילהיט דרעי את השטח החרדי, בין השאר על ידי שימוש באמירות של חברו לשעבר ליברמן.

הולך לצאת להרפתקה מסוכנת עם לפיד? | יאיר לפיד ונפתלי בנט (צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)

נקודה חשובה נוספת: מעבר לשאלת ההתאמה או אי-ההתאמה בין מספר המנדטים שהסקרים צופים לבנט לבין המספר שיקבל בפועל, במידה רבה צריך נתניהו שלפחות שתי מפלגות שמאל לא יעברו את אחוז החסימה. אם לא כך יקרה, ו׳מרצ׳, ׳העבודה׳ ו׳כחול לבן׳ יעברו את אחוז החסימה, כאב הראש של נתניהו עדיין יימשך וגם סיוע מבנט במקרה הזה לא יספיק בשבילו. על מנת להרכיב ממשלה בתרחיש שכזה הוא יצטרך עריקים, וזה כבר סיפור אחר לגמרי.

אל תשכחו את פרס

הסקרים האחרונים אמנם הראו נקודת זינוק ופוטנציאל לממשלת ״ימין על מלא״ של נתניהו, אבל כמו שאמר שמעון פרס ז״ל: “סקרים הם כמו בושם, אפשר להריח אותם, אבל לא כדאי לשתות”. לכן במצב שכזה נדרשת מצד האזרחים אחריות רבה לצאת מהבית ולהשפיע, וכך אולי גם סוף סוף להכריע.

כשאנו ניצבים טרם בחירות, תמיד קשה לנחש את התוצאות. גם הפרשנים המנוסים ביותר או הסקרים הכי נרחבים לא מצליחים לחזות את תוצאות האמת של הבחירות, אך אם היה עליי לנחש, הייתי מניח כי על אף התמונה הנוכחית שבה אין ממשלה לאף גוש, בחירות חמישיות לא יהיו כאן. אבל בשביל לדעת את זה נצטרך להמתין לתוצאות שיגיעו רק מספר ימים אחרי היום הגדול. לכן, הכי חשוב, צאו להצביע!


עומר עמוס זנקו הוא עורך באתר חמ"ל וסטודנט לתואר שני בתקשורת ומדיה חדשים.


עקבו אחר ׳מידה׳ גם ברשתות החברתיות:

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. רוב העם רוצה ימין ורוב העם לא רוצה את נתניהו כראש ממשלה. הפתרון הנכון הוא בנט ראש ממשלה. ביבי צריך להתגבר על האגו ולהכנס לממשלה תחת בנט. (או לפחות רוטציה)

    1. לבנט יש תמיכה של עוד פחות אזרחים מנתניהו.
      אם הטיעון שלך הוא שהחלפה של נתניהו תביא ממשלה שנהנית מתמיכת הרוב-כדאי שתציג מועמד שיש לו יכולת להשיג יותר תמיכה מנתניהו, אחרת אתה עושה מעצמך בדיחה.